Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2015.01.18.

Atombombát dobott az évtized leghülyébb bankára

Hakapeszi Miki

Mi meg azt hittük, hogy Matolcsynál nincs dilettánsabb jegybankár a földön. Jó érzés, hogy van, de egyszerűen értetlenül állunk a történések előtt. Amit Thomas Jordan vezetésével a svájciak csináltak, az már most bekerülhet a Guniness rekordok könyvébe a tök feleslegesen legnagyobb pusztítást végző jegybanki döntések kategóriában.

A magyar kormánynak és a megmentett devizahiteleseknek óriási mázlijuk van a miatt, hogy épp most, pár hónappal a forintosítás után gurult el a gyógyszer Svájcban. (Még mielőtt a trollok számon kérnék: igen, kitűnő ötlet volt a kormány részéről a piaci áras forintosítás, de ha már ezt választották késtek vele nem is kicsit. Másrészt azzal, hogy ahogy szelektáltak a bekerülők között és a mentés többi részével továbbra sem értek egyet.) Talán nem túlzás azt mondani, hogy ebbe a csúcskreténségbe többen fognak belehalni, mint a Charlie Hebdo elleni terrortámadásba.

Az elképesztően nagy tőzsdei veszteségek időszakában eddig is megnőtt az öngyilkosságok száma, meglepő lenne, ha ez másként lenne a 2010-es években. Márpedig itt most alsó hangon is több százezren buktak vagyonokat, vagy akár mindenüket. Van ilyen máskor is, de most nem saját elcseszett befektetési döntésük, hanem nagyrészt néhány húgyagyú döntéshozó miatt. Persze az is egy döntés volt, hogy hittek a svájciaknak, meg abban, hogy a piacok alapvetően mindig működésképesek. Óriási baklövésnek bizonyult mindkettő.

Arról még lehet vitatkozni, hogy mennyit és mekkorákat kamuzhat egy jegybank. Ha nem akarja, hogy a piac elkezdjen valamilyen irányba spekulálni, nem árt, ha szándékait titokban tartja. De esetünkben nem volt semmilyen spekuláció, nem volt miért kommunikálni, az alelnök mégis bizonygatta, hogy a sáv fenntartása a rendszer erős pillére - aztán két nap múlva eltörölték a picsába. Tehát még egyszer, ez ordas nagy átkúrás, de egy befektetőnek bele kell kalkulálnia. Ezek a jegybanki pöcsök is csak annyira beszélnek poziból, mint az elemző, vagy stratéga, aki mindig azt a terméket ajnározza, amiből cége feltankolt, de az ára baszik emelkedni. Ezekre az úgynevezett szakértőkre se szabad hallgatni soha.

A gond tehát nem az, hogy nagyobbat blöfföltek, mint Orbán Viktor öt ünnepi beszédében együtt véve. Hanem az, hogy miközben egy fél év tapasztalattal bíró tréder is nagyjából meg tudta volna jósolni a pici reakciókat, ezek a tökök képtelenek voltak rá. Pontosan tudhatták, hogy iszonyat mennyiségű spekulatív pozi épült a piacon, s ha nem tesznek óvintézkedést, a frank felértékelődését korlátozó sáv eltörlésével pánikszerű zárások, majd kényszerlikvidálások indulnak el, megjósolhatatlan, kontrollálhatatlan folyamatokat indítva el az árfolyamban. Mégse tettek semmit. Ledobták az atombombát, aztán bementek a bunkerba és nézték a pusztítást: 40 százalékot ugrott a frank az euró ellenében, ilyenre a szabad árfolyammozgások bevezetése, 1971 óta egyszer sem volt példa. Ezerféleképpen lehetett volna csinálni úgy, hogy kontroll alatt tartsák az eseményeket, de ezek az idióták nem tettek semmit. Erre az elképesztő hanyagságra és felelőtlenségre valóban nem számíthattak a befektetők a világ egyik vezető jegybankja részéről.

Két nappal az események után még nem látni biztosan a következményeket. Az euró/svájciban a zuhanás akkora volt, hogy a menekülésre szolgáló stop megbízások sem tudtak teljesülni, a bankok kétharmada egyszerűen nem tudott árat jegyezni. Lehetetlen volt kimenekülni a pozíciókból, irgalmatlan veszteségekbe szaladtak bele sokan. Persze a jó oldalon álló mázlisták meggazdagodtak, de lehet, hogy csak papíron, mert a vesztes oldal nem biztos, hogy fog tudni fizetni. Az biztos, hogy a betett pénz többszörösét bukó ügyfelek tömegesen döntik csődbe a forex szolgáltatókat, nyilván hatalmas pereskedés is lesz még köztük arról, hogy kinek kell állnia a cechet.

Nagy hedge fundok mellett magyar befektetési alapok is hatalmasat szoptak, élükön a hazai befektetők egyik nagy kedvencével, az OTP Suprával. Globálisan akár komoly nagybankok is megrendülhettek, ez pár nap múlva derül ki. Utoljára a 2008-as válságban volt olyan, hogy piacok fagytak le a félelem és a bizalmatlanság miatt, na most néhány svájci farok elintézte, hogy hót feleslegesen leálljon a világ legnagyobb forgalmú piacának az egyik legfontosabb része.

Az egészben az a legdurvább, hogy magukkal is jól kikúrtak ezek az arcok. A paritást lazán megugorva több mint 20 százalékkal értékelődött fel a frank és még ki tudja, hol a vége.Svájc helyből baszhatja a versenyképességét, már tegnap beindult a bevásárlóturizmus Németországba, a jegybankjuk presztízse meg romokban. Meglepődnék, ha sokáig a helyükön maradnának.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

118 komment · 2 trackback

Címkék: hülyeség svájci jegybank

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr577082503

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Sose találnád ki, hogy kit tennének az Ukrán Nemzeti Bank élére! 2015.01.18. 20:38:03

Az egyik ukrán hírportál a lentebbi elképesztő hírt közölte. Aki eddig azt mondta, hazugság, hogy Ukrajna a Nyugat kapcarongya lett, az most nyugodtan elkezdhet sűrűn bocsánatot kérni. A cikk lényege, hogy a milliárdos amerikai üzletember, Soros Gyö...

Trackback: Kinyíratnád az alkalmazottaidat 5 milliárd forintért? 2015.01.18. 20:35:48

5 milliárdot kaszált 1 nap alatt alkalmazottai halálán a Charlie Hebdo. Előre megtervezett üzleti húzás volt a fél szerkesztőség lemészároltatása, ami után a lap következő heti bevétele a szokásos 43 millió forintnyi euróról közel 5 milliárdnyi euróra ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mostly Harmless 2015.01.18. 11:53:53

az a lényegi különbség a svájci jegybank és a mienk között, hogy amott egy ilyen szintű elkúrás után igenis várhatók személycserék.

toportyánzsóti 2015.01.18. 15:51:42

Euro 20%-ot esett a dollárhoz képest pár év alatt,500 milliárd dolcsi minusz után elunták hogy a leghülyébbek is ellenük spekuláljanak.Pár spekulátor most bekaphatta...

rolldog 2015.01.18. 16:56:31

@toportyánzsóti: istenem, ennyi hulyet mint a magyar kommentelok tomkelege. Eppen, hogy nem ellenuk spekulaltak, miert olyan nehez ezt felfogni? A problema, hogy sokan azt csinaltak, amit a jegybank megigert nekik es megis beszoptak. Ennyire nem ertetted Hakapeszi irasat vagy csak tenyleg ennyire sotet vagy?

toportyánzsóti 2015.01.18. 17:31:50

@rolldog: Tömkeleget hol látsz mert itt nincs,tényleg ennyire sötét vagy a számokhoz?

J.László 2015.01.18. 19:15:19

Esetleg nem direkt csinálták?

ProsTata 2015.01.18. 19:28:19

Azert van ennek egy masik vetulete is.
A svajci jegybank lenyegeben minden lehetoseget kihasznalta az arfolyamkuszob vedelmeben. Beleertve a negativ hozamokat is. A vallalt kuszob nem a mgyar, vagy epp lengyel stb svajcifrank hiteleseket volt hivatott vedeni, hanem a svajci exportoroket. Ezert a jegybank hosszu ideje kenytelen volt - egyeb lehetosegek kimerulese okan - devizat vasarolni frankert. Ezt nem lehetett a vegtelensegig csinalni. Nincs annyi frank a vilagon, amennyire szukseg lett volna. Mivel az USD/EUR arfolyam aranyok erosen valtoztak, ez lehetett az utolso csepp a poharban. Kihatraltak az EUR mogul. Kimondatlanul a kuszobbel gyakorlatilag az EUR-t tamogattak. Eddig.
En ovatos lennek azzal, hogy innen lehulyezzem a vilag legjobb bankarait. Nyilvan tudtak mit csinaltak, nyilvan kalkulaltak a kovetkezmenyekkel, csak nem szivarogtattak es ezzel nem inditottak el meg nagyobb spekulacios lavinat. Mas orszagokban, pl magyarisztanban valahogy mindig megelozi a tozsde a sarkalatos donteseket...
Ja es a svajci jegybank sem jotekonysagi intezmeny. Leszarja a frankban eladosodott kulfoldieket!

rolldog 2015.01.18. 19:31:55

@toportyánzsóti: amit te irsz, azt a sok ketbites fideszes mormolja reggeltol estig: spekulans, fuj, spekulans, fuj! De azon elgondolkozni, hogy ha a sok spekulans valoban a jegybank ellen spekulalt volna, akkor most kogazdagok lennenek, nem pedig foldonfutok az mar tul megerolteto, sot fajdalmas lenne! De nem baj, csak hajtogassuk amit a part megkivan: SPEKULANS, FUJ, SPEKULANS, FUJ!

Jahh, es nez korul egy picit, mindenhol ezt a baromsagot irjak (portfolio.hu, 444.hu stb)

rolldog 2015.01.18. 19:36:22

@ProsTata: de lett volna annyi frank, hiszen csak a PRINT gombot kellett volna megnyomni. Az lehet, hogy a kulfoldon frankban eladosodottakat leszarja (egyebkent helyesen), de ezzel inkabb a sajat lakossagat szivatja, ugyanis egy csunya deflacios, recessios spiral is kialakulhat belole.

miskolc 2015.01.18. 19:48:41

Ez az akció egyértelműen az euró végét jelenti. Nem hülyék a svájciak, hogy a lehetetlen árfolyamgáttal védjék a haldoklót. No, meg ne hogy már a dollárnak legyen vetélytársa. (euró)

pandacsökiboborján 2015.01.18. 19:49:19

Lehet, hogy olvassak Matolcsy "muveit "

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.18. 19:51:27

@toportyánzsóti: "Euro 20%-ot esett a dollárhoz képest pár év alatt,500 milliárd dolcsi minusz"

@ProsTata: "Mivel az USD/EUR arfolyam aranyok erosen valtoztak, ez lehetett az utolso csepp a poharban. Kihatraltak az EUR mogul."

Igen. Nem tudom, hogyan lehetett volna ügyesebben csinálni. Amint kimondják, hogy megszűntetik az árfolyamküszöböt, indul a roham. Bele kellett volna önteniük a feneketlen kútba még több frankot?

Talán azt csinálhatták volna, hogy előre rögzítik, milyen ütemben csökkentik az árfolyamküszöböt. Mondjuk 6 hónap alatt 20%-kal. Mivel megvan a hitelességük, talán viszonylag kevás véráldozattal be tudták volna tartani.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.18. 19:55:03

@rolldog: "spekulans, fuj"

Az a sokszázmilliós veszteség, amit a most siránkozók elszenvedtek, a fújpekunánsoknál landolt. Akkor? Most vagy sajnálod a siránkozókat, de akkor fújolnod kell a spekunánsokat, vagy azt mondod, hogy ez így volt rendben, a piac törvényei érvényesültek, mint mindig.

nimonic 2015.01.18. 20:05:49

Jordan nem fog lemondani.Nincs miért.A rendelkezésre álló, kizárólag rossz forgatókönyvek közül választott.Valószínűleg jól.A svájci export megszívhatja, de várjuk meg , hogy hol stabilizálódik az árfolyam.A bevásárlóturizmus meg eddig is virágzott.Ezt nem olvastam valahol, hanem látom nap mint nap.Annyi történt, hogy a németek már otthon tankolják a benzint is.

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 20:17:50

@rolldog: de, ellenük, csak nem érted. Olyan volt ez, mint egy különleges kaszinó: addig fogadhattál, amíg nyertél. Ha nem nyertél visszakaptad a pénzed, a thetáért kellet fizetni, de azt pedig további leverage-el vagy opcióval theta hedgeled. Aztán egyszer csak nyersz egy kurva nagyot, akkor pedig kisétálsz a kaszinóból. Na ezt a gameplant fejezte be svájc. Mesélhetnék neked a másodlagos valuta jelenségről is, valamint az euróhoz kötés csúszó eurónál tötrénő kosár- költségekről, de nem hiszem, hogy ez a világ olyan izgalmas lenne. ..

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 20:21:32

@nimonic: svájc épp megmentette hosszú távon a gazdaságát. Egyébként kurvára nem lepne meg, ha lassanként kiderülne, higy a svájci jegybank megbízott fundokon keresztül szarrá longolta magát és ez a döntés, ami a blogposzt írója szerint akkora buta lépés, tulajdonképpen közel nullszaldós volt svájc számára.

budapest23 2015.01.18. 20:24:23

Azért a gazdaságok realista megítélésében valahol bibi lehet, ha egyre jobban megéri Németországban élni és Svájcban dolgozni, pénzt keresni.

Vagy csak én érzem úgy, hogy ennek legalább egy alapszinten kiegyenlítettnek kéne lennie, ha mindkét gazdaságról azt szeretnénk állítani, hogy "egészében azért rendben van"...?

zobod 2015.01.18. 20:29:02

Svájc, egy nyolcmilliós ország adja a világ negyedik legnagyobb fizetési mérleg többletét, ami már észrevehető globális szintű hatás. A németek, hollandok, kína, és az olajállamok fizetési mérleg többlete mellet a svájci a globális egyensúlytalanság egyik jelentős forrása. Ebben jelentős szerepe volt a küszöbbel manipulált CHF árfolyamnak, amit most feladtak. Lehet, nem egészen szuverén módon.

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 20:31:47

@miskolc: meg annak a pökhendi, a valóságit semmibe vevő, politikusok által nyomott rendszernek is, hogy nemzeteken átívelő közös valutát nyitunk a tagállamok kölcsöneinek konszolidációja nélkül. A frank csak egy kanári a szénbányában, előszele valami sokkal nagyobb veszélynek, a totális valutaháborúnak. Nem hiába korrelál a dax és az spx akkor, mikor a cac és a görög tőzsde összeomlóban van: megindult a tőkeáramlás németország felé, nem sok idő múlva beköszön a márka.

aleb19 2015.01.18. 20:39:14

amikor egy fuggetlen jegybank fuggetlen es nem kiszamithatoan egyeztet a spekulansokkal...

amugy akik befurodtek azok nem a svajcifrank ellen spekulaltak
hanem azert szivta meg sok felelotlen broker/alap mert frank hitelbol finananszirozta mas devizasugyleteit

zobod 2015.01.18. 20:48:14

@fogyasztói magastartás: a világgazdaság nagy merkantilista játékosai az elmúlt években egészen gátlástalanul manipulálták az árfolyamukat. A németek, hollandok az euro használatával - a márka vagy a gulden alighanem lényegesen erősebb lenne -, a kínaiak adminisztratív eszközökkel, akárcsak a svájciak is. Ráadásul ezek nem olajállamok, ahol az olajjövedelmeket az állami alapok végül befektetik. Soros szokott róla értekezni, hogy ez az így létrejövő egyensúlytalanság milyen kockázatokat rejt, különösen a németek felelőssége mekkora. Érdemes a személye elleni jogos ellenszenvet félretenni, és elolvasni egy-két ilyen cikket. Az economywatch-on meg az ft.com-on hozzá lehet férni, előbbi ingyenes.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.18. 21:02:46

Én nagyot bukó befektetési alap ügyfelei helyében pert fontolgatnék. Milyen befektetési alap az, ahol a pénz 98%-át egyetlen pozícióban tárolják, méghozzá a svájci frankot shortolják?

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2015.01.18. 21:04:24

Én azt mondom, várjuk ki a végét.

Nem vagyok közgazdász, nem értek a gazdaság mélyebb összefüggéseihez, de tapasztalatból tudom, hogy az elemzők vilávége-jóslatai a legritkább estben szoktak valóra válni.

Azt pedig nehezen tudom elhinni, hogy pont a bankvilág egyik fellegvárában hülyék és dilettánsok hozzanak döntéseket. A svájciakra ez nem jellemző. Lehet, hogy egészen másképp festenek majd a dolgok, ha már eltelt néhány hónap és lenyugodtak a piacok.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.18. 21:07:05

@zobod: A fizetési mérleg többlet mitől lenne az egyensúlytalanság oka? Az lenne a normális, ha mindenki mínuszban lenne?

@aleb19: De, a svájci frank ellen spekuláltak.
www.portfolio.hu/befektetes/befektetesi_alapok/itt_a_lista_ezek_a_magyar_alapok_buktak_a_legnagyobbat_a_svajci_frank_miatt.208995.html

aleb19 2015.01.18. 21:14:26

@Online Távmunkás: ertem ...a portfolio.hu a legjelentosebb,legtevedhetetlenebb lap es az otp a vlag legmeghatarozobb bankja neked meg a gugli a legjobb baratod

zobod 2015.01.18. 21:19:27

@Online Távmunkás: nem úgy általában a többlet vagy hiány, hanem a kiugró, folyamatos többletek és hiányok okoznak egyensúlyhiányt. Svájc esetén 65 milliárd dollár körüli összegről van szó, évente.

ftalphaville.ft.com/2015/01/16/2092162/switzerlands-problem-isnt-an-expensive-currency-but-anemic-consumption/

G. Wolf 2015.01.18. 21:28:54

Azért eléggé bátor dolgonak tartom kijelenteni hogy T J hülye... Én pl nagyon szerenék itthonra egy ilyen hülye jegybankelnököt.

Svájciak ritkán szoktak pénzügyekben rossz döntést hozni, az hogy a világ többi részének rossz, hát ez van, nekik a svájci érdeket kell figyelembe venni. Nem a világ érdekeit. Az meg később derül ki csak igazán hogy most ez jó döntés volt-e vagy sem.

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 21:29:48

@zobod: köszi. általában sok az ilyen értekezés meg okoskodás.

én csak azért kommmenteltem ide, mert szerintem nem a bankár a leghülyébb, hanem pl. az olyan blogger, aki nem gondolkodik, mielőtt nagy arccal ír valamit bele a világba. jó, mondjuk a nikk komolytalan, meg a blog.hu nem alkalmas a dolgok tényleg komoly megbeszélésére, de pl. egy ilyen húzás és annak a pontos elemzése talán nem az, hogy hülye a svájci jegybank....

finanszírozhatatlan volt a kötés minden szempontból veszélyes svájcnak. kiléptek a buliból, többé nem fizetik az európai bankok toxic assetjeit, a lovak közé dobták a gyeplőt, oldja meg merkel mami, meg a sok fasz brüsszelben. nekik svájcot kell szem előtt tartani. ennyi.

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 21:35:22

ja, csak annyit, hogy én már 2011-ben megmondtam, mit kellene csinálni..

kigondoltam.blog.hu/2011/08/03/svejcifrank

és meg is csináltuk!

kigondoltam.blog.hu/2011/11/25/svejcifrank_ii

és szarosra nyetrtük magunkat

és pénteken megint megcsináltuk, és szarosra nyertük magunkat!

2015.01.18. 21:36:01

Most akkor a lila tehenek nem lesznek piacképesek és a kínaiak fogják a milkát is gyártani?

Brix 2015.01.18. 21:38:57

Az igazi atombomba még nem robbant fel , a svájci frank hirtelen felértékelődése , csak előszele a várható eseményeknek...Egészen elképesztő , amit a világ jegybankjai csinálnak a fizetőeszközök elértéktelenítési versenyében. Amit eddig nyomtattak- tízezer milliárd nagyságú összeg- annak a 90%-a a felső 1%-ot gazdagította, a válság mégsem oldódott meg...

2015.01.18. 21:40:49

@Zerwikaptur - .......Hármat egy Lehet, hogy egészen másképp festenek majd a dolgok, ha már eltelt néhány hónap és lenyugodtak a piacok.
Válasz erre ;

Kiderül hogy a dodó és az euró ( főleg utóbbi ) egy guriga taknyot ér ?
Lesznek itt még meglepődések szerintem.

2015.01.18. 21:51:09

Ez azt jelenti, hogy az EU rá lesz kényszerülve arra, hogy kibéküljön az orosszal .

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.18. 21:52:17

@Diorella Queen: És a luxusórák helyett is kínait fognak venni, mert az olcsóbb :)

@zobod: OK, köszi.

@aleb19: Végülis csak az ország legjelentősebb alapjáról van szó, akik pont azt csinálták, amit szerinted senki. És az OTP ezzel nincs egyedül a világon...

Arcade Macho 2015.01.18. 21:53:30

szerintem meg ez is Orbanek bune :)))
hiszen az elmult fel evben dongoltek a CHFet, hiszen nekunk EUROban volt a devizatartalekunk, a hiteleskek miatt meg ezt at kellett valtani
eddig birta cernaval a svajci jegybank

2015.01.18. 21:56:05

@Online Távmunkás: Az iparnak nem tart semeddig átcuccolni másik országba.
Láttunk már erre példát sokszor mi magunk is.
Aztán meg a teheneknek is tökmindegy hogy hol adják a milka ízű csokis tejet a tőgyükből.

2015.01.18. 21:58:44

Az EU-nak erősítenie kell a pénzért, az eurot,méghozzá trükkök nélkül.
Ki kell békülnie az oroszokkal, be kell vezetnie az alanyi jogon járó jövedelmet és be kell engednie egy rakás afrikaki beduint hogy legyen fogyasztó a túltermelésre.

aleb19 2015.01.18. 21:59:53

@Online Távmunkás: igen egyhangyafasznyiország legjelentősebb alapjáról van szó

2015.01.18. 22:00:21

Vagy elfoglalhatják Svájcot mint ahogy Kuvaitot a kockáskendős.

rolldog 2015.01.18. 22:01:55

@fogyasztói magastartás: azert mert bedobod a gorogoket a Black-Sholesbol meg nem leszel okosabb. Valoban kurvara nem erdekel az eurohoz kotes csuszo euronal valo kotes koltsegerol, mert semmi koze az egeszhez.

Egyebkent meg mi kulonbozteti meg a jo tradert a sleptol? Az ALAZAT! A nyerovel arcoskodokat meg a kaszas elobb-utobb ugyis utoleri. En szoltam.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.18. 22:02:16

Nem vágom az összefüggést, amit többen is írnak, hogy ez most az eurónak milyen szar. Miért is omlana össze? Nyugi, nem fog, ha igen, akkor rendezetten bomlik fel a zóna és nem a következő pár évben.

@fogyasztói magastartás: @G. Wolf: esetleg fel kéne fogni azt, mit láttok, mielőtt fikáztok. egyetértünk, hogy az árfolyam védelme fenntarthatatlan volt, a problémám az, AHOGY ebből kihátráltak. Irgalmatlan és felesleges pusztítás helyett koordináltan, ésszel kellett volna. És igen, nyilván csak a saját érdeküket kell nézniük, de nekik se jó, hogy egy lórúgással 22 százalékkal feljebb találták magukat.

aleb19 2015.01.18. 22:02:56

@Diorella Queen: 'Az EU-nak erősítenie kell a pénzért, az eurot,méghozzá trükkök nélkül"

eppen mostandag fogjak gyengiteni a nagy kotveny vasarlas beinditasaval

2015.01.18. 22:06:09

@Hakapeszi Miki: Mit értesz az alatt hogy nekik sem jó?
Nincs szinte ipara Svájcnak az egész a bankrendszerre épül, tehát ?

G. Wolf 2015.01.18. 22:13:21

@Hakapeszi Miki: miért vagy benne biztos hogy nem jó (legjobb?) döntést hozták?

2015.01.18. 22:16:12

Ez olyan mint ha valaki azt mondaná hogy a japán mezőgazdaságnak annyi lett egy pusztító tájfun miatt, azt szinte nincs is a japóknak mezgazuk.
No mindegy.

Alick 2015.01.18. 22:42:23

@Online Távmunkás: "a svájci frankot shortolják?"

Véégre tette a dolgát a svájci jegybankár, már várható volt... nálunk ezért EUR shortolás ment, köszönjük szépen a többezer pipet! :))

Alick 2015.01.18. 22:44:49

@miskolc: "No, meg ne hogy már a dollárnak legyen vetélytársa."

A következő a dollár lesz, de még egy kicsit odébb van...

HaCS 2015.01.18. 23:06:26

@Diorella Queen:

Nestlé, Omega, Schindler, Novartis, Stadler Rail, Swatch, Holcim, Leica, Brown Boveri, Sandoz, Victorinox, Syngenta

Bár nekünk lenne ennyi világhírű cégünk.

HaCS 2015.01.18. 23:08:37

@Diorella Queen:

Nestlé, Omega, Schindler, Novartis, Stadler Rail, Swatch, Holcim, Leica, Brown Boveri, Sandoz, Victorinox, Syngenta

Bár nekünk lenne ennyi világhírű cégünk.

ProsTata 2015.01.18. 23:43:06

@Hakapeszi Miki:

Már pedzették mások is, hogy az EUR-ra a legnagyobb nyomás most azért nehezedik, mert elég magas a sansza annak, hogy a görögök zónán kívül kerülnek.
Namost, ha ez megtörténik, akkor fog igazán mélypontra kerülni az EUR árfolyama az USD-hez képest és bizony a CHF-hez képest.
1. Ha a svájci jegybank fenntartja az árfolyamküszöböt:
Irdatlan mennyiségű CHF-et kellett volna belapátolni ahhoz, hogy az árfolyam paritást fenn tudják tartani, hiszen az addig EUR-ban fekvő pénzek menedéket keresnek. Két felé mehetnek, USD-ba és CHF-ba. Utóbbinak hagyománya van...
2. Ha a svájci jegybank elengedi az árfolyamküszöböt, akkor ugyanez a hatás érvényesül, de jóval kevesebb CHF-be kerül az árfolyamkülönbség okán, másrészt a menekülő pénzt inkább USD-ba terelik. Logikusan mindenki arra számít, hogy a hiszti után korrigálni fog az árfolyam... A svájciak így is sokat buknak a dolgon. Egyrészt a korábban az árfolyamküszöb védelmében felvásárolt iszonyú mennyiségű EUR kevesebbet fog érni. Másrészt a gazdaságukat biztosan átmeneti sokkhatásszerűen fogja érni.
Szerintem kicsik vagyunk mi ahhoz, hogy kívülről bíráljuk a svájci döntést, a körülmények tizedét sem tudjuk érteni.
Egyetértek azzal a véleményekkel, hogy szívesen adnék egy marék Matolcsy-t egy darab svájci jegybanki alelnökért. Nem hülye gyerekek és ha valamiben biztos vagyok, abban feltétlenül, hogy kiszámolták a következményeket. És ismétlem az óriási különbséget a magyar jegybanki és kormánydöntés hagyományokkal: semmi (!) nem szivárgott ki a döntésből, azt megelőzően! Mondjuk ennek van hagyománya a svájci bankoknál, ahol a banktitkokat komolyan veszik...

ProsTata 2015.01.18. 23:48:22

Egyébként elmondom kik az igazi nyertesei a svájci árfolyamküszöb feladásnak...
Azok a bankok és alapok, akik a jelentős negatív hozamok ellenére felvásárolták az állampapírokat, vagy svájci bankokban pihentették a pénzüket. Most azonban már van kockázata újabb pénzek odamenekítésének, hiszen drága a CHF a negatív elsődleges hozam pedig továbbra is fennáll.

hederg 2015.01.18. 23:54:04

Nem tudom miért sztárolják a felcsútit? Az állam bár jót tett egy csoporttal az adóság nem szünt meg! Talán kifizették a svájci frankot? Valahol bizony meg van az!

Adózunk ezért közösen! Talán Svájc leírta volna? Nem hiszem!

fogyasztói magastartás 2015.01.18. 23:56:46

@rolldog: sajnálom, ha nem érted, mit írtam, olvasd újra a kaszinós kommentet, aztán újra.

viszont sajnos lövésed sincs a kereskedéshez, tehát kérlek, ne oktass ki.

fogyasztói magastartás 2015.01.19. 00:00:56

@Hakapeszi Miki: na ez a baj, hogy nem látod azt, amit a pénzügyi világ lát. sajnos butaság a posztod, pénzügyileg helytelen, és be is vallod, nem érted.

ami nagyon nagy dolog.

viszont tényleg bonyolult elmagyarázni, hogyan néz ki egy adott, EU-n belüli eurós és egy EU-n belüli nem eurós ország svájci frank alapú kihelyezése összevetve a svájciak által bevezetett fixálással. adjuk hozzá, hogy a svájci frank az euróval szemben peggelt, viszont a dollárral szemben nem, és az euró a dollárral szemben lefelé megy.

na utána vedd a volumeneket, számolj, és gondold át, mekkora pénz a pegget fenntartani ebben a modellben. utána sokvalutás modellben. mondom, szerintem korai volt lehülyézned a svájci CB fejét.

fogyasztói magastartás 2015.01.19. 00:01:45

márhogy az a nagy dolog, hogy bevallod.

fogyasztói magastartás 2015.01.19. 00:03:37

@hederg: nagyon nagyot ütött a forintosítás a külföldi bankokon. várni kell még egy keveset, hogy előjöjjenek a farbával. csodálkoznék, ha benyelnék szó nélkül. azt sem látom, miért nem hápogtak pl. az osztrák bankok. ez nagyon fájhat nekik.

izgalmas, no.

2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek 2015.01.19. 00:04:15

VAGYONNYILATKOZAT:

A két perc alatt történő csodálatos meggazdaságaim alapja a jó befektetési képességeim voltak a munka alapú társadalomban:

2010 júniusában rendkívüli érzékkel fektettem be a forint zuhanásába
2015 januárjában viharos gyorsasággal értékelődtek fel a svájci titkos számlámra utalt orosz honoráriumok.

A meggazdagodásom tehát teljesen legális volt

Szargyártó Péter
mindenhová pozicionálható seggnyalonc

fogyasztói magastartás 2015.01.19. 00:05:11

@ProsTata: na, te nagyjából elmagyaráztad hakapeszinek. oksa.

2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek 2015.01.19. 00:05:37

@2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek:

Nekem is innen jött össze a legális vagyonom!

Rogán Tóni
az Ingatlan Polip Maffia Kft keresztapja

2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek 2015.01.19. 00:06:45

@2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek:

Nekem is!

Kósa Laja
30 millióval megmentett devizahiteles,
többszörös luxuslakás tulajdonos

s 2015.01.19. 00:30:06

"Svájc helyből baszhatja a versenyképességét"

Mikikém, túl sokat akarod használni az eszed. Már úgy értem, ahhoz képest, amennyi neked van. Akkor szóljál, ha a svájciak ordítanak a fájdalomtól. Addig mi a fasznak vészmadárkodsz, ember? Sokakkal kibasztak, ezt elfogadom, de az ő versenyképességük lényege nem az olcsó pénz. Az itt van minálunk, orbánföldön. Normális helyen ez csak egy szempont a sok között, méghozzá nem is a legfontosabb.

2015.01.19. 01:34:11

az egyetlen különbség köztük és Debilgyuri között, hogy a svájci fiúk a sarki legelőturizmus-finanszírozó kisbank ügyfélszolgálatáig fognak repülni.

toportyánzsóti 2015.01.19. 06:17:39

@rolldog: Hát ezt elqrtad nem kicsit,szenvedj tovább elmeherceg.

nu pagagyí 2015.01.19. 07:18:02

Úgy tudom, hogy a dollárral szemben sincs/volt árfolyamfékje a svájci franknak. Ami történt, hogy ezentúl az euróval szemben sem lesz. Egyszeri, radikális átpozicionálás történt, volt aki bukott, volt aki nyert. Svájc azért most lépett, mert az EU lazítani akarja szigorú pénzkibocsátási politikáját, hogy fellendítse valahogy a gazdaságot. Svájcra az árfolyamküszöb fenntartása többletterhet rótt volna, nem vállalták. Rövid távon ők is buknak, mert versenyképtelenné válhat a gazdaságuk, de hosszabb távon hatékonyabbá teheti azt.

2015.01.19. 07:29:26

@2015 a fideszesek Moszkva fele menekülnek: Ők nem lottó ötöst nyertek?
Azt hittem pedig...

slowMotion 2015.01.19. 07:42:38

Nem lehet végtelenségig önteni a lefolyóba a pénzt - voltak elemzők akik ezt már rágóta mondták, hogy nem lehet az egész világ ellen menni sokáig.
Kérdés, miért egyik napról a másikra történt meg dolog. Szerintem nyomós oka lehet, és ez nem a hülyeség. Inkább arra fogadnék, hogy ez a lépés is egy régebben kidolgozott forgatóköny alapján meglépett B (C) terv volt. Talán egyszer kiderül.
Az, hogy egy sor barom forex spekuláns bedőlt (be fog dőlni) meg nem szempont, egyszerüen pech gehabt.
Valahol az az érzésem, hogy a CHF/EUR tartás és elengedés költsége közel ért egymáshoz.

2015.01.19. 09:06:11

Talán ha a 28 eu-s ország nem 29 fele intézné a pénzügyeit hanem homogénebb lenne a zóna, kiiktatva az ilyen-olyan szutyok ország csődszituációkat, akkor az ejró is stabilabb lenne. De persze ez egy helyi kormánynak sem jó mert hirtelen sokkal kevesebbet lehetne lopni.

igazi Ténytár 2015.01.19. 09:19:55

@ Svájc helyből baszhatja a versenyképességét,

Hakapeszi! Te nem vagy akkora hülye mint Dionella, de nézd mar meg hogy milyen ipara van Svajcnak!

Azon luxus és magas hozzáadott értékű termékeknek semmi baja nem lesz a versenyképességgel.

Nem magyar görögdinnyét állítanak elő, azt is drágán!

igazi Ténytár 2015.01.19. 09:22:29

@Diorella Queen: Azért rendben hogy az internet szabad meg bárki hozzászólhat, de akinek ennyire minimális ismerete sincs az maradjunk inkább a kifestős könyveknél!

Az évtized pofarésesét adtad itt most elő.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.19. 09:23:13

@ProsTata: egyrészt, szerintem nem a görögök miatt gyengül az euró, egyszerűen az eltérő kamatszint és növekedési kilátások indokolják. ha kontrolláltan kiesnek a leggyengébbek, erősebb lesz a zóna. másrészt, még egyszer, utoljára, nem írtam, hogy nem volt ráció a sáv eltörlésében, a módszer volt óriási hiba szerintem.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.19. 09:28:53

@igazi Ténytár: ok, lehet, hogy ez így leegyszerűsítés és más országokkal összevetve ez kisebb probléma. de nem csak luxus van ott, gyógyszerrel pl. kicseszés, a bankok meg szopnak a titokszabályok enyhítése miatt, ha meg a pénzügyi szektor súlya csökken, egyre fontosabb lesz svájcnak is az árfolyam. nem véletlenül volt eddig a sáv. és a pénzügyminiszterüket sem véletlenül bassza az ideg, kiszámolták, hogy 1,1-es eur/chf lenne nekik a jó, csórikám most csak azt tudja szajkózni, hogy a jegybank független, de látszik, hogy neki is tele a farka ezzel az egész elcseszéssel.

mikerbiker 2015.01.19. 09:35:34

Szerintem annyira azért nem szar most a svájci parasztnak,végülis amit eddig a negatív kamat miatt bebukott,azt most visszakapta,sőt még annyival többet is hogy a következő fél-egy évben ne működjön veszteségesen a cége a drágább frank miatt...Vagyis a jegybankjuk megoldotta a polgárok problémáit. Az Ő szempontjukból ez volt a lehető legjobb lépés,a világ összes többi részét (élen az EU-val)meg leszarják.

ProsTata 2015.01.19. 09:45:47

@Hakapeszi Miki:

Nem volt más módszert. A pénzpiacokat kicsit ismerők egy fokozatos svájci enyhítés lehetőségére már nyerítenének a röhögéstől.
Ennek oka, hogy a pénzpiacokon előre beárazzák, hogy mi várható egy hónap, fél év vagy akár egy év múlva. Vagyis ha a svájci jegybank bemondja, hogy fél, vagy egy év alatt fokozatosan elengedi a küszöböt, akkor ugyanúgy, mint most mindenki azonnal beáraz, SŐT én a befektetőként ezerrel elkezdeném lapátolni svájci eszközökbe a pénzemet, hiszen a jegybank a bejelentésével garantálta a nyereségemet.
A svájci jegybanknak meg minimum két-háromszor annyiba kerülne fenntartani a még lazított küszöböket is, hiszen sokak mellett az én nyereségemet is ki kell fizetnie... :-)
Igaza van annak, aki azt mondja, hogy ez a vészforgatókönyv ott volt a szekrényben és valószínűleg túlságosan poros sem lehetett.

Nem volt más lehetősége a svájci jegybanknak, a legkisebb rosszat választotta. Saját valutájának és annak erejének a foglya lett.
Nem tudom mit tehetett volna régebben? Az árfolyamküszöb évekkel ezelőtti bevezetése -jelenleg úgy tűnik- csak elodázta azt aminek most be kellett következnie.

Mészáros Laci 2015.01.19. 10:01:05

@ProsTata:

"Ennek oka, hogy a pénzpiacokon előre beárazzák, hogy mi várható egy hónap, fél év vagy akár egy év múlva."

ráadásul minél alacsonyabbak a kamatok, annál nagyobb időtávú változásokat tudnak beárazni, és annál nagyobb tőkeáttétellel.

én is azt gondolom, hogy ideje volt a spekiket emlékeztetni: a kockázat nem csak egy tankönyvi fogalom, hanem egy előfordulási valószínűség.

ProsTata 2015.01.19. 10:04:13

@Hakapeszi Miki:
Még annyit, hogy hit kérdése a dolog:
én úgy vélem, hogy az EUR gyengülésében nagyon sokat nyom a lebegtetett görög kilépés. Mondjuk 50%-ot. Először is a választások közeledtével egyre valószínűbb, hogy bekövetkezik. Ez sokak szerint a görögök kvázi államcsődjéhez vezet, hiszen innentől nem finanszírozza őket senki.A nagy EUR kitettségük miatt az eddig hitelezők óriási veszteséget fognak elszenvedni, ami finoman szólva is odab@sz az EUR-nak.
Az EU központi bankjának monetáris lazítása ehhez képest akár pozitív fejlemény is lehet, legalábbis az USA-ban így sült el.

Mészáros Laci 2015.01.19. 10:05:50

@ProsTata:

A svájci jegybankárok magyarázkodásában az is benne van, hogy 2011-ben, amikor az 1.2-es küszöböt bevezették, a svájci gazdaságnak kb az volt a tűréshatára. közben a cégek alkalmazkodtak az erősebb frankhoz és most már megélnek a (hosszabb távon szerintük 1.1-re beálló) erősebb frank mellett is.

ez eléggé utólagos magyarázkodásnak hangzik, de (ha csupán annyira alapos háttéranyagokból dolgoznak, mint amiket az MNB stábja készített régebben), még igaz is lehet.

Mészáros Laci 2015.01.19. 10:07:31

@ProsTata:

"az EUR gyengülésében nagyon sokat nyom a lebegtetett görög kilépés"

meg az amerikai likviditásbővítő program fokozatos kivezetése.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.01.19. 11:08:35

A kedves posztoló most tényleg falaz "ezeknek"???

A svájci bankár nyilván nem volt hülye.

A svájci bankár felfordulást szeretne, aminek a következményeiből véresre tudja magát keresni.

]{udarauszkasz 2015.01.19. 11:09:08

"miközben egy fél év tapasztalattal bíró tréder is nagyjából meg tudta volna jósolni a pici reakciókat, ezek a tökök képtelenek voltak rá."
Napersze. Hogyne tudtak volna, ez volt a cel. A valsag mechanizmusa epp kezdett volna kifulladni, kellett az olaj a tuzre.

]{udarauszkasz 2015.01.19. 11:10:19

"miközben egy fél év tapasztalattal bíró tréder is nagyjából meg tudta volna jósolni a pici reakciókat, ezek a tökök képtelenek voltak rá."
Tudtak ezek ezt nagyon jol. Kezdett kifulladni a valsag mechanizmusa, kezdene magahoz terni a gazdasag, es ez valakinek nagyon nem jon jol.

]{udarauszkasz 2015.01.19. 11:11:17

Bocsi, csak az elozo kommentem nem ment el... Aztan megiscsak elment a masodikkal egyutt.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.19. 11:20:44

@ProsTata: nem. egy árstabilitásért és a devizája stabilitásáért küzdő jegybank soha nem tehet olyat, ami lefagyasztja a pénzügyi rendszert. ez a módszer semmivel sem magyarázható.

hümhüm 2015.01.19. 12:15:37

@Hakapeszi Miki: "Az egészben az a legdurvább, hogy magukkal is jól kikúrtak ezek az arcok....
Meglepődnék, ha sokáig a helyükön maradnának"

Itt az idő, Miki! Jelentkezz gyorsan a helyükre, a blogodból látszik, hogy sokkal jobban értesz a svájci monetáris ügyekhez, mint ezek az arcok!
Biztos befutó leszel...

Khonsu 2015.01.19. 12:25:46

Az nem lehet, hogy a nagy devizaháború és az euro gyengítése már az USA-EU szabadkereskedelmi egyezményt készíti elő? Mert addig paritásba kell hozni az eurot a dollárral, különben az EU nagyon megszívja. Svájc most óriási szívességet tett az EU-nak, és belehajolt abba a pofonba, amit máskülönben az EU kapott volna.

Hakapeszi Miki · http://mentalisdeficit.blog.hu 2015.01.19. 12:41:18

@hümhüm: nehéz dolog a szövegértés úgy látom neked is.
@Khonsu: a devizapiac akkora, hogy a főbb párokban senki sem tudja manipulálni. befolyásolni a hangulatot, a spekulánsokat persze lehet, de egyik nagy jegybank sem tudja elérni a neki kedvezőnek tűnő árfolyamot akkor se, ha érdekazonosság van. most még ilyen sincs, a devizaháborúban lényegében mindenki gyengíteni akar.

1ghost 2015.01.19. 12:52:01

@hümhüm:

Hát hümhüm jól beszopattad saját magad, ugyanis Mentálisék véleménye lényegében hasonló egy Nobel-díjas közgazdász véleményéhez.

www.portfolio.hu/gazdasag/kifakadt_a_nobel-dijas_kozgazdasz_a_svajci_jegybankra.4.208950.html

Nekem személy szerint pedig az a véleményem, hogy a paritás védelmét fenn kellett volna tartani enyhe módosítással pl. 1,25-re, s inkább a kerbanki tartalékokra fizetett negatív kamatlábat kellett volna még inkább csökkenteni, s esetleg a tőkemozgásokat korlátozó Tobin adót is be lehetett volna rakni a pakliba.

Az sem mellékes, hogy a dolgok hátterében ott áll az EKB rövidesen induló 1000 mrd eurós QE-je, ami tovább nyomja majd le az eurózónás hozamokat, s biztosan további presszió alá helyezte volna a frankot is, amennyiben az eredeti paritás marad.Vagyis a küszöbön álló QE az eddiginél még erősebb intervenciót igényelt volna a svájci jegybanktól, tovább duzzasztva a jegybanki mérleget.

Mentálisék alapállása ezért lényegében helyes: a mostaninál azért lehetett volna prudensebb megoldást találni.

v2peti 2015.01.19. 13:01:37

@atpijkamo: A csúszófelértékelés lett volna a megoldás, mert akkor az előre tervezhető, így nem lehet ellene vagy abba az irányba spekulálni.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:24:33

@v2peti: Ha ellent tudnak állni a spekulációs nyomásnak. De lehet, hogy már elkéstek, és ahogy a (fúj) spekulánsok látják, hogy a központi bank hátrálni kezd, nekiugranak, és borítják az árfolyamot. Talán fél évvel korábban még megléphették volna.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:26:22

@Khonsu: "az USA-EU szabadkereskedelmi egyezményt készíti elő? Mert addig paritásba kell hozni az eurot a dollárral, különben az EU nagyon megszívja."

Ezt kifejtenéd?

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:28:51

@]{udarauszkasz: "elozo kommentem nem ment el"

Nyugi, elment. Mndenkit becsap a bogmotor 2006-os hibája, hogy az utosó kommentet sokszor nem mutatja.

Illetve ne legyen nyugi, mert néha tényleg elveszti. De csak minden ~századikat.

p.a.r.t.i.z.a.n 2015.01.19. 13:30:21

Nem vagyok egy közgazdász zseni, de eléggé nagy baj szerintem a világban, hogy a világban termelődő jövedelmek (profit) egyre nagyobb része nem a hagyományos értékteremtés, a munka révén - tárgyi, mezőgazdasági és szellemi javak - jön létre, hanem spekulatív úton, a különféle pénzpiacokon. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy ez a pénz, ez az érték teljesen egyenértékű azzal ami mondjuk egy autó legyártásával vagy egy disznó felhizlalásával jön létre.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:33:34

@Mészáros Laci: "ideje volt a spekiket emlékeztetni: a kockázat nem csak egy tankönyvi fogalom"

Köszönik, sikerült. Nagyot kaszáltak. (Mit gondolsz, a CHF erősödésére vagy gyengülésére spekuláltak?)

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:37:58

@p.a.r.t.i.z.a.n: A vállalati kötvények/részvények piacán igenis (áttételesen) egy autó legyártásával vagy egy disznó felhizlalásával realizálódik a nyereség.

A kamatok/biztosítások terén a befektetett pénz hozza a pénzt, mert a biztonságért mások hajlandók fizetni.

Az átváltási árfolyamok piaca meg zéró kimenetelü játék. Jobb itt játszani, mint a kaszinóban. Nem látok benne semmi rosszat.

J.László 2015.01.19. 13:38:59

@ProsTata:
"A vallalt kuszob nem a mgyar, vagy epp lengyel stb svajcifrank hiteleseket volt hivatott vedeni, hanem a svajci exportoroket."

A vállalt küszöb épp hogy nem a svájci exportőröket védte.

Khonsu 2015.01.19. 13:40:59

@atpijkamo: Versenyhátrányba kerül az erősebb valuta miatt, és az amúgy is jobb helyzetben lévő amerikai gazdaság megeszi reggelire.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:41:41

@J.László: "A vállalt küszöb épp hogy nem a svájci exportőröket védte."

?Hanem?

J.László 2015.01.19. 13:46:59

@atpijkamo:
Hogy most hirtelen elengedték az árfolyamot, képletesen mondva bedobták a gyeplőt a lovak közé, annak ellenére, hogy most az egész világ hülyének nézi őket, az egy gigantikus méretű spekulációra utal. Szerintem.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:47:51

@Khonsu: Az, hogy egy valuta erős vagy gyenge, nem a névértéke határozza meg. Annak legfeljebb enyhe lélektani hatása lehet. Ha holnap bevezetik az Euro2-t, és 10 Euro2 fog érni 1 régi Eurot, csak annyi fog történni, hogy míg 1 régi pénzen vehettél egy kiló kenyeret, ezután 10 új pénzért fogják adni. Az Euro2 ettől még nem lesz fel- vagy leértékelt.

A japán jen két nagyságrenddel van a dollár alatt, senkit nem zavar. Érdektelen.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 13:50:15

@J.László: Azt mondod, hogy akik elengedték a gyeplőt, azaz résztvettek a döntésben, azok egy spekulációban vesznek részt? Hülyeség. Ha benfenntes információt használtak vagy kereskedtek vele, bezárják őket 100 évre. Nem kockáztatnák beg, bár kicsi a lebukás veszélye.

Mészáros Laci 2015.01.19. 14:19:54

@atpijkamo:

Ki erre, ki arra. Voltak nagy bukások.

igazi Ténytár 2015.01.19. 14:54:32

@Hakapeszi Miki: ha mar aktuális dolgot akarsz és Svájcnak probléma az inkább a hatalmas méretű bevándorlás!

21% (!!!)

Mondjuk ez meg mindig kevesebb mint amennyit Orban akart betelepiteni elso Miniszterelnökség idején az amcsik befektetoknek előadva ;-))

_____

www.migrationpolicy.org/article/switzerlands-non-eu-immigrants-their-integration-and-swiss-attitudes

In 2008, Switzerland had over 1.6 million foreign residents according to official government statistics, or 21.4 percent of the country's total population (foreign residents do not include naturalized immigrants but do include those born in Switzerland to foreign-national parents)
_______

ProsTata 2015.01.19. 15:08:44

@J.László:
Már megbocsáss, de elmagyaráznád, miért jó a svájci gazdaságnak az erős CHF?
Biztos, hogy jól értelmezted amit írtam?

Merthogy a Toblerone csoki helyből 10-20%-al drágább lesz például Magyarországon. Két forintos kérdés: hogyan befolyásolja ez az eladásokat?

Vagy élő példával a Schindler lift alkatrészek és berendezések is drágulnak úgy 20%-al. Most akkor hogyan fog versenyben, közbeszerzésen labdába rúgni az OTIS, vagy Thyssen stb-stb ellen? Nemhogy idegenben de még odahaza is!

Khonsu 2015.01.19. 16:28:21

@atpijkamo: Nyilván nem ilyen egyszerű. Korábban olvastam egy cikket erről, ahol ezt szépen kielemezték olyanok, akik velem ellentétben értenek is hozzá.
Ott azt hozták ki, hogy le kell értékelni az eurót és közelíteni a dollárhoz, mert különben az EU hátrányba kerül, illetve már most is hátrányban van.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 16:35:28

@Khonsu: Ezzel nem magyaráztad meg.

Lehet, hogy az euró felülértékelt, és le kell értékelni a fersenyképesség fenntartásáshoz. Az euró már egy ideje nagyot esik, csodálkoznék, ha tovább kell estetni. Lehet, hogy a valamilyen szempontból optimális arány véletlenül éppen az 1:1 arányhoz van közel. De ez tényleg csak puszta véletlen lehet.

Laciii 2015.01.19. 17:08:54

Azért ez így baromira nincs rendben.
Pár gazdasági embert kivéve mindenki ugyanúgy dolgozik, mint egy nappal előtte, a munkájának értéke meg mégis 20% nő vagy csökken.
Biztos hogy ez így a normális, nem kéne igazítani a rendszer működésén?

Untermensch4 2015.01.19. 17:48:18

@ProsTata: "Most akkor hogyan fog versenyben, közbeszerzésen labdába rúgni az OTIS, vagy Thyssen stb-stb ellen? Nemhogy idegenben de még odahaza is!"
úgy tudom a svájciak "házon belül" erősen hajlamosak inkább svájci terméket venni mint nem. pl egy magyarisztánból kivándorolt illető a japán motorkerékpárjához csak svájci utángyártott alkatrészt talált a japán márka svájci márkaboltjában is. aztán rendelt postán de maga szerelte be mert szervizben mondták neki hogy csak a svájcit szerelik be ők...

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.01.19. 18:32:21

@Laciii: Ez nem normális így. Egyrészt nem szokták mesterségesen tartani az árfolyamot. Másrészt kitalálták már az okosok, hogy egységes pénz legyen legalább Európán belül. Így az árfolyamingadozás csak a ki-be vitelt érinti.

Dolgozol egy cégnél, egyszer csak csődbemegy. Nem normális így, de ilyen tud történni. Nem jól dolgoztatok. Lehet, hogy te igen, de a társaid vagy a főnök nem.

Untermensch4 2015.01.19. 22:24:53

@atpijkamo: van másik is. házaspár dolgozott svájci iskolában, takarítóként kezdték. feleség később lett ilyen beszerző-adminisztrátor-féleség. egyszer megcsinálta hogy a havi zöldség-beszerzésen spórolt kb 1200 eurót mert egy t*sco-szerű gonoszmultitól vette. majdnem kirúgták mert mit képzel hogy tellvilmosék meg nem tudják a városka piacán eladni a zöldségeiket... szerintem furfangos népek ezek a svájciak csak nem reklámozzák úgy mint a honvédelmi felkészültségüket

ProsTata 2015.01.19. 23:59:29

@Untermensch4:
Nyilván van bennük egy adag erős lokálpatrióta hajlam.
Jártam náluk és nem véletlenül írtam pl. a Schindlert példának. :-)

De máshonnan közelítem meg a kérdést. A határ menti kereskedők már most panaszkodnak a forgalom csökkenése miatt. Ezzel ellentétben a túloldalon pedig svájci roham van...

Untermensch4 2015.01.20. 07:52:55

@ProsTata: nyilván csak a mesékben van tökéletesen homogén módon lokálpatrióta tömeg és a határtól való távolság is bejátszik (mi mindent befolyásol az olcsó olaj...) de lehet hogy ha ez a gondolkodásmód (legalább a közbeszerzéseknél) elér egy bizonyos elterjedtséget az nekik jó.
OFF: svájcról jut eszembe, mint hozzáértő tudnál a "helyi pénz" nevű izéről magyar nyelvű linket ahol amatőr érdeklődők megtudhatják a lényegét, vázlatosan?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.01.22. 17:31:28

@aleb19: Miről beszélsz? Ez a szerinted kicsi alap is 10 milliárdot bukott, miközben világszinten a legnagyobb bukások is ebben a nagyságrendben voltak. Utánanéztél, hogy mennyit bukott a Barclay's, Deutsche Bank, Citigroup vagy a becsődölt forex cégek?
süti beállítások módosítása