Az elektronikus útdíj nem azért lesz oltári szopás, mert most a tendergyőztes kitalálta, hogy valaki megfenyegette az alvállalkozóit, ezért nem tudja aláírni a szerződést. Jaj, vajon ki lehet ez a fenyegetőző? Feltételezni sem merem, hogy az a társaság volna, amelyik az első probléma felbukkanásakor felajánlotta tök gálánsan, hogy szívesen beugrik és besegít a munkában. Mindegy, illúzióim nincsenek, hiába lengette meg a Getronics, hogy bíróságra megy, tuti ki nem derül, hogy ki volt itt a hunyó.
A történet már ott halott volt, amikor a kormány bejelentette: 2013 júliusától áttérünk a használatarányos útdíjfizetésre. Eleve azt sem tudták, mit akarnak ezzel - az egész ügyet felülírta az, hogy milyen jól fog mutatni a költségvetés bevételi során az az évi 150 milliárd, ami bejön belőle. Hogy miért épp 150? Nem tudom, biztos mert kerek szám, és könnyen meg lehet mondani, hogy mennyi a fele, ami már az idén is befolyik. Mondjuk a nulla is elég kerek, legalább ennyi hasonlóság lesz a tervek és a valóság között.
Bejelentették a Csészényi Tervben, vagy a bánat tudja már hol, aztán sokáig semmi. Mint az egyszeri diák, aki hirtelen rájön, hogy holnap témazáró az ideális gázokból, de csak annyi tud az egészről, hogy annak semmi köze a finghoz. Füzet, baszki, mik ezek a képletek? Mindegy... A klór zöldes színű, szúrós szagú gáz, a hetedik főcsoportban van, egyszeresen negatív, hidrogénnel egyesülve sósav lesz belőle, nátriummal egyesülve meg konyhasó... de ez miért ideális? Bassssssszus, ez a kémiafüzet, holapicsába van a fizika?
Eleve gyorsított tendert írtak ki, miért is? Ja, mert eltökölték az időt és normál tenderrel már induláskor több hónapos csúszást szenvedett volna a grandiózus terv. Vagy eleve szartak az egészre és a szabályokra. Azt tényleg nem tudom, hogy ha az előzetes tervekben az szerepelt, hogy a kiépítésre úgy 200 milliárd forint kell, akkor ebből hogy lett 40, amennyiért a Getronics elvállalta a boltot? Akkor voltak hülyék, és nem tudtak összeadni két számot, vagy elfogyott a lé, és csak ennyi maradt? De mi a szart lehet építeni ötöd annyiból? Vagy kiderült, hogy a Közgép itt nem indulhat, úgyhogy kár a 200 milliárdot eltapsolni?
Ehhez képest az, hogy a tendergyőztes alvállalkozóit megfenyegették (vagy nem), s ezért visszalépett, már nem is annyira nagy hír. Új tender, új nyertes. Vagy úszik az egész alsó hangon fél évet, vagy összetákolnak valami szart, amiből baromira nem lesz pénz. Tök mindegy, jól látszik, hogy ez az egész el lett kúrva.
De kicsit azért furcsa, nem az szokott a jellemző lenni, hogy fenyegetőzik és szarol a vesztes, a konkurens konzorciumok vagy vállalatok inkább egymást szokták szívatni azzal, hogy felnyomogatják a döntést a döntőbizottságnál. Akkor ez most mi volt? Nem is merem feltételezni, hogy színjáték volt az egész, és jövő héten hirdetmény nélküli tárgyalásos tenderen a megfelelő társaság meghívást kap és kihirdetik győztesként. Mivel sürget az idő, lehet kérni sürgős tárgyalást, akár tíz nap alatt meg lehet a győztes, sajnos a kialakult helyzet miatt a megmentő győztes csak háromsoros áron tudja elvégezni a munkát. Haha, de tuti buli.