Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) Andy Vajna (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (1) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (10) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (6) habonyárpi (7) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) hazaáruló (1) hazugság (36) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (41) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (1) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) koronavírus (3) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) MSZP (6) mszp (1) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) Négyes metró (1) négyes metró (3) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (81) origo (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (14) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2016.02.09.

Nem vicc, hurrá, új Malévot indítanak nekünk az oroszok

Hakapeszi Miki

Nagy zseni ez a mi miniszterelnökünk, tudjuk rég. Amikor lengyel kollégájával közös tájékoztatóján a szokásos kölcsönös benyalintások közben belengette, hogy új repülőjáratok lesznek több lengyel városba, rögtön az ugrott be, hogy ez csak természetes. Fideszes barátaink nagy tételben nyomják a járatindításokat, íme csak néhány emlékezetes kamuböffenet. Géppuskaszájú teremfocibajnok villaépítőnk bárhova ment, indított egy Wizz Air járatot, kezdve Tunéziával, folytatva Indiával. Jó fideszes párttársa, az észosztást annak idején látványosan ellébecoló ex-polgármester azonban csak gyerekjátékkal szereti szórakoztatni magát a Wizz Air gépén, az általa belengetett Debrecen-Kína járatot valószínűleg másnak szánta.

Így aztán Viktor mondása az új lengyel útvonalakról rutinszerűnek is tűnt. Nem probléma, hogy Varsóba alig él meg egy fapados, a vidéki városok közül meg pár hétig húzta csak a krakkói járat a Malév-csőd után. Délután még nyilván Wizz Airben lehetett főleg gondolkodni, hiszen annak a vezére dicsekszik folyamatosan, hogy ők az új nemzeti légitársaság. Ráadásul indítottak már útvonalat, melyről nyilvánvaló volt, hogy a Fidesz jóindulatának megszerzése állt a háttérben: akár ők is vihették volna haza az azeri baltás gyilkost. Aztán estére kiderült: Viktor már másra gondolt. Baku ide, vagy oda, az a mocskos Wizz tőzsdén van, nem olyan egyszerű neki járatot ugatni. De nem is kell, mert már itt vannak a ruszkik a spájzban és hozzák nekünk nem csak a második Paksot, de a Malév 2.0-t is.

Az első lehidalás után úgy tűnik, ez nem Sólyom-szintű közröhej, hanem tényleg komoly lehet. A Szuhoj alelnöke is mondja, hogy cége beszáll a buliba, ad repcsit, pénzt és még kockáztat is. A magyar állam pedig nyilván pénz nélkül kapja az új nemzeti légitársaságot, aminek Viktor megmondhatja, hova repüljön, akár az olyan fontos helyekre is, mint a szépnevű Bydgoszcz. Pont ahogy azt Móricka elképzeli.

Addig világos, hogy az állami többségi tulajdonú Szuhoj gyár szarban van. A nagy reménység Szuhoj 100-ast épp nagy tételben akarták eladni nyugatra, amikor 2012-ben egy bemutatórepülésen hegynek ütközött az egyik. Noha pilótahibát állapítottak meg, azóta se állnak sorban a vevők a Lajtán túlról, szinte csak a volt ruszki utódállamokban lehet eladni a madárkát. Nekik aztán tényleg fontos lenne, hogy betörjenek nyugatra, ehhez pedig jó ugródeszka lenne Magyarország. Amúgy a Malév komoly vevőjük lett volna, 2009-ben be is jelentették, hogy vesznek Sz-100-asokat, orosz barátaink részéről jogos az érdeklődés, hogy nem kéne-e ezt a dealt valahogy a korszellemnek megfelelően felfrissíteni. Hát hogy a picsába ne kéne, mondták aztán a magyarok, talán némi baráti leszólás hatására, hiszen a Malévot finanszírozó orosz bank annak idején keményen be lett szopatva.

A mi oldalunkról nézve ha tényleg finanszíroznak a ruszkik egy új nemzeti légitársaságot, az igen kúl, csak nehezen hihető. A kevesebb mint 100 székes Szuhoj-100 mindenesetre pont azokat a regionális útvonalakat repülheti, ahova piaci alapon basznak betenni a lábukat mások, amelyeket senki se pótolt a Malév kifingása óta.

Bökkenő csak egy van, de az ölég combos. Az egész végül ordas bukta lesz, egy ilyen légitársaság orbitális veszteséget fog termelni. Kár dobálózni itt GDP-re gyakorolt hatással, egyéb fiszem-faszommal, előbb-utóbb úgyis az a lényeg, hogy csak nyeli a pénzt. Azt aztán ne higgye senki, hogy majd a ruszkik vég nélkül finanszírozzák. Előbb-utóbb úgyis teljesen ránk borítják, s akkor Viktor öntheti bele a milliárdokat, ha nem akar rossz pontot szerezni a nagy tesónál. Ha Vlagyimir azt üzeni, hogy sokat segített az indulásnál, de most már csináld magad kis klónom, de használd a gépeinket, a mi kisemberünknek vajon mennyi vér lesz a pucájában ellentmondani? Mint Paksnál?

Szóval végül úgyis csak mi baszhatunk rá, rimánkodjunk, hogy ez az egész új nemzeti légitársaságosdi egy nagy kamu legyen. 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

101 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr218372346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2016.02.09. 08:20:39

@BircaHang Média: az utolsó két bekezdés is része a posztnak, úgy kezdődik, hogy bökkenő csak egy van, de az ölég combos.

toportyánzsóti 2016.02.09. 08:42:01

Ouestorozásból nem tanultak semmit ezek a sötét gyökerek úgy tünik.1000 évig tanulhatnának akkor sem győznének le 1 jobb képességű ovist.

toportyánzsóti 2016.02.09. 08:43:45

@BircaHang Média: Meghaladta a szintedet megint az írás homofób kérődző.

NoNight · http://anothernonight.blog.hu/ 2016.02.09. 11:31:59

Bydgoszcz egy egész kellemes kisváros, igaz, túl sok látnivalóban nem bővelkedik. De vannak magyar vonatkozásai... egyrészt itt gyártották Szegedre az új villamosokat (és azért a vasúti vezetők is felkereshetnék a vagongyárukat, mert sokkal jobb minőséget kapnának a nagyratörő hazai kocsigyártás erőltetése helyett), másrészt található itt egy Balaton nevű tó, amiben ugyanúgy van szárcsa és vadkacsa (de amúgy inkább a Feneketlen tó méretére és elhelyezkedésére hajaz), harmadrészt pedig ugyanolyan mohácsi öntésű kék közkutak vannak itt is, mint a hazai falvakban és külvárosokban.

Jártam a repülőterén is, pont sikerült kifogni a csúcsforgalmat egy fapadossal és egy charterrel. :-P Az a kellemetlen, hogy az innen még elfogadható távolságban lévő és turisztikailag is érdekes Gdansk és Poznan reptereit már jobban belakták a járatok. A kínálat mindenhol ugyanaz, a fapadosok a brit szigetekre járnak, de jelen van a Lufthansa is. Bydgoszcz egyetlen erőssége az lenne, hogy oda van a legközelebb Torun, ami benne van a városok turisztikai top 5-jében, de valamiért eléggé rejtett gyöngyszem.

Polak i Wegier dwa bratanki - ezt a mondást viszont ki lehet úgy is terjeszteni, hogy a barátságok egyik alapja a közös gondolkodásmód. A lengyelek pedig épp ezért ugyanoda utaznak inkább, mint a magyarok: Angliába, Németországba, Bécsbe és Prágába (na jó, meg persze velünk ellentétben nagyobb számmal a katolikus hit fő helyszíneire, de ez más történet).

Ez látszik meg nemcsak a repülők, de a vonatok kínálatán is. Az elmúlt tíz évben három Budapest-Varsó nappali vonat is megszűnt (ennek van egy póriasabb oka is, hogy tíz órás utat kevesen ülnek végig), most az is indult még egy decemberben, de az is ruszki érdek volt, hiszen kellett nekik közvetlen járat nemcsak hozzánk, de a szlovákokhoz és főleg a bolgárokhoz - mindezt úgy, hogy Ukrajnát ki kellett kerülni. És megcsinálták - de nem úgy, mint a párizsi meg a nizzai járatot, hogy a saját vállalkozásuk, hanem sikerült megfűzni az érintett vasutakat...

Utas persze ettől még nemigen lesz. Hiába a nagy haverság, a legtöbb honfitársunknak Lengyelország "egyslágeres" hely: minden Krakkóra és környékére (értsd: Wieliczka, Auschwitz, Zakopane) összpontosul, csak kevesen jönnek rá, hogy azért több is van az országban, ahogy Csehország sem kizárólag Prágáról szól. De ha mégis, azt az igényt bőven lefedi a vonat és a busz Krakkóba, meg a vonat és a repülő Varsóba. Dehát a kormányőrségnek meg a TEK-nek van még egy fontos feladata, amiről nem beszélnek: a logika és a józan ész távoltartása a védendő személyektől...

citrix 2016.02.09. 12:20:15

A Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság, röviden Maszovlet a Malév elődje, amely 1946. március 29-én alakult meg. Nincs új a nap alatt, ennyit tud a Kedves Vezető. Állami pénzből telik minden baromságra (kisvasút, stadionok tömkelege, festmények és kastélyok) amik vegytisztán hozzák a nyereséget, a bolondnak is megéri. Leginkább csak annak.

Sir Galahad 2016.02.09. 13:09:22

Megint bedobtak egy gumicsontot, ti meg rágjátok. Egészségetekre.

elemes 2016.02.09. 13:14:59

Repültem a Superjet 100-zal kicsit félelmetes volt.

Kalocsai Tamás 2016.02.09. 13:19:39

@citrix: Némi eufemizmussal sikerült olyan rövidítést találni a 46-ban alapított társaságnak, ami nem utalt a szovjetekkel való viszonyunkra. Legalábbis csak erre tudok gondolni a P betű hiányából. :)

tron.encom 2016.02.09. 13:26:11

"A kevesebb mint 100 székes Szuhoj-100 mindenesetre pont azokat a regionális útvonalakat repülheti, ahova piaci alapon basznak betenni a lábukat mások, amelyeket senki se pótolt a Malév kifingása óta.

Az egész végül ordas bukta lesz, "

Te ezt honnan a lófaszból tudod előre, valami vezető légügyi szakértő vagy ? Gondolom nem csak lengyelországot célozhatja meg egy ilyen kisebb gép európán belül. Simán lehet rentábilis.
Nem állítom hogy biztosan az lenne, de esélye azért van, azzal szemben hogy te mint egy fátumot írod le a bukását.
Vagy csak arról van szó hogy azért dől be biztosan mert ha orbán jelenti be az csak bukás lehet ? Az elég szánalmas érv. Az ország is mindjárt bedől szerintetek legalább 3 havonta amióta ő van a kormánynál.

Muad\\\'Dib 2016.02.09. 13:37:17

@elemes:
Mesélj, tényleg érdekel. Azért kérdezem, mert nekem még nem volt szerencsém, de nemzetközi repüléssel foglalkozó oldalak rendre dicsérték a gépet, és elterjedésének hiányát főképp azzal magyarázták, hogy a Boeing és Airbus annyira beleállt a piacba, hogy egy (nyugaton) új gyártónak, új géppel (főképp az üzemeltetési tapasztalatok hiánya miatt) szinte lehetetlen oda betörni.

króm nickel 2016.02.09. 13:47:52

Előfordult-e valaha (a rendszerváltás után), hogy a MALÉV nem volt veszteséges?

2016.02.09. 14:09:32

Ez a hír azoknak szól, akik ha valamit "nemzeti"-nek neveznek, azonnal elélveznek és nem kérdeznek semmit.
A hagyományos rendszerben működő kisebb nemze.. illetve állami légitársaságok vagy már rég csődbe mentek vagy hatalmas veszteséggel haldoklanak.
A CSA masszívan veszteséges és már azt mondják a csehek, hogy mekkora hiba volt, hogy nem számolták fel ezt a pénznyelőt, mint a magyarok a Malévot. A LOT próbált előre menekülni, utolsó pénzükből vettek két Dreamlinert, de nem jött be. Ez édeskevés nemzetközi szinten.
Egyedül a szerbeknek sikerült találni egy befektetőt, az Emirates megvette az egészet és Air Serbia néven, új Airbusokkal ráhordóként üzemelteti.

elemes 2016.02.09. 14:13:30

@Muad\\\'Dib:

Éjfél előtt felszálláshoz készülünk Domogyedovón.
Pár perc tétlen várakozás.
"Lisebb gond van a légkondicionálóval"
Tíz perc várakozás.
"Dolgozunk a légkondicionáló javításán"
Újabb tíz perc után sárga furgonszerű (de "nyuszibusz" kerekeken futó, tehát valószínűleg jó nehéz) jármű gurul a gép mellé, két karvastagságú kábelt vagy csövet tekernekle róla, azt nem láttam, hová vezették. További egy óra szüttyügés, a géptörzs matatásának zaja.
"Befejeztük a légkondicionáló javítását"
Sárga furgon el, Negyedóra múlva felszálltunk.
1. Összesen bő másfél óra késés volt. az aeroflotnak nincsen cseregépe?
2. A légkondicionálós duma nagyon gyenge volt. A füllentés nem épít bizalmat. Következő alkalommal vonattal mentünk.

***

A megjegyzéseidről: az, hogy repüléssel foglalkozó veboldalak dicsérik a gépet, pontosan nulla információt mond a gépről - az orosz titkosszolgálat meglehetősen aktív az internetes propagandában (magyar nyelvű álhíroldalból is vagy tizet üzemeltetnek, nagyobb célországokra gondolom még több figyelmet fordítanak).

A wizz regionális járatain majdnem 100% kihasználtsággal üzemelteti a 180 fős gépeit és most vesz nagyobb gépeket. 100 személyes gép hol versenyképes ezzel?

elemes 2016.02.09. 14:14:17

@króm nickel:

"Előfordult-e valaha (a rendszerváltás után), hogy a MALÉV nem volt veszteséges? "

Igen, a kb 99-ben kinevezett vezérigazgató pár év alatt nulszaldóra felhozta a céget. Le is váltották.

Bafana 2016.02.09. 14:35:00

@króm nickel: A veszteség, vagy a nyereség nem feltétlenül csak a Malévnál jelentkezik. A Malévon keresztül talán az ország az idegenforgalomba is jobban be tud kapcsolódni. Ha mondjuk Budapesten száll át egy utas a másnap induló gépre, itt tölt legalább egy éjszakát, és nem mondjuk Varsóban, mert a LOT-nak és a lengyeleknek az az érdeke, akkor az is nyereség az államnak, igaz nem a Malévhoz számolunk.
Példa erre a Forma 1, amibe talicskázza bele az állam a pénzt, de maga a verseny veszteséges.
Ezért volt faszság a Malévet tönkrevágni, és ezért kellene valakinek feltámasztani. Hogy épp az oroszok? Akkor ők. Miért nem egy német vagy angol cég? Ja, hogy nekik az az érdekük, hogy az ő gépeik repkedjenek veszteségesen? Akkor érthető a hiszti!

Muad\\\'Dib 2016.02.09. 15:27:13

@elemes:
"... A légkondicionálós duma nagyon gyenge volt..."
Ezt nem értem. Honnan tudod mit szereltek?

"...az, hogy repüléssel foglalkozó veboldalak dicsérik a gépet, pontosan nulla információt mond a gépről..."
Nyilván, mindenki hülye csak te vagy helikopter.

"...az orosz titkosszolgálat meglehetősen aktív az internetes propagandában..."
Sőt az oroszok már a spájzban vannak.

"...A wizz regionális járatain majdnem 100% kihasználtsággal üzemelteti a 180 fős gépeit és most vesz nagyobb gépeket. 100 személyes gép hol versenyképes ezzel?"
Almát körtével ugye. A emirates meg a még nagyobb gépeit is fullon üzemelteti. És?

Ne haragudj, de ez így nagyon vékony, amit írtál. Azt hittem lesz valami konkrét történet arról, vajon miért vacakabb a gép, mint a többi. Erre írtál valamit arról, hogy fogalmad nem volt mit csináltak a fogalmad nincs kicsodák, és leszóltál egy társaságot, hogy nincs cseregépe, és esetleg szar a karbantartási munkája. Hol az információ a gépről?
Szomorú, mert tényleg érdekelt volna. :(

teleorman 2016.02.09. 15:43:33

@bafana: biztos nehéz megérteni (de azért érdemes próbálkozni vele), hogy a versenyszférában állami cég - főleg Magyarországon, és méginkább a NER-ben - nem lehet nyereséges. Az igazán ütőképes és önmagukat valamennyire is becsülő emberek (management)ugyanis nem mennek el cselédnek egy eléggé kínos gazdához, aki ráadásul soha nem tudja megállni, hogy ne kérjen állandóan szívességet. (Klientúra, pereputty, pártfinanszírozás stb.)A "veszteséges, de így is milyen jó az országnak" pedig olyan érvelés, amelyik csúszós lejtő. Nagyjából minden állami pénztemetőről ki lehet némi képzelőerővel mutatni, hogy működése máshol viszont jelentős haszonnal jár. (Nem lehet persze mindent költség-haszon alapon megítélni, de a versenyszféra által jól belakott területekre ez biztosan igaz.) Veszteséges állami bank: sebaj, a vállalkozók mennyire örülnek az olcsó hitelnek. Veszteséges állami kohászat: mennyire jó az olcsó félkésztermék az iparnak... ismerős szövegek ezek, melyek szinte mindig a pazarlást, a lopást, a tehetségtelenséget és a tehetetlenséget fedezik.

Izo 2016.02.09. 15:51:12

@BircaHang Média: "S mi ebben a rossz?"
Végül is nem szégyen az, ha valaki szeret szopni.

Bafana 2016.02.09. 16:00:06

@teleorman: Csak arra céloztam, hogy nem lehet egy nettó nyereséget/veszteséget kimutatni a Malévnál. Vagyis máshol jön be a nyereség, amiért a Malév "dolgozott".
Az állami cég dologgal tisztában vagyok "Klientúra, pereputty, pártfinanszírozás", de én abban bízom, hogy ez az urambátyám világ el fog múlni nemsokára.

teddybear01 2016.02.09. 16:16:16

@Muad\\\'Dib: Hagyd!

Az ürge láthatóan retteg a repüléstől, és mindenben rémeket lát. Volt valamilyen probléma, erre összecsinálta magát és ettől kezdve végigrettegte az utat. Tényleg jobb lenne neki a vasút.

A kiszolgáló jármű az APU volt, ami a hajtőmű indításhoz kell. Gyakorlatilag minden nagyobb gép beindításához kell.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.09. 16:18:15

@Izo:

Szopás lenne az ország fejlődése?

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.02.09. 16:39:41

putyin elvtárs szarban van. Gazdasága dől befelé, kénytelen a régi jól bevált módszerhez folyamodni és a "tagállamoktól" beszedni a megélhetéshez szükséges lóvét. Anno ehhez elég volt felvenni a hitelt, oszt utalni tovább a muszkáknak, most már muszáj valami látszatot is adni a dolognak, így lesz egy szupi-bupi légitársaságunk 10-100 milliárdos "veszteségekkel".
A csúti putyincummantó meg úgyis megmagyarázza az agyhalott birkáinak, hogy miért is jó egy újabb pénznyelőt gyártani, amikor az előzőt azzal az indokkal szüntették meg, hogy nem volt gazdaságos az üzemeltetése.
birka meg tolja tovább az idiotizmusát és csodálkozik, hogy az értelmes emberek nem arrafelé disszidálnak amerre ő.

consul 2016.02.09. 16:44:15

@elemes: ő volt az, aki olyan lízing szerződést kötött a gépekre, amely szerint akkor is vesztett rajta a Malév, amikor 100%-os kihasználtsággal repült...

a pletykák szerint az ezért kapott pénzből alapította meg később a fapados cégét...

consul 2016.02.09. 16:45:08

Na ez a cikkíró is úgy kezd észosztásba, hogy egy napot sem dolgozott a légiközlekedés területén. Nagyon bátor...

consul 2016.02.09. 16:47:25

@elemes: én is, de nem féltem

ellenben Airbus kereke tört már ki alattam Rómában, na akkor féltem

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:09:58

A Szuhoj gyár gyártja a világ jelenleg legjobb katonai repülőgépeit, amiket vesznek is, úgyhogy annyira biztosan nincs szarban.

Utasszállítóban sosem volt valami jó, de akik jók voltak ilyesmiben, azoknak a gépeit sem vették, sem a Tu-204, sem az Il-96 nem futott be nagy karriert, pedig semmivel sem voltak rosszabbak, mint a nyugati gyártók hasonló típusai.
Ezeket is csak keleten vették.

Úgyhogy a cikk ezen része a hozzá nem értésről tanúskodó demagóg baromság.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:12:59

"akkor Viktor öntheti bele a milliárdokat, ha nem akar rossz pontot szerezni a nagy tesónál"

Nem öntheti. A Malév is pont abba bukott bele, hogy az EU tiltja a légitársaságok állami dotálását.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:22:07

@króm nickel:
Igen.
Az első néhány évben, amíg a teljes műszaki részleget el nem adták az Aeroplex nevű pénzmosodának 2 millió dollárért (akkor kb. 200 millió forint), amiért az akkori Malév-vezérigazgató, Déri Tamás és jobbkeze, a félig görög Szamarasz János, valamint az akkori közlekedési miniszter, Fazakas József valószínűleg kapott némi zsét zsebbe, valamint Déri a saját utazási irodájának ingyen adta oda a Malév-gépeket charterbe.

A Malév ettől fogva minden ránézésért fizetett a saját maga által kiképzett műszaki embereknek, nem keveset.

A Malév műszaki részlegének vételárát a feles tulajdonú (Malév-Lockheed, utóbbi a vesztegetési botrányairól híresebb, mint a gépeiről) Aeroplex nyakára ültetett amerikai vezetők pár év alatt haza is vitték, úgy, hogy közben budai luxusvillákat bérelt nekik a cég fejenként százezrekért (az 1990-es évek elejéről-közepéről beszélünk, ma ez millióknak felel meg).

Az a röhej, hogy ezek közül az emberek közül senki nem ül börtönben. Pedig nagyon ott lenne a helyük.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:25:57

@Bafana:
Ha valahol ott kell éjszakázni, akkor az utas választ másik járatot, amihez van csatlakozás.

Nem fog kivillázni csak taxira 20 rongyot, + még a szállodára másik 15-20-at (és akkor még olcsón megúszta).

Szóval erre tervezni eleve bukás.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:28:58

@Bafana:
"én abban bízom, hogy ez az urambátyám világ el fog múlni nemsokára"

Miért, már felfogadtad a mesterlövészt, aki lelövi Orbánt?
Esetleg a pincért, aki plutóniumot tesz a teájába?

Mert amíg ő él, addig ez nem múlik el.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2016.02.09. 17:30:15

@cardiobascuralis: nyilván nem nyíltan tenné, van erre számos módszer, elég sokan kreatívkodtak vele itt a környéken is.
A Szuhoj utasszállítós terveiről beszéltem, sokkal nagyobb eladásokra számítottak, logikus, hogy keresik a nyugati belépőt és logikus, hogy pont nálunk.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:36:56

@teddybear01:
"A kiszolgáló jármű az APU volt, ami a hajtőmű indításhoz kell. Gyakorlatilag minden nagyobb gép beindításához kell."

Elég szar lenne, ha kellene.
Amire te gondolsz, az az APA-kocsi, és egyes orosz katonai gépekhez kellett.

Az APU meg a segédhajtómű (auxiliary power unit) (oroszul VSZU, vszpomogatyelnaja szilovaja usztanovka, segéderőforrás), ami a gépre van szerelve, és valóban segíthet az indításban is, miután villanymotorral (indítómotor) beindították, meg generátorokat hajt, levegőt termel a légkondihoz, ilyesmi.

cardiobascuralis 2016.02.09. 17:41:19

@Hakapeszi Miki:
Persze, az általam említettek is sokkal nagyobb eladásokra számítottak, de a Nyugatot régen is három cég uralta, a Boeing, a McDonnel-Douglas meg az Airbus, aztán a MD-t (ami a DC-x gépeket gyártotta) felvásárolta a Boeing, úgyhogy maradt kettő. Ezek kb. teljesen lefedik a piacot.
(Persze, létezik még a Fokker, de az is átállt kisgépekre.)

Épeszű légitársaság egyféle gépet üzemeltet, mert akkor elég egy raktárkészletet tartania meg egyféle gépre szerelőket kiképeznie. Az ok sokkal inkább ez.

apro_marosan_petergabor 2016.02.09. 17:45:41

A stílus az ember. A szerző stílusa ordenáré.
Állításai zavarosak.
Paks II és Malév v2. Két teljesen más tészta.
Energia import arányunk igen magas, ezen P2 sokat segíthet. Alaperőművek nélkül nincs megújuló energia. A napelemek nappal termelnek, a szélerőművek pedig a tengerparton leginkább. Ha van ilyen. nekünk nincs. P1 lassan elfárad, tehát kell az új erőmű.
S miért ne legyem M2, mert hakapeszinek nem tetszik, az elég kevés. Ha a szuhoj (úgy néz ki, Szíriában elég jól bevált) finanszírozni akar, tegye, miért ne húzza a hasznát az M2 a repgépgyár reklámozásnak - nem rossz konstrukció. Ha a Boing talál ki ilyet azt is támogatjuk, de nem talál. Marad a Szuhoj, hajrá - a nem használt viszonylatokat indítsuk mielőbb, Ferihegy 1-ről.
Hakapeszi meg akkor eszik, ha kap, hát nem kap - legfeljebb kefét.

jet set 2016.02.09. 17:46:14

"a Malévot finanszírozó orosz bank annak idején keményen be lett szopatva."
vs.
"a mi kisemberünknek vajon mennyi vér lesz a pucájában ellentmondani?"

Szóval hülye vagy!

cardiobascuralis 2016.02.09. 18:23:05

@apro_marosan_petergabor:
Paks 2-re lehet, hogy szükség lenne, csak nem ilyen áron, és nem mindent ezer évre letitkosítva, mivel közbeszerzés, úgyhogy mindenkinek joga van tudni, mi mennyibe kerül, és mik voltak a kiválasztás szempontjai, azon kívül, hogy ki rakta a legnagyobb pénzt Orbán zsebébe.
Nem kéne ekkora méretes nyelvcsapásokkal nyalnod Orbán seggét.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:24:28

@króm nickel: Úgy tudom, hogy az utolsó három negyedévében üzemi szinten nyereséges volt. De valami sajtó hír volt csak és így rémlik 5 év távlatából.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:25:29

@ébrenjáró: Etihad, de amúgy majdnem lényegtelen.

elemes 2016.02.09. 18:32:41

@Muad\\\'Dib:

Nem haragszom, csak így nincs kedvem beszélgetni.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:37:25

@Bafana: Várj, alapjában véve igazságod van abban, hogy elméletileg igény lenne egy komolyabb légitársaságra, amely nemh hajnalban és késő este hozza-viszi az üzletembereket és a konferenciatúristákat, és ahol a legnagyobb plusz a nagyobb lábtér és az elsőbbségi beszállás. Ezzel nem fikázni akarom a Wizzt, vagy a RyanAir-t, ők egyszerűen nem ebben a modellben gondolkodnak.
Mintegy 20 éve hallom a rendezvényszervezőktől, hogy a legvaskosabb pénztárcájú túristák a konferencia túristák. Budapest mesés, fantasztikus röhögve lehetne ide hatalmas konferenciákat szervezni, de kellene egy klasszikus konferencia központ, a nagyterem 3-4 ezer fővel, két kisebb 1000-1500 fős illetve 6-8 még kisebb.
A vicc az, hogy az Trigránit meg is akarta csinálni, de az állam úgy adta a beleegyezését, ha előbb felhúzzák a MÜPÁ-t. Aztán jött egy kis huzavona, (megint egy, az Orbánék által aláírt eszetlen PPP megállapodás körül) és mire Demján tovább léphetett volna, elérkeztünk 2008-hoz és Jóskánk inkább Lengyelország és Románia felé fordult.

Hiába az évek óta növekvő túristaszám, ha az összetételük nagyon rossz, és nagyon-nagyon keveset költenek a vendégéjszaka / fő arányban.

bukszindeksz 2016.02.09. 18:43:34

@apro_marosan_petergabor: szánalmas és szomorú. Szomorú, hogy ilyenek, mint te, még vagytok annyian, hogy hatalmon tartjátok ezeket a mutyibárókat.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:45:11

@Muad\\\'Dib:

"A emirates meg a még nagyobb gépeit is fullon üzemelteti."

Éppen ma repültem az Emirates-cel egy gyenge félházast, és ez már a sokadik alkalom.
Egyszerűen presztizsokokból nem váltják vissza a szélestörzsű gépeket keskenytörzsűekre olyan járatokon sem, ahol garantáltan nem töltik meg a gépet. A Qatar egy éven át próbálkozott szélestörzsűvel repülni Seychellest, aztán lelkisimeretfurdalás nélkül állítottak be A319-es meg 320-as járatokat. Aztán hagyták (???), hogy az Etihad kifúrja őket.

Budapestre sem küldenek szélestörzsűt, csupán az új A321-et, igaz júniustól sűrítenek és hetente 10 járat lesz. A fene sem érte sokszor a légiközlekedési gurukat.

Baszki, nincs már mit ellopni... 2016.02.09. 18:45:58

@Bafana:

"Hogy épp az oroszok? Akkor ők. Miért nem egy német vagy angol cég? Ja, hogy nekik az az érdekük, hogy az ő gépeik repkedjenek veszteségesen? Akkor érthető a hiszti!"

Beletrafáltál, tesó! Hisztiztek, ahogy a ruszkik, értsd: megfenyegették a Viktort, hogy jó lesz, ha...

elemes 2016.02.09. 18:47:21

@consul:

"ő volt az, aki olyan lízing szerződést kötött a gépekre, amely szerint akkor is vesztett rajta a Malév, amikor 100%-os kihasználtsággal repült"

Némi irodalmi túlzást vélek felfedezni a sorok között, de amennyiben így volt, még nagyobb elismerést érdemel, hogy 2002-re nullszaldós lett a malév, még ilyen szerződéssel is :-)

De ez csak szarkazmus volt. Az ilyen beszólások, pletykák inkább keserű irigységet, sértettséget sugároznak, és az erős negatív érzelmek (sajnos ez általános emberi tulajdonság) beszűkítik a gondolkodást. Tényleg olyan szar menedzser lett volna? Tíz éve igazgat egy dinamikusan növekvő céget.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:49:05

@cardiobascuralis: Akkor is ha állami cég? Mert a Malév nem állami cég volt. Hivatalosan.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:53:57

@cardiobascuralis: Az egyébként előfordulhat, hogy a légkondit meg kell bikázni. Nem ez a normális út, de ugye a légkondinak onnantól fogva mennie kell, hogy az utasok becsekkolnak, mert a levegőt cserélni kell stb. Alaphelyzetben a légkondit - úgy tudom - hogy a már általad említett segédhajtómű üzemelteti, de menetben már a turbinák.
Valami ilyesmit láttam a Reptéróriások című műsorban. :)

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:55:04

@apro_marosan_petergabor: A geotermikus energia nem napszak függő.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 18:56:17

@cardiobascuralis: Azért a Bombardier is elég jó megéldegél.

króm nickel 2016.02.09. 19:30:57

Légügyi dinasztiák szerencsére már az első Orbántorgyán Polgárkormány rokonságában is akadtak.
Gondolom a hasonlóak ma is türelmetlenül várnak a sorukra.

elemes 2016.02.09. 19:37:31

@teddybear01:

"Az ürge láthatóan retteg a repüléstől"

Legkevésbé sem, sőt, az ürge imádja a repülést és bár az intercity is kényelmes és gyors, de azért mégsem ugyanaz, csak nem az ürge dönti el, hogy mivel kell utazni.

"A kiszolgáló jármű az APU volt, ami a hajtőmű indításhoz kell. Gyakorlatilag minden nagyobb gép beindításához kell."

Mivel az ürge imádja a repülést, ezért aztán tudja, hogy ez szamárság: az APU (vagyis, ha már Szuhoj, akkor inkább VSzU :-) rajta van a repülőgépen. Az utasgépek saját erőből indulnak. Akkumulátorról hajtott kompresszorok sűrített levegőt állítanak elő, a sűrített levegő indítja a VSzU-t, majd az indítja a főhajtóműveket.

Nem tudom, mit javítottak a gép elejében, de biztosan nem a légkondit. A hajtómű valamelyik kompresszorfokozatából vezetik ki a sűrített levegőt, aztán a külső levegővel egy hőcserélőben lehűtik - de ez mind a hajtóműgondolában van, nem a gép orrában.

Engem nem zavar, ha ezt-azt javítanak a gépen. A füllentés azonban legkevésbé sem megnyugtató, és aki ezt a repülés kapcsán nem érti meg, arról nem tudom mit gondoljak, jót nem.

monddazigazatmar 2016.02.09. 19:41:48

Van bármi fejlesztés ebben a nyomorult országban amire a ballib megmondóparasztok ne sírnának?
De tényleg. Hakapeszi egyik napról a másikra légügyi szakember lesz, de ugyanúgy ért a villamoshoz, metróhoz, atomerőműhöz, mindenhez.

teddybear01 2016.02.09. 19:51:49

@elemes: Engem nem érdekel hogy félsz a repüléstől. Magánügy, mint az is hogy szégyelled és tagadod hogy félsz. Sokan vannak így mert a macsó imázsukba ez nem fér bele.

Ami pedig a fedélzeti Apu-t illeti, az akkor működik, és látja el a segédberendezéseket ha van működő hajtómű, ami ad energiát. Az akkuk energiája fontosabb berendezésekhez kell.
Ha a hajtóművek nem mennek, mert pl. szerelik a gépet, vagy csak várakoztatják, akkor külső forrásból kell betáplálni a rendszerbe a szükséges áramot, sűrített levegőt, stb.
Nem minden reptéren van kiépített rendszer ehhez, ha nincs jön a mobil APU és teszi a dolgát.
Ez van.

cardiobascuralis 2016.02.09. 19:53:26

@elemes:
"Mivel az ürge imádja a repülést, ezért aztán tudja, hogy ez szamárság:"

Az ürge mégis baromságokat irkál.

cardiobascuralis 2016.02.09. 19:58:12

@teddybear01:
Nem kéne baromságokat irkálni. Az APU akkor működik, amikor a hajtóművek nem, pont azért, hogy pl. a földön állva is legyen légkondi, amikor a hajtóművek nem járnak.

Az akkuk energiája az APU indításához kell, ha nincs földiáramforrás-csatlakozó a közelben (Ferihegy 2-n pl. van). Amellett repüléskor vésztartalékként szolgálnak a nélkülözhetetlen berendezések áramellátására, ha minden más bedobná a törölközőt (összes hajtómű + APU, azaz nem menne egy generátor sem).

Mobil APU nincs.
Mint írtam, az APA-kocsival kevered, az szolgáltatott áramot pl. a MiG-21-esek vagy az An-26-osok indításához.
Nem levegőt, áramot.

elemes 2016.02.09. 20:02:44

@teddybear01:

"Nem minden reptéren van kiépített rendszer ehhez, ha nincs jön a mobil APU és teszi a dolgát. Ez van. "

Ez teljesen rendben van, a mérete alapján valóban lehetett is az (nem csáptól indultunk, hanem apronról).

Csak 1. ez már nem légkondi 2. normális esetben nem tart háromnegyed órát. Értem én a "ne izgassuk fel az utasokat" gondolatmenetet, de pont ez a sumákolás okoz bizalmatlanságot, és épp ezért pusztult ki az írmagja is a nyugati civil repülésből. Az oroszoknál még élnek a régi komcsi beidegződések.

elemes 2016.02.09. 20:04:02

@cardiobascuralis:

Simán lehet -- egyszerű civil vagyok, aki szeret repülni, de köszönöm, hogy rámutattál, ebből is tanultam valamit.

Gerardus A. Lodewijk 2016.02.09. 20:09:58

A világ 30 legszegényebb országa közül (amelyből a leggazdagabbnak sem éri el a gdp/fő* adata a magyaroszáginak 10%-át), ha jól számolom, 17-nek van nemzeti légitársasága, méghozzá pl. az Ethiopian** egyáltalán nem jelentéktelen méretű, és szakmailag is komoly elismerésnek örvend.
Ez értelmezésem szerint arra utal, hogy a nemzeti légitársaság léte, mint az adott nemzet szervezőkészségének és vendégszeretetének világszerte felmutatható bizonyítéka, alapvetően presztízskérdés, és ehhez képest sokkal-sokkal kevésbé érdekes az, hogy a vállalat közvetlen működése nyereséges-e.

* Lehet a gdp/fő statisztikát kritizálni, de - vásárlóerő-paritással korrigálva - elég jól megfelel nagyvonalakban való globális összehasonlításra.
** Etiópia sdp/fő adata a hasonló magyarországi adatnak 6,5%-a.

Punxsutawney Mormota 2016.02.09. 20:18:22

@Gerardus A. Lodewijk: Az etiópok az elmúlt 20 évben megtriplázták a GDP-jüket. Persze, alacsony bázisról indultak, de stabilan hoznak 9-10%-ot minden évben.

cardiobascuralis 2016.02.09. 20:23:41

@elemes:
Attól függ.
A légkondi azért nem olyan, mint egy keverőcsap a fürdőszobában, hogy bejön jobbról a hideg, balról a meleg, aztán középen meg kijön a langyos, elég bonyolult rendszer, ha egy szabályozószelepet kellett benne cserélni, az simán eltarthatott az összeszerelés utáni próbával együtt 1,5 órát is.

Szóval tényleg laikusként hazugozod le a légitársaságot.

cardiobascuralis 2016.02.09. 20:34:32

@elemes:
Csak hogy mennyire nem egyszerű a rendszer, itt a B737-400 légkondirendszerének blokk vázlata (azaz egy egyszerűsített elvi működési vázlat):

www.b737.org.uk/images/schem_acon_400.jpg

És akkor még egy kukk nem volt arról, hogy hogyan szabályozzák a nyomást, mert ugye mivel azt a levegőt a hajtómű 2 kompresszorfokozatától veszik el - elöl egy hidegebbet, hátrébb, ahogy nyomja össze a levegőt, egy melegebbet -, annyival kevesebb lesz a tolóerő, ezért igyekeznek nem túl sokat elvenni, különben nagyobb turbina-fordulatszám kell, emiatt meg többet zabál a hajtómű, és nem kicsivel, mivel a fogyasztás kb. négyzetesen nő a fordulatszám emelésével, tehát mondjuk 10% emelésre 21% fogyasztásnövekedés jut).

monddazigazatmar 2016.02.09. 20:37:34

@elemes: Értjük. Tehát fingod nincs mit szereltek, de biztos mást mint a légkondit. Mert az szerinted- aki ugyan nem ért hozzá, azt sem tudja, hogy hogy néz ki, - biztos nem tart másfél órát.

Hmm. Tehát "nem értesz hozzá, de biztos hazudnak, és azt nem is úgy kell". Kitalálom. Te vagy Bősz Anett?

elemes 2016.02.09. 21:02:09

@cardiobascuralis:

Simán.
Bennem is élnek a régi előítéletek az oroszokkal szemben.

consul 2016.02.09. 21:18:21

@elemes: 2002-ben 3 Mrd Ft támogatást kaptunk az államtól, így lett közel nullszaldó

2006 óta dolgozom - megszakításokkal - ebben a "dinamikus" cégben, a dinamizmusát nem kommenntálnám, maradjunk annyiban, hogy azóta van aktív másodállásom biztonság esetére

cardiobascuralis 2016.02.09. 23:37:28

@elemes:

Én dolgoztam együtt sokkal, mind jó arc volt, aki az utolsó gatyáját is neked adta volna, ha kéred.

Nem tudom, hány éves vagy, de szerintem túl fiatal ahhoz, hogy régi előítéleteid legyenek, inkább felülsz mindenféle mendemondáknak. Ami közel sem biztos, hogy úgy volt.

elemes 2016.02.10. 03:35:51

@cardiobascuralis:

"Én dolgoztam együtt sokkal, mind jó arc volt, aki az utolsó gatyáját is neked adta volna, ha kéred."

Kétség sem fér hozzá. Én sem azt mondtam, hogy patás ördögök, vagy ilyesmi. Csak azt, hogy az az alapelv, miszerint "hibák lesznek, tehát készüljünk fel" - a 20. századi orosz történelemben nem volt jelen. Aki hibázik: megy a gulágra.*

Mivel hibák minddig lesznek, ezért kártákony túléló technikák alakultak ki.
1. megbütyköljük, akkor nem veszik észre.
2. elsumákoljuk
3. ott se voltunk
4. rengeteg bőrpapírral kenjük szét a felelősséget jóelőre
5. aki nem dolgozik (= nem hoz döntéseket), az nem is hibázik
6. vodka

persze valami különös módon nem pusztult ki teljesen a becsületesség sem, van aki vállalja a felelősséget (és megy a börtönbe, pár évtizeddel korábban a gulágra). csak a porbléma itt is az, hogy a menedzsment a büntetéssel letudta a dolgot, a hiba (eszkalálódásának) lehetősége benne maradt a rendszerben.

Ez az attitűd olyan szépen beépült a társadalomba (egyébként valamilyen szinten a keleti blokk legtöbb országában), hogy generációkat igényel mire egy egészséges gondolkodásmód valamennyire elterjed.

apro_marosan_petergabor 2016.02.10. 08:14:26

@Punxsutawney Mormota:
Csinálj egy statisztikát, az EU energia hány %-át adják a geotermikus erőművek, és hol?
Na.

Gerardus A. Lodewijk 2016.02.10. 11:10:38

@elemes: Sajnos a "hibák lesznek, tehát készüljünk fel" hozzáállás az elmúlt 20-25 évben már Nyugaton is közel teljesen kiveszett, még ha nagyrészt más (közvetlenül profitorientált) okokból is, mint Keleten.

elemes 2016.02.10. 11:59:20

@Gerardus A. Lodewijk:

+Sajnos a "hibák lesznek, tehát készüljünk fel" hozzáállás az elmúlt 20-25 évben már Nyugaton is közel teljesen kiveszett"

Én azért optimistább vagyok. Pl. a Ryanair egyik gépén nem sokkal felszállás után kiestek az oxigénmaszkok -- kiderült, hogy az éjszakai karbantartás során kicserélt nyomásszabályzó kártyán a szerelő rajta felejtette a szenzor porvédő kupakját. Következmény: a jövőben narancssárga kupakot kell használni.

avherald.com/img/ryanair_b738_ei-dah_lugano_120404_1.jpg

És én ezt a hozzáállást látom a jellemzőnek.
Pedig egyszerűbb lett volna kirúgni a szerelőt.

Punxsutawney Mormota 2016.02.10. 13:24:27

@apro_marosan_petergabor: Csinálj egy statisztikát arról, hogy az EU mekkora százalékába lehet nagyon gazdaságosan geotermikus energiát felhozni.

Elárulom, Magyarország geotermikus nagyhatalom. A földkéreg vastagsága a geofizikai viszonyoknak köszönhetően kevesebb, mint fele az Európában megszokottnál. A forró vízből pedig áramot lehet csinálni.
A geotermikus fűtés pedig egy baszott jól működő valami. Ráadásul lokálisan sokkal egyszerűbb elhelyezni egy-egy ilyen erőművet és üzemeltetni is olcsóbb, mint egy baszott nagyot.

2016.02.10. 16:43:20

@Punxsutawney Mormota: Még a végén kiderül hogy Mo egy szuper vulkán valójában és folyamatosan emelkedik a föld felszíne.

Punxsutawney Mormota 2016.02.10. 17:39:11

@Diorella Queen: Velem vitatkozhatsz bérnarancs, de a geofizikát akarod cáfolni? Sok sikert.

Addig is nézz utána,hogy Battonyán elkezdték a méylségi fúrásokat, Mosonmagyaróváron is kiadták rá az engedélyeket.

cardiobascuralis 2016.02.10. 20:23:40

@elemes:

Az oroszokkal kapcsolatos pontjaid totál falsok.
Náluk szigorúbban nem nagyon tartják és tartatják be a technológiai utasításokat (dolgoztam együtt ugyanabban a szakmában amcsikkal is, van összehasonlítási alapom - és nem az amcsik felé billen a mérleg). Sumákolásra esély sincs.

"az éjszakai karbantartás során kicserélt nyomásszabályzó kártyán a szerelő rajta felejtette a szenzor porvédő kupakját"

Biztos? Ez leginkább valami fordítási hibának hangzik.

Mondjuk nyugaton a szerelőket 6 hetes tanfolyamokon képzik (utcáról felvéve, semmi szakmai előélet), és csak egyféle munkát végezhetnek.
Nálunk a repülésben gépközelben dolgozók vagy érettségi + 2 év szakirány, vagy 4 év szakirányú középiskola, vagy szakirányú egyetem/főiskola + típustanfolyam után nyúlhattak a géphez felügyelet mellett, majd a szakmai gyakorlat után önállóan, de a munkájukat még ekkor is ellenőrizte egy magasabb fokozatú szakszóval rendelkező szakember (mivel a repülés veszélyes üzem).
A rendszer a SZU-ban is így működött, míg volt SZU.

elemes 2016.02.10. 22:01:34

@cardiobascuralis:

"Biztos? Ez leginkább valami fordítási hibának hangzik."

Tényleg nem vagyok túl jó angolból, vesd össze a nyersfordításomat az eredetivel.

"Közvetlen okok:
Figyelmetlenség miatt az utastér nyomásszabályzó panelről a statikus nyomásszenzor védőkupakját az írásos beépítési utasítás ellenére nem távolították el.
...
Rendszerszintű okok:
A védőkupak nem volt könnyen felismerhető és nem volt rajta egyértelmű azonosító felirat.
...
A BFU javaslata az FAA felé: írják elő a Boeing-nek, hogy a porvédő kupak legyen szembetűnőbb és egyértelmű címke is legyen rajta."

avherald.com/h?article=44d7d46e/0001&opt=0

elemes 2016.02.10. 22:03:47

@Punxsutawney Mormota:

off-off

A geotermikus energia zsákutca, sőt inkább kártékonyak a kiaknázására irányuló erőfeszítősek. A föld magjából a felszín felé haladó energiaáramlás négyzetméterenként párt tíz milliwatt. Ez a fenntarthatóan kiaknázható geotermikus energia. Ráadásul a dolgok természetes rosszindulatából adódóan a földmélyi kőzetek nem túl jó hővezetők és kicsi a hőkapacitásuk.

Punxsutawney Mormota 2016.02.10. 22:15:53

@elemes: Ezek szerint megfagytam a házamban minden télen az elmúlt 6 évben? Sőt, az izlandiak is kőhülyék, és ők is megfagytak.

cardiobascuralis 2016.02.10. 23:26:40

@elemes:
Mi köze ehhez ennek a szobornak?
Oroszok faragták, és sumákoltak közben?

cardiobascuralis 2016.02.10. 23:38:58

@elemes:
Hát inkább úgy mondanám ezek alapján, hogy kurva rossz vagy angolból. De ez első olvasatra is gyanús volt, mert műszaki szemmel totál értelmetlen volt a szöveg, amit "megfejtettél".
Bocs.

Ez nem panel, meg nem szenzor, meg hasonlók.
A kabinnyomás-szabályozó egy méretes, kb. 25x25x30 centis doboz, aminek az egyik nyílásából (statikus port vagy statikusnyomás-vevő nyílás) nem vették ki a záródugót, így nem érzékelte a statikus nyomást (azaz a kabinnyomást, ami a magassággal változik a 3000 m-nek (10 000 láb) megfelelő nyomásérték eléréséig).
Mivel nem jutott be a statikus nyomás, a szerkezet végig azt érzékelte, hogy a földön van.

Meg az is ott van, hogy utána a földön végeztek működéspróbát, és az nem mutatta ki, hogy gond lenne (persze, mert nem változott a statikus nyomás).

Szóval nem Péterváron, hanem Moszkvában, nem Mercedeseket, hanem Volgákat, és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.
De a többi stimmel.

Ja, és nem oroszok voltak, ha jól látom.

elemes 2016.02.11. 09:50:49

@Punxsutawney Mormota:

nem, de a válaszodból kderül, hogy nem értetted, amit írtam.

elemes 2016.02.11. 09:51:49

@cardiobascuralis:

a felhabosítástól eltekintve hol is van a taratlmi különbség...?

elemes 2016.02.11. 09:55:25

@cardiobascuralis:

"Ja, és nem oroszok voltak, ha jól látom."

Pont erről beszéltem :-)

www.portfolio.hu/gazdasag/putyin_elegedetlen_fej_hullott_az_orosz_jegybanknal.208890.html

cardiobascuralis 2016.02.11. 14:28:35

@elemes:
Az elég baj, ha nem látod.
Ezek szerint nemcsak angolul nem tudsz, de műszaki téren is elég járatlan vagy.

cardiobascuralis 2016.02.11. 14:29:57

@elemes:
Baszd meg, azért egy jegybank vezetőségét ne hasonlítsunk már egy átlag szerelőhöz.

Te szándékosan csúsztatsz folyamatosan minden hozzászólásodban?

elemes 2016.02.11. 15:12:01

@cardiobascuralis:

Ne csinálj már úgy, mintha nem EZ lett volna az egész rendszer hozzállása: aki hibázik, meg kell büntetni. Száz-százötven éve még az egész világon ez volt a gyakorlat, csak az oroszoknál így maradt.

És ahol a normakövető magatartás fő motivációja a büntetés elkerülése, ott pont olyan a technikák fognak elterjedni, amit tegnap írtam. És ez nem változik meg egyik napról a másikra - generációk kellenek ahhoz, hogy kikopjon.

elemes 2016.02.11. 15:24:44

@cardiobascuralis:

Tehát nem panel, hanem doboz, nem szenzor, hanem port, és nem védőkupak, hanem záródugó? Figyelni fogok ezekre a dolgokra, ha egyszer baleseti jegyzőkönyvek fordításával keresem a kenyerem.

Igen, ott van az esemény teljes leírásában az is, hogy miért okozott hirtelen nyomáscsökkenést az ottfelejtett záródugó (és nem fokozatosan csökkent a nyomás emelkedés közben). De az egész hozzászólásom fókuszában nem az esemény műszaki háttere volt, hanem az, hogy a részletes elemzés következménye nem a szerelő megbüntetése lett, hanem egy olyan javaslat, ami csökkenti a hasonló hibák megismétlődésének valószínűségét.

Ezért kicsit csodálkozom, hogy így felkaptad a vizet.

elemes 2016.02.11. 15:27:50

@cardiobascuralis:

Miközben kétszer elolvastam ezt a hírt a jegybanki alelnök kirugásáról, elmerengtem Vlagyimir Vlagyimirovics monetáris politikai ismereteinek mélységéről: nem csak azt mérte fel villámgyorsan, hogy az alelnök rosszul döntött, hanem azt is, hogy nem tud okulni a tapasztalataiból és a jövőben sem lesz képes helyes monetáris politikai döntéseket hozni.

cardiobascuralis 2016.02.11. 16:40:52

@elemes:
Nem, egyáltalán nem ez volt a rendszer hozzáállása.
Éltem benne elég sokat, te meg szerintem semennyit.

A Malévnél volt olyan, hogy a legyezéscsillapító adóját (egy két szabadságfokú pörgettyűt) fordítva kötötték be, és csillapítás helyett erősítette a lengéseket, szerencsére volt utána műszaki berepülés, és a pilóta még idejében kikapcsolta a rendszert - senkit nem rúgtak ki és nem csuktak börtönbe, bár fegyelmi eljárás természetesen indult, mert sokan meghalhattak volna egyetlen figyelmetlenül feldugott csatlakozó miatt, és nyilván nem lehet az ilyet büntetlenül hagyni, mert akkor legközelebb is előfordul. A repülés veszélyes üzem.

"baleseti jegyzőkönyvek fordításával keresem a kenyerem"
Hát remélem, nem angolból, mert ezek alapján akkor elég szar annak, akinek a balesete volt.

"Ezért kicsit csodálkozom, hogy így felkaptad a vizet."
Persze, mivel látatlanban látszott, hogy hülyeség, a belinkelt szöveg alapján meg egyértelmű is lett, és erre még véded is, hogy de nagyjából ugyanaz. Hát kurvára nem ugyanaz.

Mint írtam is, olyan volt, mint a jereváni rádió híre:
Kedves hallgatóink! Szentpéterváron ismeretlenek Mercedeseket osztogatnak.
Pár perccel később:
Kedves hallgatóink, helyesbítjük előbbi hírünket.
Nem Péterváron, hanem Moszkvában, nem Mercedeseket, hanem Volgákat, és nem osztogatnak, hanem fosztogatnak.
De a többi stimmel.

A jegybanknál meg nem kell hibázni a kirúgáshoz, lég, ha politikailag más oldalon áll az illető, lásd kis hazánkat, ahol - mivel az EU miatt korábban nem sikerült, a mandátuma lejártával - kibaszták Simort, és jött helyette ez az elbaszott, az ország tartalékait elpazarló Matolcsy, aki miatt már nem érdemes a pénzt bankban tartani, mert 0 kamatot fizet - ami érthető is lenne, ha a forint olyan erős lenne, mint a svájci frank, de kurvára nem olyan.

elemes 2016.02.12. 08:05:56

@cardiobascuralis:

"fegyelmi eljárás természetesen indult, mert sokan meghalhattak volna egyetlen figyelmetlenül feldugott csatlakozó miatt, és nyilván nem lehet az ilyet büntetlenül hagyni, mert akkor legközelebb is előfordul."

Pont ez az a mentalitás, amiről írtam. A fegyelmi eljárás NEM segít abban, hogy a hiba ne ismétlődjön meg, sőt: a büntetés lehetősége általában RONT a minőségen, ezért változott meg a 20. században a repülésbiztonság szemlélete nyugaton úgy, hogy nem büntet, hanem elemez.

cardiobascuralis 2016.02.12. 15:16:04

@elemes:
Hogyne segítene. Ezek után jobban odafigyelnek. Ahogy ha balesetet okozol, a világ minden országában megbüntetnek.
Nyugaton is büntetnek, az elemzés meg természetesen keleten is megvolt.

Az lenne a legnagyobb faszság, ha valaki elbasz valamit, amitől emberek százai halhatnak meg, és rálegyintenének, hogy, minek baszogatni, majd csak elemzünk egy jót.

Te csak baromságokat tudsz beszélni?

Mert eddig sajnos nem nagyon sikerült mást.

2016.02.12. 19:53:26

És lesznek repülők is?

apro_marosan_petergabor 2016.02.13. 03:41:04

@Punxsutawney Mormota:
A hozzáértésed akkora mind a bunkó modorod?
Trágárság nélkül nem megy?

Punxsutawney Mormota 2016.02.13. 06:59:31

@apro_marosan_petergabor: Ez legjobb érved? Mi volt abban bunkóság, amit írtam? A "baszott nagy"? Elnézést, hogy a csipke lelkedet megbántottam.

elemes 2016.02.13. 08:55:56

"Hogyne segítene. Ezek után jobban odafigyelnek."

Igen: aki a büntetést kiszabja, ezt hiszi. Valójában a büntetés elkerülésének számos egyéb módja is van, és ez, amit te írsz, a legnehezebb.

elemes 2016.02.13. 09:45:58

@cardiobascuralis:

A normakövető magatartás belső motivációs rendszerét elég régóta kutatják. Nagyjából elfogadott fejlődési skála hat fokozata:

1. a büntetés (következmény) elkerülése
2. élni és élni hagyni, az egyéni érdek érvényesülése
3. csoportnormák, egyéni érdek alárendelése a csoportérdeknek
4. társadalmi, közösségi érdek
5. alapvető emberi jogok
6. emberi méltóság

Ez az erkölcsi fejlődési skála nagyjából a növekedéssel és a személyiségfejlődéssel is párhuzamba állítható, az első (nem harapok bele a mami cicijébe, mert akkor elveszi) pár éves korig tart tart, óvodáskorban a legtöbben megtanulják, hogy nem rombolják szét egymás homokvárát. Iskoláskor közepén képessé válnak a csapatjátékra (ha Pisti jobb helyzetben van, gólpasszt adok neki) és a tanárok nagy bánatára ezzel együtt jár a betyárbecsület (az osztályközösség kollektív büntetést is elvisel, de nem súgják be egymást). Fiatal felnőttkorra jó esetben elég érett lesz ahhoz, hogy belássa: a személyes jólét feltétele az egész társadalom hatékony működése, aminek ő maga csak egy apró része. Az érett személyiség pedig már arra is képes, hogy felismerje: az alapvető emberi kritikus helyzetben néha a társadalom érdeke fölött állnak (halálbüntetés eltörlése).

Akit csak azért köti be jól a legyezőmozgás-csillapítót, mert különben megbüntetnék, az hanyagul fog dolgozni, ha az az érdeke (és nem fenyegeti büntetés):
www.motorozz.hu/img/forum/1090819_1.jpg

Akinek olyan a belső normarendszere, hogy ő betartja a szabályokat és mindenki törődjön a maga dolgával: odafigyel a legyezőmozgás-csillapítő helyes bekötésére amennyire csak tud. Nem a büntetés fenyegetése miatt, és a büntetés nem segít azon, hogy jobban figyeljen, mert nem azért csinálja.

Aki csapatban gondolkodik és érez, annak a legyezőmozgás-csillapítő helyes bekötése, meg általában az egész gép jó működése fontos, hogy a csapat jó híre megmaradjon. És ha valamiért dekoncentráltnak érzi magát, akkor szól Jóskának, hogy segítsen, vagy nézze át a bekötéseket.

stb.

Van két porbléma: az ekölci fejlődés sajnos nem feltétlenül töretlen, egy autoriter szülő vagy tanár lenyomja a gyerekeket és fiatalokat. Ezért aztán sokan úgy nőnek fel, hogy csak akkor tartják be a sebességkorlátozást, ha a traffipax-detektor csipog. A szerelő, aki beköti a legyezőmozgás-csillapítót, látja ugyan, hogy a kollégája, aki az utastér nyomásszabályzót kicseréli, olyan fáradt, hogy majd összerogy, de mindenki törődjön a saját dolgával.

A másik, hogy hajlamosak vagyunk az erkölcsi fejlődés alacsonyabb szintjén állókat bunkónak, a magasabb szintjén állókat pedig baleknak vagy hülyének tartani.

2016.02.15. 09:35:35

@Muad\\\'Dib: segítek faszkalap
Az Aeroflot gépparkjának 10 százalékát teszi ki a szuperjet. A meghibásodások 40 százalékát produkálja. Www.rferl.org