Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) Matolcsy (46) matolcsy (1) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) MSZP (6) mszp (1) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) Szijjártó Péter (2) szijjártó péter (4) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2013.06.12.

Nincs itt semmiféle egyéni számla, hapsikáim

Szárnyathy Géza

Őszintén szólva unom kicsit a magyar narancs hasonlatot, a kicsit savanyú, kicsit sárga poént hetvenezredszerre. De nem is olyan könnyű megtalálni a megfelelő metaforát. Mert mondhatnánk, hogy annyira egyéni nyugdíjszámla az, amit a kormány minap belengetett, amennyire tenger a Balaton, de ez mégis rossz párhuzam. Mert hát igaz ugyan, hogy annyi köze van Csopaknak a tengerparthoz, mint a vasszűznek a dugáshoz, de ki ne szeretné azt a falut.

Ugyanakkor az egyéni nyugdíjszámlát baromira nem szépíti sem semmi. Még két deci csopaki rizling sem. Mert mit is találtak ki a derék fiúk? Hogy majd nyilván lesz tartva az egyéni járulékbefizetésem, ki is írták a tendert. Hát ez igazán fasza. Ezzel most aztán baromira beljebb leszünk. Az intézkedés maga - vagyis az, hogy az ONYF-nél burjánzó iszonyatos káoszt felszámolják - nem hülyeség. Mert megvan ugyan minden adat, de húsz sajtpapíron tíz nyomorult fiók mélyén, vagy archiválva vagy nem. Ha egy helyen húztad le a negyven vagy akárhány éved, akkor egyszerű, de ha szarakodtál ezzel-azzal, ne adj isten egyéni vállalkozó vagy személyes közreműködő is voltál, akkor aztán tippmix az egész: mennyi is a szolgálati idő, mennyi is az annyi, tudja a tököm.

Szóval az rendben van, hogy összerántják ezt a trágyakupacot, erre van külön uniós lé is. Minek hatféle idióta, semmire sem való rendszer, ha lehet helyette egy normális és működő, elektronikus estébé. Mellesleg ez is csak egy duplikáció, hiszen az adatbázis gerince a NAV-nak beküldött járulékbevallás, ezt veszi át az ONYF, és ez lesz Károly bácsira és Irma nénire lebontva. Annyiban más, hogy a NAV-ot csak az elmúlt öt év érdekli, a nyugdíj-megtakarítás pedig ennél hangyafasznyival nagyobb időtáv.

De miért kell ezt egyéni nyugdíjszámlának hívni? Ez egy szar rendszer lecserélése egy normálisabbra. Egyéni számla? Nem tudom, alapvetően hülye vagyok nyilván, de a saját számlához én olyan fogalmakat kapcsolok, mint felhasználhatóság, tervezés, rendelkezés. Jó-jó, egy felosztó-kirovó rendszerben nincs értelme arról beszélni, hogy a nyugdíjszámla öröklődik, meg az a pénz az enyém, hiszen a számlán lévő összeg csak egy virtuális valami, ami jobb esetben megmutatja, hogy a befizetések alapján nagyjából hogyan fog alakulni a nyugdíjunk. Magyarországon még ez sem áll meg, hiszen a nyugdíjszámításnál a bér szerepe korlátozott, nagyjából annyi az összefüggés, hogy ha ötven éves kora felett az ember sokat keresett, akkor magasabb nyugdíja lett, mintha munkanélküli lett volna.

Annak a ténynek, hogy speciel én mennyi járulékot fizettem be, semmi jelentősége nincs, ennyi erővel azt is nyilván lehetne tartani, hogy hány pókot ettünk meg álmunkban életünk során. Ha valóban egyéni számlát akarnának, akkor azt egy teljesen átfogó, új alapokra kerülő tb és nyugdíjrendszer részeként kellene megvalósítani, nagyjából húsz-harminc éves távlatban. Márpedig erről elég mélyen hallgat a derék kormány. Ennek fényében mégis milyen egyéni számláról beszélnek? Ez csak egy vaskos átbaszás. Mink megígértük, mink betartjuk. Igen, csesszétek meg, de hiába nevezitek ki Józsi bácsit input-output menedzsernek, attól ő még portás marad. 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

45 komment

Címkék: átverés egyéni nyugdíjszámla

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr825356345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.12. 13:33:57

nem is akartak egyéni számlát, csak politikai pr fogás volt.

nnnnnnnn 2013.06.12. 13:39:06

neked nem mindegy? ballibek 0 forinttal fognak kezdeni.

Verkaufsförderung 2013.06.12. 13:45:42

Hogy lesz abból pénz 30 év múlva, hogy én egy excel táblában összevissza számokat irogatok? És ráadásul csak a 10% járulékot vezetik rajta, a 24%-ot, nem pedig mindkettőt ugyanúgy a munkavállaló termeli ki.

Mert ennek a pénznek nincs fedezete az sicher.

Aki ránéz a korfára az egyértelműen látja, hogy a jövő generációtól kb 2x akkora járulékot kéne beszedni, mint a mostanitól, hogy a mai nyuggerek szintjén élhessenek 2040-ben az akkori nyugdíjasok.

Akinek van esze, az ott rug bele a nyugdíjrendszerbe ahol tud. Minden egyes befizetett Forint a kukában landol.

ZX 2013.06.12. 13:52:05

Kellett nektek engedni a zsarolásnak! Pfff.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2013.06.12. 14:18:22

Pedig Selmeci megígérte... :-(

elwood 2013.06.12. 14:20:20

azért hívják számlának, hogy a szektások mantrázhassák, hogy teljesült a sosem hazudott vezér ígérete.

nugdíjad attól nem lesz, de az senkit nem érdekel.

s 2013.06.12. 14:52:38

@$$$=$$$: A kurva anyádat, te kis ingyenélő szaros fasz.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2013.06.12. 14:57:51

@s: Én megértem a felháborodásod okát, sőt annak lényegével egyet is értek, de anyukákat ne emlegessünk pejoratív értelemben, ha lehet.

s 2013.06.12. 14:58:23

Minden kurva fizetési kimutatásomat elraktam. Havonta. Tele van vele a fél szekrény. Ettől nyugdíjam még nem lesz, tudom. Nem is azért csinálom. Az ügyvédem dolgát akartam csak megkönnyíteni, amikor a bíróságon azt tárgyalják, hogy miért lőttem le sörétes puskával matolcsyt, orbánt, meg azt a kibaszott hipózott hajú kurvát, a selmecit. Mert én leszek egymagam az első-, másod-, és harmadrendű vádlott, az értelmi szerző és a felbujtó is. Tehát kelleni fog egy kis segítség az ügyvédemnek. Már előre sajnálom szerencsétlen ördögöt.

s 2013.06.12. 15:00:26

@Szárnyathy Géza: Jól van, Géza. Csak felbaszta az agyamat az a cinizmus, hogy a kifizetett hiteleik után még a nyugdíjukat és mi álljuk a fideszdroidoknak. Ez azért kibaszta a biztosítékot.

Kivlov 2013.06.12. 15:01:43

ha itt tényleg egyéni számlák lennének, az emberek 90% a Dunába ugrana, amikor megkapja az első nyugdíját...

ZX 2013.06.12. 15:02:18

@s: Tetszettek volna nemet mondani ennek a Kuszaszem elvtársnak. Ha nem csak nekünk 102 ezrünknek van bátorsága elhajtani őket a picsába, akkor meghátráltak volna.

s 2013.06.12. 15:04:06

@ZX: Faszt. Akkor is elveszik, csak éppen többet buksz, ameddig elhiszed, hogy megmentheted azt a pénzt. Döglött lónak nem adunk zabot. Alapelv.

ZX 2013.06.12. 15:06:52

@s: Az a pénz ami akkor a manyup számlámon volt, az ott is van a mai napig. Max csak elterelni tudták volna a további befizetéseket, mint ahogy tették is.

s 2013.06.12. 15:11:02

@ZX: Mennyiért tartod fenn, ha nem indiszkréció? Mennyi van a nyugdíjig még Neked? Nem gondolod, hogy bárki elveheti ez alatt az idő alatt? Nem gondolod, hogy azon a pénzen, amit erre költesz, más, jobb befektetéseket is tehetsz, elzárva matolcsy vigyázó, ám dugóhúzó szerű tekintete elöl?

collateral collector (törölt) 2013.06.12. 15:12:06

Miért kell számonkérni sheep magnet viktoron bármilyen ígéretét? A nép arra hatalmazta fel őt, hogy azt csináljon, amit akar, nem arra, h teljesítsen is valamit. Az ígéretekkel csak szórakoztat minket.

Kivlov 2013.06.12. 15:13:03

@s:
ennyi. a kifizetett hozamról nem is beszélve.

s 2013.06.12. 15:18:58

@collateral collector: A népnek meg van egy felhatalmazása, hogy azt csináljon orbánnal, amit akar. Erről orbán el szokott feledkezni. Pedig mussoliniz is fejjel lefelé akasztották fel a Comói-tó közelében, Dongóban egy Esso benzinkútnál, és szétvágták bicskával. Azt megelőzően ő is népszerű volt. Csak aztán máshogy alakultak a dolgok, teccikérteni?

ZX 2013.06.12. 15:25:13

@s: Van több befektetés. :) Ezt már csak nem meri elvenni. Ha igen, addig élt. :P

s 2013.06.12. 15:27:44

@ZX: Nekem is van. Nem számít, hogy meri -e, vagy sem. Nem tud róla. Az a biztos. Már csak ilyen van, a bizalom jegyében.

collateral collector (törölt) 2013.06.12. 15:32:47

@s: ".. mussoliniz is fejjel lefelé akasztották fel a Comói-tó közelében, Dongóban egy Esso benzinkútnál, és szétvágták bicskával. Azt megelőzően ő is népszerű volt. Csak aztán máshogy alakultak a dolgok, teccikérteni? .."

Igen, Kadhafi is nagyon nagy király volt, nagyon sokáig. A hullájáról a képeket mindenki láthatta, de azt beszèlik, hogy amikor még élt, közvetlenül a halálát megelőzően egy kardot is megforgattak a seggèben. Akkor már nem volt akkora kiràly.

Vannak, akik csak az erő nyelvén értenek.

nyomasek 2013.06.12. 15:43:49

Egyéni számla? Háháhá. Egy rommá öregedő országban, ahol a kisebbség 25-30 év múlva többségi lesz? Hülyék, elfilózgattatok rajta hogy majd Dzsnifer meg Márió fogja kitermelni a nyugdíjatokat a 3 első és 4 második osztályos végzettségével? Háhá, sok hülye, magánnyugdíj, jaja, egy összeomló társadalomban mit fogsz enni, tartozom cetlit? Mert pénz már nem lesz mögötte, csak állampapír! Háháhá.
Inkább készüljetek a 75 éves nyugdíjkorhatárra, vagy a kínai nyugdíjrendszer bevezetésére!

nyomasek 2013.06.12. 15:50:46

@collateral collector: De nagyon komoly csávó teccik lenni. Azé azt a kardot valakinek fogni is kéne, nem csak nyüszíteni meg kocsmában hőbörögni.
Ez a birka nép még a saját nyomorítóit is képes imádni: mondd el pajtás, hány ember lógott a lámpavason 90-ben? Vagy hány III/III-ast lőttek agyon a gengszterváltás után? Még a románokban is több van, ők legalább elintézték élő egyenesben.

Kivlov 2013.06.12. 15:52:12

@nyomasek:
"Egyéni számla? Háháhá. Egy rommá öregedő országban, ahol a kisebbség 25-30 év múlva többségi lesz?"

Épp ezért kéne a tényleges egyéni számla. nem a virtuális, hanem a tényleges.

hondamonda 2013.06.12. 16:13:14

@Kivlov: Egyeni szamla vagy a mai nyugdijas nem eszik. Vajon melyiket valasztjak?

s 2013.06.12. 16:51:33

@hondamonda: Azt, hogy a simicskának nem tolja oda az adófizetők pénzét. Különben tarkólövés.

hondamonda 2013.06.12. 16:59:19

@s: Simicska penze es a nyugdijkassza nem egy nagysagrend.

elwood 2013.06.12. 17:21:28

@hondamonda: a nyugdíjakat most is infláció fölött emelték.

hondamonda 2013.06.12. 17:30:17

@elwood: Ez teljesen ertheto lepes. A sracok ujravalasztasra hajtanak.

s 2013.06.12. 17:41:20

@hondamonda: Még. Várd ki a végét. Ezek különben alapelvek. Nem rabolom le az adófizetőket, hogy a haverjaimnak osszam vissza a pénzt. Ezt valaki vagy tudja, vagy nem, de ha nem, akkor számoljon azzal, hogy el fogják neki magyarázni. Nem kíméletesen, mert pénzkérdésben az emberek hamar elveszítik a türelmüket.

Namir 2013.06.12. 17:51:32

"Magyarországon...a nyugdíjszámításnál a bér szerepe korlátozott, nagyjából annyi az összefüggés, hogy ha ötven éves kora felett az ember sokat keresett, akkor magasabb nyugdíja lett, mintha munkanélküli lett volna."

"Annak a ténynek, hogy speciel én mennyi járulékot fizettem be, semmi jelentősége nincs"

Ugye, nem sok sejtésed van a nyugdíjszámításról?
Talán érdemes lenne utánaolvasnod, mielőtt írsz róla. Meg egyébként is.

Bár a nyugdíjszámítás alapelvével nem értek egyet, mármint, hogy
- átlagoló és nem összeadó elvű,
sem azzal, hogy
- részlegesen veszi figyelembe a jövedelmeket/befizetéseket (alapesetben csak 1988-tól (SZJA bevezetés), de vannak kivételek)

de attól még, hidd el, igencsak függ az évek számától, és a bejelentett fizetéseidtől, ebből következőleg, a befizetett járulékaidtól, hogy mekkora nyugdíjad lesz. Ergo a nyugdíj nem jog, hanem jogosultság.

Ui: Mit szólsz a német pontrendszerhez?

Namir 2013.06.12. 17:53:58

Egyébként most is egyénileg tartják nyilván a befizetéseket, csak nem az összeset, hanem az utolsó éveket (1998-tól?). Gondolom, ezt teljesítenék ki, ahogy tervezik már kb. 20 éve.

hondamonda 2013.06.12. 18:34:24

@s: Nagyon erosen alulbecsulve kb. 3500 milliarddal kellene tobbet lenyulni, hogy a ketto kiegyenlitodjon. Ennyivel tobbet nincs mibol ellopni. :)

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2013.06.12. 19:36:39

@Namir: mivel a nyugdíjnak van plafonja (még), s az utolsó X év bére mérvadó, s mivel varolizáció révén alakul ki a végösszeg, az összefüggés a bér és a járulék között nem egyenesen arányos. Ugyanaz a figura, aki idén megy nyugdíjba, tök más járadékot kap, mint az, aki tíz éve ment ugyanazzal a bérrel. Erre próbáltam utalni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.06.12. 20:53:35

@s:
De, érdemes gyűjtened őket. A nyugdíjadat ugyan nem befolyásolja, de legalább kevesebbet kell majd tüzelőre költened :(

@nyomasek:
Na látod, pont ezért kellene.

John Doe3 2013.06.12. 21:17:33

1997-ig az utolsó 5 volt. De azok az idők már elmúltak. Most X=25. Az összefüggés a bér és a járulék között lineáris, mivel százalékosan állapítják meg, nincs benne progresszió, mint az átkosban. A valorizáció ténye önmagában még nem változtatja meg a linearitást, inkább attól lesz (a nyugdíj maga) degresszív, hogy a határkulcs csökkenő. Ennek egyik elemét vette ki most a Fidesz (szerintem elméletileg helyesen, de a körülmények maximális semmibevételével).

Namir 2013.06.12. 21:52:39

@Szárnyathy Géza:

"mivel a nyugdíjnak van plafonja (még), s az utolsó X év bére mérvadó"

Ez így nem igaz. A plafon a bérre vonatkozik (sávos beszámítás és maximalizálás stb.), de ettől még nem az utolsó X év a mérvadó. Merthogy a valorizáció (nettó reálbérnövekedés) az összes figyelembe vett bérre vonatkozik. Vagyis jelenértékre átszámítják az összes jövedelmedet (na jó, nem az összeset, lásd lejjebb), tehát egyformán esnek latba.

Legfeljebb az életpályád miatti bérnövekedésed okozhatja, hogy az utolsó évek "hangsúlyosabbak". De ma már sokkal laposabb az életpályán a jövedelemnövekedés (-60%), mint régen.

"Ugyanaz a figura, aki idén megy nyugdíjba, tök más járadékot kap, mint az, aki tíz éve ment ugyanazzal a bérrel"

Az "ugyannazzal a bérrel"-t nem pontos. Nominál vagy reál?

De ilyen helyzet a részleges valorizáció (utolsó 3 évét elsunnyogták) miatt volt (és van?). ezen vmit javítottak/csökkentették (talán el is törölték?)

Egyébként nem azt mondtam, hogy hibátlan a nyugdíjszámításunk, sőt, szerintem azzal van inkább gond, és nem a felosztó-kirovó rendszerrel.

De a jogosultság számítási anomáliákkal és a degresszióval sem akkora a gond, mint sokan mondják. Ehhez vesd össze a várható élettartamot tanult és tanulatlanok között, és ennek függvényében értelmezd a "perverz jövedelemtranszfer"-t a társadalombiztosításon belül, és látod, hogy a szegények támogatják a gazdagokat. Ezt szabályozza a degresszió.

De biztos lehet ennél jobb megoldást kitalálni (erre is).

Megjegyzem, felosztó-kirovó elvű minden NY-EU-i, és az USA nyugdjrendszere is (felosztó-kirovó),
és pl. a német pontrendszert használ, és tart nyilván, nem a befizetett járulékot.

Tehát nem attól lesz egyéni a számlád, hogy a járulékot látod rajta.

Azzal viszont maximálisan egyetértek, hogy olyan számítási mód legyen, ami összeadó elvű, és azzal is, hogy ÉVENTE tájékoztassanak a várható jogosultságról (ami persze csak a múltra és jelenre alapuló becslés, de az is sokkal jobb, mint a semmi).

De ilyen hisztire akkor sincs szükség:

"Annak a ténynek, hogy speciel én mennyi járulékot fizettem be, semmi jelentősége nincs, ennyi erővel azt is nyilván lehetne tartani, hogy hány pókot ettünk meg álmunkban életünk során"

hot-spot (törölt) 2013.06.13. 09:32:42

Szerintem nem szabad sem egyéni sem pedig másmilyen számlára gyűjtögetni.
Az értékek gyűjtögetésével meg az a baj,hogy mondjuk 80 felé az embertől az ilyesmit már egy baltacsapással el szokták venni.
Javaslom hogy mindenki gyűjtsön szárazbabot és lencsét a padlására,hogy öreg korára is legyen mit enni.

Másik jó befektetés a gyerek,de abból kell minimum 4-5,hogy legyen legalább 1,amelyik ráér azzal foglalkozni majd,hogy oda bassza nekem a zsíros deszkát vagy a tejbegrízt.

hot-spot (törölt) 2013.06.13. 09:42:06

A gyerekből vagy 4 db-t vagy egyet se!
első utódot az ember elmajmolja,
a másodikat azért majmolja el,mert az a kisebb
három gyereknél egy biztosan elkallódik,mert a szülő a figyelmét már képtelen megosztani
négy gyereknél kezdődik a normális nevelés,ami a körülményekből adódik.Ebben az esetben már a nagyobb kőccök is segítenek ellátni és figyelni a kisebbekre,tudomásul veszik hogy nem ők vannak a világban egyedül stb
öt gyereknél már olyan jól elpüfölik egymást,hogy nem unatkoznak.Megtanulnak csapatjátékosok lenni.

Husz_János_Puszita 2013.06.13. 17:10:00

Én inkább osztrák nyugdíjjal valorizálok. Majd hazajövök itthon ingyér utazgatni. Nem ám, hozom az akkori 75%-os ÁFÁ-mat is.
süti beállítások módosítása