Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2013.06.27.

E-útdíj vagy eh, útdíj?

Szárnyathy Géza

Útdíjat bevezetni

nem kell félnetek jó lesz,

de ha rossz helyen a vessző,

nem díj, lesz, csak córesz.

Ennyit bimbózó költői munkásságomról - miért is nem fagyasztotta le a márciusi hó, mondaná Pötyi néni, hajdan volt magyartanárom, aki már a "Pötyi néni dús keblébe bújnék, orrlikamba édes szagot szívnék" kezdetű eposzi költeményemnél teljesen kiakadt, gondolom, a nem eléggé gördülő rímek miatt. De hagyjuk a bohóságot, én se leszek már soha Varró Dani.

Útdíjat lehet alkalmazni, eddig is volt ilyen, autópálya-matricának hívtuk. Az elavult, nem igazságos estébé matricás rendszert át lehet alakítani, az időarányost használatarányosra lehet cserélni. Ezt csinálták mások is. Most, az új rendszer indulása előtt pár nappal azonban látszik néhány dolog, amit egyértelműen sikerült rosszul csinálni, egy sereg egyébről pedig pár hónapon belül ki fog derülni, hogy működik vagy sem.

Az egyik a díjtétel. Nem arról van szó, hogy túl drága és most többe kerül majd a kenyér. Mondjuk leegyszerűsítve Magyarország természetesen a magasabb tarifákat alkalmazó államok közé került, de tegye fel a kezét, aki másra számított. A baj leginkább az, hogy a bevétel liktöltő. Mikor még Matolcsy volt a Varga, azt sulykolta a kormányzati kommunikáció, hogy be fog folyni - pontosabban BE-FOG-FOLY-NI - a tervezett 75 milliárd az idén és a 150 jövőre.

Ez így ebben a formában egy költségvetési sor megléte vagy meg nem léte. Ezzel szemben az útdíj, mint minden díjnak nevezett fizetnivaló azért van, hogy azt meghatározott célra használják fel. Útdíjat így az úthálózat fejlesztésére. Vagyis kurvára nem az számít, hogy 2013-ban bejön-e 75 milliárd vagy csak 54, hanem az a lényeg, hogy ha feláll a rendszer, akkor trendszerűen, éves szinten, stabilan mennyit tud hozni, s azt hogyan és miként lehet majd felhasználni. Mi az, amit egy évre mindenképp el kell költeni, s mi az, amit fel lehet halmozni hosszabb távú fejlesztésre.

Persze nem kell meglepődni azon, hogy baromira nem tud e tekintetben még közép távon sem gondolkodni a kormány. Volt valaha egy útpénztárnak nevezett entitás, amely papíron arra volt hivatott, hogy az abban elhelyezett összeget a közúthálózat fejlesztésére lehet és kell fordítani. Egy év nem volt, amikor ezzel tervezni is lehetett, mert vagy befagyasztották, vagy csökkentették, vagy és leginkább az egész rendszer nem volt alkalmas semmilyen fejlesztésre. Mert arra nem volt lehetőség, hogy a fenntartó például két-három évig spóroljon, utána meg háromszor akkora pénzből tudjon nagyobb volumenű fejlesztést végrehajtani. Ha nem költött el mindent, az állam elvette a francba, mondván, ha nem kell, el tudjuk verni másra is. Így a fejlesztés tervezhetetlen, ad hoc jellegű és hatástalan volt, lényegében az uniós projekteket leszámítva kimerült a kátyúzásban. Valahogy nem látom, miért lesz majd sokkal jobb az útdíjból származó bevétel felhasználási módja.

Annak idején a díjak meghatározásánál önmegtartóztatásra intették a kormányt, mondván ne akarjon a feltétlenül szükségesnél többet beszedni. Mert hát látszik, mi lesz ebből. Azzal nincs gond, hogy a díjat magát alapvetően differenciálják az autó nagysága - tengelyszám - és környezetvédelmi besorolása alapján, hiszen az útdíj valamelyest a környezet védelmét szolgálja, illetve terhelését bünteti. De ha túl magasan határozzák meg, akkor ez adott körülmények között nagy terhet jelent majd. Például forgalommal épphogy rendelkező szabolcsi vagy borsodi parasztoknak, fuvarozóknak, akik eddig épp kijöttek a bevételből, most meg mindent visz az útdíj.

És akkor jön a baromság: értelmetlen és az egész rendszerrel össze nem függő kedvezmények nyújtása, hitellehetőség biztosítása, időszakos mentesség. Ha épp érik a dinnye, hízik a disznó, akkor a parasztnak nem kell útdíjat fizetni. Mi van? Most ez akkor az úthálózat fejlesztéséről, környezetterhelésről szól, vagy szociális intézmény?  Hitel? Áfára miért nem adnak hitelt, az sokkal többe kerül, főleg ha a bevétel még be se folyt, de az adót már fizetni kell? Nem lett volna jobb inkább olyan díjat kitalálni, amibe nem megy tönkre a nyomorult, amelyet ki lehet fizetni? 

S arról még szó sem esett, hogy fakutya legyek, ha bejön a 75 milliárd. Tudja valaki, hogy az első héten hány fedélzeti egységet kell majd rendelkezésre bocsátani, főleg az első regisztrációs nap adatai alapján? És ez menni fog? Vagy mindenki megveszi az ideiglenes jegyet? És azokat ki fogja ellenőrizni? Mert az ellenőrzésre kialakított bagázs erre tutira nem lesz elég, nem is erre találták ki őket, jó lesz, ha a sok fel nem készült tranzit kamionost terelgetni tudják. Hány hónapig tart majd, amíg a járművek java már felszerelt lesz? És addig?

És a tesztidőszak? Volt ahol egy évig tartott, ami nyilván extrém, de pár hónap akkor is kell, különben milyen alapon bírságol és baszakszik a hatóság?  Ha a rendszer nem működik jól, ugyan ki fogja elismerni, hogy fizetnie kellene bármit is? Ráadásul a kormány hajlamos lesz még pár baromságra annak érdekében, hogy kisajtolja a mocskos kis autósokból a 75 milliárdot. Mert ne gondoljuk, hogy a tranzakciós illetékes húzás után itt ne következne el egy hirtelen díjemelés októbertől vagy januártól, ha nem jönnek a számok.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

5 komment

Címkék: útdíj e-útdíj

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr605378849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toportyánzsóti 2013.06.27. 07:49:49

Értelmi szintjük alapján max igavonónak lenne szabad befogni ezeket,de még az sem biztos nem az árokba kötne ki a szekér!Az ország már szakadékban van.

OkoskaTo:rp 2013.06.27. 17:04:57

Kár, hogy a fröcsögés előtt nem néztél utána néhány témába vágó dolognak. Félreértés ne essék, az egész HU-GO bűzlik a dilettantizmustól, és a Vezér egyszemélyi, műszaki lehetőségeket felülbíráló akaratától. De legalább olyanért anyázz, amiért kell.

1. Fedélzeti egység nem kell az útdíjszedéshez, csak megkönnyíti azt. Addig lehet szépen a benzinkutakon automatából, vagy a webes felületen venni, mint eddig az autópálya-matricát.

2. Ha a járműkövetős cégek egyetlen új dobozt sem adnak el/szerelnek be, a jelenlegi flottájuk is összesen elérheti a százezer darabot.

3. A rendszer bénázásai miatt nem a fuvarozók, hanem a bevallási közreműködők fognak szívni. Minden kockázat és felelősség az övék, még az is, ami az ÁAK hibájára vezethető vissza. Nem véletlenül volt kötelező nekik vaskos felelősségbiztosítást kötni...

4. Csak úgy tájékoztatásul: Azt olvastam, hogy az elektronikus rendszer műszaki specifikációja még ma (4 nappal az indulás előtt...) is változott. Biztosan keményen ki lesz tesztelve hétfőig.

5. Megközelítheted onnan, hogy a hazaiaknak mindenféle szociális és lobbista jogcímen jár majd kedvezmény. De ez általában az összes többi országra is igaz. Mindenki megpróbálja kijátszani az EU-s egyenlősdi szabályokat, és lehetőleg mégis inkább a külföldieket sarcolni a saját polgárok helyett. Különösen egy nehézkesen kikerülhető tranzitország esetén, mint mi.

6. A borsodi paraszt eddig is a falujába járó zöldség-gyümölcs neppernek adta el a terményét, vagy a szakadt fehér furgonjával (3,5 t alatti) hordta fel a piacra.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.06.27. 21:24:30

Kurva egyszerű a dolog.
Szeptember, október körül kiderül, hogy még 20 milliárd se folyt be, tehát a fele sem lesz a tervezettnek.
Mivel ezt "vállalták" az autósok, kibasszák a maradékot (+20%) a többi autósra "egyszeri különadó" néven.

Komolyan ennyire segghülye banda még nem ült a kormánynál...

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2013.06.27. 21:43:36

@OkoskaTo:rp: a rendeltetésszerű működés része a fedélzeti egység, az hogy van alternatív megoldás, azt a célt szolgálja, hogy alkalmi utasoknak ne kelljen feleslegesen beruháznia a cuccra, nem arra, hogy Horváth Rudi okoskodjon
csak szív valaki a nem kidolgozott rendszerrel, nem? Akkor ez gond, nem?
4. pont - teljes egyetértés
süti beállítások módosítása