Éjjel életbe lép az új vasúti menetrend, melyről már leírtuk, hogy a dilettantizmus csimborasszója, aminek árát persze mi fizetjük. Hagyjuk is a picsába annak részletezését, hogy hol mennyi felesleges új vonatot állítanak be, hiszen lehet annak örülni, hogy legalább nem építették újjá a 70-es években bezárt Bicske-Lovasberény szakaszt, pedig azon lehetne Felcsút állomás és Fociakadémia megállóhely. Legalábbis eddig, terv már erre is van.
Néhány könnyet még hullajthatunk Sárpenteléért, Baktüttösért, Börgöndért és a többi megszűnő állomásért és megállóért (baszki, utóbbira pár éve még repteret és reptéri vonatot terveztek), de inkább köszöntsük az új menetrendet egy olyan friss vasutas történettel, ami alapján rögtön látható, hogy miért kéne azonnal ledózerolni az egész MÁV-nak hívott trágyadombot. Szárnyathy kolléga már feni a pennáját, hogy ennek mikéntjét kifejtse, de most ugrás a 80-as mezőbe.
Azt már Moldova György is megírta, hogy a Tokaj-forda volt a mozdonyvezetők álma a 70-es években, arra pedig én is jól emlékszem, hogy a Tokaj, illetve a Borsod expressz még a 80-as évek végén is 1 óra 47 perc alatt lerongyolt Budapestről Miskolcra. Ehhez képest a 25 évvel későbbi 1 óra 59 perc is elég szánalmas az Intercityvel, de hogy ez a valóságban rendszerint inkább 2 óra 15, az már a röhej kategória.
Mi történt az elmúlt fél évben? Szerencsétlenségemre gyakorta kényszerülök az említett vonalra és sok vasutas forrásból származó információ szerint sem csalt a GPS, amikor azt mutatta: bizony kurva hosszan 40-el csoszog az IC Ludas környékén. Állítólag a Bükkábrányból Visontára szittyót szállító tehervonatok kúrták össze a pályát, de tök mindegy, a szakik megmondták, hogy szar a sín, erre kiadták a 40-es korlátozást.
Ja hogy akkor ezt a menetrendbe is át kéne írni? Minek bazmeg? Majd lesz valahogy. Felújításra nincs pénz, majd egyszer, ha ad az EU, csakhogy ők épp be vannak pöccenve, hogy Lajos és bandája kicsit drágán használta fel az uniós forrásokat Szolnok és Püspökladány között. Az IC tehát szüttyög, minden vonat késik, de ez cseppet sem zavarja a MÁV-központ milliós fizetésű álmodozó faszfejeit, akik előtt egyetlen életcél lebeg: halálba szopatni az autóbuszt.
Lassújel ide, vagy oda, az új menetrendhez megvolt a szent cél: legyen ugyanolyan gyors a vonat Egerbe, mint a busz. Sikerült úgy begyorsítani a vonatot, hogy épp a vasutasfalvakban (Adács és környéke) ne álljon meg, meg Rákoson is minek, menjen a Keletibe az a barom, aki a keleti kerületekben lakik. A cél teljesült, 1 óra 50 perc, ámen. Ha a vonat gyorsul, nyilván nem kell több szerelvényt kiállítani, gondolja az egyszerű utas, de vasutas barátainknál ez nem így működik. Ez is bakterinfó, nem tuti, de hihető: a mozdonyvezetőknek 15 perces limitjük van, hogy átmásszanak a vonat egyik végéről a másikra Egerben, de a menetrend úgy jött ki, hogy 14-re kell visszaindulnia a vonatnak. A megoldás: egy másikat küldünk 14-re, a miénk pedig 2 óra 14 percig áll ott, bakter meg addig sétálhat a Szépasszony-völgyben. És majdnem ugyanez a helyzet a Keletiben is. Vagyis sikerült ezt is úgy megoldani, hogy több szerelvény és személyzet kelljen.
Azt hittem, ide számolták bele a tuti késést, hiszen ha csak papíron jön ki az 1 óra 50, a valóság pedig 2.10, tényleg cumi lenne a gyors forduló. De közben történt valami érdekes, mégse ez lehetett az ok. Hozzá se nyúltak a pályához, de jött az ukáz a központból, hogy a 40-es lassújel másnaptól 80. Miafasz? A MÁV felépítménye önkiegyenesítő sínekből és talpfákból áll? Vagy a hónapokig élő 40-es korlátozás volt hülyeség, esetleg balesetveszélynek vannak kitéve most az utasok? Erről ugyan fingom sincs, de hogy ez az egész így megtörténhetett, minden elmond ennek a fos cégnek a működéséről.
Megoldási javaslatként elég lenne a józan paraszti észt ajánlani, de ez a vasúton régóta hiánycikknek számít. Végül is minek abból, úgyis mindent kifizet a barom állam, közvetve meg mi, lúzer adófizetők. Amíg minden szaros milliárdot úgy tarhál össze a kormány a huszadik megszorítással a költségvetésbe, de közben bottal sem piszkálja meg ezt a kibaszott nagy pénznyelőt (250 milliárd forint/év), addig marad a kérdés: ennyire gazdagok vagyunk, vagy ennyire hülyék?