Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) Matolcsy (46) matolcsy (1) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) Szijjártó Péter (2) szijjártó péter (4) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2019.05.26.

Magyarország végre örülhet: vége az MSZP-nek és az LMP-nek, a Momentum a harmadik erő

Hakapeszi Miki

Régóta az első választás ez, aminek a végén mosolygunk. A várakozásokhoz képest sokkal jobb lett az eredmény, több szempontból is. 

1. Két képviselőt küldhet a Momentum, rögtön a harmadik legerősebb erő lettek.

2. Mocskos mód megbüntették a választók a kétharmadhoz tevékenyen hozzájáruló, Fidesz-csicskáva züllött LMP-t, a szintén kollaboráns, hazug és korrupt MSZP-t és a Vona távoztával arcát vesztett. színtelen-szagtalan-semmilyen Jobbikot.

3. Dobrev Klárát nem Gyurcsánynéként kezelték a választók, hanem kúl arcként. Ami azért jó, mert a DK programjával, elveivel sose volt gond, Gyurcsány csapnivaló kormányzása és irritáló személye miatt volt érthető módon taszító sokaknak.

4. Nem lett meg a szimbolikus jelentőségű fideszes kétharmad, mindent beleadtak, innen már szinte kizárt, hogy erősödni tudjanak. És Viktor elvesztett két csicskapártot, jött helyette két olyan erős ellenzéki, amelyekbe nem tud beépülni.

5. Kissé nőtt az esélye, hogy választáson leváltható lesz a Fidesz.

Összefoglalva a legfontosabb: végre szétrobbant, átalakult az ellenzéki térfél, a változás pozitív irányú. Nem öt hasonló súlyú pártnak kell egyezkednie az ellenzéki együttműködésről, visszalépésekről, hanem kettő osztja a lapot, a többi max kuncsoroghat. Azért nagyon fontos a mai nap, mert az LMP, az MSZP és a Jobbik valószínűleg nem tud már kimászni ebből, nekik reszeltek. Még három évig nézhetjük a képüket a parlamentben, miközben a következőbe önállóan már aligha kerülnek be. Viszont szükség van rájuk, amikor a közös jelölteket kell megtalálni, Fidesz ellen adott szavazat ősszel már nem veszhet el.

A nagy kérdés most: felnőtt-e Gyurcsány a feladathoz? Milyen kompromisszumokra hajlandó az önkormányzati választási együttműködés során? Képes lesz-e továbbra is háttérbe tolni magát és értelmes új arcokat tolni előre a régi levitézlettek helyett? Sose hittük volna, de Fletó most kapott egy újabb lehetőséget, reméljük nem akar miniszterelnök lenni, reméljük, most nem kúrja el.  

 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

549 komment

Címkék: európai választás 2019

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr1214863238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 14:13:26

@MAXVAL bircaman közíró: a tòbbesszám mind kiejtésben, mind írásban, mind fonetikában men.
Látod, pont te cáfolod cicafiút.
Egyes számban man, vagy maen.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 14:14:37

@MAXVAL bircaman közíró: tehát dolgozol a libsiknek. Miért? Ja, pénzért!

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.05.28. 14:19:27

@Quercus Maximus: Akarja leválta a hóhér. Fulladjon csak bele a saját hányásába. Semmit nem kell csinálnia senkinek, saját magát fogja megbuktatni ez a kretén, mint Strache. Ha most le lenne váltva, akkor ugyanúgy hörögne ellenzékben tovább. Ennél több kell. Teljes megsemmisülés, amit meg is fog alkotni hamarosan. Szép lassan elszigetelődik, a saját maga által kreált faszságai miatt.

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.05.28. 14:19:28

@Quercus Maximus: Akarja leválta a hóhér. Fulladjon csak bele a saját hányásába. Semmit nem kell csinálnia senkinek, saját magát fogja megbuktatni ez a kretén, mint Strache. Ha most le lenne váltva, akkor ugyanúgy hörögne ellenzékben tovább. Ennél több kell. Teljes megsemmisülés, amit meg is fog alkotni hamarosan. Szép lassan elszigetelődik, a saját maga által kreált faszságai miatt.

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.05.28. 14:23:57

@MAXVAL bircaman közíró: a jogrendet nem kell naponta újrafogalmazni, attól függően hogy a csuti jogászgeci épp milyen ballábbal kelt fel. Orbánnál a jogrend egy múló rosszullét, olyan sűrűn váltogatja a törvnyeket mint a szaros alsógatyáját. Nincs kétségem afelől, hogy ha eltakarodik az egész műve megy a klotyóba, annyira megszerettette magát az ország másik felével.

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.05.28. 14:32:34

@MAXVAL bircaman közíró: Mindenhol. Tévészékház, utcakövek hajigálása, kocsik borogatáa, kukák felgyújtása, parlamenti őrség, Tek, hajléktalanok elhurcolása, kopaszfejű verőlegények, ász büntetések. Most vettek épp szupertankokat. Gondolom azzal sem hokizni vagy gurigázni akarnak.

Megbolondoult V. Orbán pápa 2019.05.28. 14:32:34

@MAXVAL bircaman közíró: Mindenhol. Tévészékház, utcakövek hajigálása, kocsik borogatáa, kukák felgyújtása, parlamenti őrség, Tek, hajléktalanok elhurcolása, kopaszfejű verőlegények, ász büntetések. Most vettek épp szupertankokat. Gondolom azzal sem hokizni vagy gurigázni akarnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 14:57:14

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Többes szémban men, ejtve men, de az "e" nem magyar e itt, hanem kb. a nyelvjárási magyar "zárt e".

Egyes számban man, ejtése kb. "men" amerikaiul, az "e" hasonló a magyar e-hez, csak nyíltabb nála, míg a normál angol ejtés inkább "man", az a kb. magyar palóc a.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 15:00:06

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Nem a "libsiknek" dolgozom, hanem dolgozom egy munkáltatónak, aki a liberális rendszer logikéja szerint működik.

Három lehetőségem van:
- vállalkozónak lenni,
- gazdagnak lenni eleve,
- proletárnak lenni.
Az első a nagyobb rossz, a második nem tőlem függ. Marad a harmadik.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 16:25:29

@MAXVAL bircaman közíró: te nem beszélsz angolul. Leírod, hogy angolul man, amerikai tájszólásban maen, de többesszámban men. Aztán elmagyarázod, hogy mégse.
Már csak azt kéne bebizonyítanod, hogy írásban is eltér.
Sem leírva, sem fonetikusan nem lesz men az egyesszám. Hisz akkor nem lenne különbòző a többestől.
Tehát cicafiú. Többesszámban beszél magáról, amikor cycmen-t ír.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 16:27:48

@MAXVAL bircaman közíró: nem mondtam, hogy legyen diktatúra, azt mondtam, hogy te is pénzért dolgozol, nem az elveid tartanak el. De tudod mit? Egyél ideológiát.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 16:28:55

@MAXVAL bircaman közíró: negyedik lehetôség, hogy bebizonyítsd, érsz többet is, mint a legalsó polc.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 16:29:47

@MAXVAL bircaman közíró: tehát kizsákmányolnak, és te hagyod, mert kell a pénz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 16:31:19

@MAXVAL bircaman közíró: egyébként lófasztot, pont fordítva. Egyes számban zárt, többesben nyílt e, de írásban így nem használják.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 17:27:08

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Én is ugyanezt mondtam, vedd észre. Többes számban kb. röviden ejtett magyar "é".

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 17:28:05

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Így igaz.

Csak vedd észre: nem szégyen áldozatnak lenni. Az áldozatnak rosszat okozni a szégyen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 17:31:10

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Olvasd újra amit írtam.

Egyébként a sztendert britben is úgy van ejtve még 50 éve is, ahogy ma az amerikaiban, de manapság nem így ejtik.

Az amerikai ejtés sokban konzervatívabb.

Cycmen 2019.05.28. 17:51:39

@Igazamvanvagyigazamvan?: egyébként lófasztot, pont fordítva. Egyes számban zárt, többesben nyílt e, de írásban így nem használják.............

Én meg úgy mondom ahogy írom, te meg leszophatsz! :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.28. 18:55:29

@chrisred:

Nemigen, ma már inkább a londoni nyelvjárás. S hatott erősen az RP-re is.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 22:45:28

@Cycmen: a cic is cyc a te ejtésedben?
Mert így fonetikus?
Dehogy! Angol szöveggel akartál menőzni, csak nem tudtad, hogy a cyc minek a rövidítése...mert akkor tudnád, hogy szajk-nak kell ejteni, ha angol, mint a men.
De értjük mi, kettős éned van. Nem akkora deal, bocs, díl, hogy te is megértsd. Vannak rá kiváló drogok.
Freud szerint gyermekkorodban ért valami szörnyű trauma. Biztos a macska volt.
De átjött, fonetikusan írtad. Hisz a cicát is cycának ejted.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 22:52:29

@MAXVAL bircaman közíró: hamár amerikai angol. Hallgasd meg Suzi Quatro I wanna be your man számát. Jól hallható az e előtt az az inci-finci kis a.
Maen.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 23:15:51

@MAXVAL bircaman közíró: www.speaknyelviskola.hu/amerikai-akcentus-negy-lepes/
amerikai akcentus további jellemzői:

"A rövid “a” hang erős hangsúlyt kap olyan szavakban, mint a “man” és a “cat”

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 23:20:59

@MAXVAL bircaman közíró:Többes szémban men, ejtve men, de az "e" nem magyar e itt, hanem kb. a nyelvjárási magyar "zárt e"

majd:

Én is ugyanezt mondtam, vedd észre. Többes számban kb. röviden ejtett magyar "é".

Most akkor melyik is? Zárt e, vagy rövid é?
Jajj, birka, ahogy öregszel, úgy hülyülsz.

Ja, cycafiú szerint hüljülsz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.28. 23:27:15

@Cycmen: de mi ez a kirohanás? Cool Your Cunt, cicafiú!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 06:04:00

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Röviden ejtett magyar "e"? Nagyon nem, sokkal inkább röviden magyar "é".

Ha magyar "e"-t ejtesz a "man" szóban, minden angol anyanyelvű ezt az egyesszámű alaknak fogja érteni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 06:05:45

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Így igaz, mert a magyar e-nél is nyíltabb. S vedd észre: Suzi Quatro amerikai. Egy átlag brit nem így mondaná.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 06:42:00

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Akkor leírom neked részletesebben. Végülis ez az eredeti szakmám...

A magyarban a nyelvjárásokkal együtt 3 féle RÖVID e-típusú hang van:
- "normál" e (IPA: ɛ) - nyílt hang, a magyar köznyelvben csak ez van meg,
- ë (IPA: e) - az é rövid párja, a normál e-nél jóval zártabb, azonos az angol "men" szóban lévő hanggal, a magyar nyelvjárások zömében megvan ez a hang, de Budapesten és a magyar köznyelvben ismeretlen (plusz az északkeleti nyelvjárásból is hiányzik, az a magyar köznyelv alapja),
- ä (IPA: æ) - a normál e-nél is nyíltabb hang, pl. a nyugat-magyarországi nyelvjárásban van meg, azonos az angol "man" szó azzal az ejtésével, ami az amerikai sztendert kiejtésben szokásos, de ez az RP-ejtés is, viszont a mai átlag brit kiejtés már nem ez. A közhiedelemmel ellentétben, a brit kiejtás TÖBBET változott a brit-amerikai elválás óta, mint az amerikai, így sok tekintetben az amerikai ejtés konzervatívabb. Szóval a mai britban, legalábbis a London környéki kialakulóban lévő egyfajta új normában eltolódás van az æ-től az [a]-ejtés felé, sőt ɛ is hallható, miközben egyesek ragaszkodnak az æ-hez.

A magyar nyelvjárásokban azonban a 3-ből mindig csak 1 vagy 2 van meg egyszerre, vagy az e-ë pár van, vagy az ä-ë pár, vagy csak az e.

Dél-Dunántúlon és a dél-Alfölödn is csak e van, de ott az ë heleytt ö van.

Ahol csak 1 darab e van (a normál e) és nincs ö-zés az az erdélyi (székelyt leszámítva) nyelvjárás, az északkeleti nyelvjárás, valamint ez a magyar köznyelvi norma is. A reformkorban a nyelvújítók zöme az északkeleti nyelvjárást beszélte, s az ő hatásuk ez. (Lásd, pl. Kölcsey szatmári volt.)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 06:48:30

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Ha kiváncsi vagy egyébként a valóságra, ne kamu nyelviskolákat less, hanme mondjuk nézd ennek az amerikai csajnak a YT-csatornáját: www.youtube.com/watch?v=LIZ78RwhSPc

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 06:56:46

@Hari Seldon 2:

Nem értek egyet Quercus módszereivel, de tény, hogy baromira idegesítőek vagytok hisztérikus magyarellenességetekkel, indokolatlanul fent hordott orrotokkal, nyugatmajmolásotokkal.

Cycmen 2019.05.29. 07:09:21

@Igazamvanvagyigazamvan?: Köszönjük doktor Freud Emese!
Te valami szerencsétlen figyelemhiányos horpadt fejű Pistike lehetsz, aki egyéb képességek híján a hülyeségével próbál kitűnni.
Leírtam az nicknevem magyarázatát, gyakorlatilag egy szóvicc. Inkább a sajátodon gondolkodj el,pont rád illik, kényszeresen ragaszkodsz a vélt igazadhoz, degenerált módjára ismételgeted a faszságaidat szegény bircának is! Persze érzed te hogy ostoba vagy, azért kapálózol, csak az a baj, hogy közben belebonyolódsz és még nagyobb baromságokat kezdesz bizonygatni! Ördögi kör!

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 08:07:03

@MAXVAL bircaman közíró: a családom apai ágon amerikai. Én angliában élek. De nyilván nem találkozom az angol dialektusokkal napi szinten...
Az pedig külön szép, hogy mindenki hülye, csak te tudod jól, majd belinkelsz egy amerikai csajt, aki nekem ad igazat!

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 08:09:08

@Cycmen: kezded jól látni. Freud szerint minden a tudatalattiból ered. Tehát téged úgy fejtene meg, hogy egy látens buzi, kettős énnel.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 08:18:45

@MAXVAL bircaman közíró: egyébként angolt nem lehet pontosan definiálni. Van vagy 100 dialektusa a szigeteken.
Ja, és északon beszélik azt a változatot, ahol úgy ejtik, ahogy írják. Man, but, de a my is mi.
Sose jártál angol nyelvterületen...az amerikai pedig ír.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 08:20:17

@Cycmen: szerencsétlen, figyelemhiányos inkább a birca. Ő van ott minden oldalon első hozzászólóként.

Cycmen 2019.05.29. 08:24:17

@Igazamvanvagyigazamvan?: Szerintem is szereplési mániás, viszont legalább prezentál egy elég tűrhető szintű tartalmat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 09:01:30

@chrisred:

Az ami napjainkban kezdi a "hivatalos" stílusban is kiszorítani az RP-t. EE - Estuary English - néven becézik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 09:03:01

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Jobban nézd meg a csajt.

Nem mindneki hülye, mert a legtöbben ezt jól tudják. De elegendő meghallgatni mondjuk hivatalosan nyilatkozó politikusokat, mondjuk May és Trump, s kis füllel már rájössz, az van, amit írtam.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 09:08:24

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Tény, hogy az angol nyelv nagyon széles, sokkal szélesebb, mint a magyar, gyakran jelentősek az ejtési különbségek is, s ráadásul - ellentétben a magyarral, ahol a nyelvjárások félhalottak, csak a székely él még igazán - az angol nyevjárások életerősek, s nem stigmatizált a használatuk (megint ellentétben a magyar gyakorlattal, ahol nyelvjárás=bunkó).

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 09:17:22

@MAXVAL bircaman közíró: én megnéztem a videót. Engem igazol. Írásban nincs dialektus.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 09:19:58

@MAXVAL bircaman közíró: ráadásul Amerikán belül is van pár tájnyelv.
De írásban nincs különbség...a men többesszám.

chrisred 2019.05.29. 09:28:57

@MAXVAL bircaman közíró: Dehát ez egyelőre még nem standard british.

Cycmen 2019.05.29. 10:21:18

@Igazamvanvagyigazamvan?: Mit????????
Ha így gondolod, akkor minek beszélgetsz vele, továbbképzed?
Már ne haragudj, de nekem kívülállóként nem a birca hülyesége jön le, hanem a tiéd és hidd el hogy nem azért mondom mert összevesztünk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 11:17:46

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Így igaz, sőt Anglián belül még több nyelvjárási különbözőség van, mint Amerikán.

S nem szóltunk az Anglián és USA-n kívüli nyelvjárásokról.

chrisred 2019.05.29. 11:39:37

@MAXVAL bircaman közíró: Ez nem a dialektus elterjedtségén múlik.

chrisred 2019.05.29. 11:45:42

@MAXVAL bircaman közíró: A különbséget az adja, hogy a magyar nyelv írása hangjelölő.

Cycmen 2019.05.29. 12:14:24

@chrisred: Arról ugass, hogy hogy kell mondani a cicment ha így írom hogy cycmen, de egyébként az sem jó, mert többes szám.

chrisred 2019.05.29. 12:31:46

@Cycmen: Mit érdekel engem a nickneved, felőlem józsinak is mondhatod.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 12:40:21

@chrisred:

Ez igaz, de itt nem a földrajzi státusz számít, hanem a társadalmi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 12:51:00

@chrisred:

Ez eleve nem igaz. Persze az angolhoz KÉPEST a magyar hangjelölőbb, ez tény.

Igazi hangjelölő írás mondjuk a szerb, a magyar nem ilyen. A magyar szóelemző-történelmi típusú írás. Nem jelöli a hasonulásokat, jelöli az ly-t, pedig ilyen hang nincs a köznyelvben, s elég sok esetben a hosszúságot rövid betűvel írja, meg a rövidséget hosszúval, stb.

De a magyar köznyelvből hiányzó hangokat a magyar írás se jelöli, egyetlen kivétel az "ly".

De se ë-t, se ät nem ír senki, az se, aki így ejti az "e"-t. Továbbá, aki az ly-t l-nek ejti, az se így írja. Meg az egyes nyelvjárásokban megjelenő kettőshangókat se jelöli senki írásban.

Azaz a magyar nyelvjárások kiejtését az írás ugyanúgy nem jelöli, ahogy az angolban sem: az angol helyesírés is teljesen egységes (s ahol nem így van, ez ott se a kiejtés miatt más).

chrisred 2019.05.29. 13:45:02

@MAXVAL bircaman közíró: Az a tény, hogy a magyaron kívül vannak más hangjelölő nyelvek, esetenként szigorúbb kötöttségekkel, semmit nem változtat azon, hogy ez a magyar nyelv lényegi alapszabálya, jellegzetessége. Egy 90 éves ember minden kkörülmények között öregnek számít, hiába vannak nála idősebbek.

A hasonulás pontosan arra példa, hogy a magyar nyelv csak az elöre lefektetett szabályok szerinti kivételeket engedi, a könnyebb ejthetöség kedvéért. Ahogy a KRESZ-ben is vannak kivételek a föszabály alól, de attól a főszabály érvényes marad.

Aki ilyen hangokat ejt, az tanuljon meg rendesen magyarul, főleg az, aki a ly helyett l-t mond.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 14:06:31

@chrisred:

A magyar írás szóelemző típusú, történelmi elemekkel. Ez szimpla tény.

Egy sor nyelv írása fonetikusabb a magyarénál, pl. spanyol.

Több magyar nyelvjárásban az ly éppenhogy l-nek ejtendő, ez a helyes ejtés ott.

chrisred 2019.05.29. 14:14:31

@MAXVAL bircaman közíró: "az angol helyesírés is teljesen egységes"

Őszintén szólva nem értem, mire akarsz kilyukadni. Egy szónak nem lehet kétféle helyesírása, mert az már két szó. :) Itt viszont arról van szó, hogy például a h hangot teljesen különbözően ejti az angol külön, mint egy szón belül. Mint ahogy az "i" betű kiejtése is lehet "áj" vagy "i" adott szavakon belül.

chrisred 2019.05.29. 14:23:43

@MAXVAL bircaman közíró: Előfordulhat, hogy egy szót adott vidéken más hangalakban használnak, de akkor azt arrafelé úgy is írják. Vannak ilyen speciális dolgok, például hogy egy adott szó egy közösségen belül mást jelent, mint általában a magyar nyelvterületen. De ez mind kulturális és nem nyelvtani jelenség.

chrisred 2019.05.29. 14:26:22

@MAXVAL bircaman közíró: "A magyar írás szóelemző típusú"

És? Ez egy másik jellegzetesség. Ha én azy mondom, hogy az alma piros, nem cáfolsz meg azzal, ha kijelented, hogy az alma fán terem.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 14:45:02

@chrisred:

Válasszuk szét ezt a kérdést!

Hang szinten nem is kell, hogy egy helyesírás konzistens legyen. Hiszem pl. a magyarban csak "rövid h" hangból van 4-féle, de különbözőségük helyzetfüggő. A magyar anyanyelvűek természetesen módon ejtik a különböző verziókat, sőt észre se beszik, hogy más hang pl. a "h" a következő szavakban: "hó", "lehet", "ihlet". Ez csak külföldinek lesz megtanulandó dolog.

Amiről én azonban írtam, az a fonéma szintű megfelelés. Ennek a magyar pont nem felel meg, mert borzasztó sok a hasonulás, ahol a helyesírás a hasonulatlan alakot írja, s nem a kiejtés szerintit.

Az angol meg eleve nem is törekszik erre, lásd: 5 magánhnagzó betű van, de az amerikai angolban 8 egyszerű magánhhangzó, míg a britben 12.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 14:46:05

@chrisred:

Hol írják a magyar szavakat másképp? Sehol. A helyesírás egységes, s a köznyelvet tükrözi.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 14:51:23

@chrisred:

Dehogynem. A szóelemző helyesírás ellentétes a fonetikus helyesírással.

Példa egy tényleg fonetikus helyesírásra a szerb. Például a "szerb" szó szerbül főnévként "srb" (szerb ember), de a "szerb" mint melléknev úgy lesz, hogy ehhez hozzátesszük a -ski/-ska/-sko végződést. Viszont mivel az s hatására a b zöngétlen lesz, így a kiejtés nem srbski, hanem srpski. Ezért szerbül így is kell írni: srpski.

Szóval szerbül nem létezik hibás helyesírás, aki ismeri az adott szót, az nem tudja azt hibásan leírni, mert mindig a tényleges ejtés a helyesírás.

chrisred 2019.05.29. 14:54:37

@MAXVAL bircaman közíró: Semmilyen problémát nem okoz, ha mindhárom szóban ugyanúgy ejted a h hangot. Persze élőbeszédben mindenkinek lehetnek egyéni hangképzési sajátosságai, nem vagyunk gépek.

chrisred 2019.05.29. 14:55:13

@MAXVAL bircaman közíró: Javaslom, pillants bele egy tájszótárba.

chrisred 2019.05.29. 14:57:20

@MAXVAL bircaman közíró: A magyar nyelvben is létezik írásban jelölt teljes hasonulás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 15:25:30

@chrisred:

Ha így teszel, az idegen akcentus lesz. Magyar ember nem egyformán ejti a h-t a leírt esetekben. Ezek teljesen más hangok, csak magyarul egyetlen fonéma, ez nme egyéni ejtés.

chrisred 2019.05.29. 15:30:47

@MAXVAL bircaman közíró: Tájnyelvi szavak írásbeli alakját jelöli.

chrisred 2019.05.29. 15:37:02

@MAXVAL bircaman közíró: Ha három magyar embert megkérsz, hogy mondja el az ábécét, valószínűleg köztük is lesznek eltérések a hangzásban, de attól azok még ugyanazok a betűket mondják, és egyikük sem válik magyartól idegen hangzásúvá. Ezek lényegtelen kérdések.

chrisred 2019.05.29. 15:38:07

@MAXVAL bircaman közíró: Egy másik nyelvről beszéltél, még jó, hogy más törvlnyszerűségei vannak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 16:16:48

@chrisred:

Nincs ilyen alak. Egyetlen magyar nyelvjárásnak sincs saját írása. A nyelvjárásiul beszélők is a köznyelv helyesírását használják.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 16:18:43

@chrisred:

Az egyéni hangzás nem számít, bizonyos határig. Azon túl vagy idegen akcentus, vagy tájnyelv, vagy beszédhiba.

Amit a többféle "h" hangról írtam, az nem egyéni hangzás. Minden magyar így monjda ugyanis.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 16:21:08

@chrisred:

Amire utaltam: a magyar nem jelöli a hasonulást írásban (kivéve pár esetet), s sok más dolgot sem. Azaz nem nevezhető fonetikus írásnak a magyar.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 16:52:48

@Cycmen: neked nyilván nem jön le birka hülyesége...(-;

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 16:54:47

@Cycmen: nem vesztünk össze, csak froclizlak ezel a cycmennel. A magyar tagot angolosan írod, az angolt magyarosan...(-;

chrisred 2019.05.29. 17:03:13

@MAXVAL bircaman közíró: Ez nem külön írás, ez a tájnyelvi szavak magyar helyesírása.

chrisred 2019.05.29. 17:05:55

@MAXVAL bircaman közíró: A kivételekre külön szabály vonatkozik, a magyar nyelv így jelöli meg ezeket az eseteket.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 17:08:11

@MAXVAL bircaman közíró: Skóciai angol: Wikipaedia wants you! We are biggin an encyclopaedia thegither an a wiki community. Ye can chynge auld airticles an mak new anes on Wikipaedia richt nou. If ye haena aareadies daen it, ye micht wad like ti mak an accoont.

Brit angol: Wikipedia wants you! We are building an encyclopedia together in the Wiki Community. You can change old articles and make new ones on Wikipedia right now. If you have not already done it, you might want to make an account

Ééés de! Lehet, hogy skótul van!

Cycmen 2019.05.29. 18:41:45

Na látom hogy az idióta faszfej gyökerek szintet ugrottak és a magyar után elkezdődik az angol nyelvtan náculás!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.05.29. 19:41:18

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Ez nem skóciai angol (Scottish English), hanem skót (Scots), ami egy önálló, bár az angollal közeli rokonságban álló nyelv.

S mielőtt belekötnél, ez a skőt nyelv nem azonos a másik skót nyelvvel (Gàidhlig), ami egy kelta nyelv, s csak távoli rokona az angolnak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 20:27:11

@Cycmen: büszke lehetsz, hogy egyikhez se értesz.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.29. 21:08:57

@Cycmen: ja, a magyarban használunk vesszőt is.
Neked mi az anyanyelved? A nyaú?

Cycmen 2019.05.30. 12:51:55

@Igazamvanvagyigazamvan?: ja, a magyarban használunk vesszőt is.

Fonetikusan írok! :D
Mondatkezdés meg nagybetű, tudom hogy ott a kettőspont, de az nem vonatkozik ide ha nem tőlem idézel, a baromságodnak meg vajmi kevés köze van a nicknevemhez.

Cycmen 2019.05.30. 13:04:55

@Igazamvanvagyigazamvan?: nem vesztünk össze, csak froclizlak ezel a cycmennel. A magyar tagot angolosan írod, az angolt magyarosan...(-

Cicmen voltam, csak töröltem, meg tiltottak is azért alakítottam át és eredetileg sem én találtam ki, hanem a haverom hívott így mert van egy macskám. Az angolhoz sok köze nincs, eleve sznobságnak tartom ha valaki János helyett Johnny-nak hívja magát pl. Froclizni meg igazából nem fogsz tudni, ugyanis nem indulatból kommentelek így amíg szórakoztató addig válaszolgatok a baszogatásra is, amikor pedig már valaki nagyon erőlködik akkor leszarom. :D

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.30. 13:06:04

@Cycmen: sajna, a beszédben is megjelenik a vessző.
Nem baj, cicus. Az orosz legalább megy?

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.30. 13:08:27

@Cycmen: tudod mit? Jót nevettem a legutóbbi válaszodon, legyen béke!
Mellesleg a Cyc a legrégebb óta folyó mesterséges intelligencia kutatás .

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.05.30. 13:09:44

@Cycmen: de birkával kapcsolatban akkor sincs igazad!
süti beállítások módosítása