A rezsicsökkentés kormánya kétszeresére emeli a készpénzfelvétel díját augusztusi hatállyal. Ezt csak azért írom le, mert egyik kedvenc stilisztikai eszközöm az oximoron. Azon egyébként nem kell meglepődni - hiába tépi a száját meglepetésről meg skandallumról a sajtó -, hogy a pénzügyi tranzakciós illetéket megemelik. Ez már hónapok óta köztudomású, sőt annak bevezetésekor már bejelentette a kormány, hogy simán elképzelhető e téren némi emelés.
Szóval lett is, készpénzfelvétel 0,3 helyett 0,6 százalék, hatezres korlát kiiktatva, átutalás pedig 0,2 helyett 0,3. Keményen nekiment ezzel az intézkedéssel a készpénzhasználatnak a kormány. Matolcsynak nevezett jegybankelnök már sír emiatt egy ideje, s most meg is lett támogatva a módosítással. Azért az egy ATM-es falvakban inkább egyszerű szívatás lesz ez a változás semmint motiváció a kártyahasználatra, de hát ez van, faluban ne bagózz és ne vásárolj, ez a tanulság.
Azt már nem emlegették ilyen sűrűn a skacok, hogy majd a telefonadót is emelik. A cégeset persze, magánszemélyekre vonatkozó adó marad a régi. Az más kérdés, hogy a céges telefonok jó része sima kkv flotta, kedvező percdíjat ad a cég, de mindenki fizeti a magáét. A számla automatikusan ugrik, hiszen amellett, hogy az adó kettő helyett három forint lesz, a plafon is nő, 2500-ról ötezer forintra. Vagyis baromira a magánszemélyek szívnak ezzel az emeléssel is, de tök mindegy.
Mert az igazán meglepő nem is ez - hiszen ezek épp azok az adók, amelyeket bármikor lehet emelni, végül is most havonta 700 vagy 800 forint, az illeték ezer forint után három vagy hat forint, nem tök mindegy? Az igazi meglepetés a kamatjövedelem adójának emelése - pontosabban az adó mellett egészségügyi hozzájárulás kivetése, hat százalékkal. Miért épp a kamat, miért nem az árfolyamnyereség? Miért nem minden tőkejövedelem? Miért hat százalék? Az osztalékra 27, a cafetériára tíz, mi ez a hat?
És leginkább: mi végre ez az egész? Jó, a tranzakciós illetéket elszámolták, a tervezett 300 milliárdból 50 jött be, ami igencsak karcsú, de a többi? Mihály szerint a hiány tartása miatt, hogy nehogy visszakerüljünk a túlzottdeficit-eljárás alá. De miért kerülnénk, hiszen a költségvetés most éppen tartható? Ne már, tán csak nem osztogatni teccenek akarni és arra kell a fedezet?