Már csak pár hónap és Tarlós mester átadja szeretett városlakóinak a négyes metrót, az elmúlt húsz év egyik legnagyobb elkúrását. Persze a bukásra álló kőbunkó főpolgi helyében bárki más ugyanezt tenné. Nem az ő saruk elsősorban, a fekália ügyes tálalásában és felnyalatásában egyébként is verhetetlenek a narancs színűek, ezt a hányadékot ügyesen beállítva pedig még villogni is lehet. Amikor félkész biztosítóberendezések mellett, műszaki problémáktól kísérve épp a választás előtt elindul az első vonat, Budapest nagy része örömmámorban fog úszni.
Pedig elég sokan rábaszunk.
Azt régóta tudjuk, hogy abban a formában, ahogy megcsinálták, az egésznek semmi értelme. Demszky Gábornak és haverjainak ezért kellene elszámolniuk elsősorban, Hagyó és Hunvald mezítlábas kiscserkészek voltak ahhoz képest, amekkora kárt a volt főember okoz az adófizetőknek ezzel a metróval. Szinte sehol a világban nem épült már évtizedek óta szigetüzemű metró, a helyes megoldás az lett volna, ha az elővárosi vonatoknak fúrnak alagutat és kevesebb megállóval ezek húznak át a belváros alatt, majd mennek tovább a túloldalon. A RER működése Párizsban nem nagy újdonság, de biztos az angolok is pontagyúak, hogy ezzel a módszerrel csinálják a Crossrailt. De a mi Gáborunknak a legelavultabb megoldás kellett, ami nehezen magyarázható mással, mint hogy a szőröstalpú ingázóknak lófasz a seggükbe, nekik nem kell szaloncukor, ők nem a fővárosban szavaznak.
A gond az, hogy a budapestiek sem feltétlen jártak jól - ez látszik a felszíni közlekedés átalakításának tegnap bemutatott terveiből. De előbb a nyertesekről. Gazdagrét például örülhet, mert a 8E busszal választhatnak, hogy az eddigi módon bejutnak a Felszab térre, vagy lecsűrnek a metróhoz Kelenföldre. Budafoknak is állandó és sűrű buszjárata lesz a Belvárosba. Az agglomerációból busszal érkezők nem a Móriczig jönnek be, hanem csak a metróig. Kicsit rövidebb a buszút és nyernek pár percet a metróval, de akinek a körtér eddig jó volt, az kapott egy új átszállást a közvetlen helyett. Kelenföldön azok nyertek, akik közel laknak valamelyik metróállomáshoz, igaz, nem sokat: ha Pestre utaznak, legfeljebb 5-6 percnek tűnik a spórolás az eddig használt piros heteshez képest, ha meg csak a közelbe, akkor szart se.
Újbuda másik fele meg jól beszopta a harcifaszt. A hetes gyorsnak annyi, marad egy 5-10 percenként járó fekete hetes busz. A Szent Imre kórház környékét nehéz lesz elérni, a Bártfai utca környéki panelproliknak pedig teljesen elvették a buszkapcsolatukat a belváros felé. Persze gyalogoljanak a metróhoz, szokjanak rá. A Kosztolányi Dezső tértől északnyugatra eső résznek is szopika, nem lepne meg, ha a lakásárakban is megmutatkozna az, hogy épp ki faragott rá a változásokra és ki járt jól vele.
S hogy mi van az adófizetőkkel? Például a vidékiekkel, akiknek tele a pöckük azzal, hogy a pesti bunkók az ő pénzükből kapnak egy végletekig elcseszett luxusberuházást? Semmi, nincs újdonság, legfeljebb annak örülhetnek, hogy az mocsok unió is fizet, de a 450 milliárdból csak 181-et, a többi a mi zsebünkre megy.
Amit még nyerni lehetne, az a spórolás a felszíni közlekedés visszaszorulásán. Hogy ez mennyi, arról nem szól a nagy bejelentés, de a gyors hetesek kiesésén túl nem látni nagy ritkulást. A villamosközlekedés marad, több új buszjárat indul, Pesten még sűrítenek is, legfeljebb pár százaléknak tűnik a kapacitásszűkítés. Vagyis a megalomán, extrém drága metróval szemben legfeljebb picsányi spórolás látszik a felszínen azzal együtt, hogy több tízezer embernek romlanak az eljutási lehetőségei, több százezernek meg szinte semmit se javulnak.
Kurva drága volt tehát, nem is így kellett volna, alig gyorsítja az eljutást, sokaknak plusz átszállást jelent és kevesebb büdös busz se lesz miatta. Köszönjük, taps, függöny.
Az utolsó 100 komment: