Ez is eljött, kissé váratlanul: országjáró körútján az elmúlt pár évben szinte minden megyei városnak autópályát és sok egyéb csodát ígért a miniszterelnök, most pedig friss kormányhatározatban kezdett el ezerrel kihátrálni az egészből. A legdurvább, hogy pár napja háryjánoskodott még egy jókorát, három sávosra álmodta az M1-est és az M7-est is lefelé, aztán a szokott időben, pénteken, amikor a legkevésbé tűnik fel, jött a halasztó, de inkább kihátráló határozat a Magyar Közlönyben.
„Nem merem összeadni, mert akkor a holnapi kormányülésen Varga miniszter úr lehet, hogy a kardjába dől” – sütötte el a poént Orbán Viktor Veszprémben, miután elsorolta a Modern városok program keretében a dunántúli megyeszékhelynek juttatott fejlesztések listáját.
A múlt heti Heti Válaszból való az idézet, ennek ellenére hihető, hogy így történt. Az már kevésbé, hogy Miska addig csesztette a főnökét, hogy az belátta: ennyi pénz bizony nincs. De valaki mégis felvilágosíthatta a törpe manipulátort, hogy előbb-utóbb rádől ez az ígéretkupac. Csak az nem világos, hogy miért ugrott ki ennyire hamar.
A Heti Válasz becslése szerint 1300-1500 milliárd forint fejlesztést ígért meg széltében-hosszában, minden megyei jogú városban, ahova elment jópofizni. Úgy tűnt, fontos része ez a politikai kormányzásnak, melynél a lényeg, hogy a gazdasági sikertelenséget nem elég hazug sikerkommunikációval, állandó ellenségkép-felállítással és gyalázással (Brüsszel, Soros, migránsok) ellensúlyozni, valami kézzelfoghatót is adni kell a népnek. A rezsicsökkentés utódja lett volna ez a Modern városok program névre keresztelt pénzszórás, csak ezt az adófizetők szopták volna be, nem a kipécézett multik, szolgáltatók.
Eddig is nyilvánvaló volt, hogy uniós pénz nincs a beígért fejlesztésekre, az eddig működő játékot (Brüsszelt savazzuk, de a pénzéből tartunk fel egy hangyafasznyi növekedést és építünk-szépítünk faszságokat) erre az útépítősdire nem lehet használni. Az EU a határok felé menő utakra ad zsét, ha úgy tetszik, az európai folyosók fejlesztésére, viszont új veszprémi viaduktra és ilyen-olyan elkerülőkre kurvára nem. Annyi mérnöki, tervezői és építői kapacitás sincs, hogy a beígértnek akár csak a negyede megvalósulhasson és akkor még a költségvetési hatást meg se említettük.
Úgy volt tehát baromság a nagy ígérgetés, ahogy, törvényszerű az is, hogy kipukkadt a lufi és most foghatja a fejét a sok hiszékeny lúzer Veszprémtől Szombathelyen és Kecskeméten át Ózdig. Még arra se figyeltek, hogy Kecskemétet ne pont a Merci-beruházás bejelentésének napján szopassák be.
A miért pont most kérdésre talán egyszer választ kapunk, most várjuk a további visszalépéseket, mert vasúti fejlesztési ígéretből is tele volt a padlás. Fontos kérdés még, hogy a fejére ég-e Viktornak az elmúlthatév legnagyobb blöffje? Egyelőre nem úgy tűnik. A helyi fideszes polgármesterek nyilván magukban duzzognak, de kifelé lapítanak majd, mint szar a fűben, az ellenzéknek nevezett puhatestű képződmény pedig épp három napja képtelen bármit is vakkantani az ügyben.
Amíg nincs komolyan vehető alternatíva, az emberek a szart is leszarják, úgy fest, a főnök bármit megtehet következmények nélkül.
Az utolsó 100 komment: