Ha nagyon szar szóviccel erősített képzavarral szeretnék élni - hát hogyne szeretnék, ez az egyik erősségem -, akkor azt mondanám, Széles Gábor mint egy XXI. századi Ikarus túl közel merészkedett a naphoz és lassan elkezdett felpuhulni a szárnytollakat tartó viasz a hátán.
Igen, most jönnek a kiakadt kommentelők, hogy basszam meg tetszőleges nőnemű rokonomat, elvégre említett Széles Gábor az idén a kilencedik leggazdagabb magyarnak számít a maga 64 milliárd forintos vagyonával. Meglepő módon, tisztában vagyok ezzel, érdemes ugyanakkor kicsit közelebbről is megvizsgálni említett úr ténykedését. Nem vitatom el, hogy az egyik legzseniálisabb húzás volt az övé: szarért-húgyért megszerezte a fehérvári buszgyárat, irdatlan pénzért eladta, majd lényegében ingyen vissza is vette a honi piacról halvány finggal sem rendelkező francia befektetőktől.
Szóval annak idején Széles baromi nagyot húzott. És utána? Hát én nem igazán emlékszem semmi gigantikusra. Persze baromi sok pénzt lehet forgatni, a privátbankár nyilván ül a bringán álló nap és melózik, hogy legyen évi pár milliárd a Magyar Hírlapra meg az Echo TV-re. Ki lehet számolni, hogy ha állampapírban tartotta a lé nagy részét Széles, akkor is összejött neki az éves átlagbér havonta, de ez mind-mind a rendszerváltás utáni rablókapitalizmusban (vagy minek nevezzük azt az időszakot) összeszedett vagyon kényelmes újrahasznosítása. A Videoton szépen gurul, éljen a buszgyártás, de hol vannak a nagy ívű dolgok?
Nem, nem kell feltétlenül egy régi motorosnak, egy nagy gyárosnak innoválni ezerrel. Csak hát Széles kábé ezt nyomja folyamatosan. Hogy ő majd mi mindent fog itt forradalmasítani. Kínában gyárt majd Ikarusokat, ami gigantikus versenyelőnyt jelent - mert nyilván ez másnak még nem jutott eszébe -, olyan technológiát fejleszt, amitől mindenki összepisálja magát. Széles Gábor nagyjából az ezredfordulótól kezdve folyamatosan innovál, de azon a kibaszott gyárkapun csak nem jön ki semmi.
Állami tőgy nélkül a derék Széles kissé elveszett lenne. Nem kellene persze a Blahán sorban állni a gulyásért, elvégre a 64 milliárd elég sokáig kitart - főleg így a rezsicsöki után -, de mégiscsak elgondolkodtató az egész. A Műszertechnika leginkább az ingatlanportfóliója miatt bír jelentőséggel, a médiavállalkozásokról ne beszéljünk, a Vidi működik, de azt viszonylag sok cégtulaj elmondhatja magáról, hogy vinni tudja a vállalkozását - főleg állami megrendelésekkel. Ebben mondjuk a Közgép például sokkal jobb.
Nem az ufózás meg a kikapcsolt gravitáció, de még nem is a minden delejt kiváltó energiacella itt a legárulkodóbb jel, hanem a szöveg mögött húzódó tények. Széles nem csinált semmi extrát az utóbbi 10-15 évben, mégis azt gondolja, hogy mindent sokkal jobban tud. Jobban tud írni az újságírónál, tökéletesen érti a fizikát - elvégre villanykaros volt -, és csak azért nem lett miniszter, mert igazából nem is akart politizálni, és nyakon vágta egy vírus. Gabibá, ez kend legnagyobb tévedése. Általában ugyanis a hanyatló tehetségek hiszik magukat tévedhetetlennek és válnak saját tudományuk, vállalkozásuk legnagyobb gátjává.