Nagy a dilemma kétharmadéknál. Nem elég, hogy az óriásmutyi trafikbalhét helyre kell tenniük, kezdenek rájönni, hogy még a - szerintük jól hülyíthető szavazógépként funkcionáló - nyuggerek szottyadt agya is képes néhány alapvető összefüggés dekódolására. Jelen esetben ez a következő: az új vasúti tarifarendszer lényege az, hogy sutyiban megszűnjön végre a 65 éven felettiek ingyen utazása. Ennek nem ilyen bénán, de a legfőbb ideje volt, a Fidesz néhány erős embere mégis rögtön kevesebb szavazatot vizionál és visszacsináltatná az egészet.
Most még induljunk ki abból, hogy nem nyúlnak hozzá a már bejelentett változáshoz és életbe lép a gyorsvonati pótjegyes verzió. Csak nem kúrnak ki szegény menetrendszerkesztőkkel, hiszen felkerült végre a MÁV weblapjára a május közepétől élő verzió (pdf itt), melyben már jól átlátható, hogy pontosan hol kell pótdíjat fizetni és hol nem. Kábé öt perces böngészés után látható, hogy a Közgépné-féle minisztérium védekezése arról, hogy a nyuggerek alig szívnak, egy óriási kamu, nézzünk csak pár példát.
A vidéki nagyvárosokba közlekedő, nem minden állomáson megálló vonatok lényegében mindegyike pótdíjas lesz. A nyugger, ha ingyen akar utazni, alapból át kell szálljon és órákat kell zötyögjön. Persze kussoljon, van neki ideje, értem a logikát, de ezt esetleg el is lehetne ismerni. Főleg, hogy mammer és papper néhány helyen teljesen esélytelen. Székesfehérvár és Veszprém között például egész nap egyetlen gedvás pótdíjmentes személyvonat maradt a menetrendben, erre átszállva tudnak ősz halántékú barátaink ingyen eljutni a bakonyi városba. Menjenek busszal? Szart, az is már rég mind pótdíjas.
Olyan kis viccességek is vannak a menetrendben, hogy például Badacsonyba Fehérvárról több személyvonattal is el lehet jutni pótdíjmenetesen - persze csak igazi vén vasútbuznyákoknak, mert a menetidő majdnem három óra. De ha véletlenül péntek van, a 15.21-es vonat Pestről jön. Ugyanúgy megáll mindenhol, ugyanúgy bassza a rezet az utas majd három órán át, de még erre a fostalicskára is pótdíjat kell fizetni. Nyilván azért, mert ha a pesti bunkónak nem kell átszállnia Fehérváron, az prémium szolgáltatás, rögtön kezdjen is mindenki perkálni. Az is, aki Csajágröcsögéről kúszik át Akarattyára, naná.
A lényeg tehát az, hogy az elővárosi zónázó vonatok kivételével a kicsit is haladósabbak mind pótdíjasak lesznek, vagyis csak az marad ingyenes az öregeknek, ami minden állomáson és megállóhelyen megáll. Jogos feltételezés, hogy a nyuggerek nagy része inkább kifizeti a párszáz forintos pótdíjat, minthogy hanyatt szopassa magát a gusztustalan és lassú személyvonatokon és akkor még az átszállásokról nem is beszéltünk.
Közgépnéék úgy akarják tehát kinyírni az idősek ingyenes utazását, hogy megpróbálják a pirosat kéknek láttatni. Annyi vér már nem volt a pucában, hogy bevezessenek számukra valami minimális díjat, egyszerűbb azt hazudni, hogy marad az ingyenesség. A nép birka, de van egy határ, ekkora kulát azért nem lehet lenyomni még a nyuggerek torkán se. S még ott vannak a diákok, nem elég, hogy az ő félárú jegyeikre vetítve bőven 10-15 százalék feletti áremelést jelent a gyorspótjegy, ezt ők észre is veszik.
Most mindenesetre úgy fest, hogy miután nagyjából mindenki levette, mire megy ki a játék, rögtön összeszarta magát a kemény mag. Ahogy Mesterházy Attis végre meg tudta nyerni a nap demagógja versenyt a jár a 65 év felettieknek az ingyenjegy böffenettel, máris olyan pletykák cirkulálnak, hogy ez sunyi lapos áremelés is túl nagy kockázat a Fidesznek egy évvel a választás előtt.
Szerencsétlen Horn Gyulán hónapokig röhögött mindenki, amikor a marhája keverte a szezont a fazonnal és véletlenül ingyen Mahart helyett ingyen Malév-jegyet ígért a nyuggereknek. Ez persze nem valósult meg, de az ingyen vonatozást és buszozást megkapták az öregek. Szégyen, hogy egyik politikai erő sem volt eddig annyira bátor, hogy 15 év alatt ehhez a szarhoz végre hozzányúljon, s most is csak a megtartjuk és az átbaszós féligmegszűnés között vacillálnak a döntéshozók.