Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2013.01.20.

Tuti szopó az e-útdíj

Szárnyathy Géza

Az elektronikus útdíj nem azért lesz oltári szopás, mert most a tendergyőztes kitalálta, hogy valaki megfenyegette az alvállalkozóit, ezért nem tudja aláírni a szerződést. Jaj, vajon ki lehet ez a fenyegetőző? Feltételezni sem merem, hogy az a társaság volna, amelyik az első probléma felbukkanásakor felajánlotta tök gálánsan, hogy szívesen beugrik és besegít a munkában. Mindegy, illúzióim nincsenek, hiába lengette meg a Getronics, hogy bíróságra megy, tuti ki nem derül, hogy ki volt itt a hunyó.

A történet már ott halott volt, amikor a kormány bejelentette: 2013 júliusától áttérünk a használatarányos útdíjfizetésre. Eleve azt sem tudták, mit akarnak ezzel - az egész ügyet felülírta az, hogy milyen jól fog mutatni a költségvetés bevételi során az az évi 150 milliárd, ami bejön belőle. Hogy miért épp 150? Nem tudom, biztos mert kerek szám, és könnyen meg lehet mondani, hogy mennyi a fele, ami már az idén is befolyik. Mondjuk a nulla is elég kerek, legalább ennyi hasonlóság lesz a tervek és a valóság között.

Bejelentették a Csészényi Tervben, vagy a bánat tudja már hol, aztán sokáig semmi. Mint az egyszeri diák, aki hirtelen rájön, hogy holnap témazáró az ideális gázokból, de csak annyi tud az egészről, hogy annak semmi köze a finghoz. Füzet, baszki, mik ezek a képletek? Mindegy... A klór zöldes színű, szúrós szagú gáz, a hetedik főcsoportban van, egyszeresen negatív, hidrogénnel egyesülve sósav lesz belőle, nátriummal egyesülve meg konyhasó... de ez miért ideális? Bassssssszus, ez a kémiafüzet, holapicsába van a fizika?

Eleve gyorsított tendert írtak ki, miért is? Ja, mert eltökölték az időt és normál tenderrel már induláskor több hónapos csúszást szenvedett volna a grandiózus terv. Vagy eleve szartak az egészre és a szabályokra. Azt tényleg nem tudom, hogy ha az előzetes tervekben az szerepelt, hogy a kiépítésre úgy 200 milliárd forint kell, akkor ebből hogy lett 40, amennyiért a Getronics elvállalta a boltot? Akkor voltak hülyék, és nem tudtak összeadni két számot, vagy elfogyott a lé, és csak ennyi maradt? De mi a szart lehet építeni ötöd annyiból? Vagy kiderült, hogy a Közgép itt nem indulhat, úgyhogy kár a 200 milliárdot eltapsolni?

Ehhez képest az, hogy a tendergyőztes alvállalkozóit megfenyegették (vagy nem), s ezért visszalépett, már nem is annyira nagy hír. Új tender, új nyertes. Vagy úszik az egész alsó hangon fél évet, vagy összetákolnak valami szart, amiből baromira nem lesz pénz. Tök mindegy, jól látszik, hogy ez az egész el lett kúrva.

De kicsit azért furcsa, nem az szokott a jellemző lenni, hogy fenyegetőzik és szarol a vesztes, a konkurens konzorciumok vagy vállalatok inkább egymást szokták szívatni azzal, hogy felnyomogatják a döntést a döntőbizottságnál. Akkor ez most mi volt? Nem is merem feltételezni, hogy színjáték volt az egész, és jövő héten hirdetmény nélküli tárgyalásos tenderen a megfelelő társaság meghívást kap és kihirdetik győztesként. Mivel sürget az idő, lehet kérni sürgős tárgyalást, akár tíz nap alatt meg lehet a győztes, sajnos a kialakult helyzet miatt a megmentő győztes csak háromsoros áron tudja elvégezni a munkát. Haha, de tuti buli.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

46 komment

Címkék: közbeszerzés e-útdíj

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr145028287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktus 2013.01.20. 17:24:29

Az egész egy nagy marhaság volt alapban is ... az autópályákon túl bevezetni ezekre a lepukkant szar főútvonalakra, ahol a döglődő belföldi fuvarozásnak adnák meg a kegyelemdöfést.

VonS 2013.01.20. 17:37:44

Eleve vicc, hogy Ausztria szintű pályadíjakat fognak bevezetni, sőt nem csak pályákra, hanem főutakra is, ezzel még Ausztriát is lekörözve.
És az egész szarik a gépek környezetvédelmi besorolására, amiből a hülyének is egyértelmű, hogy az egész a lehúzáson kívül semmi másról nem szól.

Úgyhogy szép kis állatorvosi ló ez: rosszindulatú, brutális sarcolást akarnak bevezetni, de még ahhoz is teljesen alkalmatlanok és hülyék, mint a segg.

Szégyen, a magyar történelem szégyene ez a kormány.

Altaïr 2013.01.20. 17:50:45

A háromsoros ár az sok?
:)

M_R 2013.01.20. 18:01:09

"2013 júliusától áttérünk a használatarányos útdíjfizetésre. "

És aki mondjuk már január 2-án megvette az éveset, az a tervek szerint júliustól szopóágon van? Vagy visszafizetik a felét? Na de aki ÁFA-s számlát kért és már lekönyvelték? Meg aki kibocsátotta az ÁFA-s számlát és már szintén lekönyvelte? Vagy majd visszatekerik a naptárat január 1-re?

Még jó hogy nem lesz belőle semmi, szerintem még jövőre sem...Bár a díjakat lehet hogy júliustól emelik, mert egyébként borul (ez okból is) a költségvetés.. de akkor most akinek éves díjfizetése van az a második félévre pluszban fizessen... Hihetetlen mekkora kretén kontárok ülnek minisztériumok élén.

JT_Biopower 2013.01.20. 18:09:24

Pontosan úgy lesz, ahogy írtad:
Lesz gyorsított, meghívásos közbeszerzési eljárás, ahol az 200milliárdos ajánlat lesz a nyerő ÉS a határidőre összetákolnak valami szart.

Viktus 2013.01.20. 18:16:29

@M_R:

Nem lehet idénre éveset venni 3.5t felett

ppppalika 2013.01.20. 18:38:58

"Azt tényleg nem tudom, hogy ha az előzetes tervekben az szerepelt, hogy a kiépítésre úgy 200 milliárd forint kell, akkor ebből hogy lett 40, amennyiért a Getronics elvállalta a boltot?"

Ha jól tudom - persze lehet, hogy rosszul emlékszem-, kétféle rendszer létezik. Egy hagyományos(abb), ami földi kiépítésű, egy műholdas. A földi telepítésű távolságarányos, a műholdasnak a bekerülési díja nagy, de utána könnyen bevonható újabb szakasz lényegében ingyen, ha meg kivesznek egy szakaszt, nincs kár.

nyünyüge 2013.01.20. 19:10:11

Most hallottam a tévében, az infokommunikációért felelős frászkarika bejelentette, hogy valószínűleg meghívásos pályázat lesz vagy még inkább egy állami cég fogja elvégezni a feladatot.
Én ezt úgy fordítom magyarra, hogy az állami mobilcég új profilt kap, és ő fogja megcsinálni.
Nyilván az eddigi pályázók alvállalkozóival, hiszen ez a téma igen spéci terület, spéci szoftver és egyéb igényekkel.

Dzsok 2013.01.20. 19:12:35

Elég igénytelenre sikerült írás, tulajdonképpen semmi értelmes információ nem fért bele az egy oldalba erről a témáról.

"A történet már ott halott volt, amikor a kormány bejelentette: 2013 júliusától áttérünk a használatarányos útdíjfizetésre. Eleve azt sem tudták, mit akarnak ezzel"
Gondolom ugyanazt mint amit Ausztria, Szlovákia, Lengyelország, Csehország utóbbi pl. 2007 óta alkalmaz ilyen rendszert.

Említés sem eszik a tenderhez kapcsolódó nagyon szigorú kötbérrendszerről, ami miatt valószínűleg visszalépett a legkockázatosabb ajánlatot adó ajánlattevő.

Végül pedig a jogi háttér: Összességében nagyon szomorú, hogy a magyar jogrendszerben képtelenség normálisan lebonyolítani egy közbeszerzést még akkor is ha egy projektre négy-öt ajánlattevő is jelentkezik.

-Ki a felelős azért, hogy nincs lehetőség tartalék kivitelezővel szerződést kötni?
-Milyen jogi irodákat fognak felelősségre vonni ki fizeti ki az okozott több mint 75 milliárdos kárt?

Örüljünk, hogy a román kamionosok továbbra is nevetséges 3000Ft-ért amortizálhatják a hazai utakat és minden egyes országon átkelő külföldi itt semmilyen adót nem fizető, nem tankoló kamionost alanyi jogon kb.20ezerFt-al támogatnak az adófizetők.

gono 2013.01.20. 20:44:01

szerintem az történt, hogy a nemzeti kormány a nagy magyar fuvarózó vállalatainak pénzügyi tamogatasaért a szűk 8 esztendő alatt cserébe megigerte, hogy amig lehet huzzak halasztjak a dolgot. mivel most latszik, hogy minden fillerre szükség van, ezért a vezer megadta a jelet, hogy na akkor most. a többi pedig a papirforma vegrehajtasi kepessegeket tekintve.

nandras01 2013.01.20. 21:09:59

márpedig e- útdíj lesz, ha cigánygyerekek potyognak is az égből, hiszen a vezér is megmondta:

"Nem fér bele a tervekbe a szerencsétlenkedés, de szerencsére ez a veszély nem is fenyeget. A tervek szerint haladunk ebben a kérdésben is. A megfelelő időpontban, a törvényben előírt időpontban megvalósul a befektetés és a bevétel is beérkezik majd".
(Orbán Viktor, 2013. január 18.)

és ezt volt képe belemondani az éterbe.
és a riporter nem kezdett udvariasan köhécselni, hogy "izé... miniszterelnök úr, most, hogy mindenki kifarolt a projektből, mégis hogyan teccik eztet gondolni..?"

józsi bácsi, pedig a sípláda mellett ülve, bólogat.
"hinnye a zannyát nekije! a viktor gyerek ezt is elintézte!"
(nem, mintha halvány gőze is lenne arról, hogy mi is az az e- útdíj, meg tender, meg versenyszabályzat, de a tökös viktorgyerek biztosan tudja, mégiscsak ő a miniszterelnök)
persze, a végén biztosan összegányolnak valamit, ami drága, nem működik, lófaszt se termel, nemhogy bevételt, de jól mutat a sikerpropagandában.
és a fideszdroid is elégedetten böffent a vasárnapi rántotthús/ubisali kombó után, hogy "na, a mocskosgyurcsány ezt se tudta volna megcsinálni!"
mondjuk, ebben igaza van...

lost hope 2013.01.20. 22:08:36

Szivesen vitatkoznek a poszt allitasaival, de sajnos nem tudok. Mar a legelejen lehetett tudni, hogy ennyi idö alatt keptelenseg megbizhatoan müködö rendszert kiepiteni. A nemetek evekig szivtak vele, pedig ott kevesebb volt a mutyi es több a szakertelem.

Valszeg @JT_Biopower joslata nem all messze a valosagtol: "200milliárdos ajánlat lesz a nyerő ÉS a határidőre összetákolnak valami szart."

toportyánzsóti 2013.01.20. 23:14:38

Ezek a srácok addíg mondogatták maguknak a brossúráikat,míg elhitték az a valóság.Hozzáértő munkalódás helyett azt hiszik elég valamit sokszor mondani és az úgy is lesz.Még az előző kormányban dolgozó szakembereket is elidegenítették maguktól ezzel az agyatlankodással.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2013.01.21. 00:01:02

@ppppalika: igen, és a műholdas verzióra szavaztak, mert ugye az autópálya mellett a főbb autóutakat is fizetőssé tennék, amit meg a másik módszerrel nem lehet - de lehetett tudni, hogy 8000 km-t csak műholdas verzióval lehet fizetőssé tenni, ehhez képest volt 200 mrd a költség, szóval nem világos, hogy lett ebből a töredéke

@Dzsok: Nem állítottam, hogy a távolságarányos útdíj rossz. De ezt ki lehet építeni jól és rosszul is. Jól akkor lehet kiépíteni, ha az állam tudja, hogy pontosan mit szeretne, milyen határidővel és milyen eszközökkel, emellett az sem utolsó szempont, ha tisztában van a honi teherforgalom sajátosságaival.
Szóval nem, baromira nem tudták, mit akarnak ezzel, csak azt tudták, hogy a csehek meg az osztrákok egy rakást pénzt szednek be belőle, és ők is szerettek volna egy rahedli pénzt - de ez elég kevés az üdvösséghez.
A közbeszerzési törvényről nem akartam vitát nyitni, nem e poszt tárgya. Ami meg a tenderben lévő kötbért illeti, azt már az ajánlattételnél is tudta a későbbi nyertes, nem? Vagy ennyi ideig tartott megérteni a szavak jelentését? Nem hinném.
És milyen 75 milliárdos kárról beszélsz? Azt az állam maga okozta azzal, hogy csak ősszel írta ki a pályázatot.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.21. 00:05:06

A kamionos barátom fülkéjében jelenleg 4 doboz van. Német, osztrák, cseh, magyar. Olasz azért nincs, mert oda félévente megy csak.

Most majd lesz még egy Go-Box. Király!

A magyar tender meg olyan is és annyit is ért.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.21. 07:27:04

Svajc ban regen belepeskor/kilepeskor felirtak a kilometert es kesz.

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.01.21. 07:28:43

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: olaszban nem via-card van? Ilyen kek kartya, jo egesz italiaban. Franciaban regen 5 kulonbozo ceg volt, a caplis ra emlekszem. Nem tudom most hogy mennek a dolgok.

tede 2013.01.21. 07:57:26

Azt nem tudom, hogy mennyi a teljes fizetési kötelezettésege a magyar államnak az autópályák után, de pl itt olvastam: www.pecsma.hu/vezeto-hir/kilometerenkent-havi-20-milliot-visz-el-az-m6-os/

"A számtannak azonban még nincs vége, hiszen érdemes megnézni, mennyi folyik be egy évben a magyar állam számára az autópálya-díjakból: 2010-ben 42 milliárd, 2011-ben 45 milliárd forintnyi bevétel keletkezett. Ha az M6-os kiadásaihoz hozzávesszük a 2006-ban és 2008-ban átadott szakaszok (Érd-Dunaújváros, M0-Érd) évi 16 milliárdos koncessziós és fenntartási kiadásait is, rögtön kiderül: az összes befolyó sztrádatarifa alig lesz elegendő idén az M6/M60 költségeinek fedezésére."

Na ez ami nagyon durva és az csak egy szakasz, nem tudom, mi van a többivel meg a ppp-kel, azt is fizetni kell valamiből.

Az évi 150 milliárd bevétel csak ezeknek a koncesszióknak meg a pppknek a fizetésére lesz elég, csodálkoznék ha marad is valami.

Amúgy tényleg durva a törvényi szabályozása a közbeszerzésenek, de ha könnyítenének és egyszerübbé tennék, akkor meg mindenki korrupciót ordítana, nem mintha így nem...

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 08:22:05

@ppppalika:
"Ha jól tudom - persze lehet, hogy rosszul emlékszem-, kétféle rendszer létezik. Egy hagyományos(abb), ami földi kiépítésű, egy műholdas."

1996-1998 között nálunk is ki lett építve az autópályákra a kapus rendszer, aztán jött felcsútról egy hordószónok, aki azzal kampányolt,hogy:
"Kapuk a focipályákra valók,nem az autópályákra" és leromboltatta a milliárdokért kiépített rendszert.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.21. 08:34:36

@visszakettopadlogaz:

Létezik ott is valamiféle leolvasós rendszer. Lehet, hogy ott rendszám alapú, és a kapuknál olvas, nem tudom. Azt tudom, hogy a srác dobálja az aprót, mikor néha arra jár.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 08:48:09

Amúgy emlékszik még valaki a Fideszes kampányszlogenekre közlekedés kapcsán?

Pl. 30 perc alatt mindenki érje el az autópályát.
Vagy, benzinártámogatást a vidékieknek.

Sőt, ingyenes BKV, újranyitjuk a bezárt vasúti szárnyvonalakat.

indapass90210 2013.01.21. 08:52:48

@tede: ez a számítás nagyon jól szemlélteti, hogy mennyire felesleges költségekbe veri magát az ország. Én elég gyakran járok pl az M3-ason, és nagyjából az a tapasztalatom, hogy úgy Hatvan "magasságától" nyugodtan lehet tévézni is a kocsiban, annyira nincs forgalom. Miskolc után meg akár aludni is, ha van sávtartó autómatika és automatikus fék, mert annyira nincs forgalom.

A lényeg, hogy egy csomó lóvé el lett cseszve teljesen feleslegesen. Rengeteg helyre elég lenne a 2x2 sávos út, feltehetőleg harmadannyiból, mint amibe az autópálya kerül.

Most építik tovább az M3-at is, az ukrán határig. Aztán mi a fasznak? van csatlakozó útnak 2 db 2x1 sávos út (már amennyiben azt útnak lehet nevezni így tél közepén), autópályát az ukránok meg olyan 3694-re fognak oda építeni.

indapass90210 2013.01.21. 08:57:17

@Anyád, a szúnyogok!!!: az autópályakapu tényleg a lehető legidiótább ötlet. Elvileg arra lenne az autópálya, hogy nagy távolságokat lehessen megtenni rövid idő alatt sok autónak. Erre mi van pl. horvátéknál? Nyáron 200km-enként lehet 1 órát araszolni, hogy fizethessél :)

tede 2013.01.21. 09:32:39

@Dövan: kivetted a kezem alól a szavakat, én is pont arra gondoltam, hogy micsoda tömörülés szokott lenne nyaranta, egyszerüen a kapus rendszernek van egy áteresztő képessége és annyi. Ami előnye lenne, az állam szepmpontjából, hogy a kapus rendszer mindig többe került, mentem még a régi 5-n párszor még az AKA kapus rendszerben és sajnos a pontos összegre már nem emlékszem, de nagyon drága volt, annyira, hogy a második kapunál szóltam az ott ücsörgő gyereknek, hogy de hiszen én már fizettem az előző kapunál, erre röhögött, hogy sokan azt hiszik, akik akkor jártak arra először, de nem, mindegyik kapunál fizetni kell.b+ anyád (már az üzemeltető, nem a kapus gyerek), gondoltam, de mit tehettem? fizettem

A kapus rendszer egy elcseszett dolog, tényleg, akkor már inkább km alapú fizetés, bár illúzióim nincsenek egy Bp-Balaton forduló valószinűleg többe kerül majd, ha egyszer az autók is km alapon fizetnek, ergó akkor már inkább megveszi az ember a 10 naposat, ha meghagyják a választás lehetőségét

De mondjuk egy BP-gödöllő távolságra nem a 3-as úton csorogna le az ember, ha km alapon is lehetne fizetni, legalábbis aki kicsit normálisabb és nem az überspur kategória.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 09:42:01

@Dövan:

A modernizált kapus rendszer kicsit más, ugyanúgy lehet átutalással, telefonon fizetni, mint az autópályamatricát. A rendszámleolvasó rendszer is ugyanaz.

A matricarendszer tulajdonképpen félkapus rendszer.
Nem a megtett út után fizetsz, hanem az adott szakaszra veszel időbérletet.

De mondom, nálunk 1996-1998 között elkészült, vagy 5 milliárdba kóstált és a Fidesz romboltatta le, a
"Kapuk a focipályákra valók" kampányszlogen keretében.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 09:43:55

@tede:
" a kapus rendszernek van egy áteresztő képessége és annyi. "

Baromság, ilyen az autópályának van.
A kaput, fizetőhelyeket hozzá kell méretezni.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 09:52:52

@tede:
"De mondjuk egy BP-gödöllő távolságra nem a 3-as úton csorogna le az ember, "

És ezt is félreérted, a jelenleg érvényes kiírás szerint a főutakon is fizetni kell majd!

Pár év és mindenhol, ahova a GPS ellát.
Sőt, a városokban is behajtási djat, mint ahogy ez szóba került már tavaly a Fővárosi Közgyűlésben.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 09:57:16

Na már meg is van, hogy kik fogják megcsinálni háromszoros áron:

"Ismét pályázna az elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítésére a három izraeli és egy spanyol cég alkotta Hungarian Motorway konzorcium, ezt a vállalatcsoport közölte hétfőn. A konzorcium ősszel is egyike volt annak a nyolc pályázónak, amely elindult az útdíjért, ám az első volt, amely visszalépett, amit azzal indokoltak, hogy a nagyon feszes határidőre nem tudják beszerezni a hiánypótlásban felsorolt szükséges dokumentumokat."
index.hu/gazdasag/2013/01/21/uj_versenyzo_az_e-utdijert/

Persze Fideszéket ismerve majd kicsit elbújtatják a valós költségeket.

indapass90210 2013.01.21. 10:05:38

@Anyád, a szúnyogok!!!: ja, csak a matricarendszerrel nem állítják vagy lassítják a forgalmat, mivel bármelyik benzinkúton (+internet, sms, stb) vehetsz.

Onnantól, hogy kapuval, mondjuk felhajtásnál ellenőrzik, és csak fizetett használat esetén engedik a felhajtást, ehhez nem lehet elég kaput építeni, hogy nagyobb forgalom esetén ne legyen 10km-es araszolás.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2013.01.21. 10:09:34

Nekem az a véleményem, hogy a mai nap folyamán kormányhatározatot kell hozni: un. nemzetbiztonsági okokra tekintettel, nyilván mi más miatt, a Közgép Zrt. építi / építteti ki a rendszert, olcsón, legalább 250 Mrd Ft-ból, csak hogy nehogy rosszul járjon. A rendszer integráns része a teherautókba szerelendő GPS frontend: itt kikötésnek kell lennie, hogy az eszköz bólogató kutyához hasonló, bólogató Debil Gyuri fej alakú burkolatba legyen telepítve és csak ebben a formában legyen értékesíthető.

Anyád, a szúnyogok!!! 2013.01.21. 10:19:25

@Dövan:

Az araszolás a forgalom miatt van.
Egyszerűen nem bírja el a hétvégi rohamokat.
Amikor százezres nagyságrendben indulnak neki az izzadó lemmingek a tengerpartra.
Az M7esen is látsz ilyet, Fehérvárig bedugul, hiába nincs kapu.

A technika ugyanaz jobb helyeken.
Mobiltelefon és a hálózati raszter segítségével 50 méterenként lehet ellenőrízni a parasztot. Vagy érzékelőket beépíteni a kapukba, mint az olaszoknál.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2013.01.21. 10:23:06

@visszakettopadlogaz: persze, mert ott minden méter után fizetni kell, és nincs körbe Schengen

Husz_János_Puszita 2013.01.21. 16:25:52

@Dzsok:

Tipikus dögöljön meg a szomszéd tehene mentalitás. Mindegy, hogy az összes magyar fuvarozó beledöglik, Mari néni drágábban veszi a kenyeret, csak nehogy a mocsok román kamionos jól járjon. Miattatok tart ez az ország ott, ahol.

Dzsok 2013.01.21. 20:06:10

@Husz_János_Puszita: Tipikus hülye magyar mentalitás.

Amikor a régiós versenytársaink Szlovákia, Csehország, Lengyelország elindulnak egy irányba, akkor az okos Magyar megy az ellenkező irányba évekig, és meg van győződve róla, hogy a másik három ország az inkompetens.
Az autópályákra elköltött adófizetői ezer milliárd feletti források mellett ennek a rendszernek már 2007 óta működnie kellett volna itthon hasonlóan Csehországhoz.

Az meg külön vicc, hogy a hazai fuvarozók helyzetét hozod fel. Pont ez a rendszer az amivel egy értelmes ország megadóztathatja az országon átkelő ott semmilyen adót nem fizető csak kárt és balesetet okozó külföldi kamionokat, miközben célzott támogatásokkal helyzetbe hozhatja a saját fuvarozóit, csak szándék és megvalósítás kérdése.

Lásd még a 86-os út szétverése, vagy a néha napján fél Bp. forgalmát megborító balesetes kamionok 3000Ft-ért:
totalcar.hu/magazin/kozelet/kamionstop/2/

Valóban igazad van az ilyen okosok miatt mint te tart ez az ország ahol, végleg lemaradva a fent említett régiós versenytársaink mögött, stabilan hozva a balkáni szintet.

Dzsok 2013.01.21. 20:27:30

@Szárnyathy Géza: " Jól akkor lehet kiépíteni, ha az állam tudja, hogy pontosan mit szeretne, milyen határidővel és milyen eszközökkel, emellett az sem utolsó szempont, ha tisztában van a honi teherforgalom sajátosságaival. "

Ha ismered az előzményeit, pontosan tudják, hogy mit akarnak ezzel a rendszerrel, a szakmai előkészítése kb. 6 éve zajlik, forgalmi adatokkal, előkészítő anyagokkal.
A politika természetesen nyilván a lehető legtöbb pénzt szeretné beszedni belőle, mivel 7-8 évvel lemaradtunk a rendszer bevezetésével és a költségvetés helyzete is jól ismert.

"A közbeszerzési törvényről nem akartam vitát nyitni, nem e poszt tárgya. "
Pedig igen, a magyar elb@aszások kulcsa pont a jogi oldalban van. Az EU-ba fizetünk elég szép tagdíjat, a támogatásokat meg nem tudjuk kihasználni, mert ócska lassú a jogi rendszerünk ami képtelen kezelni egy többrésztvevős projektet.

A 75 milliárdos kár az állam kára amit azok okoztak akik XXX milliós gázsiért minden nemű felelősség nélkül az állam pénzén előkészítették ezt a projektet. PErsze értem én, hogy nálunk sosincs felelős, de szerintem van.

Husz_János_Puszita 2013.01.23. 18:42:03

@Dzsok:

Nem tartom jó ötletnek, recessziós gazdaságból pont most kiszivattyúzni még 150 milliárdot, hogy aztán szétosztogassák. Csak bevételnövekedésben tudnak gondolkodni. Teljesen kicsinálnak mindent. Egyáltalán nem bánom, ha az útdíj kicsit még a gazdasági szereplők zsebében marad.

10 napos D1 pályamatrica Ausztriában 2.560.- Ft, Magyarországon 2.975.- Ft. Osszák be.

nyünyüge 2013.01.23. 18:51:47

@Husz_János_Puszita:
Az e-útdíj messze nemcsak az autópályahasználatról szól.
A múlt heti hóesésben elakadt párszáz kamion éppenséggel az osztrák útdíjat próbálta elkerülni a Nyugat-Magyarországi főutvonalakon haladva. Ingyen.

(és ha autópálya, akkor sem a D1-es matrica árát kellene hasonlítani, hanem a D2-D4-et !)

Husz_János_Puszita 2013.01.23. 19:15:28

@nyünyüge:

D1D2D4 ugyanabba a kalapba megy, a költségvetés feneketlen bendőjébe. Nem az útdíjjal van bajom, hanem az időzítéssel. Hagyják abba a sarcolást, mert nagyon rossz vége lesz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.23. 20:50:12

@nyünyüge:

"A múlt heti hóesésben elakadt párszáz kamion éppenséggel az osztrák útdíjat próbálta elkerülni a Nyugat-Magyarországi főutvonalakon haladva. Ingyen."

- Lécci ezt támaszd alá!

- Mennyivel hosszabb Magyarországon át-n?
- Mennyivel több ez üzemanyagban?
- Mennyivel ér oda később? Ez hogyan változtat(hat)ja meg a pihenőidőket?
- Mennyit fogyaszt egy megpakolt kamion konstans 80 km/h-s tempónál, és mennyit egy országúton, ahol folyamatosan 40-70 km/h között lassít-gyorsít?
- Mennyi is az az útdíj, amit megspóroltak ezek a kamionok?

nyünyüge 2013.01.23. 21:40:49

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Kicsit sokat kívánsz tőlem, nem vagyok szakember a témában. Csak elhiszem a látok (a rettentően megnövekedett teherforgalmat a 86-os, 84-es utakon) és az ennek okáról írt magyarázatokat.
"A Magyar Közút Kht. forgalomszámlálási adatai alapján 2010-re ezek a számok 5594-re, illetve 8484-ra növekedtek – ami az eredeti érékek 56 és 83 százalékos emelkedésének felel meg –, és a tizenöt év alatt is dinamikus növekedés volt, amit csak a gazdasági válság vetett vissza kissé. A Közút kht. ennél frissebb hivatalos forgalmi adatokat, de nem hitelesített becslésekkel már rendelkeznek 2011-re és 2012-re vonatkozóan is.

A számításokból levont következtetések hatalmas forgalomnövekedésre utalnak az elmúlt másfél évben. 2010-ről 2011-re 10,8 százalékkal nőtt az átlagos napi járműforgalom, míg 2011-ről 2012-re már 69,7 százalékkal. Ezzel az ugrással idén már naponta átlagosan 11244 jármű közlekedett a 86-os úton, aminek egy jelentős hányada (4995 darab) tehergépjármű volt. A teherforgalom másfél év alatt több mint duplájára nőtt, amivel felülmúlta az átlagos forgalomnövekedést.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint is jelenleg az átlagot jóval meghaladó forgalom is mérhető a főút egyes szakaszain. A NIF szerint a térség főútjainak számító 85-ös és 86-os úton naponta átlagosan több mint 12 ezer jármű közlekedik, a tranzitforgalom által súlyosan terhelt Csornán pedig naponta több mint 23 ezer gépjármű hajt át. Ez annyit jelent, hogy ha valaki Csornán az út mellett lakik, akkor négy másodpercenként halad el egy jármű az ablaka alatt."
index.hu/belfold/2012/06/16/a_telitettsege_hataran_van_a_86-os_fout/

Amúgy nyilván a legnagyobb fuvarozó cégek nem vacakolnak ilyen kerülőkkel. De az ő forgalmukon kívül is sok az áruszállítás. (Amúgy kelet-nyugati irányban is nagyobb lett az átmenő forgalom, mert megszűnt a Romániától Németország határáig tartó vasúton történő kamionszállítás (az illető, ha jól tudom osztrák cég feladta)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.24. 20:38:47

@nyünyüge:

Mennyivel hosszabb Magyarországon át?
- Pozsony-Graz kb 30 km-el hosszabb Magyarországon keresztül. Időben (szgk-ra) másfél órával hosszabb. Szarabb minőségű, rosszul takarított utakon.
Aki Komáromból megy Graz felé, az már nem elkerüli az osztrák útdíjat rajtunk keresztül, hanem annak egyszerűen erre visz az útja.

Mennyivel több ez üzemanyagban?
- Ha csak a 30 km-t nézem, és nem veszem figyelembe, hogy nálunk folyamatosan fékezgetnie kell a falvakban és a sok egyéb korlátozás miatt, akkor is egy komolyabb rakomány esetében 10-15 literrel több üzemanyag fogy felénk. Ha a sok (vissza)gyorsítást is figyelembe vesszük, akkor akár 30 liter is lehet a különbség.

Mennyivel ér oda később? Ez hogyan változtat(hat)ja meg a pihenőidőket?
- Durván 45-80 perc az időtöbblet Magyarország fele. Ez azt jelenti, hogy egy nap akár 120 km-t is bukhat a Magyar kerülőn a kocsi. 120 km, ha nem szednek le 0-24-ben, plusz egy nap a heti turnédban, ami esetleg azt jelenti, hogy a hétvégét a családodtól 500 km-re kell töltened. A fülkében.

Mennyit fogyaszt egy megpakolt kamion konstans 80 km/h-s tempónál, és mennyit egy országúton, ahol folyamatosan 40-70 km/h között lassít-gyorsít?
- Ezt fentebb már megválaszoltam.

- Mennyi is az az útdíj, amit megspóroltak ezek a kamionok?
www.asfinag.at/maut/tarife
Számoljunk 0,35€-val. Kb 170 km amit el lehet rajtunk kerülni. Ez 62€. Ez nagyjából 40-45 liter üzemanyagnak az ára.

-

"Kicsit sokat kívánsz tőlem, nem vagyok szakember a témában. Csak elhiszem a látok (a rettentően megnövekedett teherforgalmat a 86-os, 84-es utakon) és az ennek okáról írt magyarázatokat."
- Remélem a tündérmeséket nem hiszed el.

- Nézz szét! Mennyivel bővült csak az Audi? Mennyivel bővültek a dél-szlovák városok (Komárom, Érsekújvár,..) termelőegységei? (És a szállítási igényük?)

nyünyüge 2013.01.25. 08:06:21

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Az Audi példád éppenséggel rossz.
Az a kevés jó példák egyike, folyamatosan teli van Audis szállítmányokkal, konténerekkel a győri vasútállomás.
(Az észak-déli átmenő forgalmat amúgy sem magyarázná.)
Úgyhogy biztos igazad van, hogy értelmetlen Magyarország felé kerülni, csak akkor mi a franctól nőtt meg a forgalom ilyen drasztikusan?

nyünyüge 2013.01.25. 10:22:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Szállj már le az Audiról. Győr magyar autópályán jól megközelíthető, és beszállítói valószínűleg nem a 84-es, 86-os mellett lakoznak tömegével.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.01.25. 19:08:31

@nyünyüge:

Valahonnan van forgalom, és nem azért, mert ennyien elkerülik a labanc pályát.
süti beállítások módosítása