A pénzbedobós parkolás legundorítóbb eleme régóta az, hogy ha nem érsz vissza a verdához az előre megadott és kifizetett idő végére, pofátlanul magas összegre büntetnek. Ugyanúgy sok ezer forintra kúrnak meg, ha kifizetsz három órát, de csúszol 16 percet, mint ha egyáltalán nem is veszel parkolójegyet. Így aztán megváltásként jött a lehetőség jó pár éve, hogy mobillal lehet parkolni. Indítod, zárod a parkolást, utólag fizetsz a mobil számláról, nem fordulhat elő, hogy elhúzódik az ebéd, vagy várni kell a kupiban, ezért kifutsz az időből.
Érthető, hogy gyorsan népszerű lett a mobilparkolás, aminél legfeljebb az a cumi, ha elfelejtjük leállítani, így az óra ketyeg a lehetséges maximumidő végéig. De még ezzel is jóval kevesebbet bukunk, mint egy büntivel. Az autósok úgy benyelték a 75 forintos kényelmi díjat is, mintha az tök természetes lenne, s valószínűleg most, hogy államosították a mobilparkolást is, inkább azon hőbörögnek, hogy picsába, júliustól megváltozott a telefonszám. Nem pedig azon, hogy mivel az sms-es fizetés a legnépszerűbb, a többségnek jóval drágább lett a szolgáltatás.
A narancsos fiúk annó azon rágtak be, hogy egy luxuskocsival járó ex-szoci alpolgármester kaszál a bóton, inkább az lett volna a meglepő, ha nem akarják előbb szarér-húgyér felvásárolni a magánszolgáltatót, majd miután ez nem ment, lazán államosították az egész bizniszt. A Fidesz lopáslistáján a huszonsokadik oldalon szereplő hangyafasznyi tétel ez, költségvetési szinten tényleg lótöcs az a közel egymilliárd forint, amiből kiépítették az új rendszert, pár év alatt meg is térül a hülye kényelmes autósok befizetéseiből.
A fő kérdés azonban nem az, hogy egy jól helyezkedő volt politikus-milliomost gazdagítok-e szívesebben a mobilparkolás kényelmi díjával, vagy a viktorállamot? Mert egyiket se. Egyrészt elvárnám, hogy ne legyen extra költség. Ne magyarázza meg senki, hogy többe kerül egy mobilos parkolási rendszer fenntartása, mint a parkolóautomaták megvétele, fenntartása és a készpénz begyűjtése, kezelése. De ha már mindképp kell extra díj, akkor nem zavarna, hogy az állam koordinálja az egészet az országban, de fillérre pontosan számoljon el azzal, milyen közcélra használja fel a költségei után fennmaradó bevételeket.
Az a legérdekesebb, hogy a mobilszolgáltatók miért garázdálkodhatnak kedvükre a pofátlanul magas díjakkal. Mert az sms-parkolásnál a kényelmi díj nagy része az ő zsebükbe megy. Miközben a nagy rezsicsökkentők a szart is kirázzák az gáz és villanyszolgáltatóból, valahogy senkit se zavar, ha a mobilparkolás esetében évről évre 30-40 százalékkal emelnek a mocskos telefonmultik, pedig most, az államosítás kapcsán is megtették.
Persze a legnagyszerűbb az lenne, ha a júzerek agyába költözne némi értelem. Ha rájönnének, hogy nem csak méregdrága sms-parkolás van a kínálatban, hanem más szolgáltatóknál olyan okostelefonos verziók is, melyekkel nem csak egyszerűbb a művelet, de olcsóbb is. Ordenáré dolog volt ez az államosítás, de legalább általános lett a lefedettség, minden szolgáltató ajánlata elérhető bárhol. Most itt a lehetőség, hogy a tudatos autós megkeresse a legjobb és legolcsóbb szolgáltatót, s ha sokan tesznek így, a mobilszolgáltatók nyelhetik a harcifaszt, kénytelenek lesznek az sms-es verzióra maguktól díjat csökkenteni.