Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy jános (1) Fónagy János (2) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) MSZP (6) mszp (1) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2012.12.22.

MÁV állott, most kőhalom

Szárnyathy Géza

Mentsük meg a MÁV-ot, zúzzuk be a MÁV-ot! Első körben vérmérséklettől függ, melyik verziót érzi magáénak az ember, mind a két csoport igen kiválóan meg tudja magyarázni, miért az ő véleménye az egyedül üdvözítő. A hogyan, illetve az utána hogy legyen kérdésekre persze már baromira nem ennyire könnyű válaszolni. Mielőtt őrjöngő vasutasok támadnának rám Fónagy János vezetésével ágyazatrendező gépeket térítve, el vagy anyámat látnák el a nyomkarimakenő jelzővel (a pontos szakkifejezéseket ki kellett keresnem a gugliból), szeretném leszögezni: én alapvetően a mentés oldalán állok.

Csakhát. A probléma minimális megértéséhez - azon túl, hogy kurva drága, büdös és mindig késik - érdemes áttekinteni a vállalat állapotát és működési problémáit. Nem azzal szeretnék itt foglalkozni, hogy hány villamos és hány dízel mozdony dolgozik nap mint nap, illetve hány IC kocsit újítanak fel évente, vagy mennyire fasza dolog az ütemes menetrend. Ezekről itt úgyis sokkal szakszerűbb információkat lehet kapni. A MÁV-ot most mint vállalatot mutatnám meg, erről általában kevesebb szó esik. A következő számok a MÁV Zrt. 2011. évéről szóló konszolidált beszámolójából származnak.

Egyrészt - mielőtt beindulna teljes joggal az őrjöngés - tudomásul kell venni, hogy a MÁV-nál 37 ezer ember dolgozik, közülük 25 ezren fizikai dolgozók, 12 ezren pedig szellemiek. Lehet azon merengeni, hogy a 12 ezer sok vagy kevés (sok), de ha 37 ezer ember munkája veszélybe kerül, akkor az nemzetgazdasági kérdés. Nem kell ennek örülni, de attól még így van. Másrészt a MÁV által tulajdonolt, illetve kezelt vagyon értéke 735 milliárd forint, ebből 424 milliárd forint értékű az ingatlan, 292 milliárd pedig a berendezés, jármű és gép. Ebben nincs benne a pályahálózat, az kizárólagos állami tulajdon. Vagyis a szüntessük meg, zárjuk be típusú vélemény azért baromság, mert sokkal nagyobb kárt okozna a robbantás következménye, mint amit a felrobbantott objektum eltűnésével nyerni lehetne - már ha lehet.

És akkor a rossz hírek. A MÁV Zrt.-t tavaly összesen 260 milliárd forinttal támogatta az állam - vicces, hogy a kimutatásban a kormány támogatta őket, mindegy, egyszer talán megértik, mi a kettő közt a különbség. Ebből a 260 milliárd forintból 160 milliárdot tett ki a termelési támogatás, vagyis a közszolgáltatás támogatása, emellett a fogyasztói árkiegészítéssel, jövedéki adó visszatérítéssel, beruházások támogatásával és a vasutasok ösztönzésére három évre elkülönített összeggel (ez csak egymilliárd) együtt 209 milliárd forintot költött az állam a MÁV-ra. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy 50 milliárd forint értékben hiteleket is átvállalt az állam tavaly.

Legyünk nyugodtak, van az a vasút, amelyre lehet ennyit költeni akár évente is. Ja, ez nem az a vasút. A baj nem csak az - amit a mávosok előszeretettel hangoztatnak -, hogy ennél sokkal többet kellene költeni, hogy fasza, innovatív vasutunk legyen, mint akár Ausztriában vagy Németországban. Basszátok meg, bakterok, ez a GDP egy százaléka, úgyhogy annyira azért nem kell rinyálni. Főleg annak fényében, hogy mindezek ellenére 173 milliárd forint bevételt sikerült elérni konszolidáltan, vagyis az összes nagyobb leánnyal együtt. A legnagyobb baj az, hogy ha a 260 milliárd ötszörösét nyomkodnák bele ebbe a vállalatba, akkor sem történne érdemi javulás.

Az egész rendszer ugyanis úgy van felépítve, hogy szükségszerű és kötelező az agyatlan költés. Nézzük csak meg a MÁV Startot. A személyszállító vállalat saját, menetdíjból származó bevétele tavaly 51 milliárd forint volt, erre jön a fogyasztói árkiegészítés, amit fair hozzászámolni, de a kettő együtt még mindig csak 72 milliárd forint. Ehhez képest igénybe vett szolgáltatásokra a Start tavaly 190 milliárd forintot költött. Jaj, igen, a vasút drága üzem, sokkal többe kerül, mint felülni a biciklire, tudom. A 190 az alábbi főbb elemekből jött össze: 77,5 milliárd a pályahasználatért, 62,8 milliárd a vontatásért, tolatásért, 20,6 a karbantartásért. Az első a MÁV Zrt. bevétele, a második a MÁV Trakció bevétele, a harmadik pedig a MÁV Gépészet bevétele. Persze ezzel nincs baj, ha a Start mellett ezer más társaság is nyomul és dől a lé. De az anyavállalat a pályahasználatból összesen 140 milliárd forintot szedett be, s ebből több mint 120 milliárd a leányoktól jött, a Trakció 86 milliárdos bevételéből több mint 60 a Starttól származott, a Gépészet esetében pedig a bevétel felét adta a személyszállítás.

Vagyis vannak leányok, amelyek piaci szereplőket szolgálnak ki, vagyis elvileg piaci alapon működnek. De a legnagyobb megrendelő egy leány, amely mindenképp kifizeti a megküldött számlát, akármennyi is legyen azon az összeg. Nem nehéz kitalálni, hogyan gazdálkodnak ezek a rossz életű leányok: amelyik szolgáltat, annyit számláz, amennyit nem szégyell, ha kell, három mozdonyt küld, mikor egy is elég. A Start pedig minden évben megy picsogni az állami támogatásért, amit elegánsan közszolgáltatási támogatásnak lehet nevezni. Ezt azért lehet megtenni, mert nincs normális szabályozása a közszolgáltatás díjának, támogatásának. Persze ha ez felülről korlátos lenne, az se oldana meg semmit.

Volt mikor az állam nem szívesen öntött a feneketlen kútba picsa sok pénzt - inkább egyszer beletolt 200 milliárdot. Akkor a MÁV pont leszarta, mennyi forrása van, mínusz 80 milliárdokkal zárta az évet, a konszolidációra adott támogatás úgy tűnt el, mint az áprilisi hó. Most pár milliárdos mínusz-plusszal kavirnyázik a vállalat, de ennek aztán semmi jelentősége nincs, az ugrálás oka a rendkívüli eredményekben keresendő, aminek köze nincs a működéshez. Az eladósodottsági és a likvidititási ráta hangyafasznyit javult, de ez is csak arra jó, hogy nem kap szívrohamot a könyvvizsgáló - a hosszú lejáratú kötelezettségek aránya 96-ról csökkent 93 százalékra. Az eladósodottságról csak annyit: a vállalat 247 milliárd forint hosszú lejáratú kötelezettséggel bír, rövid most nincs, azt kifizette az állam. Ebből nincs baj a fejlesztési hitelekkel, ez kell, ha normális gördülő állományt akarunk a seggünk alá, negyven éves csörgőkkel és harminc éves szilikkel romantikázni lehet, dolgozni nemigen. De sikerült 35 milliárd forint értékben kötvényt is kibocsátani. De működésre. Ez sokat elmond arról, mi van a fejekben. A kötvényeket 2014-ben kell elkezdeni fizetni, de akkor mennyiben is lesz megoldott a működés? 

Ezek után a mit kellene csinálni kérdést fel lehet ugyan tenni, csak hát minek. Igen, normális esetben úgy mint egy normális vállalatot, át kellene világítani, megkeresni, hol folyik el a pénz - egyszerűen röhej, hogy a MÁV pár éve megfeszített erővel végrehajtott költségcsökkentésének eredménye kilencmilliárd forint megtakarítás lett, és erre még büszkék is voltak, mondván ennél több nincs a rendszerben. Nincs a faszt. Ja, néhány embert ki kellene  rúgni a picsába. Nem baktert, hanem azokat, akik érdekeltek abban, hogy ne változzon semmi. Akik asszisztálnak ahhoz, hogy a leányok egymásnak irreális összegeket számlázzanak, mert az állam úgyis kifizeti a veszteséget - és ha mégsem, akkor is mindegy. Nem szárnyvonalakat kell bezárni. Baromira nem számít, hogy egy vagy 11 milliárd forintot lehet megtakarítani néhány senki által nem használt, girbegurba, lassú, fos vonal bezárásával, sírni és romantikázni egyaránt felesleges. Persze a legnagyobb baromság bezárni majd újra nyitni a vonalat - lehetőleg úgy, hogy addigra minden mozdíthatót lelophassanak.

Az egész kibaszott kuplerájt kellene úgy átalakítani, hogy érdekeltek legyenek a vállalatok a fenntartható működésben - nem környezetvédelmet értek ez alatt. A személyszállítás szükségszerűen mínuszos, és ebbe be kell szállnia az államnak, ez rendben van. De ez ne a küszöb rágásával legyen megoldva, ne kelljen ezért lobbizni, ne kelljen kérni se, az járjon. Ugyanakkor külső kontrollra van szükség, mert most minden résztvevő abban érdekelt, hogy itt ne derüljön ki semmi. De ez a külső kontroll, könyörgöm, ne egy Fónagy féle legyen, aki szerint a vasút fontos, hiszen vonatra fehér ingben száll az ember. Olyan végezze a kontrollt, akinek ugyanúgy a tökére léphetnek. Szakember legyen, akit nem tud átbaszni egy másik vasutas.

A vasút nagyjából akkora elszántságot követel meg, mint a nyugdíjrendszer átalakítása - nem, nem 3000 milliárd forint lenyúlása, a rendszer általkítása -, mint a egészségügyi reform megalkotása, mint egy valódi oktatási reform átvitele. Meglepő módon, egyikre sincs komoly szándék, miért lenne a vasút kivétel?

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

31 komment · 1 trackback

Címkék: vasút pénzszórás MÁV Fónagy János

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr684976228

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi legyen a kőhalommal? 2012.12.23. 09:05:06

A MÁV és leányai, amit együttesen MÁV Csoportnak szoktak becézni kemény dió. Feltörhetetlennek bizonyult eddig minden kormány számára. Legjobban egy feneketlen zsákhoz lehetne hasonlítani, amelybe bármilyen elszánással bármennyi pénzt beleönthetünk, se...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NYJetsTD 2012.12.22. 12:20:54

Jó kis összefoglaló. De van egy fogadásom, tíz év múlva is aktuális lesz... Na mibe? ; )

Magyarnaba 2012.12.22. 13:15:17

Vitatható, de nem annyira elbaltázott poszt, mint az előző vasutas téma.

humans vs. aliens · http://who-is-the-alien.blog.hu 2012.12.22. 20:24:57

@Magyarnaba: A megközelítése zseniális. Megengedi, hogy a tényleges hogyant kitalálja később, aki meg akarja csinálni a mávot. És rávilágít, hogy egy óriáspanama az egész. Mint minden közpénz bárhol a világon, kivéve talán a skandináv társadalmakban - ezt már én teszem hozzá.

rcfan 2012.12.22. 20:31:15

A MALÉV példájából egy apróság: Wizz Air 1/3 géppel rendelkezik a MALÉV idei utsó hónapjához képest, ám a logikusan hangzó fele létszám helyett csak 1/5 létszámmal. Gondolom a Wizz Air-nak arra nincs külön emberük, hogy egyik asztalról a másikra a nap végén áttegye a bontatlan aktát.

rcfan 2012.12.22. 20:38:32

Amiért írtam az előző hozzászólásomat: sok cég szenved abban, hogy túlbürokratizált és túl sokat költ az ilyen béreken felül az irodai infrastruktúrára is.

Németországban például elfogadott a jegyautomata, amely 100% eséllyel odaadja a jegyet. Ha mégsem, a mobiltelefon fel van találva és gondolom nem napok múlva mennek a szervízesek.

A nagyállomásokon a "Reisebüro" (jegypénztár helyett ez van itt) 1-2 euróval drágábban ad jegyet az automatához képest (amely itt megbízható!)
A személyzete inkább arra van, hogy az alkalmi utazókat segítse illetve a bonyolult utazás megszervezésében segítse az utazni vágyót.

A vonaton a kalauztól (ott nem csak jegyvágó!) is lehet vásárolni másik vonatra jegyet és helyjegyet is. Persze szolgáltatási felárért, de működik.

Ahogy az is működik, hogy ha az ICE netán megcsúszik, akkor átszervezik a csatlakozáshoz az ajánlott állomást és hangosbeszélőn bemondják, hogy aki arra kíván menni, az ne itt szálljon most le, hanem a következő állomáson és a visszairányú RE-vel (~itthon a személy), ami ezek után TUTI bevárja, azzal éri visszafelé el az úticélját.

Természetesen a továbbutazást és visszirányú utat nem akarják behajtani az utason, hiszen a vasút késett és a cél a fizető utas célbajuttatása.

Röviden: nem minden pénzkérdés. Az utasközpontú hozzáállás biztosan nem kevesebb utast eredményez.

DNA 2012.12.22. 20:55:25

@rcfan: mert Németországban emberek élnek, s nem állatok.

átlátó 2012.12.22. 21:16:36

Rohadtgecidemagók leszek, de addig, ameddig a megmondó emberek testőröktől övezett luxus közúti gépjárművekben flangálnak és még radardetektoroznak is, addig itt nem lesz semmi olyan, mint máshol.
Meg az is van, hogy csak csinálni ne kéne semmit se nem.

Aëtius 2012.12.22. 22:29:53

Minthogy néhány évvel ezelőtt volt szerencsém eltölteni egy kevés időt mint first liner ennél az intézménynél hagy tegyek néhány megjegyzést:
- A magyar vasút állapota és helyzete inkább politikai mint közgazdasági kérdés. A vasutasok, volt vasutasok, vasutas családtagok és vasút bolondok kb. fél millió választópolgárt jelentenek (lehet utánaszámolni, én egyszer megtettem), ez el tud dönteni bármely választást. Nincs és nem is lesz, a jelen politikai berendezkedés mellett, olyan párt ami halálfélelem nélkül nekiállna a vasút (nem feltétlenül a MÁV) ganajának kitakarításához.
- A MÁV finanszírozása egyfajta puffer az állam költségvetésében. A szarabb években a hagyják eladósodni, míg ha egy kissé jobban mennek a dolgok akkor az adósság átvállalásával a puffert kiürítik. Ez nem két évvel ezelőtt kezdődött, mindig így működött.
- Magyarországon kb. 7500 km vasúti vonal van. Nincs olyan halványan realisztikus kalkuláció amely 2500 km-nél nagyobb vasúti hálózatot indokoltnak tartana. (Ezt maguk a vasutasok is tudják, legalább is ez vezetői értekezleten elhangzott). A teljes vasúti személyszállítási rendszer fenntartása sohasem volt gazdaságos az elmúlt sok-sok évtizedben. Régebben a teherfuvarozásból finanszírozták, ma ez hiányzik. A személyszállítás forgalma (utaskilométer) az elmúlt harminc évben a töredékére esett vissza (megszűntek a „fekete vonatok” a nehézipari központokba a nehézipar megszűnésével) miközben a vasúti vonalak mérete nem csökkent. (A teherfuvarozás is a töredékére esett vissza ((Nem kell vasércet szállítani millió tonna szám Донбас-ból.)) A legoptimistább belső számítások szerint is a 113 (most is kb ennyi lehet) vonalból 86 felesleges (nem 10-20 mint amelynek a bezárásával évek óta kísérleteznek).
- A személyszállítás teljes forgalmának durván egy harmadát a vasutasok adják (azért működtetünk vasutat, hogy a vasutasok utazhassanak), első osztályon gyakorlatilag csak ők közlekednek. A vasúti vonalak jelentős részén a vasúti alkalmazottakon kívül heti pár utas van csak. A vasúti közlekedés társadalmi költsége eszementűl magas. Minden magyar állampolgár, függetlenül attól, hogy vasutazik vagy sem évente 30-50 ezer adóforintot költ a MÁV-ra (a valódi adófizetők ennek a sokszorosát). A MÁV-ra költött összeg összemérhető a gyógyszerkassza méretével és valószínűleg nagyságrendileg többet költ a társadalom annak a 40 ezer embernek az ellátására mint ha életük végéig munkanélküli segélyt fizetnénk nekik.
- Ez egy társadalmi konszenzus melynek a fenntartásában mindenki érdekelt (kivéve az adófizetőket és jövő generációit) egy évtizedek óta stabilizálódott rendszerben. A vasutas rettentő alacsony bérért dolgozik a MÁV-nak amely fizeti a TB ellátását és amikor véget ér a szolgálata a háztájiban adómentesen pénzt keres és nem jelenik meg a munkanélküliségi statisztikákban. A vasúti szakszervezetek, ma az egyedüliként aktív szakszervezetek (Kiss Pétereknek és Gaskó Ferencnek köszönhetően) sikeresen blokkolnak minden átalakítást. A kormányzó pártok (szocialisták és/vagy fideszesek) rutinszerűen használják ki egymás ellen őket. Ráadásul a MÁV hatalmas összegű vásárlásaival kényelmes utat biztosít a párt (és párthátországok) finanszírozására.
- Vasút átalakítási tervekben nincs hiány (egy kisebb könyvtárt meg lehet tölteni a többé kevésbé értelmes restrukturálási koncepciókkal), gyakorlatilag minden második évben született egy használható terv. Ezzel együtt egy nagyobb kataklizma nélkül kicsi a valószínűsége, hogy bármelyik kormány határozottan neki merne ugrani a „közösségi közlekedés” reformjának. (Még Orbán is bevallotta, hogy itt kudarcot vallott.)

Aëtius 2012.12.22. 22:38:25

Ja még egy megjegyzés. A MÁV könyvelési rendszerében keletkezett számok, a MÁV vezetői értekezlet elé kerülő számok és a mindenkori kormánynak benyújtott eredmények között kimutatható korreláció: nulla. Gyakorlatilag irodalmi munkásságok eredményei...

Vittore. 2012.12.22. 23:04:53

Igen, mondjuk eléggé dilettáns poszt, de kommentmágnesnek jó lesz. A MÁV-nál a hiányt főleg az okozza, hogy az utasok nagy része kedvezménnyel utazik. A kedvezményt az állam írja elő, viszont nem fizeti ki teljesen, így a MÁV veszteséges. Ez olyan, mintha az állam megmondaná, hogy egy kiló kenyér 30 forint lehet, s a 100 forintos kenyérnél a kieső 70 forint helyet csak 10 forintot fizetne meg a pékeknek. Persze, hogy sok hiány összejönne a kenyerenkénti 60 forint veszteségből.

Ha már MÁV, akkor a vasút szerelmesei már úgyis találkoztak az Új MÁV Bloggal, ami elérhető blog formájában a bloghun: mav.blog.hu , illetve weboldal formájában itt: ujmavblog.org

Igen, tudom, hogy azért a MÁV is pártkifizetőhely volt az elmúlt 20 évben, de a hiányért főleg a fenti dolog a felelős, a lerobban műszaki állapotért pedig a 20 éve elmaradt fejlesztések.

Measurer 2012.12.22. 23:22:03

@Aëtius: Tavaly 142 millió utassal 3,6%-al növekedett az utasforgalom.Bár nem tudom, hogy ez korrekt szám vagy csak becslés?

Makkasz 2012.12.23. 01:14:43

Valóban, a MÁV-ot meg kell szüntetni.
A vasúti közlekedést nem feltétenül, bár 93ekm2 közutakkal jól ellátott Magyarországon elég korlátozott a létjogosultsága, leginkább tranzitban, vagy határon túlnyúló közlekedsében van értelme.

Bárhogy is, állami támogatást meg kell szüntetni, adófizetők pénzének szórását. Az évi 270 mrd elég lenne mondjuk 100.000 astrára, hogy dolgozni járhassanak a jóemberek, a következő évben meg több mint 1,5 mrd liter benzinre, ami 15 milliár kilométerre elég, és ez minden évben.

Ugye hogy vicc ez a vasutas sztori?

Könyörgöm, miről vitázunk? Bezárni a Mávot.
Eladni a röhejes belvárosi, állomásktól távoli irodaházait, az autózó élősködő apparátust dolgozni küldeni.

Ha van rá valós igény, akkor majd az infrastruktúrát akár ingyen használve majd üzemelteti más. Mint a nyeeséges GYSVet.

rohadjmegARCgeci 2012.12.23. 09:23:21

12 ezer szellemi fogyatékos.DD

jet set 2012.12.23. 10:15:25

@Vittore.: Tévedsz. Ez csak egy kis szelet. Alapvető problémák közül csak az egyik.
- meg kellene szüntetni a kedvezmények nagy részét és normális kedvezményeket bevezetni. Nem szégyen a jól működő rendszereket lekoppintani (pl. csoportos jegy, de már 2 főtől, régiós jegy, stb.)
- Magyarországon a munkanélküliségi ráta 10-11%. A tényleges viszont 20% körül van, közel 10% a bújtatott munkanélküli, akinek olyan munkája van, aminek semmi értelme. Kezdve a palacsintasütőstől a rengeteg irodistán át akár a mozdonyvezetőkig, akik egyes vonatfordulóknál órákig kártyáznak teljes fizetésért. Természetesen a bújtatott munkanélküliség a teljes közszférát érinti, nem csak a máv-ot.
- a vasúti utazást vonzóvá kellene tenni. Most csak az utazik vonattal, akinek muszáj. Németországban pedig mindenki. Amíg 20-30km/h-s sebességgel száguldanak a vonatok, a vasutasok leszarják, mennyit késik, mert ő még megnézi a tévében a barátok közt végét (ez nem kitaláció), 1 centi hó káoszt okoz, mocskos, kényelmetlenek a szerelvények, addig nem fognak az emberek tömegesen vonattal utazni. És drága is. Akinek van autója, annak már 2 fővel számolva is olcsóbb a benzin adott távolságra, mint a vonatjegy.
- lehet beszélni kihasználatlan szárnyvonalakról, de értelmetlen. A vasút is olyan közgazdasági tényező, ahol a kínálat teremti meg a keresletet. Persze az értelmes kínálat. Gyors, pontos, kényelmes, olcsó.
- Valóban meg kellene szüntetni az egészet. De nem úgy, mint a malévet, hanem értelmesen.
- az egészbe rengeteg pénzt kellene beletolni, de egyrészt erre lennének uniós források, másrészt az évenkénti többszáz Mrd most elúszik, akkor meg hasznosulna

De nem lesz itt változás 50 év múlva sem.

Kivancsi 2012.12.23. 10:22:51

specialis atomot magyarorszagra azt lehet azt lehet kezdeni elolrol:

- politika
- egeszsegugy
- BKV
- MAV
- Volan
- Parkolas
- Autopalya
- TB rendszer
- Nyugdij rendszer
- Oktatasi rendszer
- stb..???

csak igy fog menni mindet megszuntetni azt korrupcio nelkul erdekmentesen (doglott politikusok) nelkul ujra epiteni az orszagot!
:):)

laci_52 2012.12.23. 11:01:33

Nagyon jó cikk. Az utolsó mondatban van a lényeg: Orbán, ha akarná, rendet tehetne a vasútnál, de nem akar, ki tudja, miért...

Aëtius 2012.12.23. 11:05:30

@Measurer: Nem tudom, pár éve már nem foglalkozom ezzel...

savrola 2012.12.23. 11:32:58

@Vittore.: Minden tiszteletem a tiéd! De ugye te sem gondolod komolyan, hogy minden probléma forrásai az utazási kedvezmények?

lyken 2012.12.23. 11:38:50

@rcfan: Menj el a mav blogra, a magyar vasutasok el fogják mondani, hogy ez kitaláció. Az sem érdekli őket, ha te naponta tapasztalod, hogy működik a svájci/német/stb vasút. Ő utazott rajta FIP jegyel, meg ő a vasutas, úgyhogy neki ne magyarázzon senki.

lyken 2012.12.23. 11:52:49

@savrola: Ha jól rémlik, akkor az utasok harmada fizet teljesárú jegyet. Ha indenki fizetne, akkor lenne évi plusz 70 milliárd. A probléma, hogy van legalább 6000 naplopó, akik évi 40-60 milliárdba kerülnek(majdnem a komplett jegyárbevétel!) és akiket ki lehetne rugni egy tollvonással. Alapvetően egy külföldi, független szervezetnek át kéne világítania a céget és minden leányvállalatát és megmondani kinek/minek van értelme és kinek/minek kell mennie. Csak tippelek, de a kedvezmények eltörlése, a fölös pártkatonák kirugása és az átvilágítás eredményeképpeni átszervezés szerintem évi 200 milliárdos pluszt jelentene.
Ehelyett most mi adófizetők 70 milliárddal támogarjuk a kedvezményeseket, 40-60 milliárddal a pártmelegedőt és további megtippelhetetlen csilliárdokkal azokat a repedéseket ahova beöntik a pénzt. Szerintem jó közelítéssel sejtjük, hova vezetnek ezek a repedések.

Measurer 2012.12.23. 12:03:37

@Aëtius: Kár. Érdekes lenne tudni, hogy a bérleteseket és a jegyváltás nélkülieket hogyan tartalmazza az utasforgalmi statisztika. 2011-ben legalább a regisztrációs jegy kötelező váltása miatt kisebb manipulációs lehetősége volt a vasútnak, 2012 jan 1-től nem kell reg.jegyet váltani, igy a stat.manipuláció, a csalás lehetősége pl. áll.támogatás igénylésénél, pályázati kérelmeknél növekedett.

Aëtius 2012.12.23. 12:12:18

@Vittore.: Nem tudom miért minősíted ezt dilettáns posztnak. A poszt író összeszedett egy csomó számot és egy kívülálló (az az aki nem vasút mániás adófizető) szemével értékeli azokat. Gondolom Te is érzelmi oldalról közelíted meg a vasút dolgát. Éveken keresztül hallottam, hogy a veszteség alapjában abból adódik, hogy az Állam nem fizeti ki a támogatások teljes összegét. Ez így nem igaz. Az egy üzleti év alatt az árkiegészítés valóban nem éri el a költségek szintjét, de a két-három évenkénti adósság átvállalással a költségvetés fizeti a teljes összeget (a MÁV hitelfelvétele gyakorlatilag ugyan azon a kockázati szinten mozog mint az államé). A mindenkori pénzügyi kormányzat az aktuális államháztartási deficitcél befolyásolása érdekében dönti el, hogy abban az évben konszolidál vagy sem. Ezért említettem az előbb a puffer szerepét.

@jet set: Európában egyetlen vasúttársaság sem „önellátó” az államok mindenhol jelentős összegeket fordítanak a vasúti infrastruktúrára. Ennek egy része indokolható gazdasági és környezetvédelmi okokkal (cargo, rola transport, intercity hálózat, stb.), de a nagyobb része a túlterjeszkedő európai szociális rendszer miatt van. Az adott ország vasútra fordított összege az ország költségvetésének teherbíró-képességétől függ. Németország hatalmas pénzeket költ el a vasút építésére, de a német gazdaság mérete miatt ez GDP arányosan kisebb mint nálunk. Magyarországon meg kellene érteni, hogy a magyar gazdaság teherbíró-képessége nem teszi lehetővé egy ekkora vasúti hálózat fenntartását. A gazdasági lehetőségeken túlterjeszkedő közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán társaságok) évek óta tárgya az IMF-EU megbeszéléseknek. A mindenkori magyar kormány minden fordulóban megígéri („tárgysorozatba veszi” :)) a közösségi közlekedés reformját, de politikai okokból ezt sohasem gondolja komolyan. (A félmillió választópolgár bármely választást el tud dönteni.). A közösségi közlekedés rossz hatékonyságú költsége olyan mértékben megterheli az államháztartást, hogy ezzel csak a szociális kiadások versenyezhetnek. A magas állami költségszintek pedig magas adózási szinteket tesznek szükségessé, ami a gazdaság növekedését korlátozza. A közlekedés fundamentális reformja nélkül a magyar gazdaságot és az államháztartást nem lehet rendbe tenni…

Aëtius 2012.12.23. 12:28:13

@lyken: Amikor én utoljára láttam utazás statisztikákat akkor a teljes árú jegyvásárlók jóval kevesebb mint 20%-ot adtak...

lyken 2012.12.23. 12:46:36

@Aëtius: Akkor nem 200, hanem 250 milliárd körüli megtakarítás lenne elérhető per év. Egy parlamenti ciklus alatt fel lehetne hozni nullszaldóra a cégeket. Két parlamenti ciklus alatt pedig a további 4év x 250.000.000.000 forintból elég szépen lehetne fejleszteni. Pláne, ha nem közgép módra 5-10-szeresen túlárazva végzik a felújításokat. Meg ha a leányvállalatoknak nem lesz lehetőségük túlárazni.

yxcvbnma 2012.12.23. 13:52:08

@lyken:

Matolcsy féle unortodoxiában szenvedsz.

Egyrészt:

A vonatjegyek árrugalmassága negatív,hiszen helyettesítő terméknek ott a busz*, illetve autó.
* Az utazási kedvezmények megvonásakor a Volán társaságokat is padlóra küldöd.
(Bár igaz, elsőként azt a peremfeltételt kéne definiálni, hogy az államnak milyen szinten kell a mobilitást biztosítani.)

Már így is sok olyan főiskolást/egyetemistást ismerek,akik összeállnak négyen, és suzukiznak inkább közösségi közlekedés helyett.

Ha mindenkinek teljes árat kellene fizetni, akkor nagyon hamar üres vonatok járnának. Persze, ez lehet cél, mert akkor lehet (túl)racionalizálni a hálózatot. Azt a hálózatot, ahol felén most is értelmetlen bohóckodni, de az utasok ilyen eltüntetése után sok "életképes" vonal is menne a lecsóba.
Amit pedig megspórolnál, azt nemzetgazdasági szinten fogod elbukni, mert kőolajból, autóból mind importra szorulunk. (Tudom, jön a replikázás, hogy mozdonyt, meg sínt se sokat gyártunk, de azért kisebb az import kitettség)

Ha pedig kivonod a képletből a vasutat, akkor a közutak kapacitásait is jelentősen kell bővítened. Az is hirtelen jelentkező költség, ami ugyancsak közgépes díjszabással megy ( + Levegő munkacsoport).

A megnövekedett autós forgalom egyéb negatív externáliáit nem is taglalom, azt meghagyom vasút szerelmeseinek (környezetvédelem, dugók, balesetek, stb.)

Másrészt:

A MÁV és leányai eszetlen pénzügyeit nem a bevételi oldallal lehet helyretenni(államnak se megy ez), hanem a kiadások megregulázásával. Ez viszont a jelenlegi összefonódások, érdekrendszerek mentén lehetetlen feladat. A miérteket Aetius már jól megfogalmazta. Túl sokan,és túl jól élnek jelenleg a MÁV-ból. De itt nem a 3x000 munkavállalóra kell gondolni elsősorban.

lyken 2012.12.23. 15:35:08

@yxcvbnma: "Matolcsy féle unortodoxiában szenvedsz."

Vagy nem olvastál el, vagy funkcionális analfabéta vagy. Három dolgot írtam. 1. A jelenlegi abszurd kedvezményrendszert el kell törölni, ahol a csórótól a nyugdíjasig mindenkit az adózók fizetnek. 2. A pártmelegedőt fel kell számolni, ill. aki értéktelen munkát (nem)végez azt rakják ki. 3. Az értelmetlen költéseket szüntessék meg.

Valóban kurva nagy unortodoxia. Gondolom szerinted sokkal logikusabb lenne, ha mindenki ingyen utazna, még 10.000 havert felvennének és minden számlázott tevékenységet duplán számolnának mostantól minden leányvállalat.
Természetesen a realitás talaján élek és tudom, hogy ezek közül _semmi_ nem fog megvalósulni.

yxcvbnma 2012.12.23. 17:17:07

@lyken:

Az általad abszurdnak nevezett kedvezményrendszer kialakítása javarészt a MÁVon kívül esik. Állam szabja meg, hogy a diák nyugdíjas (stb.) mennyi kedvezményt ad. Aminek egy részét kifizeti a MÁVnak, amit persze úgy értelmeznek, hogy az állam támogatja a MÁVot ennyi-annyi milliárddal.

A másik, hogy nem a MÁV vagy a MÁV Start dönti el, hogy mikor, és mennyi vonat szerepeljen a menetrendben. Hanem az állam megrendelő-szolgáltató kapcsolatban áll a MÁV-val. Ja, hogy a saját cégével le tudja nyeletni, hogy nem fizeti ki teljesen a számlát, az egy másik dolog.

Képzelj el egy olyan modellt, hogy a vasút/Volán piaci alapokon szolgáltat, úgy hogy nyereséges legyen. Te úgyis a realitások talaján élsz, el tudod képzelni a napi 20 vonat, és 200 buszjáratot tartalmazó országos menetrendet...

Legyen így, de akkor egyrészt a következő választásokon már kopogtatócédulát se érdemes gyűjtenie, másrészt kinyírta a közösségi közlekedést. Persze, végül is nem szükséges. Hiszen aki nem tud egy kocsit összespórolni vagy ha valamiért nincs jogsija, az annyit is ér, üljön otthon a rezedaszagú falujában.

Ki számolhatja fel a pártmelegedőt, az "értelmetlen" költéseket? Az állam. Az meg szerinted miért tenné? Viszont ezért legkevésbé a vasutasokat okold... Őket zavarja legjobban,mert a szemük előtt történnek ezek a dolgok, és őket gátolják legjobban ezek a belső "tartalékok". Ugyanis hagyján, hogy nem végeznek értékes munkát, de próbálnak magukat feladatot találni/csinálni. Na,akkor van igazán nemulass az igazi vasutasoknak...

Azt meg nem tudhatod, hogy én mit gondolok logikusnak. Főképp ne te döntsd el. Annyit azért segítek, a világ nem fekete-fehér...

lyken 2012.12.23. 20:50:17

@yxcvbnma: "Az általad abszurdnak nevezett kedvezményrendszer kialakítása javarészt a MÁVon kívül esik. Állam szabja meg..."
Kérlek idézd a kommentjeimből hol állítok olyat, hogy a MÁV-nak kell a döntéseket meghozni.

"Azt meg nem tudhatod, hogy én mit gondolok logikusnak. Főképp ne te döntsd el. "
Azt nem sikerült megírnod, hogy mit gondolsz logikusnak. Azt viszont igen, hogy szerinted az, hogy a pénznyelőbe való pénztalicskázást meg kéne szüntetni még elvi szinten is ellenzed. Elég nagyképű dolog, hogy magadnak vindikálod a jogot, hogy megállapítsd ki miben szenved, de kikéred magadnak ha más kéri, hogy fejtsd ki miről beszélsz. Lehet hogy a világ nem fekete-fehér, de lopni rossz. És ha az a véleményem, hogy rossz, akkor jogom van kimondani. Akkor is, ha te marha nagy Matolcsy fan vagy.

"Annyit azért segítek, a világ nem fekete-fehér..."
Inkább magadon segíts.

yxcvbnma 2012.12.23. 21:31:29

@lyken:

A viszontlátásra. A vitát itt befejeztem.

lyken 2012.12.27. 11:39:51

@yxcvbnma: Ahogy érzed, de akkor kár volt belekezdened. Mert azon túl, hogy matolcsiztál egyet, meg vádaskodtál egy kicsit, tényekkel már nem akartad(nem sikerült) alátámasztani magad.
süti beállítások módosítása