Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2012.11.04.

Helló, Mr. Adócsaló!

Szárnyathy Géza

Derék döntéshozónk a második nem megszorító csomagnál tett halvány megjegyzést arra nézve, hogy jövőre 140 milliárddal kell javítania a Nemzeti Adó és Vámhivatalnak az adóbeszedésen, a hosszútávú cél pedig az adókikerülés teljes megszüntetése. Azt most hagynám, hogy ez mennyire hagymázas elképzelés a teljes foglalkoztatottság mellett.

De miről is van szó? Feketegazdaság, adóelkerülés - valójában mennyire vagyunk ennek kitéve? A legpontosabb válasz nagyjából az, hogy kurvásul ki vagyunk téve. Valódi adatok ugyanis nincsenek. A KSH beszámítja persze a feketegazdaság méretét a GDP-be, szerintük ez úgy 25 százalék, ám valójában ez egy tetszőleges érték valahol a naprendszerben keringő bolygók és az egy dobozban található gyufaszálak száma között. Mindenki így csinálja egyébként, a társadalomra jellemző adatot kreálnak, ami a svédeknél nyilván kisebb, mint az olaszoknál.

Ebből még nem lehet tudni, hogy mégis mennyi az adótömeg, ami kiesik - hiszen az eltitkolt céges bevétel kisebb adókiesést jelent, mint az eltitkolt bér, lévén egészen eltérő a terhelésük. Erre is csak becslések vannak - egy nemzetközi kutatás szerint Magyarországon éves szinten az adóelkerülés legalább 2000, de talán 3000 milliárd forintot is elérheti. Ez az adójellegű bevételek harmada-negyede, s az elcsalt összegnek mindössze tizedét tudja beszedni az adóhatóság.

Adódik a kérdés: ki hozza össze ezt a két-háromezer-milliárdot? Elsősorban nem Gizike, aki nem ad nyugtát a hajvágás után - de persze ő is. Míg Amerikában az adócsalást az mozgatja, hogy a bűncselekményből szerzett vagyont valahogyan vissza kell folyatni a gazdaságba, addig itt Kelet-Európában az adócsalás önmagáért való foglalatosság - lásd őt és őt. A bűncselekmény maga, hogy adót csal a delikvens - természetesen itt is működik a drogból, kurvákból, fegyverekből, akármiből származó pénz átmosása, de nem ez a tipikus.

A legtöbbet az áfával lehet szakítani, ez adja a csalások java részét. A dolog többszörösen is megéri: 27 százalék a hozam, ráadásul kis ráfordítással hatalmas pénzeket lehet megmozgatni. Csak annyi a lényeg, hogy az áfát momentán ne fizesse meg az, akinek be kell fizetnie, s írja le, igényelje vissza az, aki erre jogosult. Vagyis eladok valamit ezer egység plusz áfáért, az bevételből az áfát nekem be kell fizetnem a költségvetésbe, s ezt az áfát, ha jogosult, akkor leírja a vevő. A bolt az, hogy én persze nem fizetek be semmit, ő viszont visszaigényli. Utóbbi szabályos és törvényes - ez neki jár, ha megvette a szajrét. Persze a buliban mindkét fél benne van, nagyon ritka, mikor a vevő jóhiszemű és nem tud a csalásról. Ezek az emberek (cégvezetők) tipikusan a főállású bűnözők, ők hagynak hátra milliárdos adóhátralékkal cégeket, soha egyetlen pillanatra sem volt még kósza szándékuk sem arra, hogy bármilyen adót befizessenek. Egyfajta aranybánya számukra a lánc, illetve karusszel ügylet: ilyenkor az első szereplő nem fizet és vall be semmit, s hasonlóan járnak a lánc tagjai, de legalábbis többségük. A lánc végén lévő cég pedig papíron jogosan igényel vissza egy valag pénzt. Minél hosszabb a lánc, annál nagyobbat lehet szakítani - hiszen a tagok egyenként és együtt is visszakérik az áfát befizetés nélkül, s mivel mindenki benne van a buliban, senki sem nyomja fel a társaságot a hatóságnál - nyilván egy tisztességes cég ilyen balhét nem kockáztatna.

A legtutibb persze mindezt uniós ügyletnek eladni, hiszen az államok közti információcsere, még ha azonnal is reagálnak egymás megkeresésére, nagyjából féléves csúszásban van a valósághoz képest. A buli itt arról szól, hogy a cégek közti biznisz áfamentes, ha a cégek más tagállamban vannak és az áru elhagyja az eladó országát. Ezt többféleképp ki lehet használni, klasszikus eset, ha az áru nem hagyja el az országot, vagyis egy áfás üzletet áfamentesen bonyolítanak.  A közösségi ügyleteket folytató cégeknek negyedévente kell összesítő jelentéseket készíteniük, vagyis hónapokig lehet úgy tenni-venni, hogy annak nyoma sincs - az áfacsalás az unió egyik legnagyobb problémája, ez kifejezetten nem magyar specialitás.

Ez a kör nem keverendő össze az áfacsalás mezei változatával, a "kiskeziccsókolom, számlával vagy anélkül" biznisszel. Persze a NAV szemszögéből annyi a különbség, hogy nem nyolc év sitt, hanem pármilliós bírság jár érte, ha elkapják. Itt nagyon nehéz meghúzni a határt, mert ha igazán náci elvek szerint nézzük, akkor mindenki adócsaló, aki számla nélkül köttette át a klotyót vagy cseréltette műanyagra az ablakot. Ezek a cégek mindazonáltal működnek, nem azért jöttek létre, hogy átbasszanak bárkit, hanem hogy adott tevékenységet végezzenek.

Ebbe a körbe tartozik a minimálbér plusz zsebbe 50 ropi esete is. Bele lehet ezekbe kötni - Bokros Lajos nyilván kötelet adott volna érte -, de ugye senki sajnálja komolyan a melóstól, hogy Skodára tudja cserélni a Suzukiját? Csalás? Igen az, kevesebb adót fizet, mint a bérből és fizetésből élő.  Nagyon nehéz meghúzni a határt, hogy hol válik vérlázítóvá az ilyen típusú csalás, a bálnamercinél vagy az úszómedencénél. De azt sem szabad elfelejteni, hogy ha minden hasonló eset frankón számlára, leadózva menne, s ehhez lenne kialakítva a cech, azt senki sem tudná kifizetni. Kapásból 20-25 százalékkal emelkedne minden szolgáltatás ára, az élelmiszereké se sokkal kevesebbel - a gabona, a hús negyede biztosan feketekereskedelemből származik, a be nem jelentett alkalmazottakról nem beszélve, ami szintén dobna egyet a költségen.

Az áfa mellett a legnagyobb értékű csalás a járulékokhoz kapcsolódik (ma már egy része szociális hozzájárulási adó néven fut). Vagyis az eltitkolt bérjövedelemhez, s ahhoz, hogy a bérjövedelmeket más fajta jövedelemnek álcázzák, például céges bevételnek. Ez a típusú csalás ezermilliárdos nagyságrendet tesz ki évente - ez csak a járulék és szociális hozzájárulási adó. Mivel a bruttó bér után 60 százalék adót kell fizetni - 33,5 százalékot a munkavállalónak, 27-et a munkaadónak - egész könnyen összejön egész komoly összeg. Ha csak egy minimálbéres alkalmazottat nem jelent be valaki, az havonta 93 ezer forint után 59 ezer forint adó és járulék be nem fizetését jelenti. Ez egy év alatt 700 ezer forint.

Iszonyatosan durva becslés, de a 3,9 millió alkalmazott, 2,9 millió nyugdíjas, kétmillió kiskorú, diák, valamint a munkanélküliek, háztartásbeliek és egyéb, valahol nyilvántartottak mellett néhány százezren az állam számára teljesen kimutathatatlanok. Ha feltesszük, hogy valamiből csak élniük kell, s nagy valószínűséggel feketén dolgoznak, akkor ez százezer fő estén a minimálbért alapul véve évi 70 milliárd, 200 ezer fő esetén 140, 300 ezer fő esetén pedig 210 milliárd forint szja és járulékkiesést jelent - nem tudni, hány láthatatlan van pontosan, s ők miért azok, illetve mit csinálnak, de nagy részük vélhetően dolgozik, nem csak létezik biológiailag.

Azt fontos leszögezni, hogy ennek a körnek a rendszerbe vonása azért kifejezetten nehéz, mert sokukat a munkaadója bejelentve nem is tudná alkalmazni. Egy varróüzem, egy falusi vegyesbolt egyszerűen nem termel ki annyi bevételt, hogy a bérterheket ki lehessen fizetni - itt a cégvezető is gályázik, és ő sem a Bahamákon nyaral. Ezek azok a cégek, amelyeket a folyamatos minimálbér-emelés vagy bezárásra vagy feketefoglalkoztatásra kényszeríti. Márpedig ha ezek a munkahelyek megszűnnek, újak bizonyosan nem lesznek helyettük. A svarci tehát még mindig jobb. A maszekolás, a be nem jelentett mellékállás be nem fizetett adója pedig szinte becsülhetetlen - és ellenőrizhetetlen.

Részben a bérekre rakódó adót és járulékot elcsalók körébe tartozik a bálnamercis vonal - persze az egyszerű gazdagembernek is lehet bálnamercije. Van a biznisz, abból van könyvelő, aki elintézi, hogy adózni ne kelljen. Ennek is több válfaja van. A primkó egyszerűen nem fizet és kész, ők nem tudnak elszámolni egy vagyonosodási vizsgálat alkalmával az ezer négyzetméteres házzal, amit minimálbérből kellett volna felhúzni. Itt nyilván minden más is van a bérterhek elcsalása mellett, így áfa, társasági adó és ki tudja még mi minden. A másik, a rafkós. Ő már igyekszik mindent lefedni, vagyis valóban ki van mutatva a bazinagy pénz, csak azt éppen nem bérágon vette ki, hanem más módszerekkel. Itt a lehetőségeknek a vagyon szab határt: kisebb (na jó, ez is sok milliós persze) összegeknél egyszerűbbek a módszerek, szóba jöhet például a sima osztalékági pénzkivét, vagy juttatások nyújtása. Ez nyilván akkor jön szóba, ha a tulaj maga a cégvezető, ha ezek a funkciók elválnak, akkor bérágon nem is jöhet pénz a tulajnak, a cégvezető pedig sima alkalmazott, a vagyon nem nála kulminálódik.

A nagy, milliárdos pénzeknél - ahol már nem a bérág, osztalékág a kérdés, hanem praktikusan az osztalékadó mindenképpen végrehajtandó minimalizálása - viszont már minden lehetőség kihasználható, kezdve a svájci, liechtensteini parkoltatástól az offshore cégen át a komplett struktúra kiépítéséig. Ha jól csinálják, akkor osztalék plusz eho helyett nagyjából nulla lesz az adóteher. Nem lehet tudni, mennyi pénzt érintenek az ilyen ügyletek. A meghirdetett adóamnesztia révén azonban ennek csak töredéke vándorolt haza, ez is kitett pár tíz milliárdot. Ezeknél az ügyleteknél egy hajszál választja el a legálist az illegálistól. Márpedig az illegális szinte garantált sitt a könyvelőnek, menedzsernek és a tulajnak egyaránt.

Igen, a sitt. Sok éve elég szigorúan rendelkezik a Btk. az adócsalásokat illetően, viszonylag alacsony tétel mellé már igen komoly börtönbüntetés is járhat - ezt ráadásul tovább keményítették 2011-től. Elvileg kétmillió forint felett - ez összejön két minimálbéres alkalmazott kétéves feketefoglalkoztatásával - már öt évig is tarthat a börtönbüntetés, 50 milla fölött kettőtől nyolc évig, 500 milla fölött pedig öttől tíz évig terjedhet. A szigorral nincs baj, ám a gyakorlat azt mutatja, hogy nem annyira nagy divat adócsalásért lesittelni valakit. Nemcsak a celebritásokat kímélik meg ettől, hanem a civileket is.

Összességében elrettentő, mekkora mértéket ölt Magyarországon az ilyen-olyan módon elkövetett adócsalás, azonban az a kormányzati szándék, hogy ezt felszámolják, teljességgel irreális - egy társadalomban mindig lesznek csalók. A cél csak az lehet, hogy elviselhető mértékűre csökkenjenek ezek a mutatók. Még azt csak-csak meg lehet határozni, mi ez a szint - az biztos, hogy nagyon jelentős javulásra van szükség, mert a mostani állapot nagyjából olyan, mintha egész télen úgy kellene fűteni, hogy tárva-nyitva vannak az ablakok. Több kormány próbálkozott már, ám eddig hatástalannak vagy alig érzékelhetőnek bizonyult mindenféle fehérítési akció. Talán, mert ez nem is adózási kérdés elsősorban. Akkor viszont nem is úgy kellene kezelni.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

102 komment

Címkék: adó adócsalás NAV

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr774858112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anyós 2012.11.04. 19:02:36

Majd ha Kövér /köteles/ László Szilárd nevű öcsikéje a 100 milliós adócsalásért a megszűnt vállalkozásaiban elkezdi a jogerősen kiszabott pár év börtönbüntetését Győzike mellett, na akkor elhiszem, hogy nem lehet adót csalni. Ja, meg Slecht Caba, Varga Tamás/ csak itt 2 milliárd a tét/. Tudjátok, ez utóbbi fazon bújkált Hollandiában.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.04. 20:26:44

@anyós: ööö ezt most hogy értetted, hogy nem lehet? szemmel látható, hogy lehet. vagy úgy, hogy nem szabad? ez meg végeredményben a saját döntésed lesz mindig

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.05. 00:13:27

Nem mondom, hogy méltányos, amit írsz, mert nem az.
Az érthetőség okán vedd alapul, hogy (például az első Orbán kormány idején a "hatalmas" és ezért népszerű) minimálbér emelés mekkora adó és járulék-bevételt jelentett a kincstárnak. Ez a bevétel volt egyébként a ki nem mondott cél. Vállalkozások dőltek be, gyakorlatilag megszűnt a bőr és a textil-ipar, pedig igyekeztek "ügyeskedni".
Azóta a kormányok ezt figyelembe veszik, legalább is remélem.
A minimálbérek "mértéktelen" emelésének csak a közszolgák nem látják káros hatását, így az adóellenőrök sem.
Tedd meg, hogy kiszámolod 3000,- forint fizetésemelés adó és járulékvonzatát(mondjuk 10 fő/év, átlag nettó 100000,- Ft/év), mert másképpen nem lesz érthető, hogy azonos termék-értékesítési szinten ez mit is jelent, és most ne is törődjünk a mások által azonos okokból keletkezett beszerzési felárakkal, az inflációval, a kiszámíthatatlan, de tendenciájában növekvő üzemanyagárakkal és olyan apróságokkal, mint amilyen a csekkadó.

sterimar 2012.11.05. 00:43:33

Jol osszeszedted a modszereket, viszont egy ponton van egy kis zavar.
Ha a tuljdonos-cegvezeto osztalekagon vesz ki jovedelmet az miert is kerult bele? Ebben az esetbn ugyanis fizet adot meg jarulekot is. Ha mellette mint cegvezeto legalabb a minimalber jarulekait is fizeti, akkor ez teljesen legalis, semmi nem irja elo, hogy a minimalbernel tobbet kell kivenni berjovedelemkent.

külföldi bankszámla · http://www.kulfoldibankszamla.info/ 2012.11.05. 01:46:50

@Szárnyathy Géza: ne haragudj a vesézésért:

"A nagy, milliárdos pénzeknél" helyett már
havi 1m bruttó forgalom mellett érdemes offshoreozni.
Emiatt kár volt leütni a billentyűt ennyiszer:" a svájci, liechtensteini parkoltatástól az offshore cégen át a komplett struktúra kiépítéséig. "
Ha Svájc, az már offshore, ami viszont ha cég, akkor struktúra is.
Kicsit lejjebb:
"Ezeknél az ügyleteknél egy hajszál választja el a legálist az illegálistól."
Ez is nagy tévedés, ha így lenne, akkor nem működne kb. 10.000+ offshore cég magyar tulajokkal évek/évtizedek óta. Tényleg nem akarlak zaklatni ezzel, de egy kis utánjárás azért nem árt a poszt színvonalának.

balage_81 reloaded (törölt) 2012.11.05. 02:56:33

előre szólok hogy nem vagyok jártas a témában, de mi lenne, ha volna egy sima járulékrendszerünk: 10 e Ft / munkavállaló. ha törik, ha szakad. minimálosra ugyanúgy. megérné akkor is minimálra bejelenteni magunkat, ha közben 200-at keresünk

EdinaEdina · http://edinaoldala.blog.hu/ 2012.11.05. 04:40:31

A bérekre rakódó adók és járulék mértékén valahogy változtatni kéne. Azt gondolom, hogy az nincs jól, hogy 108 ezer forintos garantált bérminimum esetén a dolgozó kap kézhez kb. 70000 forintot, és majdnem ugyanennyit lenyel az állam (munkaadói járulék+bruttó bérből történő levonások) Ez azt eredményezi, hogy a dolgozók és a munkáltatók egyaránt arra motiváltak, hogy szürkén v. feketén történjen a foglalkoztatás.

EdinaEdina · http://edinaoldala.blog.hu/ 2012.11.05. 05:45:07

A magánbiztonsági ágazatban (becenevén vagyonvédelem) nagyon gyakori a szürkén v. feketén történő foglalkoztatás. Ennek fő oka az alacsony vállalási ár. A biztonsági cégek közt nagy a rivalizálás, megbízási szerződéseket olyan vállalási áron kötnek, amiről eleve sejteni lehet, hogy abból nem fogják tudni tisztességesen fizetni a bérekre rakódó terheket. És bizony közbeszerzéses eljárásnál is megtörténhet, hogy a Kamara (SzVMSzK) által ajánlott vállalási árnál alacsonyabban hozzák el a megbízást.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.05. 06:57:36

Nemrég volt az APEH volt vezetőjével egy interjú, azt mondta, hogy az ilyen milliárdos tartozások beszedése azért is nehéz, mert sokszor az sem egyértelmű, hogy be kéne-e szedni...
...háde vaze, akkor honnan tudják, hogy van tartozás? :D

Legjobb, hogy pár százezres bírságokat mernek osztogatni, a nagy tartozókat meg nem bántják. Köszi!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.11.05. 07:02:18

" A szigorral nincs baj, ám a gyakorlat azt mutatja, hogy nem annyira nagy divat adócsalásért lesittelni valakit. Nemcsak a celebritásokat kímélik meg ettől, hanem a civileket is."

Abban nincs üzlet. Az államnak pénz kell, nem rab, akit etetni kell. A börtönökben meg úgysincs hely.
Büntibeszedés (ha igen), aztán mehet csinálni a bűnös a stiklijeit, majd ha elkapják, akkor fizet akkor is :D

magyar ember teli szájjal 2012.11.05. 07:06:32

Szerintem dunsztod sincs a könyvelésről.

nu pagagyí 2012.11.05. 07:08:06

Ha sokan csalnak az is rákényszerül, aki nem akar, mert különben hátrányba kerül a piacon.

Hasonló a hatása a kedvezményes adózási formák és az adókedvezmények bőségszarujának. Ezek általában egy kijelölt kört (bevételi korlát, tevékenység) kedvezményeznek, amiből persze a körön kívüliek sem akarnak kimaradni, ezért megtalálják a módját, hogy részesedjenek a kedvezményből.

Járulékcsalásra serkent az is, ha a járulékért nem jár világos ellenszolgáltatás. Ki tudja megmondani, milyen nyugdíjat fog kapni a most befizetett járulékáért? Az irányított pályázatok és fentről lefelé sugárzó erkölcstelenség sem tesznek jót az adófizetési morálnak.

Az sem segíti a tisztulást, hogy minden adót központosítanak és elvész a nagy kalapban.

közlekedési bűnöző (törölt) 2012.11.05. 07:11:57

@Dr. jenőke (jenőke):

"Vállalkozások dőltek be, gyakorlatilag megszűnt a bőr és a textil-ipar, pedig igyekeztek "ügyeskedni"."

Szerintem a textilipar a kínai hatás miatt dőlt be Magyarországon. Legalábbis nekem ezt mondta a soproni "Pamut" egy volt fejese. Azt gondolom, igaz lehet.

EdinaEdina · http://edinaoldala.blog.hu/ 2012.11.05. 07:29:51

@nu pagagyí: Szerintem igazad van abban, hogy nem segíti az adózási morált, hogy nem látják át az emberek, hogy hova is kerül a befizetett pénzük. Csak annyit érzékel már évtizedek óta mindenki, hogy nagyüzemi módszerekkel csapolják lefele az "állami pénzeket" az éppen aktuális kormányhoz közeli haveri körök.
És abban is igazad van, hogy "járulékcsalásra serkent az is, ha a járulékért nem jár világos ellenszolgáltatás. Ki tudja megmondani, milyen nyugdíjat fog kapni a most befizetett járulékáért?"
Nagyon gyakori, hogy felajánlják a munkáltatók a választási lehetőséget, hogy bejelentéssel v. feketén/szürkén akarja-e a dolgozó, hogy alkalmazzák. Jellemző, hogy az utóbbiakat választják, főleg a fiatalok, mert pl. egyáltalán nem hisznek abban, hogy mikor ők lesznek idősek, akkor lesz még egyáltalán nyugdíj.

jog-ász 2012.11.05. 07:32:06

ajaj, ma mindenki adó(csaló)szakértő lesz:)
nekem csak annyi jutott eszembe, hogy az ország irányítói nem véletlen hogy az átlagbér alattiakra tesznek nagyobb adóterhet, ők is ismerik a minimálbér plusz 50ropi esetét,ott a legnagyobb esély adózatlan jövedelemre- persze a nagyban játszót nem bántják, mert az erősíti a gazdaságot-a feketét..legalább az fejlődjön ha már fehér nincs.

Nick Leeson 2012.11.05. 07:32:31

Lássuk be, hogy a lesittelés tényleg nem a legjobb módszer! Ha valaki adócsaló, attól még lehet valamennyi bejelentett pénze ami után adózik, járulékokat fizet. A "megkeresett" fekete pénzből pedig vásárol, szolgáltatásokat vesz igénybe. Aminek van áfája, jövedéki adó, stb. Ha lecsukják, akkor ezektől a bevételektől fullra elesik az állam. Sőt! Még állami pénzből kell etetni!
Talán ezért nem sittelnek le szinte senkit adócsalásért!

Cartman (ex Cartman) 2012.11.05. 07:35:50

@balage_81 reloaded:
Nagyszerű ötlet! Az ÁFA meg legyen egységesen 1%. Így azzal sem éri meg majd trükközni...

Az államháztartásunk költségeit meg fizesse ki az IMF. De - ugye - előre szóltunk, hogy azért nem leszünk gyarmat!

EdinaEdina · http://edinaoldala.blog.hu/ 2012.11.05. 07:38:11

@jog-ász: Tudod az a gond, hogy sokan valóban az átlagbér alatt keresnek. Aki minimálbéren van bejelentve, az lehet, hogy valóban annyit is keres. Nem minden minimálbéres ember trükközik.

agyvezér 2012.11.05. 07:39:45

Tessék mondani, az hány évet ér, hogy Gyurcsánynak most 5mrd-osra becsülik a vagyonát? Mert ha akkora zseni lenne, hogy 1990-től ennyit tisztességes úton megszerzett (és le is adózta), akkor nem kellett volna "valakinek" a szakdolgozatát kilopni Pécsről.
2M-max5év, 50M-max8év, 500M-max10év.
5mrd hány halálbüntetés (körömletépesekkel együtt)?
Ezek csak a látható lopásai. Vannak még a jóelvtársak juttatásai, ill. a "nemértettemhozzá" típusú kormányzati munkákból eredő szándékos károkozások. Ha eltekintünk a háttérhatalom-összeesküvéselméletektől (tényleg, miért is tekintünk el - ekkor már hazaárulás a vád).
1989-ben elmaradt egy véres forradalom, ahol a párt/KISZ titkárokat, állami vezetőket el kellett volna gázosítani. A második vonalat meg eltiltani a közigazgatásból.

rezvez 2012.11.05. 07:51:49

@Dr. jenőke (jenőke): A cél lehet, hogy az volt. Az eredmény is lehetett a sok vállalkozás tönkremenetele, de valami csak nem kerek, ha egy ország úgy működik, ha valakiket éhbérért dolgoztatunk.
Közben meg papolunk igazságosságról és demokráciáról.

hondamonda 2012.11.05. 07:56:53

Az adocsalas elleni kuzdelmet ott kene kezdeni, hogy tisztesseges mertekure csokkentjuk az adokat es egyszerusitjuk az adorendszert. 50% feletti elvonas mellett termeszetes, hogy mindenki ott csal, ahol tud.

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.05. 08:00:18

@közlekedési bűnöző:
A kínaiak már az 1980-as években is itt voltak.
Az utolsó lökés volt a minimálbér emelése.

dr. Balta$ár 2012.11.05. 08:00:55

ki az a balf@sz aki adózik...

dániával 2010-ben elsők voltunk 82% adótartammal...
de a skandináv álami szolgáltatások (szinte minden ingyen) kicsit "mások"

amugy felesleges adózni...
álami szolgáltatások mexűntek...
de úgy is ellopják az összest...

hüje aki adózik !

Crescendo 2012.11.05. 08:01:46

Sajnos oda jutottunk, hogy szerencsere van adocsalas, ha ez nem lenne, osszeomlana a gazdasag az allami tokeelvonas merteke miatt...

dr. Balta$ár 2012.11.05. 08:02:10

@hondamonda: a jogszabájok-intézmények szándfékosan KAOTIKUSAK

mert ez a hatalom garanciája...

a "rugalmas" szabájokat lehet értelmezgetni...
haveroknál pozitívan...
ellenségnél negatívan....

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.05. 08:06:34

@agyvezér: azt gondolom, hogy Te nem kedveled ezt a Gyurcsányt.
Pedig Ő csak tanulatlan kiscsikó azok mellett, akikről nem szól a 100-as összeállítás mert nem mer.
Vagyont tekintve: mit szólsz akkor Csányihoz? - de nem sorolom, mert minek.

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.05. 08:12:41

@rezvez:
Tulajdonképpen igazad van. Talán azért nem kerek, mert amikor nincs lehetőség csak 3% emelésre, akkor adnak 5%-ot, amikor meg van lehetőség mondjuk 7%-ra, akkor is 5% az emelés.
Ezért próbáltam az összhangra utalni, amit a gazdaság működése határoz meg.

pyxys 2012.11.05. 08:25:23

az önmagáért veló csalás nem tetszik ebben az írásban. (sok más mellett)
az emberek nem ellenségeik maguknak, ha nem lenne muszáj, nem csalnának. a nyugodt, békés élet mindenkinek jobban tetszene, mint az, hogy izgulni kell minden percben, hogy lebuknak-e. tehát az adócsalás kiküszöbölése szép gondolat, de piszokul nem úgy kellene csinálni, ahogy elképzelik. mindig a kiváltó okot kell megszüntetni, nem pedig belekényszerített embereken megtorolni. az offshore-ozás is a kényszer miatt van, nem azért, mert mennyire jó marha bonyolult dolgokon átverve az embernek a pénzét megtartani. ez a világ a pénz megszerzéséről szól. tehát a "számlanélküligizike" és az "offshoreozómiliárdos" ugyanazt csinálja, csak más eszközökkel más szinten, de mindkettő azért csinálja, mert nagyszerű államunk adókeretek közt nem tudja megtartani ami az övé.

Zabaalint (törölt) 2012.11.05. 08:31:50

Ami a "kiskeziccsókolom, számlával vagy anélkül" bizniszt illeti, ott nem csak az áfáról van szó, hanem ott is ugyanúgy szó van a jövedelemhez kapcsolódó adókról, járulékokról, hiszen ha nem ad számlát, akkor az a bevétele papíron nem létezik. Szóval minden mindennel összefügg.

Péklapát 2012.11.05. 08:42:35

Sokan nem amiatt próbálnak ügyeskedni a minimálbérrel és adózással, mert Bahamai nyaralásra gyûjtenek(itt nem a nagyhalakra gondolok). Egyszerûen vérlázító az az összeg ami az államnak adó és járulék formájában visszavándorol, eredménye pedig SEMMI.
Jelenleg szerintem 10 emberbôl 9 a levont adókra és járulékokra úgy tekint, mintha kidobta volna az ablakon. Ez a nem normális dolog.
Önként és dalolva vinném be minden hónapban a NAVhoz a befizetendôt, ha látnám hogy van értelme.

GiaMarie 2012.11.05. 08:45:28

Az a főbb gond,hogy anno a bérekben nem volt rendszerváltás.Azokba a bérekbe bele volt kalkulálva,hogy a lakást kiutalja a tanács,meg megy a lopás,mutyi...akkor a fizetés volt a sörpénz,és a nagy elvonásokért cserébe volt egy szociális háló.Aztán mindezt elvették,mert kapitalizmus van,de közben elfelejtették a béreket hozzáigazítani.És itt az emberek nem azért csalnak adót,mert bálnamercire kell,hanem azért,mert nem akarnak 40 évesen az anyjuknál lakni a "tanácsi" panel kisszobájában... nem beszélve a bicskanyitogató demagógiáról,mint a közmunka proramban elérhető 47000 forintos jövedelem elég a szerény,de tisztességes megélhetéshez...ezt még Kínában is kiröhögnék!!!Őszintén és ésszerűen,ez ma itthon kb 120.000 forint.Ennyi kell ahhoz,hogy az ember ne egy depressziós droid legyen,akinek minden mindegy.És ez sem egy nagy rongyrázás,de ennyiből az ember valami távolról emberi életre emlékeztetőt tud élni; 2-3 év munkaviszony után összekaparni annyit,hogy másodmagával ki tudjon venni egy 40 nm-s albérletet,és legyenek alap bútorai.Szerintem ez nem egy elítélendő luxus igény mondjuk 30 éves korra.Meg hogy ez menjen stabilan.És közben ne kelljen mondjuk egy fogfájást hónapokig tűrni,mert nincs pénz fogorvosra...

OmegaMale 2012.11.05. 08:50:35

Az adócsalók jelenleg is a számukra 'tisztességes' mértékre csökkentik az adójukat és mégsem lett jobb semmi. Semmi nem változna, ha ez a szint lenne a legális, csak megerősítenénk mindenkit abban az álomvilágban, amiben a zemberek nagy része él...

Az államadósság törlesztése ezermilliárdos tétel. Ez az adósság akkor jött össze, amikor még állítólag dübörgött a gazdaság és nagy volt a jólét... Nem látszik az országon ennek az 'aranykornak' a vívmánya. Minden könnyítést, amit az emberek kaptak, egyszerűen zsebre tették és még többet követeltek. Ez nem befektetés a zemberekbe, hanem az ablakon kidobott pénz, ami a fetrengőkben ég semmivé.

Aki csal, az csaló. Miért a csalók kedvét kéne keresni? Ha mindenki fizetne, akinek kell, lehetnének alacsonyabbak az adók, de aki csal, annak csak a nulla adó az elfogadható, így hülye, aki ezekkel akar alkudozni. Vannak szabályok, amiket be kell tartani. Miért pont olyanok kedvéért kellene átírni a szabályokat, akik be se tartják a meglévőket?

Zabaalint (törölt) 2012.11.05. 08:52:09

@közlekedési bűnöző:
A legnagyobb hiba volt a kínai textilipari termékeket beengedni, aminek a nagy része ráadásul feketén jön. Szvsz Sopronban így is, úgy is leépült volna az osztrák munkavállalási lehetőségek miatt, csak 10 évvel később, tehát nem 90-95 körül hanem 2000-2005 körül, de áttelepülhetett volna Kelet-Magyarországra. Tipikusan olyan iparág, amely nagy tömegben alkalmaz betanított munkásokat, éppen a nagy munkanélküliséggel küzdő régiókon segítene. Lehet mondani, hogy akkor nem lenne olcsó kínai ruha, de akkor meg lenne olcsó magyar ruha, egy gyári munkás Magyarországon ma alig keres többet egy kínainál nettóban, itt persze aztán megint előjön az adózás kérdése, amiért mégis jóval drágább a magyar munkaerő...

Zabaalint (törölt) 2012.11.05. 08:55:02

@EdinaEdina:
Többek között ezért volt jó a manyup, mert azzal legalább részben számon volt tartva, kinek mennyi jár. Ha ma valaki ésszerűen gondol a nyugdíjas éveire, akkor ha választhat a szürke vagy a fehér munkavállalás között, akkor a szürkét választja, és maga tesz félre idős korára.

Zabaalint (törölt) 2012.11.05. 08:57:11

@jog-ász:
Ezzel csak az a baj, hogy az elmaradott térségekkel csesz ki még jobban a kormány, többszörösen is.

Szevasztok 2012.11.05. 08:58:15

És mi lenne, ha a megfoghatatlan jövedelmek helyett az adózás hangsúlyát arra tennék át, ami nehezen eltitkolható?
Pl. vagyonadó, fogyasztási adók, állami szolgáltatásokban önrész fizetése( pl. eü ellátás, oktatás). Aki meg rászoruló, azt - szigorúan rászorultsági alapon!!! - támogatni lehet.

Zabaalint (törölt) 2012.11.05. 09:04:04

@Szevasztok:

"Pl. vagyonadó"

Ha feltételezzük, hogy leadózott pénzemből veszek egy házat, milyen alapon terhelik még extra adóval?

"fogyasztási adók"

Ez miért ne lenne elcsalható? Lásd ÁFA.

"állami szolgáltatásokban önrész fizetése( pl. eü ellátás, oktatás)"

Na de azt a cocik akarták és a zemberek leszavazták.

"Aki meg rászoruló, azt - szigorúan rászorultsági alapon!!! - támogatni lehet. "

Ez történik ma is. Ezért tud igénybe menni a jól menő vállalkozó mindenféle támogatást, mert - papíron - rászoruló...

GiaMarie 2012.11.05. 09:07:40

@OmegaMale: A baj ezzel a koncepcióval az,hogy ha most mindenki elkezdené ezeket az adókat befizetni-tehát jönne tündérkeresztanya,és megsuhintaná varázspálcával az embereket-akkor hirtelen összeomlana a gazdaság,és lenne egy pár százezres dühös, éhező tömegünk.A magyar adórendszer teli van botrányos,felháborító,erkölcstelen tételekkel.És mivel mi még csak "első generációs" szabadok vagyunk,vagyis,ha mi még nem is,de a szüleink még bőven abban szocializálódtak,hogy ha nyíltan tüntetnek, a hatalom a tömegbe lövet,ezért maradt a passzív ellenállás.Ez sima túlélő ösztön...nem szeretnénk éhenhalni.Bocsánat.Tényleg.De nem.
Sajnos a hatalom a kisember torkát szorongatja,holott ez egy fentről lefelé ható folyamat-lehet,hogy könnyebb bevasalni a büntetést a tipikus kisemberen,meg erkölcstelen adókkal terhelni.Az igazság az,hogy a kisembertől borzasztó távol áll az adócsalás...egyszerűen kénytelen,mert különben éhenhalna.És én pl a szó szoros értelmében nem vagyok adócsaló,mert mindig bejelentett bérem volt (multinál) de én sem kérek számlát semmilyen szolgáltatásról,mert nem tudnám megfizetni számlával.A legalapvetőbbeket sem!Amik megkerülhetetlenek...nem beszélek fodrászról,meg ilyesmiről.Hanem mondjuk nézzük azt,hogy gázszerelő.Muszáj?Az...ki tudnám fizetni számlával?Nem.És én is utálom,mert pl gáznál jobban örülnék,ha kapnék számlát,garanciát,felelősséget...nem azért teszem,mert a feketegazdaságot akarom támogatni.

OmegaMale 2012.11.05. 09:10:23

"Talán, mert ez nem is adózási kérdés elsősorban."

Törvényekkel nem tudsz az emberek gondolkodásán változtatni. Ők (nem) fizetik az adót. Pitiáner kifogás a zemberek részéről, hogy nem fizetnek adót, mert rossz a rendszer. Aki így okoskodik, mindig a kerülőutat fogja keresni.

A törvény szigora meg egy nehéz pálya, láthattuk az offshore adóamnesztiánál. <gy se hozták haza a pénzt, valszeg két okra vezethető vissza:
* "Én ezeknek soha"
* Félelem attól, hogy 'hazatelepülés' után a céget szoros adókontroll alá fogják és a NAV csak az alkalmat fogja várni, hogy legyen ürügye intézkedni a cég ellen.

Ugyanez érvényes az itthon okoskodós cégekre is.
Vagy egyszerűen képtelen tisztességesen működni egy ilyen cég (papíron nagy készpénzállomány, fiktív kölcsönszerződések, cikisebb adózási évekről készült papírok véletlenül elégtek stb.), vagy fél a fehéredéstől, mert fél a hatóságok megkülönböztetett figyelmétől és mondvacsinált okból elrendelte revízióktól.

Erről és ez ellen egy kormány sem tehet.

kigyurt álat 2012.11.05. 09:10:46

@OmegaMale: adócsökkentéssel pont nem a csalók kedvében járna a kormányzat, mert azok úgysem fizetnek, hanem a becsületeseknek lenne kevesebb az adójuk. Másrészt a legálisan működő vállalkozókat a csalók kiszorítják a piacról, az alacsonyabb költségeik miatt, ezért is kell adót csökkenteni.

Fent többen pedzegetik, hogy a vállalkozások "bele vannak kényszerítve" az adócsalásba. Nade az aktuális legújabb évjáratú Mercedesbe is bele vannak kényszerítve? Mert annyi luxusautó van az utakon, amennyit a bevallott jövedelemből alig páran tudnának kifizetni: pár hete volt egy cikk a pénzcentrumon, hogy a jövedelmek 1%-a van bruttó 600ezer Ft felett. Leadózva az 350-400, és ez max 40ezer ember az országban. Ez még messze nem az a szint, amiből egy 10-20 milliós autót ki lehet fizetni, ehhez képest körül lehet nézni, hogy milyes sok van belőlük. Ott kéne kezdenie az adóhivatalnak, hogy megnézik a luxusautók tulajdonosait, mert azokra objektív ár van, és ez még egyszerű is lenne.
Másrészt a nagyobb családi házakra is rá lehetne nézni, csak ezek értékéről nincs nyilvántartás, ráadásul tudjuk mekkora az adómorál az építőiparban (semekkora), tehát számlákra nem lehet alapozni. A vagyonosodási vizsgálat mai gyakorlata valószínűleg semmit sem ér, ráadásul alig párezer ellenőrzést végeznek évente.

kigyurt álat 2012.11.05. 09:13:34

@kigyurt álat: továbbá jobb országokban a bankszámlákat is ellenőrzik az adóhivatalok, itt ez csak látszólag van meg, úgy tűnik. Pedig mindenkinek jobb lenne.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 09:24:36

@pyxys: benne van a szövegben, hogy az önmagáért adócsaláson a Stadlerjózsikat meg Földesiszabókat értettem, nem pwdig azt, aki tönkremegy, ha fehéren fizet bért

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 09:26:26

@agyvezér: gondolom, ugyanabban a kétszer kettes cellában ülne ugyanannyi ideig, mint a mostani kormány néhány prominense

Szevasztok 2012.11.05. 09:28:11

@Zabaalint: "Ha feltételezzük, hogy leadózott pénzemből veszek egy házat, milyen alapon terhelik még extra adóval?"

Ezt moost komolyan kérdezed, vagy provokációnak számod? (Válaszolok: azért mert ez (lenne) a törvény. Pont.) A félreértések elkerülése végett az adóknak az a célja: hogy az ÁLLAM BEVÉTELEIT biztosítsa (felejtsd el a moralizásálást). Tehát rossz a megközelítésed.

"Ez miért ne lenne elcsalható? Lásd ÁFA."

Sokkal könyebb nagy tételben ÁFÁ-t csalni, mint bármi mást.

"Ez történik ma is. Ezért tud igénybe menni a jól menő vállalkozó mindenféle támogatást, mert - papíron - rászoruló..."

Pl. családi pótlék: miért is kell azt egyáltalán KIFIZETNI? Miért is nem lehet TERMÉSZETBEN adni? (Pl. ingyenes iskolai étkezés, tanszer, ISKOLAKÖPENY, utazás) Ha valakinek nem jó az ingyenes, akkor vegye meg saját zsebből.

Ennek analógiájára át lehetne alakítani az összes támogatást...

OmegaMale 2012.11.05. 09:29:01

@GiaMarie: "ezért maradt a passzív ellenállás."

Kinek kell konkrétan ellenállni? Azon egyetlen kormány sem tud segíteni, ha annyiból akarsz megélni, amennyiből nem lehet... Attól, hogy sokan vannak ilyen helyzetben, attól még változik meg semmi, még akkor sem, ha a sorstársak megbeszélik egymás között, hogy sztük ez így nem fair. A szoci kormány felelősségét abban látom, hogy ezt a álomvilágot elhitették a kiskeresetűekkel. Ezekkel az illúziókkal kell leszámolni, ezeket a 40 éves téli almunkból hozzuk. Tegyük fel, hogy Te valamit dolgozol és az kerül valamennyibe, de valaki más odamegy és követeli rajtad, hogy neki add olcsóbban, mert Ő nem tud/akar érte ennyit fizetni... Mit mondanál neki? Értsd jól, hogy mire próbálok célozni. Ha egy társadalomban a többség *rászoruló*, nincs az az adórendszer, amivel be tudsz szedni elég pénzt a szociális hálóra. Te elhiszed, hogy a többség tényleg rászoruló? Nem tartod valószínűbbnek, hogy MÁS oka van annak, hogy nem keres többet?

A kisemberek az szja adóbevétel kb. 20%-át adják (Ők a befizetők 80%-a), csak hogy érezzük az arányokat... Ha én jól keresek (keményen megdolgoztam érte a semmiből) és egy korábbi adórendszerben elveszik a fizetésem felét, csak mert jól keresek, míg a minimálbéresek nem fizetnek adót, az Neked fair? És én nem mentem ki az utcára tüntetni, hanem anyázva, de befizettem... Ez a különbség a kettő között, panaszkodni annak van joga a számláról, aki rendezte.

A jelenlegi adórendszer nem a kormány jó kedvében született. Adósságot kell belőle rendezni. És a mostani terheket is megfizetem.

GiaMarie 2012.11.05. 09:30:44

@kigyurt álat: Ez kategórikusan nem igaz,csak megtréfál a szemed...egy másik blogon már kifejtettem:ha tüzetesebben megnézed,ezeknél a kocsiknál az esetek 80%-ban nem stimmel a rendszám az évjárattal.Túlnyomóan a németektől érkeznek be,5-10 évesen,átlagosan 4 millió forintért.Ami persze még mindig nem kevés,de rögtön nem 20...pl a BMW X sorozat esetén a legszembetűnőbb: én személy szerint élőben még nem láttam olyat,aminek a rendszáma és az évjárata stimmelt volna...persze ha az ember ilyen kocsit lát,nem szokott tovább gondolkodni onnan,hogy némá' ott jön a rohadt adócsaló bűnöző gengszter maffia,biztos drogdíler...közben meg egy új SX4 áráért vette...vagy olcsóbban.

kigyurt álat 2012.11.05. 09:47:06

@GiaMarie: nem 5-10 éves autókról beszélek, hanem újabbakról. A rendszám-évjárat valószínűleg azért nem stimmel, mert 1-2 éve még szlovák vagy német rendszámmal futottak ugyanezek, aztán honosították.
Meg nem tudom milyen környéken szoktál megfordulni, de majd nyáron nézz körül mondjuk a 2. kerületi Náncsi néni étterménél szombat-vasárnap ebédidőben. Az egy luxusautó-kiállítás.

GiaMarie 2012.11.05. 09:52:15

@OmegaMale: Tudod ez olyan dolog,hogy-én legalábbis-az ilyen szolgáltatások esetében,ha nem tudom megfizetni,nem veszem igénybe.
Tudod,mióta az a véleményem,hogy ott fogok csalni adót,ahol csak bírok? (én SAJNOS nem bírok,mert mindig multinál dolgoztam) Tanulságos kis mese a rohadt erkölcstelen magyar adórendszerről: 21 éves voltam,mikor meghalt az apám."Megörököltem" utána a lakásuk felét,amiben anyám lakott,özvegyi haszonélvezettel terhelve.Meg megörököltem még egy lakás felét,amiben a 88 éves nagyanyám lakott,szintén özvegyi haszonélvezettel terhelve.És egy csodálatos,szutyok kategóriás autót,még 68 havi hitellel- (nem tervezett szegény 43 évesen meghalni,na).Én ekkor GYES-en voltam.Kivetettek rám ennek örömére nagyságrendileg fél millió forint örökösödési illetéket.Ugyebár sem anyámat nem rakhattam ki a lakásból,sem nagyanyám.Kértem méltányosságból részletfizetést,amit elutasítottak,mert a férjem GYÁRI MUNKÁS fizetését,és az én GYES-emet bőven elégségesnek ítélték ennek az összegnek azonnali kifizetésére.Oké,előteremtettem,hatalmas áldozatok árán.De innentől én úgy vagyok ezzel,hogy a lehető legkevesebbet fogom adózni.

GiaMarie 2012.11.05. 09:59:38

@kigyurt álat: Figyelj,ezt nyugodtan hidd el nekem,voltam nepper babája,pontosan tudom,hogy megy ez :) .Elég,ha megnézed az új autó értékesítési statisztikákat: az elmúlt 4-5 évben átlagosan évi 40-45.000 autó talált gazdára.Ebben benne van a flottás Astrán át a rendőrségi Ford,minden.A szemed bökő autók túlnyomó része I-J-K rendszámmal fut.Az pedig 2004-2005-2006 eleje.(2006/01 hóban a KY kezdetű rendszámokat osztották).Most tartunk az M eleje-közepén.Már ebből is nagyon sok következtetést le lehet vonni,és egyértelmű cáfolata annak,amit te írsz.Ha az igaz lenne,akkor L-es rendszámmal futnának a luxus kocsik.De nem...És tisztázzuk!Bár szemre nem tudod megmondani,hogy a luxusautó,aminek modellciklusa 2001-2004 volt,és I rendszámmal fut,az melyik évjárat,de biztosítalak róla,hogy az esetek 90%-ban 2001.Ha nekem nem hiszel,csak találomra válassz egy embereket irritáló autót,és keress rá a használtautón (ott ki van írva az évjárat is)!Vesd össze a rendszámmal!Meg fogsz lepődni...ez bizony nem más,mint szemfényvesztés,bűvésztrükk...

Crescendo 2012.11.05. 10:12:33

@OmegaMale: alomvilagban elsz... szerinted, ha ketszer ennyi penzt be tudna szedni az allam, nem koltene el ugyanigy? Dehogynem... mindig van holdudvar, meg politikusi elit, akinek az igenyeit ki KELL elegiteni. A szamla kifizetoit (adofizetok) meg alomvilagban tartani, hogy minden rossz forrasa az a kisember, aki probal boldogulni a lehetetlen terhek ellenere is.
Megtortent eset: maganvallakozo komuves besetal a hivatalba es keri, hogy csokkentsek valahogy a terheit, mert keptelen kigazdalkodni az elvonasokat, mivel olyan mertekben csokkentek a munkalehetosegei. Hivatali valasz: akkor menjen segelyre, de nem csokkentenek... A komuves valasza, hogy kulfoldre ment dolgozni, ahol ki tudta fizetni a terheket a berbol. Sajnos mar majdnem egymillio honfitarsunkkal eggyutt...
Akkor kinek az erdeket is szolgalja ez a jelenlegi allamkapitalista / korporatista rendszer? Mert a nep jo reszenek mar semmi koze ehhez az orszaghoz, mivel nem szeret egy par tizezres elit kizsakmanyolasanak aldozata lenni...

NYJetsTD 2012.11.05. 10:16:48

@OmegaMale: "A jelenlegi adórendszer nem a kormány jó kedvében született."
Olyan, mint egykulcsos adó, az megvan? 500 milliárdhoz elég jókedvűnek kellett lenni...

Crescendo 2012.11.05. 10:18:22

@Szevasztok: ez a "ez a torveny" magyarazat sok sebbol verzik...
Egy kormany a kozjo fenntartasara szuletett elvileg, ha a torvenyi keretet ugy alakitja, hogy ezt a legfontosabb feladatkoret nem tolti be legitimacioja megszunik...
Masreszt a deportalasokrol is "torveny" volt, megsem lettem volna a vegrehajtok helyeben, sem lelkiismeretileg, sem buntetojogilag.

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.05. 10:20:07

@kigyurt álat:
Nem olyan ritka a 30-50-100 milliós osztalék. És ez már elérhető 20-25% részesedéssel is.
Ezek az összegek nem szerepelnek az átlagbérben, ami amúgy is torz adat.

sterimar 2012.11.05. 10:22:39

@GiaMarie: Ez így van, én is figyelem egy ideje és nagyon nagy arányuk valóban nem eredeti rendszámmal fut, tehát valami külföldről behozott darab.
viszont a teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a II. kerületben sokkal több autón fog stimmelni a rendszám mint mondjuk a XV-ben. Persze ebben sins semmi meglepő

sterimar 2012.11.05. 10:23:56

@GiaMarie: Az örökösödési adót szerencsére már eltörölték.

Crescendo 2012.11.05. 10:25:15

@OmegaMale: szerintem tevedsz abban, hogy ez az adorendszer nem a kormany jokedveben szuletett... Igen is boldogan mosolyogtak idaig minden ciklusban, mivel a mutyikon keresztul mindig is nagyon jol eltek, mig hatalmon voltak, mind ok, mind a holdudvaruk... A nagy penz (hitelek), meg kellettek ahhoz, hogy a szazalekertek nagy legyen. Hogy a neppel mi lesz utana az mindig is mellekes volt valojaban.
Es amikor valaki milliardos vagyonokat halmozott fel (kulfoldi bankszamlakon is), tenyleg nem igazan erdekli, hogy mennyi a mindennapi megelhetes.

sterimar 2012.11.05. 10:26:34

@Crescendo: Valóban nagyon nagy a korrupciós felár amit fizetünk a beruházásoknál, de ezek nagy része már eu-s pénzből megy. A befizetett adó és járulék zömmel bizony ránk megy, nézd csak meg a költségvetés fő számait. Nyugdíj, egészségügy, oktatás stb.

GiaMarie 2012.11.05. 10:27:42

@sterimar: Ez engem annyira nem vigasztal...igen,tudom,peches vagyok,a tipikus középosztály,akit mindig odaállítanak népellenségnek...szegénynek gazdag,gazdagnak szegény...viszont jól látható jövedelemmel rendelkezem.Ergó,igyekszem ez ellen tenni valamit,mielőtt tovább kotorászna a zsebemben a tolvaj magyar állam...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.05. 10:28:25

Mo-n az adócsalás a racionális viselkedés. Amikor az adószint abszurdan magas (jelenleg minden 100 forint jövedelemből átlag 70-et elvesz az állam), az egyetlen egészséges, racionális megoldás az adócsalás.

sterimar 2012.11.05. 10:31:11

@kigyurt álat: Igen, az átlagbérben valóban nincsenek benne a különadózó jövedelmek, úgy mint osztalék, árfolyamnyereség, kamat stb. Minél módosabb valaki, annál inkább ezek dominálnak, nem a havi bére.(ha egyáltalán van neki)

Szevasztok 2012.11.05. 10:32:21

@Crescendo: "ez a "ez a torveny" magyarazat sok sebbol verzik... "

Nézd, a világon mindenhol az adóknak az az egyetlen céljuk, hogy az állam bevételeit biztosítsák. Akkor megy félre a dolog, amikor elkezdenek belekeverni mindenféle szociális, meg t*köm tudja minden elemet.

Az adó tegye a "dolgát", minden mást meg mással kell megoldani.

Crescendo 2012.11.05. 10:33:50

@sterimar: kiveve persze a hiteltorlesztes szamait, ami a koltsegvetes jo 25%-a... ebben vannak benne ezen mutyik kumulativ hatasa tobbek kozott.
Masreszt meg a "rank megy el" ervelessel nem ertek egyet. A mult rendszer politikai igereteinek betartasara megy el. A jelenlegi fizetok pedig semmit sem varhatnak a befizeteseikert. A realitas az, hogy a jelenlegi aktiv generaciot kisemmizik a nagy szocialista eszmenykepert.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.05. 10:34:53

Az alapvető módszerek között van egy kis tévedés abban az esetben, amikor cégtulajdonosról van szó.
Ilyenkor az még nem adócsalás, ha kiveszi az osztalékot, hiszen arra is adóznia kell.
Viszont a magyar valóságban nem veszi ki az osztalékot a tulajdonos, hanem mindenféle személyes kiadásról számlát visz az egész család és céges költségként számolják el. Na ez az adócsalás, amiben a magyar KKV-k mindegyike érintett!

sterimar 2012.11.05. 10:36:17

@kigyurt álat: És még arról sem szabad megfeletkezni, hogy ezeknek az autóknak jó része cégautó.

sterimar 2012.11.05. 10:40:25

@Crescendo: Ez nem egyetértés vagy egyet nem értés kérdése. Nézd meg a költségvetést. Vagy szerinted mind a 15 ezer milliárdot ellopják? Akkor mégis miből fizetik a rendőröket, orvosokat, tanárokat, a fűtést a közintézményekben stb stb.

Szevasztok 2012.11.05. 10:40:29

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "Mo-n az adócsalás a racionális viselkedés. "

A tisztességes vállalkozói magatartásba mindenképpen beleépül ez a racionalitás - ez ellen direktben nagyon küzdeni nem is érdemes. Olyan adórendszert kell kialakítani, ahol ez magától visszaszorul.

Ami ellen viszont nagyon is érdemes lenne harcolni, az az adócsalásra (jellemzően ÁFA) épülő kör. Hogy egy félig konkrét példát mondjak: hogyan lehet X termék (szándékosan nem nevezem meg) a CBA-ban 250 Ft/db, amikor a gyárban ezt SENKINEK nem adják 270 Ft/db alatt?

sterimar 2012.11.05. 10:46:52

@online távmunkás: Igen, ezt hibásan vette bele a posztoló. Ha a tulajdonos cégvezető is, akkor nincs olyan kitétel sehol, hogy ne vehetne fel minimálbért a többit meg osztalék ágon. (bár voltak próbálkozások, hogy ne így legyen pl. tevékenységre jellemző kereset, dupla minimálbér utáni járulékfizetés, de ezek nem voltak teljesen alkotmányosak, aztán egy kormányváltás is közbejött)

Azért általánosságban az nem igaz, hogy nem vesz ki osztalékot a tulajdonos, vesznek ki.
A nagyon kis bevétellel rendelkező mikrovállalkozások nyilván nem, de ahol a vállalkozás jövedelmezősége magasabb, ott azért nem lehet mindent elköltségelni.

Crescendo 2012.11.05. 11:04:00

@sterimar: Nem mondtam, hogy mind a 15E milliardot ellopjak.
Ennek rezsimtol fuggoen kb. 10-30% a kozvetlen politkai "management dij".
De van az indirekt koltseg. Pl. X part a nyugdijas tabornak, allami alkalmazottaknak, stb. beiger egy nagyaranyu emelest, amit egy masik szavazotabornak kell kifizetnie, mivel a politikus nem akar es nem is tud fizetni erte. Ez a politikai hatalom megszerzeset segiti elo, de a koltsegeket mas allja. Vagy az X iparagnak tett igeretek, hogy "szabalyozzak" a piacot (ertsd piackorlatozo intezkedesek, melyek bizonyos piaci szereploknek extraprofitot hoznak), melyert sulyos milliokat tesz zsebre az adott politikai csoportosulas, viszont az arat a fogyasztok fizetik meg magasabb arak formajaban...
Az meg, hogy az oktatas, egeszsegugy, stb. miert is allami feladat meg nagyon messze vezet... szerintem sokkal jobban jarna a felhasznalo egy szerzodeses viszonnyal mind szinvonal, mind szamonkerhetoseg szempontjabol, mind a jelenlegi diktatumon alapulo szocialista oskovuletekkel.

Crescendo 2012.11.05. 11:14:20

@Szevasztok: "Akkor megy félre a dolog, amikor elkezdenek belekeverni mindenféle szociális, meg t*köm tudja minden elemet."
a jelenlegi EU esemenyek epp a te ervelesed nullifikaljak. Ha nincs tamogatottsaga egy kormanynak, bar torvenyileg megtehet dolgokat, meg sem fogjak azt betartani. (Gorogorszag, lazadasok, stb.)
A diktatorikus demokraciaertelmezes (X kormany 4 evre tejhatalmat kapott es barmit korlatozasok nelkul, akar a nepakarat elleneben es ha a nep lazad ez ellen joga van ezt eltiporni) foszlik szet. Egy kormany hatalmanak igen is vannak erkolcsi korlatai, amit torvenyekkel nem tud mar buntetlenul atlepni.
Ma Magyarorszagon nincs hatara az elvonasnak. Ha a kormany azt akarna, akar 100% vagy ennel magasabb adofizetest is eloirhatna jovedelemre, vagyonra, stb. Es teljesen torvenyes lenne, mert szuksege van ra es kesz. Akkor sem lenne jogalap ennek a megkerdojelezesere?

Netuddki. 2012.11.05. 11:43:20

Egyvalamit kellene felfogni már végre. Azt, hogy a magyar adórendszer direkt az adócsaláson alapszik. Ugyanis minél nagyobb az adók mértéke annál inkább megéri "valakiknek" nem befizetni. Ezek azok elsősorban akik közel vannak a megfelelő politikai körökhöz. A "kisembereknek" meg, hogy ne legyen rinya még el is nézik az adócsalást. Nem más ez mint maga a maffia.

Ezek után joggal fel lehetne tenni a kérdést, hogy vajon a "választott" megélhetési vezetőink miért nem iparkodnak egy normális(!) adórendszert kidolgozni és bevezetni? Olyat ahol mindenkinek be KELLENE fizetni az adót és kibúvás nem lenne? Simán meg lehetne csinálni a XXI. században. Nem akarják. Miért? Na?

Netuddki. 2012.11.05. 11:47:14

@kovi1970: Hoppácska! Majd elfelejtettem! Egy ilyen XXI. századi adórendszernek az lenne az egyenes következménye, hogy egycsapásra átlátható lenne a közpénzek elköltése. Megszűnne a lenyúlás, számla nélküli költségtérítés is egyben. Ezt meg gondolom már végképp nem akarják a megélhetésiek. Sajnos ettől a 23éves "politikus" garnitúrától nem várhatjuk, a bajnait is beleértve...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.05. 11:50:08

@sterimar: Persze, milliókat nehéz költségelni a cégközpontul szolgáló családi ház és a cégautók megvétele után, de azért azt se nehéz :)

Én nem azt mondom, hogy az utolsó fillérig mindent költségelnek és nem vesznek ki egy forint osztalékot sem, hanem azt, hogy mindenki költségel. Ki keveset, ki sokat, de valójában mindegyik magyar kisvállalkozás folyamatosan számol el olyan kiadásokat, amelyeknek semmi köze nem volt a céghez.

Könyvelők között elterjedt, hogy amelyik cégnek az éves bevétele 5%-a, de legalább 50 ezer forintnyi nyeresége marad papíron, annak a költségelszámolását kevésbé ellenőrzi a NAV.

GiaMarie 2012.11.05. 12:06:28

@Crescendo: Miért,ilyen már most is van...gondoljunk csak arra,hogy ELVBEN,ha veszel a jövedelem nélküli HTB feleségednek egy használt autót mondjuk 1 millió forintért,akkor az illetéktörvény értelmében,az eleve fizetendő illetéken felül a vagyonszerzési illeték kétszeresét kell még ajándékozási illetékként lerónod.Vagyis,a kis adózott pénzedből vett 1 millió forintos kocsi után még megvágnak párszázezerrel...kacc-kacc.Arra is kiváncsi lennék,hányan fizetik be ezt a sarcot,mikor lakást vesznek a gyereküknek,unokájuknak.Ekkor ugyanis kb 20%-ot kéne állambácsi tenyerébe leszámolni.Vulgáris leszek,ha azt mondom erre,hogy lófaszt?Lehetőleg a túrósabbik fajtából...

ggaborx 2012.11.05. 12:52:19

Érdekes és tanulságos hozzászólások ismét. A szerencsétlen, ámde nagyszályú "kisember" azzal védekezik, hogy magas az adó, ezért kénytelen csalni. A magát igen okosnak képzelő dilettáns értelmiségi meg előadja, hogy azért magas, mert sokan csalnak. Abban persze egyetértenek, hogy ott az állam, ami ellehetetleníti és meghatározza a dolgok rendjét.

A kellemesen vérgőzös, habzó szájú acsarkodás mellett kurvára nem veszitek észre, hogy olyan szinten értelmetlen és szánalmas egymás győzködése, hogy a hatalom általatok folyamatosan megválasztott mindenkori birtokosai nyíltan röhögnek rajtatok. Ennek ellenére azért még mindig igénylitek a bálványaitokat, akik napról napra tesznek tönkre mindenkit. De legalább fel lehet rájuk nézni, lehet rájuk hivatkozni, lehet mellettük vagy ellenük hőbörögni.

Nincs állam. Az állam, mint fogalom egy szemfényvesztő pajzs, amely mögé bújva a kiválasztottaitok bármit megengedhetnek maguknak. A felelősséget felmázolják a pajzsra. Sajnos ez a törvény, nem tehetünk róla! Ki hozta azt a törvényt? Az állam hamis fogalma, vagy konkrét személyek, a pajzs mögött?

Nincs gond egyébként, csak ne veszítsétek el a hiteteket abban, hogy az általatok választott hatalom emberei bizony a ti érdekeitek mentén cselekszenek és miattatok, a ti jólétetekért küzdenek (kivel is?) a színfalak mögött. Ha a hitetek erős, a gondolkodásra már nincs is szükségetek. Azt megoldják majd választott vezetőitek a ti javatokra.

A valóság meg kit érdekel manapság?

Azért azok akik úgy gondolják, hogy valami mégsem stimmel és a személyi felelősség, a hatalmi pozíciók legitimitásába is hajlandóak belegondolni a bálványimádat helyett, azok jó lenne ha végre előállnának valamiféle megoldással, mert a csürhe többséget csak a bálványimádat hajtja, így kellene már egy olyan bálvány, amire felnézve azért belátunk a pajzs mögé is.

Ha nincs kedvetek építeni, majd rombolnak helyettetek.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 14:13:03

@Dr. jenőke (jenőke): szerintem egyértelműen kiderült, hogy sokan nem direkt nem adóznak a minimálbér után, hanem mert épp azért, mert képtelenség kigazdálkodni - attól még tény, hogy történik itt adó be nem fizetés

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 14:16:13

@külföldi bankszámla: az offshore ügylet tényleg van hogy a bűncselekmény kategóriája, ezt nálam sokkal okosabbak is hangoztatják
Svájc pedig inkább azért (volt) remek hely, mert nem adtak ki adatokat, nem pedig az adózás miatt
de örülök, hogy csak ennyi problémád volt

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 14:19:04

@balage_81 reloaded: azt hiszem, Bokros Lajos akart ilyet az egészségbiztosításban már az MDF embereként. Ez elvileg tök jó, de a fix összegű adók baja, hogy a kis jövedelmet aránytalanul terheli (100 ezer forintnál ez tíz százalék, egymilliónál viszont csak egy) - emiatt vezették ki a tételes ehót, pedig az pár ezer forint volt csak

rókafogta 2012.11.05. 14:24:07

@agyvezér: Na azért Gy.F mellett O.V se felesd ki meg a többieket se! Ha már neveket írsz!

Mariann19 2012.11.05. 14:28:26

@közlekedési bűnöző: "Szerintem a textilipar a "Kínai" hatás miatt dőlt be."
Ezt a megállapításodat alátámasztja az az adat, mely szerint ennek az ágazatnak európai árúalapja a kínai importból származik, jelenlegi mértéke 30%, néhány év múlva eléri az 50%-ot.Ez Európában és Magyarországon is ennek az ágazatnak a rohamos leépülését jelenti, melynek hatása ebben az iparágban a foglalkoztatottság drámai csökkenését hordozza magában.
Érthetetlen, hogy ezt a folyamatot az eu miért nem korlátozza,hiszen az eu-ban és nálunk is a gazdasági növekedés legfajsúlyosabb gondja a munkanélküliség.
Lehet itt magyarázatként a szabad versenyről beszélni, meg a piaci mechanizmusok érvényesüléséről, az elvek előtt azonban álljanak az érdekviszonyok.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.05. 14:29:31

@online távmunkás: az osztalékági kivétnél valóban nem voltam pontos - természetesen nem illegális osztalékágon pénzt kivenni egy cégből (ezt korábban más is megjegyezte)
az általad felvetett probléma viszont tök jogos - szerintem végig sem gondolják ezek a cégek, hogy de iure sikkasztanak a cégtől, arról nem beszélve, hogy nem a cég érdekében felmerülő költségeket számolnak el - s itt a Kanári-szigeteki taggyűlés még elő sem

került@Szevasztok: épp ez volt az a cég (ja nem, bocsánat, ez franchise, szóval egy rakás vállalkozó volt nem a lánc), amelyik hogy hogy nem a Földesi Szabó féle konzerveket kitette a polcra - érdekes

rókafogta 2012.11.05. 14:34:21

@OmegaMale: De jó hogy a jól keresők mind keményen dolgoznak(Láttam már jól keresőket keményen dolgozni!) nem cikizésből de általában mindenki el van telve ő megérdemli ,sokszor pedig a fele se igaz, láttam már keményen dolgozó embereket(nem kis hasznot hajtó munkában)- kevés pénzért és még fogunk is Ennyit arról, hogy milyen az adórendszer.Nálunk tízszer gazdagabb országban sem teszik ezt meg, és mint a mellékelt ábra mutatja a bevétel szar is.Tévedés ne essék nem a régi SZJA kulcsokat sírom vissza de az egy kulcs nem helyes és nem is fogjuk elbírni hosszú távon, vagy egy lesz csak nem 16%.Ez már most látszik.

rókafogta 2012.11.05. 14:52:15

@kigyurt álat: Sok tízezret végeznek csak nem ott ahol kell.Ha jól tudom az USA -ban pl. ha veszel egy nagyobb értékű autót (mást is) akkor jelentik az adó hivatalnak Vajon itt? Minimál bérből nem lehet luxus autó luxus ház viszont azét ház lehet meg ócsaka autó is (nem az kéne vizsgálni- mert sokaknak még a sokéves autó is csak azért van ,hogy munkájuk legyen ,ház meg lehet régről, vagy örökölt(de valószínű hogy látszik rajta nem veti fel a pénz.)Egy két keresős családban spórolós emberek fenn tudnak tartani egy tizen éves autót (igaz marha nehezen)Egyébként kik dolgoznak minimál bérért? Tudomásom szerint elvárt bér (szakmunkásoknak 108.E ) nem lehet a legkevesebb .Bár ennek ellent mond amikor az ismerősömet az állam alkalmazta szakmunkásként minimál bérért) Egyébként a mai helyzetben senki, szinte senki semmit nem ad mellé zsebbe ezt csak sokan hiszik , többnyire eszi nem eszi nem kap mást a bejelentett munkavállaló. Hogy feketén hányan dolgoznak ,na az megérne egy körkérdést. Csak a környezetemben(vidék) minden 3.-5.ember, főleg építő ipar mezőgazdaság ill ehez kapcsolódó munkák, meg az álítólagos őstermelők + náluk napi szinten dolgozók.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.05. 16:33:26

@Szevasztok: Ha tudsz konkrét terméket, akkor mehet a feljelentés a beszerzési ár alatti dömpingáras értékesítés miatt a GVH-hoz.

A CBA-nál egyébként is vannak furcsaságok, például hirtelen 8 órás helyett 4 órás munkakörbe kerültek a dolgozók, amikor a kormány tavaly béremelést kért (ugyanannyit kerestek, de papíron feleannyi munkáért vagyis papíron duplázódott a bérük). Vagy hogy a lánc tagjai ugyanabban a svájci házba vannak bejelentve, mint az anyacég.

Nekem az tetszik még, hogy ránézésre a zöldség-gyümölcs és a tejtermék polcokon kevesebb a magyar termék, mint a Tescóban vagy a többi gonosz multinál...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.05. 16:40:52

@rókafogta: Nem sok tízezret, hanem ezer vagyonosodási vizsgálatot végeztek tavaly. Gyurcsány még minimum 10 ezret írt elő, 2007-ben 11 ezer vizsgálat volt. Aztán 2010-ben már csak 2 ezer...

A vizsgálatok 80%-a jár adóhiány megállapításával és átlagosan 10-11 milliót kell fizetni a vizsgált személynek. Ebből látható, hogy amennyiben egy adóellenőr 2-3 embert megvizsgál egy év alatt, akkor simán megérné új ellenőröket alkalmazni akár havi 700-800 ezres fizetéssel is.

Ma olvastam, hogy 23 ezer állampolgári feljelentés érkezett idén 9 hónap alatt, ezekből indul az ilyen vizsgálatok egy része.

Crescendo 2012.11.05. 18:17:31

@Mariann19: most is lehet kapni 5-10E Ft-os arkategoriaban EU, magyar arukat... a vevo viszont nem nagyon akarja megvenni ezen az eloallitasi aron, hanem csak a tavol keletit 1-2E Ft-ert. akkor a megoldas az lenne, hogy felemeljuk az arat, hogy mindenki az 5-10E ft-os termekeket legyen kenytelen venni? Kivalo otlet. A szaboknak is tobb munkaja lenne, mert a ruhakat nem kidobnak tobbe, ha lyukasak...
@GiaMarie: egyet ertek. Valojaban senki sem tudja megmagyarazni, hogy mi koze is lenne az allamnak ilyen (ill. barmilyen) melysegig a penztarcad tartalmahoz, ill. hogy kinek mit ajandekozol, stb.

Mariann19 2012.11.05. 19:08:39

@Crescendo: Tudom, hogy az árszínvonal határozza meg a keresletet, ezért könnyű Kínának piacokat szerezni szerte a világon. Azonban ezzel szembenáll az adott országok munkanélkülisége, az ezzel járó terhek pl. a segélyezés és egyéb szociális ellátások költségei, ami viszont a lényeg, csökkenő vagy megszűnő termelés miatt nincs GDP, nincs értékteremtő munka.
Még nem találkoztam számításokkal, melyek elemezték volna mindkét érvet számszakilag.
Az USA most tesz lépéseket a Kínai gépkocsik importját illetően, mert erős konkurrenciát jelentenek az amerikai autóipar számára.Kicsit gázos az USA fellépése, mert Kína viszont nagy hitelezője az USA-nak. A dolgok érdekesen függenek össze.

Crescendo 2012.11.05. 19:56:04

@Mariann19: Kinaban nincs nyugdij es ehhez hasonlo intezkedesek, ott meg ertik, hogy a nyugdijrendszer bar nepszeru, megis egy nemzedekek kozotti piramisjatek... az itthoni eseteben a mostani kozepkoruaknal fog totalisan becsuklani.
Az allami "vedohalo" meg a masik illuzio. Az eletkepes vallalkozasok terheit feltornazza, hogy aztan azok se legyenek azok egy ido utan.
Plusz Kina volt a vilag tortenelme soran a legtovabb a gazdasagi motor, a muhely, ugy latszik, hogy ezt a statuszt most ismet visszanyeri.
Az meg a magyarsag sajat hibaja, hogy a marxizmus szerintem idegen ideologiaja kore szervezi a tarsadalmi berendezkedest es kialakitja a kozepszer lassan szukulo, felemelkedesi perspektiva nelkuli szurke vilagat.

Mariann19 2012.11.05. 20:24:07

@Crescendo: Az első három bekezdésedhez nincs mit hozzá tenni, mivel azok tények. Kína európai jelenlétét az európai piacok nagyarányú foglalása miatt említettem, mert leépíti a termelési folyamatokat.
A marxi gazdaságra vonatkozó tanok nem politikai irányultságúak, hanem törvényszerűségek. Nem szabad ezt az ideológiát a szocializmushoz kötni. Neves nemzetközi közgazdászok tudománynak értékelik jelenleg is. Ennek a helyén való értékeléséhez viszont ismerni kell a tanokat.

rókafogta 2012.11.06. 08:55:58

@online távmunkás: "2010,11,12= 20.Ezer vizsgálat!vagyis átlagosan 6.600 ,hogy pontosítsunk.95 milliárd hiány ! Tőlem egyébként végezhetnek évi 10 ezret is, nekem 23 év alatt se sikerűlt meggazdagodnom, pedig vállalkozó vagyok 23 éve, vizont még egy Ft se vagyok hajlandó feleslegesen fizetni (mint többszörösen becsapott állampolgár)

Zabaalint (törölt) 2012.11.06. 09:13:22

@Szevasztok:
"Ezt moost komolyan kérdezed, vagy provokációnak számod? (Válaszolok: azért mert ez (lenne) a törvény. Pont.) A félreértések elkerülése végett az adóknak az a célja: hogy az ÁLLAM BEVÉTELEIT biztosítsa (felejtsd el a moralizásálást). Tehát rossz a megközelítésed."

Akkor nem értetted a kérdésemet. A vagyonadó mellett két központi érv van, egyik hogy nehezen kikerülhető, másik hogy jól megadóztatja az adókerülőket. Előbbi nem teljesen igaz, mert pont az adócsalók ügyesen tudják az ingatlant is oda "tenni", ahová akarják, ha az éri meg, akkor céges tulajdonban lesz például. Utóbbira pedig írtam, amit írtam, ezzel pont azt szívatják meg legjobban, aki a már leadózott pénzéből tett szert a vagyonra. Mellesleg a magas jövedelem és a nagy vagyon sem jár mindig együtt, pl. akinek jó helyen van a lakása, az lehet hogy vagyonos ember, de emellett jövedelem szempontjából lehet szegény, mint a templom egere.

"Pl. családi pótlék: miért is kell azt egyáltalán KIFIZETNI? Miért is nem lehet TERMÉSZETBEN adni? (Pl. ingyenes iskolai étkezés, tanszer, ISKOLAKÖPENY, utazás) Ha valakinek nem jó az ingyenes, akkor vegye meg saját zsebből."

Mert mondjuk a legcsóróbb családoknál az alapköltségek a rezsi és a kaja, utóbbi a lehető legolcsóbb forrásból. Ha ezek nincsenek meg, akkor a tanszert hiába tudná megvenni. Ahol meg a szülők torkán megy le, ott az utalványok is a szülők torkán fognak lemenni, csak a feketepiacon keresztül. Ez az elképzelés is ugyanazon az elven alapul, mint a vagyonadó, meg akarod szívatni a tróger embereket, közben meg pont azok ügyesen kikerülik, és a normális emberek szopják be.

Zabaalint (törölt) 2012.11.06. 09:22:37

@Crescendo:
Rosszul közelíted meg a nyugdíjrendszert. A nyugdíjrendszer Európában azt érte el, amit Kínában a második gyerek utáni adó, csak előbbi humánusabb megoldásnak tűnt, ez akadályozta meg a népesség további szaporodását. Nyugdíjrendszer hiányában ugyanis gyereket azért csinálnak, hogy legyen aki eltartsa a szülőt, és azért csinálnak sok gyereket, hogy ez biztos legyen. Kína pedig ugyanazt fogja megtapasztalni nyugdíjrendszer hiányában is, mint Európa, csak 10-20 év csúszással, ugyanis a gyerekszám náluk is csökkent, csak náluk az adóztatás miatt, ugyanúgy szívni fognak emiatt. Hozzáteszem az is téves megállapítás, hogy ezt a mostani gyerekszám okozza, nem, ezt a múltbeli túlszaporodás okozza, még 1 millió aktív is el tudna tartani 10 millió embert, ha az a 10 millió nem olyan kis területen élne, mint Magyarország és a Föld lakossága 1 milliárd lenne.

Crescendo 2012.11.06. 09:39:27

@Zabaalint: Az allami nyugdijrendszert Nemetorszag vezette be a mult szazadban kotelezoen. A propagandacelok mogott a tenyleges szerepe az volt, hogy mikent tudna az allam jelentosen tobb penzhez jutni, ami nagyon kellett a katonai kapacitasok kiepitesehez. Erre jott a zsenialis otlet, az onsegelyezo egyesuletek kivaloan mukodo peldajabol, hogy oriasi osszegeket lehet beszedni es elkolteni ugy, hogy a nep azt hiszi, erte tortenik. (Nem pedig a nagyipar teruletfoglalasi erdekeiert...)
Mivel a penzt mar reg elkoltottek, marad a megideologizalasa annak, hogy miert is jo a jelen helyzet. (Nepessegtulszaporulati mitosz, stb.)
@Mariann19: a marxizmus a egy durva kollektivista filozofiara epul. Arra, hogy az egyen egy lenyegtelen szereplo, mint a hangyaknal. Ennek kovetkezmenye, hogy a bolcs politikus barmit megtehet a "nep" erdekeben. Emiatt tudott a kollektivizmus nemzeti aga 20 millio embert kiirtani, a nemzetkozi (szocialista) aga meg 80-100 millio embert. Ennek fenyeben igen szomoru, hogy vannak meg "kozgazdaszok", akik szerint ez eletkepes es szukseges rendszer.
Bizonyara kezet foghatnak a tulnepesedesi propagandistakkal.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.06. 09:42:07

@rókafogta: Nem lesz 20 ezer vizsgálat 3 év alatt, még az 5 ezer is jó eredménynek számítana. Korábban volt évente 10 ezer, de az elmúlt 2 évben összesen 3 ezer vizsgálat volt és idén sem lesz több. A feljelentések 1-2%-át vizsgálják ki...

kigyurt álat 2012.11.06. 10:52:17

@GiaMarie: nem világos amit írsz. Használt autót minden évjáratból árulnak, nem csak 2001-est és nem is csak 2006-ig bezárólag. 2012-ig minden futó típusból minden évjárat van, többé-kevésbé egyenletes eloszlással. Nincs ebben semmi trükk.
Amiilyen autókról beszélek, azokat 2001-ben még nem is gyártották. Nem lehet, hogy 6 évvel ezelőtt voltál a nepper csaja, ezért csak az akkori adatokat vágod?

@Dr. jenőke (jenőke): @sterimar: ti most azt magyarázzátok nekem, hogy valójában nincs is adócsalás?
Egyrészt értelmetlen az érvelésetek, mert nem átlagbérről beszéltem, hanem a felső 1% jövedelemről, ami hivatalosan 660eFt felett van, ami akkora kamu, mint egy ház. Másrészt a külön adózó jövedelmek szerintetek mind legálisak? Ott lehet csak igazán csalni, például önbevallásal csak annyit vallanak be, amennyi papíron a új ház építéséhez épp kell, hogy ne szúrjon szemet.

Mariann19 2012.11.06. 13:26:31

@Crescendo: "A marxizmus egy durva, kollektivista filozófiára épül."
Amit megállapítasz, az a közhiedelemben elterjedt vélemény, melyből hiányzik ennek a tannak az alapos ismerete.Definiciói a gazdaság törvényszerűségeit foglalja magában /árucsere, termelés, termelékenység,árútöbblet, stb./ amely bármilyen rendszerű a társadalom, ezek a szabályok érvényesülnek.Ami megtévesztő lehet, az a kapitalizmus kialakulásának meghatározása. A szocializmus a kapitalizmust elutasította, és a marxi gazdasági filozófiát, mintegy önigazoló állítást mutatta be. Innen eredhet az, hogy a marxi filozófiát hová társítják. A közgazdaságtanban vannak iskolák, jeles művelői állítanak fel téziseket, a törvényszerűségeket viszont el kell fogadni, azok nem választhatóak.

rókafogta 2012.11.06. 20:49:55

@online távmunkás: www.vagyonellenor.hu/ talán el kéne olvasni (Kossuth rádió Nav nyilatkozat)

kigyurt álat 2012.11.06. 21:10:25

@rókafogta: a cikk, amire hivatkozol, 2 éves, és azt mondja, hogy azt megelőző 3 évben volt 20ezer vagynosodási vizsgálat.
Újabban sajnos alig van 1-2 ezer évente.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.07. 00:30:09

@rókafogta: Mint azt előttem is írták, a cikk 2010-es és a Gyurcsány-Bajnai kormányok alatti vizsgálatokról szól. Fentebb írtam, hogy 2007-től kezdve volt néhány évig jelentősebb mennyiségű vagyonosodási vizsgálat. 2010-ben 2 ezer volt és 2011-ben már csak ezer.

rókafogta 2012.11.07. 11:03:24

@online távmunkás: @kigyurt álat: Csak azt tudom írni amit nyilatkoztak ,írtak és szerintem nem kell aggódni lesz bőven vizsgálat, persze ,hogy hol kinél az más érdés.....

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.07. 11:38:40

@rókafogta: Az a nyilatkozat 2007-2009 közötti időszakról szól meg van benne egy forrás nélküli utalás 2010-re. Semmi köze a jelenlegi helyzethez.
Azóta tizedére csökkent a vizsgálatok száma. Régen volt bőven, az elmúlt két évben már csak alig néhány. Min vitatkozol még?
süti beállítások módosítása