Jogszabályt írni a hülye is tud, Rogán Antalról nem is beszélve, elvégre annyit kell csak csinálni, hogy pontokba szedjük, hogy mit akarunk, egyeztetjük az alanyt az állítmánnyal és kész. A történet kicsit bonyolultabb, ha az is cél, hogy az új törvény, illetve a módosítás lehetőség szerint járulékos károkat ne okozzon. Ezért a megfelelő minőségű törvényalkotás sosem arról szól, hogy konkrét ügyeket igyekeznek megoldani egy húsz paragrafusból álló csomagocskával, hanem kellő távolságot tartva a problémát általánosságban rendező szöveget fogalmaznak meg.
Ha konkrét szirszar ügyeket fordítanak jogszabállyá, akkor abból mindig káosz lesz. Egyszerűen a konkrét példát nem lehet az általános ügyek megoldásaként feltüntetni, ez nem megy és kész. Tele lesz lyukkal, a konkrét ügy sehogy sem fog illeszkedni az általános szabályozásba. Erre a legjobb példa a vasárnapi zárva tartás szabályozása - pontosabban az, hogy ki hogyan lehet mégis nyitva. Te beállhatsz a pultba, meg a gyereked is, a csajod nem, mert nem családtag. Benzinkúton nem lehet bolt nyitva, zárd le szalaggal a hűtőpultot. Tulajként járkálj OKJ-s képzésre, különben nem adhatod el a párizsit.
Mindez a sok hülyeség csak azért, mert ész nélkül és hű de rögtön be kellett ez a baromságot vezetni. Ha lett volna két évük a bevezetésre, ezek az értelmetlenségek könnyedén kiküszöbölhetők lettek volna. És most akkor abba bele se mentünk, hogy maga a döntés jó vagy sem.
Persze nemcsak a totális idiotizmus vezérelte jogszabályoknál figyelhető meg ez a jelenség. Ott a simán csak nem fair Quaestor-kártalanítás. Muszáj volt kitalálni valami furmányos dolgot, mert visszamenőlegesen nem lehetett a 30 millás kártalanítási határt behozni a rendszerbe. Akkor legyen speciális szabályozás. Gründolunk egy alapot, ami teljesen életidegen mindentől, ami eddig a kártalanítás során bevett volt. Mindegy, majd a bankok, brókercégek, alapkezelők kifizetik a számlát.
Ja, bocs, lesz aki lehúzza a rolót, mert nem tudja a hússzoros díjat megfizetni, lesz aki elhúz a vérbe, mert elege lesz a baszakodásból. És a hülyék kártalanítva lesznek, de csak a nagyon hülyék, mert a kicsit hülyék, akik a Buda-Cashnél tartották a pénzüket, azokat nem kell megmenteni. Azt sem kell 30 milláig kártalanítani, aki állampapírt tartott a Quaestornál, elvégre ma tényleg nem ez a legjobb befektetés.
A gyökér módon végrehajtott jogszabálymódosítás akkor is rombolóan hat, ha maga a módosítás alapvetően érhető és nem is akkora baromság. Például a disznó és egyéb négylábúak áfájának csökkentése. Az áfacsalás és feketegazdaság mérete miatt ki kellett találni valamit, s mivel az unió nem engedte a fordított áfafizetés alkalmazását, más megoldás kellett. Ez lett az egész és féldisznó áfájának csökkentése. Kár, hogy a csalás simán áttevődött a darabolt disznóra, vagyis a gond megmaradt. Mit lehet tenni? Tovább csökkenteni az áfát. Arra nincs pénz, hogy a teljes hússzektorban lenyomják az áfát, a disznónál viszont muszáj.
Eredmény: a csirkések, halasok, marhások agyukat eldobják, mert az ő termékük ötödével lesz drágább helyből, ami mondjuk úgy, nem annyira fasza dolog. A cél most azért nagy valószínűséggel tényleg nem az volt, hogy Mészáros Lőrinc telepét támogassák, hanem a csalás elleni fellépés, ám a következmény ezzel együtt is katasztrofális. Arról nem is beszélve, hogy ezzel a lépéssel sikerült a legegészségtelenebb, valójában inkább visszaszorítandó húsfélét hallatlan előnyhöz juttatni. Éljen a disznó, éljen a koleszterin, éljen a szívroham.