Nem tudom eldönteni, hogy a minden szintet alul múló dilettantizmus áll az útdíjas botrány hátterében, vagy egyszerűen tényleg ennyire le akarja húzni a kormány a népet. Úgy néz ki, a fiúk a teherautók számára már kötelező használatarányos rendszert akarják kiterjeszteni a személyautókra is, és ennek lett volna egy átmeneti megoldása ez a megyei idétlenkedés. Ez még érthető is lenne, de emellett nemhogy homokszem, hanem egy bazi nagy szikla került a fogaskerekek közé.
Ki tudja, talán egy sajtpapírra volt felírva a legfontosabb elintézendők listája, és ez felragadt az egyik gyakornoklányra, amikor a seggét fénymásolta a műszak lejártával, aztán a papírka becsúszott a szekrény mögé és csak december 19-én találta meg a takarítónő. Aztán jött a kapkodás, hogy atyaúristen, ezt még az idén meg kell csinálni. És ez lett belőle ez.
Alapjában semmi értelme nincs a megyei rendszernek, hiszen tök felesleges 93 ezer négyzetkilométert 4500 négyzetkilométeres darabokra szabdalni és ez alapján fizetgetni. E nélkül is fizetőssé lehetett volna tenni az ingyenes szakaszokat, az olcsósításra meg behazudhattak volna egy napi matricát, oszt kész. Úgy meg főleg nonszensz ez a darabolás, hogy az egyik megyében van hasra ütök 100 kilométer autópálya szakasz, a másikban meg öt sincs, ám a díj mindkettőnél évi ötezer forint. Ma Magyarország legdrágább autópályája az M7-es Veszprém-megyei szakasza: 4,5 kilométer, évi ötezer forint, vagyis méterenként több mint egy forintot kell fizetni. Nem az a lényeg, hogy évente, úgyhogy mit ugatok itt, ennyi belefér, hanem az a lényeg, hogy más megyében meg egy fillérre se jön ki ugyanez a díj kilométerre vetítve: Pest-megyében szanaszét autózhatom az agyamat ugyanennyiért.
És itt jönnek az extra idiotizmusok: nem elég, hogy egy-két vagy három vagy akárhány megyére megveszed a matricát, azt is nézned kell, hogy a lehajtód átnyúlik-e a megyehatáron, mert ha igen, akár száz méterrel, már erre a távra is veheted a zsetont. Ja, vagy nem. Vagy de. Erre egyelőre nincs mindig válasz, mert az egyik agyatlan ezt mondja, a másik meg tök mást. Hende Csaba a legröhejesebb, hiszen ő garantálja, hogy ingyenes lesz az, ami, napnál világosabb, hogy fizetős.
Az egész megyésdit, már ha kell ez a darabolás, úgy kellett volna megcsinálni, hogy nem a kibekúrt megyehatár a mérvadó, hiszen ez valójában egy kutyát sem érdeklő piros csík a térképen, a Cartographiát leszámítva tényleg nem érdekel senkit, hogy hol a tökben van a puszta közepén az a kurva vonal, mert se a fűnyíró, se a traktor nem fog megállni itt és virágszirmokat szórni. A megyékhez igazodó határokat egyszerűen a lehajtók alapján kellett volna meghatározni: Fejér megye eddig a lehajtóig tart egyik irányba, addig a lehajtóig a másik irányba. Ja, ehhez végig kellett volna nézni a rohadt úthálózatot és szépen egyenként kellett volna meghatározni a határokat, s erre a rendelkezésre álló két és fél napban nem jutott idő.
Persze a megalkotott szabály lehetőséget ad arra, hogy duplán legombolják az autósokat, és lehet, hogy ez is volt a cél: "Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (pl. 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges." Ja, semmi nincs kiemelten jelölve, a körgyűrű környékén annyi van kiírva, hogy ez a szakasz már fizetős, de hogy hol vannak a szaros megyefizetős határok, az egyelőre homály, én nekem kell tudni, hogy az a nyomorult lehajtó most éppen a virtuális csík előtt vagy után van. Szolgáltatás a javából.
De arra sem jutott idő, hogy legalább egy érettségivel rendelkező, s eme vizsgán magyarból mondjuk legalább hármasra teljesítő lény átfussa a szabályozást. Mert az egész lófaszkodás, ami most megy - vagyis ember nem tudja megmondani, hogy frankón hány megyei matricával tudunk lemenni Fonyódra - többek között annak is betudható, hogy ilyen és ehhez hasonló mondatokból áll a szabályozás. "Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok". Az hogy szerintünk mit jelent és a Nemzeti Matricanyomtató Zrt.-nek mit jelent, esetleges. A ferihegyi és a röszeki szívatás pedig egyszerűen annyira szánalmas, mint ha egy vízi túrán a Tiszába pisálásért wc-használati díjat szednének.