Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) Matolcsy (46) matolcsy (1) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) MSZP (6) mszp (1) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) Négyes metró (1) négyes metró (3) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) Szijjártó Péter (2) szijjártó péter (4) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2012.10.31.

Miért nem hatékony adóbeszedő a NAV?

Szárnyathy Géza

Már készül egy bő lére eresztett adócsalós poszt, de előtte vajas zsömle gyanánt egy kis NAV-ozás még belefér. Az IMF, Brüsszel, a Költségvetési Tanács és a szomszéd néni is úgy véli, hatékonyabbá kell tenni az adóbeszedést. Ez nem annyira szofisztikált kérdés, hogy ne lehetne vele kapásból egyetérteni.

Node. Először is döntsük el, ezen belül pontosan miről is beszélünk. A NAV évente nagyjából 8000-9000 milliárd forint adóbevételt szed be, 95 százalékban önkéntes befizetés révén. Az ellenőrzésből, végrehajtásból és Győzike tökére lépéséből úgy 300 milliárd jön be.

Melyikre tetszenek gondolni, mikor hatékonyságnövelésről beszélnek? A 9000 milliárd se akkora összeg, hogy hanyatt kellene verni magunkat tőle, meg a 300 se. Az önkéntes adófizetés ügye jellemzően túllép a NAV intézkedési körén, ezért a államnak kellene tennie - az általános adómorált rövid távon nem nagyon lehet javítani, ehhez strukturális átalakítások kellenek. Amiért a NAV seggét lehet rugdosni, az a 300 milliárd forint. Annak ellenére, hogy javult itt a helyzet a pár évvel ezelőttihez képest, a behajtásnál alapvető gondok vannak a fejekben. 

Ami igazán gátolja a hiper über teljesítményjavulást, az a kiindulási pont. A legegyszerűbben úgy lehet pénzt beszedni, hogy a revizor kiballag Akárki Kft.-hez, nekiáll túrni, és talál valamit, amit 30 napon túl adott, fizetett, mutatott be a derék gazdasági társaság. Köszönjük, 500 ezer forint. Olcsó, gyorsan megvan, kipipálva. Amellett, hogy a vérbe lehet ezzel az attitűddel idegesíteni az egyszeri cégeket - mindenki csesz el dolgokat, attól még nem lesz senki bűnöző, egy ejnye is épp elég lenne ilyen esetekre -, nem lehet nagyot szakítani. Ahhoz képest, mintha a top adócsalókat kergetnék. Azt túlzás volna állítani, hogy a revizoroknak mindegy, épp kit buzerálnak, de tény: nem motiválja őket a rendszer, hogy V. László éjszaka-császárt meg ehhez hasonlókat hajkurásszanak Gipsz Jakab helyett. Ezért ugyanis külön jutalom vagy bronz Simicska szobor nem jár.

A revizorok egyfajta bibliaként tekintenek az adózás rendjéről szóló törvényre, s lényegében minden mozdulatukat az határozza meg, vajon a 17/A paragrafus e) bekezdése mit is mond adott kérdésben. Ez persze az eljárás szempontjából baromi fontos, de sajnos ezek a gané adócsalók nem az Art. 17/A/e alapján csalnak adót, hanem az alapján, ahogy éppen sikerül. Kimennek a revizorok egy milliárdos céghez, és úgy mennek a biztosra, hogy inkább kevés munkával formai hibákat keresnek, mert az két millát is hozhat azonnal. Utánajárással lehetne belőle tízszer ennyi is.

De miért csinálják ezt? Mert most kell eredményt produkálni. Mert hát kormányzati intézményben pénzforgalmi szemlélet van. Az nem számít, amivel itt molyolsz, baromarcú, az a bevétel, amiről határozat van. Az hogy ez húsz forint, és a bíróság előtt nem áll meg, másodrendű. Basszus, most már október-november van, nem érünk rá szarozni. Az év végén két hónap az ilyen hülye ügyek gyártásával megy el, s persze újabb hónapok alatt lehet ezt a sok szart ellapátolni. Közben meg eltűnik a lényeg.

Lehet tehát bőven teljesítményt javítani. De ne ám úgy, hogy akkor átírom a NAV bevételi soron a kettest hármasra. Ha már puskát adtam a katona kezébe, akkor engedem lőni, és nem fenyítem meg, ha fogy a töltény. Különben csak a tussal tud egy-két közel merészkedő idiótát szájon vágni. Azt pedig jó ha tudjuk, hogy elég komoly nehéztüzérségen ül a NAV.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

46 komment

Címkék: adó költségvetés NAV

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr244882394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.01. 00:22:13

Ez így egy kicsit gyenge.
több lényeges részletet nem lehet egy rövidke írásban elemezni, az általánosítás meg semmit sem segít.
Ellenőrzés? Olyan amilyen. Addig amíg a hatósági jogerő a prémium és a szakmai elismerés alapja, nem lesz objektív egyetlen ellenőrzés-eredményességi adat sem.
Végrehajtás? 150 milliós ingatlan elárverezése 200 milliós adótartozás esetén ingatlanbecslő által megállapított 30 millióért? Itt lenne szerepe az ügyésznek, KEHI-nek, stb.
Felszámolás adótartozás ügyben? Hagyjuk...

Lehet, jobb lett volna, ha meg sem írod.

taknyos zsiráf 2012.11.01. 07:59:43

Ismerős mesélte: Taljánoknál jártában kifordult az üzletből és két egyén lépett hozzá nem kis meglepetésre és a vásárolt cucc után kérték a blokkot.
Később megtudta az ottaniaktól, hogy olaszban ez természetes és mindig adnak a legkisebb bótba is fecnit.
De most a lényeg: ha nincs nekije akkor őt keffentik meg de rendesen és nem az eladót!!

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 08:26:59

@Dr. jenőke (jenőke): nem akartam székfoglalót írni, tény
abban azt hiszem egyetértünk, hogy problémát jelent, hogy mindent a határozatnak rendelnek alá, nem a tényeknek
azzal nem értek egyet, hogy egy határozat sem fogadható el objektivitás hiánya miatt

kewcheg 2012.11.01. 10:50:35

é.borsodi kisvárosban van olyan "család" aki a település határán kívül él egy "birtokon" teljesen törvényen kívül,hihetetlen luxus színvonalon, és never ever nézett még rájuk a nyomozó hatóság (tőlük 3 km-re van) illetve a NAV (tőlük 10 km.re van) Namármost itt többféle gyanú felmerül.....

pneumónia 2012.11.01. 11:16:30

Pedig én úgy tudom a revizorok az év-végi jutalommal érdekeltté vannak téve a pénzbehajtásban.

Viszont azt nem értem miért a nettó 100-120-ból élő átlag szerencsétleneket miért piszkálják, mikor csak elég lenne egy nagyobb útkereszteződéshez kiállni és összeírni az 5 perceként elhaladó fél tucat 20-30 milliós luxuskocsi rendszámát, és nekik a körmükre nézni! De gondolom ehhez nem elég 2-3 diploma, ehhez kell 10 osztályvezető még :P

dr. jenőke (jenőke) 2012.11.01. 11:19:36

@Szárnyathy Géza:
Egy-két határozat lehet objektív, több is. De nem ez a jellemző. Azt hiszem el sem tudod képzelni, milyen sokan nem fellebbeznek félelemből, és milyen sokan vesztenek tudatlanságból.
Rengeteg olyan fellebbezés, kereset van, amely nem jogszabályon, hanem érzelmeken alapul, pedig amúgy az ügy nyerhető lett volna.
Egy kicsit az ügyvédekről: igen kevésnek van valódi adószakértői képzettsége. Kevés a törvények (számvitel, Tao, Art, Ket, stb) ismerete, nincs gyakorlatuk.
Amennyiben módodban áll, tekints meg néhány (nagyon sok ügyet) és tapasztalod, hogy a másodfok triviális hibák esetén is "helybenhagyja" az elsőfokú határozatot (ezt nem illik mundérvédelemnek sem nevezni!), és nem tudni, miért, a bíróság nagyon sok esetben szinte szó szerint átvett érvekkel az adóhatóság határozata alapján dönt, figyelmen kívül hagyva a keresethez kötöttségét.
Nekem elképesztő volt, hogy simán eljutott az akkor még LB-hez az a kereseti kérdés, hogy vonatkozik-e a Ket az adóhatóságra. Ugyanis már első fokon azt állította, hogy nem.
Ha egyszer kedvem lesz (nem lesz) általánosítva is megpróbálom összefoglalni.

schdl (törölt) 2012.11.01. 11:21:44

@kewcheg: Az ilyen jelenséggel pont az a baj, amit a posztoló is leír; a létező bevallásokban keresik a hibákat. Aki "munkanélküli", annak nincs bevallása, így soha nem is kerülnek a fókuszba. Ezen az segítene, ha a különböző adatbázisoknak lennének érintkezési pontjai (pl gépjármű-nyilvántartás és segélyfolyósító; egyből feltünne, hogy a munkanélküli miért vett új mercit 3 hónapja)

huntdown 2012.11.01. 11:24:51

Kimenni akárki kft-hez és büntetni vmi szarért, az könnyű...hatékony adòbeszedést végezni, a valòban sùlyos csalòkat megtalálni nehéz, legalábbis melòzni kéne. A nav ugyanannyira hatékony mint a többi állami szerv.lofutyi a köbön.

midnight coder 2012.11.01. 11:46:46

Az adóhatóság pont ugyanolyan mint a rendőrség. Az sem a bűnözőket kergeti hanem a kinn felejtett tábláknál méri a gyorshajtókat. Szerintem leginkább azért, mert a statisztikában darab-darab. Volt N darab intézkedés foganatosítva.

Másrészt, szvsz az igazán nagy gazembereknek eleve kapcsolata van minden párttal. Ezért aztán egyik kormánynak sem érdeke nagyvadakra vadászni, mivel jó eséllyel az ő haverjaik lennének az első áldozatok.

kvadrillio 2012.11.01. 11:49:46

MERT A NAGYOKAT DIREKT FUTNI HAGYJA !

kvadrillio 2012.11.01. 11:51:56

..MEG TALÁN AZÉRT, MERT Ő MÁR TUDJA, HOGY jön az először BRAZILIÁBAN (MAJDAN A VILÁGON ELTERJESZTENDŐ !) BEVEZETENDŐ alapjovedelem.hu

kvadrillio 2012.11.01. 11:55:30

"Napi százezer forintot sikkaszthattak a pestszentlőrinci uszodában
2012.10.31. 17:09 - MTI |

Naponta százezer forintot is sikkaszthatott a XVIII. kerületi Park Uszoda és Strand néhány dolgozója - közölte a városrész önkormányzata. A közlemény szerint lakossági bejelentések alapján Ughy Attila polgármester (Fidesz-KDNP) és Banyár László, a fenntartó Városgazda XVIII. Kerület Nonprofit Zrt. vezetője teljes körű vizsgálatot rendelt el az uszodában, így derült fény a visszaélésekre. A gyanú szerint az uszoda néhány dolgozója - köztük a megbízott őrző-védő cég munkatársa - bűnszövetségben, napi százezer forinttal, a tényleges bevétel több mint egyharmadával károsította meg az intézményt úgy, hogy a látogatóknak nem adott nyugtát, illetve a kiadott nyugtákat összegyűjtötte, és később újra kiadta."

NAPI SZÁZEZEZRET SIKKASZTOTTAK ?!

ezt sem vette észre A NAV, ÉS HÁNY ILYEN VAN MÉG ???

DE A KÖZMUNKÁSOK HAVI 47 EZRET KERESHETNEK !!!!!

portugéza 2012.11.01. 13:18:37

Jó írás, jó kommentek.

Az egyik probléma, hogy a NAV kiskatonái tényleg a könnyebb ellenállás irányába mozdulnak el. Ott kezdődik, hogy ülnek a fűtött irodában és azt szabogatják, aki bent van a rendszerben, mert VAN adószáma. Hányan vannak, akik eleve teljesen feketén bizniszelnek és soha nem kerülnek az adóhatóság látóterébe, mert NINCS adószámuk.

Vidéki városban élek, a szomszéd fodrász pl. engedély nélkül dolgozik. Amikor kb. 10 évvel ezelőtt bevezették, hogy legalább a minimálbér után meg kéne fizetni a közterheket, visszaadta az egyéni vállalkozói engedélyét, elment kamu rokkantba (ez megint egy másik sztori..), és illegalitásba vonult. Nyilván vadidegeneket nem enged be hozzájuk, a régi vendégei viszont ugyanúgy járnak hozzá. De ő még csak egy kis hal.

Szintén írták már, a különböző adatbázisok összekötésének hiányát, bár ez nyilván nem az egyszeri apechosok kompetenciája. Tényleg jó lenne, ha minden ingatlan, gépjármű, biztosítás, segély, stb. nyilvántartása összeérne, helyi önkormányzati és állami szinten egyaránt. Persze jönnének a turbóliberálisok, a személyiségi és emberi jogokkal, de most ideológiamentesen: mennyivel könnyebb lenne kiszúrni az eltitkolt jövedelmeket. Saját ismeretségi körömben is van olyan család, amelyik papíron szegény, de két családi házban laknak, plusz gyógyfürdő mellett van egy kiadott nyaralójuk plusz belvárosi lakásuk, amit szintén kiadnak. Aki pedig nem tudja eltitkolni a bevételeit, vagyonkáját, azt meg nyúzzák, kis bt. tartozására már nyújtják be az inkasszót, nem törődve, hogyan folytatja az üzletmenetet - szűk látókör.

Jut eszembe, tipp a NAV-nak. Tessék mondjuk egy vidéki egyetemi városban összeszámolni az albérlethirdetéseket, ezt összevetni az adóbevallásokkal, aztán hajrá, lehet kaszálni. Egy google kereséssel is csomó "ügyfél" adatához lehet jutni.

hehe64 (törölt) 2012.11.01. 13:28:39

A NAV roppant hatékony beszedő.
A kicsiknél mindenképp.
A befizetés ugyanis nem bevalláson/jövedelmen alapul.
A NAV kiszabja a befizetendő összeget, oszt jóvan.
És a kiszabatnak köze nincs a valós bevételhez.
Így a kicsik szívnak, a nagybevételűek meg röhögnek a markukba.

vénkujon 2012.11.01. 14:00:43

emlékszem, amikor nagyszeru vezetőink-.v.ö. parlamenti kepviselőink-azt találták mondani, elmaradt utiköltségszámláik bemutatása okán, hogy "életszerutlen" számlát kérni bizonyos helyzetekben.
és ennyi bazdmeg.
namost az apeh. teljesen vakon tapogatóznak az élet minden területén. legalábbis ezt mutatják a tapasztalatok. megpróbáltam becsületesen csinálni. meglett az eredménye.:D
teljesen életszerutlenek az elvárásaik.
halljátok apekosok?? nem ezen a bolygón éltek. haszontalanok, és kártékonyak vagytok, csakúgy, mint az öltönyös haverjaitok.

Péklapát 2012.11.01. 14:08:14

Minden adót tisztességesen befizetek a vállakozásom után. Még az áfát sem igénylem vissza, legyenek vele boldogak.
De egyvalamit megfogadtam.
Ha kijönnek ellenőrizni a NAVtól és akármilyen piszlicsálé dolog miatt megbüntetnek, megy az egész kóceráj külföldre. Márpedig erre van esély, mert partner cégeknél az elmúlt 1 hónapban voltak ellenőrzések, ahol olyan nevetséges dolgok miatt repkedtek az 50ezres büntik hogy hihetetlen.(Jelzem, szintén normálisan adóznak és nem trükköznek semmivel)

Elegem lett belőle, hogy aki tisztességesen próbál megélni azt lépten nyomon szopatják, aki meg milliókat/milliárdokat pofátlanul csal, nyugodtan fekszik le aludni, mert nem tudnak vele mit kezdeni.

laci_52 2012.11.01. 14:28:54

A - nem kicsi - feketegazdaság ellen szinte fel sem lép a NAV. Aki a remek TV-reklámban látott hasi-tasival dolgozik(amelyik nem kér kódot!), nincsen bankszámlája, mindent papír nélkül és készpénzzel intéz, azt legfeljebb feljelentés alapján fogják meg, maguktól sohasem, még ha milliók mennek át a kezén naponta, akkor sem.

sanyix 2012.11.01. 14:29:55

@Péklapát: nem nem tudnak vele mit csinálni. A milliárdokat csalók szoros összefonódásban vannak a szervezett bűnözéssel, tehát a politikával. Így ezeknél fentről leszólnak hogy ne keresgéljen arrafelé senki.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 15:03:15

@pneumónia: az év végi jutalom az alapján dől el, hogy mennyi az összbevétel (a teljes hivatalon belül főbb adónemekre bontva), ezt azonban az önkéntes befizetés jobban befolyásolja, sőt. ezért voltak év végi áfavisszatartások, mert az olyan jól mutat, hogy 2400 milliárd - ja, hogy februárban ebből 200-at vissza kell fizetni, nem számít. értelme? semmi.

@Dr. jenőke (jenőke): az hogy ezeket a sztorikat végig tudja vinni a hatóság javarészt annak köszönhető, hogy az ügyvédi szakma sok esetben tök felkészületlen - ahogy írtad. így nehéz bíróságra menni, és ha bukta van (sokszor az van), akkor meg semmiért fizettek sokat
a bírákról is lehet mesélni, a válóperesből átképzett közigbíró és társai (ez a nyugdíjazások után még durvább lett)
de ezért épp nem a revizor a felelős - a másodfokú határozatokról annyit, hogy sokszor muszáj helyben hagyniuk az elsőfokút, akkor is, ha legszívesebben leköpnék az aktát - fos az egész rendszer

Danku Tamás 2012.11.01. 16:05:54

Ha hatékonyságot kérik számon a NAV-on, érdemes megvizsgálni, hogy alkalmasak-e az adószabályok az költségvetési bevétel teljesítésére, mivel - ahogyan a posztíró is jelezte - az összes adóbevétel 95 százaléka önadózásból folyik be, nem végrehajtásból és ellenőrzésből.

PLD: Gyakorló könyvelőként én inkább az adórendszer, főleg az ÁFA rendszer hibáit teszem felelőssé azért, hogy a hatékonyabb adóbehajtást tekinti az éppen aktuális politikai vezetők a költségvetés helyzetét megoldó csodafegyvernek.

A jelenlegi ÁFA rendszer nem halad a korral, nem teszi lehetővé sem az adózóknak, sem az adóhatóságnak hogy hatékonyan működjön, adózzon. Gondolok itt a vállalkozások egymás közötti ÁFA fizetésére, ami teljesen feleslegesen növeli rendkívüli mértékben az ÁFA bevétel kockázatát. A vállalkozások közötti ÁFA fizetés ugyan elaprózza az adóalanyok adófizetési kötelezettségét, de ellenőrizhetetlenül magas számú adózóra. A vállalkozási hajlam növekedésével az ÁFA alanyok száma Magyarországon indokolatlanul magas (több mint 1.7 millió a mai napon), ennyi ÁFA alany vállalkozás nem tud az adóhatóság hatékonyan ellenőrizni. Ha kizárólag azok a vállalkozások lennének kötelesek az ÁFA-t fizetni, akik nem ÁFA alanyoknak, jellemzően a lakosságnak értékesítenek, az ÁFA-t fizető adóalanyok száma a jelenlegi töredékre - hatékonyan ellenőrizhető számúra - csökkenne, de lehetetlenné válna az ÁFA visszaigénylésével vagy levonásával elkövetett adócsalás is.

Jelenleg csak egy-két szektorban működik a fordított ÁFA, ami inkább a becsületesen adózó cégek finanszírozási költségeit és a bevétel eltitkolási kedvet növelte, mintsem a adóbevételt.

HgGina 2012.11.01. 16:18:47

@kewcheg: nincs ebben semmi gyanús. Ez nem gyanú, hanem bizonyosság.

Lehet, hogy valami más bolygóról jöttem, de nem lehetne egy idióta adóktól mentes (sárgacsekk adó befizetésének csekkadója) normális adórendszert összerakni normális megélhetést nyújtó fizetésekkel, amiből az ember nem hal éhen, és nem döglik bele a munkamennyiségbe? Már ha egyáltalán van munkahelye?
Esetleg a korrupt apehes-navos embereket örökre eltiltani közalkalmazotti, köztisztviselői munkahelytől? Nota bene kötelezni őket minimum 3 éves közmunkára vagy leültetni őket alapból 3 évre?

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 16:21:31

@Danku Tamás: az első példát pontosan hogy érted, nem igazán értem?
mondjuk egy tehéntej leadó - tej felvásárló - sajtgyár - kereskedelmi lánc - vásárló viszonylatban? ki hogyan lenne, illetve nem lenne áfaalany? csak a kereskedő? magától számolná fel az áfát és minden egyéb ügye áfamentes lenne, plö villanyszámla? de akkor ott hogy vásárolhat xy kft. számlára? vagy lennének céges boltok meg lakossági?
egy ilyen megkülönböztetés nem sarkallná arra az embereket, hogy kamu cégeket gründoljanak, hiszen így áfamententesen jutnának hozzá mindenhez automatikusan?
vagy rosszul értem, amit írtál

Danku Tamás 2012.11.01. 16:45:34

@Szárnyathy Géza: jól érted a példát és látod a kockázatait is. Ez a ÁFA rendszer jobban hasonlítana az USA-ban használt "sales tax"-hez, mint a hozzáadott értékadó rendszerhez, ami most van. ÁFA alany jelenleg szinte csak Magyarországon lehet automatikusan bárki. Például a többi EU tagállamban a vállalkozás alapítása után lehet regisztrálni az ÁA rendszerbe és igazolni kell, hogy ÁFA köteles tevékenységet folytat a cég. Az ÁFA regisztráció Angliában akár 12 hét (az adóhatóság közlés szerint is), de visszamenőleges hatályú is lehet. Szlovákiában sem adnak ki ÁFA levonásra jogosító adószámot/regisztrációt, ha az adóhatóság nincs meggyőződve arról, hogy a cég valós, ÁFA köteles tevékenységet végez és hogy a tulajdonosainak, vezetőinek nincs problémájuk a adóhatósággal. Mivel ez a regisztrációs rendszer mindenhol működik, szerintem az ÁFA használata a vállalkozások között felesleges. Ahhoz, hogy ki lehessen szűrni a "kamu cégeket", amit esetleg azért hoznak létre, hogy ÁFA mentesen jussanak termékekhez, szolgáltatásokhoz be lehet vezetni a tétele ÁFA bevallást, ahhoz hasonlót amit itthon is fogunk alkalmazni jövőre. A tételes bevallásokban minden olyan számlát bejelent a vállalkozás, amit más ÁFA adóalanynak ad ki, így az adóhatóság feladata az adószámok alapján a beadott listák ellenőrzése és a kockázatos adózók kiszűrése. Az adószámmal könnyen meg lehet különböztetni mindenkit, tehát ha valaki ÁFA nélkül akar vásárolni a cégének, akkor közölni kellene az eladóval az adószámát, amit az eladó a tételes bevalláson bejelent az adóhivatalnak. Csalásra még így is van lehetőség, de az adóalanyok számának jelentős csökkenése miatt az ellenőrzés a jelenlegi létszámával is hatékonyabban tudna dolgozni - megfelelő informatikai háttérrel persze.

lutria 2012.11.01. 16:46:57

A V.Lászlótól úgy látszik még a NAV(APEH)is félt,úgy mint az összes hatóság,szolgáltatók,víz,gáz,áram,tűzoltók...,csak miután lecsukták,merték megvizsgálni az üzleteit és mindenki rögtön talált szabálytalanságokat.
A NAV-ot vajon mivel tartották távol,a lefizetett zsaruk,vagy csak szimplán megfenyegették az állami adóellenőröket/beszedőket hogy őket is leúsztatják a Dunán ha rálépnek a Hajógyári-sziget hídjára?

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 16:51:45

Magyarországon a GDP arányos állami újraelosztás 50% körül van.

A NAV RENDKÍVÜL HATÉKONYAN DOLGOZIK...

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 16:55:04

"Melyikre tetszenek gondolni, mikor hatékonyságnövelésről beszélnek? A 9000 milliárd se akkora összeg, hogy hanyatt kellene verni magunkat tőle, meg a 300 se"

ezek bizony döbbenetesen nagy összegek...

különösen ha valaki történelmi kontextusban nézi az adóterhelés változását

pl., anno 1914 előtt jóformán alig kellett adót fizetni...

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 16:58:14

"Ami igazán gátolja a hiper über teljesítményjavulást, az a kiindulási pont. A legegyszerűbben úgy lehet pénzt beszedni, hogy a revizor kiballag Akárki Kft.-hez, "

ergo egy nettó adófizető entitáshoz:)

ez már csak abból a szempontból fontos, hogy az ún. makulátlan adófizetők bizony elsősorban a nettó adófogyasztók közül kerülnek ki:)

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 17:04:23

@valaki76: tévedsz, az 50 százalékos adóterhelés nem a nav hatékonyságát mutatja, csak azt, hogy mennyi a járulék és az adó

ja, ahhoz képest is sok a 9000 milliárd, hogy a hídpénztől sokkot kaptak annak idején :-)

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:14:03

@Szárnyathy Géza:

én 50% körüli GDP arányos állami újraelosztásról beszéltem

az adó versus járulék distinkció pedig mindössze szemantikai kérdés abban az esetben ha kötelező tételekről van szó

Cervisia 2012.11.01. 17:17:09

@kvadrillio: Na egy hülye hippi kellet csak még ide.

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:17:42

@Szárnyathy Géza:

nálunk is jól jönne egy ilyen honlap (már csak a kontextus kedvéért is)

US Government Spending History from 1900
www.usgovernmentspending.com/spending_history

Dzsok 2012.11.01. 17:28:20

@portugéza: Én is egyetértek ezzel, egyszerűen nem elég hatékony, nem elég életszerű a felfogásuk, a NAV teljesítménye kiábrándító.

Ismerősi környezetben a magánszektorban nem tudok olyan munkavállalót mondani aki ne kamu bérre lenne bejelentve és ne borítékba kapná a fizetése jelentős cégét. (a mintában van programozó, könyvelő, mérnök, kamionsofőr, számlázó programot író cég :), marketing, fodrász stb.)

Régebben láttam egy összehasonlító ábrát ahol a Szlovákiában és Magyarországon hasonlították össze a bejelentett munkahelyek számát jövedelemsávonkénti eloszlásban.
Szlovákia: Haranggörbe eloszlás, alacsony a minimálbéresek és a jól keresők aránya, a középső sávokban vannak a legtöbben
Magyarország: minimálbéren volt az adófizetők legnagyobb része, innen minden egyes magasabb jövedelmi sávban egyre kevesebben voltak, kivéve a legfelső két sávot, ahol picit nőtt az adófizetők száma

Irreális eltérések voltak a két ország között, mintha nem is azonos régióban vagy kultúrkörben lennénk Szlovákiával.

Végül a legutolsó adócsalás amiről hallottam: Hogy szűri ki a magánfogorvos a NAV-ot?
-Az első kezelésről számlát ad, de ha a kliens többször jön pl. koronát csináltat, vagy több fogat tömet be akkor a második alkalomtól már csak az ügyfél kifejezett kérésére ad számlát.

Ezt egy magyar NAV-os szerintem soha nem fogja kiszűrni. :D

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:28:32

@Szárnyathy Géza:

apropó, ha mindenképpen "hatékony", könnyen kivethető/beszedhető és viszonylag kevés káros mellékhatással rendelkező adóban gondolkodsz akkor a területérték-adó a király:)

Land value tax
en.wikipedia.org/wiki/Land_value_tax

mondjuk az továbbra is kérdés marad, hogy valóban kívánatos ez a naagy hatékonyság:)

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:33:00

@Dzsok:

"aki ne kamu bérre lenne bejelentve és ne borítékba kapná a fizetése jelentős cégét"

így is rengeteget adóznak...

pl. 27% ÁFA, jövedéki adók stb...

+ ebben az esetben továbbra is nettó adófizetőkről beszélünk és nem nettó adófogyasztókról...

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 17:33:33

@valaki76: jó kis tábla, főleg ha behúzgálod a háborúkat

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:34:21

@Dzsok:

a kommented mindössze a jelenlegi rendszer abszurditását tükrözi:)

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:37:21

@Szárnyathy Géza:

lehet ezt még fokozni:)

klikk az alábbi táblákra!

www.zerohedge.com/news/guest-post-charting-federal-reserves-assets-1915-2012

a 2. és a 4. tábla nagyon szépen mutatja a modern pénzrendszer háborúsdival kapcsolatban kifejtett áldásos hatását

Dzsok 2012.11.01. 17:39:06

@valaki76: Persze, nyilván nem véletlenül tolódott el a könnyen beszedhető fogyasztási típusú adók irányába az adórendszerünk:
-27% ÁFA
-ATM. kp felvétel
-utalás adóztatása stb.

De az az érdekes, hogy a fenti példáknál több esetben nem minimálbéres, kisvállalkozói témákról van szó, hanem pl. bruttó 130-150-re bejelentő jól prosperáló cégekről, akik ugyanennyit borítékban is ki tudnak fizetni lebukás nélkül

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:45:00

@Dzsok:

az SZJA-val kapcsolatban érdemes észben tartani azt, hogy viszonylag modern találmány...

en.wikipedia.org/wiki/Income_tax#History

BTW

az elterjedése két dologgal van nagyon szoros kapcsolatban:
1. a modern papírpénzrendszerek térnyerésével
2. a PAYE (Pay-as-you-earn tax)rendszerek megjelenésével

Pay-as-you-earn tax
en.wikipedia.org/wiki/Pay-as-you-earn_tax

a PAYE rendszer nélkül soha nem tudnál ennyi adót beszedni...

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.01. 17:52:05

@Dzsok: általánosan, világszerte jellemző, hogy a közvetlen adók aránya csökken és a közvetetteké nő
az atm és sárgacsekkadó előnye meg annyi, hogy egyszerű, mint a kőbalta: kp használat adott szint felett tiltott, vagyis a fölött utalási adó, az alatt atm adó
pfff

valaki76 (törölt) 2012.11.01. 17:53:48

@Dzsok:

egyébként ez a fogyasztási adó dominancia nem újdonság:)

ajánlom az alábbi kitűnő elemzést!

Állami pénzügyeink fejlődése 1867. és 1921. közt. – Zawadowski Alfréd
www.ksh.hu/statszemle_archive/viewer.html?ev=1943&szam=09&old=25&lap=36
süti beállítások módosítása