Ülök a hetes buszon a nagy büdös kánikulában és egy pillanatra európainak érzem magam. Faszántos új járgány, valaki beszólt a sofőrnek, ezért még a légkondi is duruzsol. Körös-körül elégedett arcok, de vajon hányan tudják közülük azt, hogy amit a jegyükre, bérletükre kifizettek, annak egy része kihez vándorol? Nyilván azt hiszik, az új buszok az utasok kényelmét szolgálják. Pedig az egész semmi másról nem szól, mint hogy a közjóra hivatkozva így lehet Széles Gábor viktornyalonc nagyvállalkozót megjutalmazni azért a sok szépért és jóért, amit a Fideszért tett és tesz.
A hájfejű buszos évek óta milliárdokat öl a nagy nemzeti kamut terjesztő médiabirodalmába. Viktornak igazán jól jött, hogy a fideszes háttéremberek által felépített, HírTV-Magyar Nemzet tengely körül forgó hazugsággyár mellé egy önként jelentkező kollaboráns a saját pénzéből felépített egy másikat. Persze Széles a hírek szerint nyilvánvalóvá tette többször is, hogy mit várna cserébe, de akárhogy tepert, szerencsére minisztert nem csináltak belőle. Valami koncot mégis dobni kellett neki, erre jött létre a zseniális konstrukció, mellyel a hájfej bőven többet tud keresni, mint amit az undormány Magyar Hírlapra és Echo tévére elkölt.
Kurva jól kommunikálható, hogy feleink, itt vannak nektek ezek a szép Citarók, Viktor bácsi, Pista apó és a kis Dávidka elintézte a kulturált budapesti közlekedést. Kiszervezzük külső cégnek, véletlenül mindig a VT Transman nyer, mely saját pénzéből veszi meg a szép új buszokat. Azt nem kell az utazóközönségnek tudnia, hogy a Széles cége által üzemeltetett buszokért irreálisan sokat fizet Dávidka, vagyis a szolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ.
Az utazók érdeke, hogy minél több szép busz járjon, szól a duma, ami persze így is van, de ez is csak arra szolgál, hogy leplezze: minden vonalon alulsúlyozzák a békávés buszokat. Este és hétvégén járjanak csak túlnyomórészt a Citarók, amivel el lehet érni, hogy a nagyobb futásteljesítmény révén csökkenjen a Transman fajlagos költségszintje, az öreg békávés Ikarusoké meg nőjön. A pénzt persze Szélesék a futott kilométerek után kapják, minél jobban meghajtják tehát a Citarókat, annál szebben cseng a kassza a Bayer Zsóti legnagyobb csodálójánál.
Tavaly, mielőtt döntöttek erről a nagy buszkiszervezésről, volt egy kis balhé. A BKV góréját persze Dávidka gyorsan leugatta, ne szóljon már ő bele a nagyok játékába. Tavaly Tarlós mester sem örült túlságosan a kiszervezésnek, de most, hogy megjöttek a buszok, ott örömködött az átadáson. Állam bácsi, vagyis a Vezértörpe azzal a feltétellel adta oda a pénzt a budapesti tömegközlekedés finanszírozására, ha kiszervezős rendszer lesz. A nagyok döntöttek, a csicskák beálltak a sorba, működik a nemzeti együttműködés, én meg amikor felszállok egy Citaróra, finanszírozom a kibaszott Magyar Hírlapot.
Volt korábban egy szakértői vélemény, mely szerint sokkal olcsóbb lett volna az új buszok beszerzése és üzemeltetése, ha azt a BKV oldja meg. Mivel a Népszava hozta, persze nem szabad erre az infóra se mérget venni. Az viszont teljesen biztos, hogy most sokkal többet fizet az üzemeltetésért Dávidka Széleséknek, mint amennyit a BKV-nak kellene ugyanezen szolgáltatásért. És az is nagyon valószínű, hogy miközben a BKV tovább rohad, Széles akár tízmilliárdos profitot is elérhet évente ebből a bizniszből. Nem, egyáltalán nem rinyálnék azért, hogy ócska buszok járnak fasza légkondis helyett, csak mondjuk szívesen megnézném azokat az állítólagos, Dávidka által hivatkozott számításokat is, melyek szerint az adófizetők szempontjából közép és hosszú távon ez a jobb megoldás. Mert jelen állás szerint nagyon kilóg az a bizonyos lóláb.
Ami még érdekes: a Transmannak csak a fele Szélesé, a másik fele a világ legnagyobb buszos szolgáltatójáé, az Arriva végső soron a német vasút tulajdona. Arra vajon mi a magyarázat, hogy a rendszer hű kiszolgálója mellett egy mocskos multi zsebeit is tömi Viktor? Az oké, hogy legnagyobb tételes vásárlóként ő tud a világon legolcsóbban buszt beszerezni, s ez Szélesnek is kurva jól jön. De a lényegre talán csak majd a buszközlekedés liberalizálásakor derül fény.