Piszkosul bosszantó, amikor nem sikerül kideríteni egy-egy jó nagy elkúrás felelőseit. Van amikor egyértelmű az ügy, de az esztergomi vasútfelújításnál nagyon nem az. Akármit olvastam össze, nem áll össze a kép. Persze megy a hadoválás régészeti leletekről, meg elhúzódó kisajátításról, sőt váratlanul még hideg is volt télen. De mégis érdekelne, hogy ki a hunyó. Mert ami történt és ami még történni fog, az az elmúlt évek egyik legnagyobb botránya.
A vonalat nyilván fel kellett újítani. Annak a több százezer embernek, aki a vonal mellett lakik, létfontosságú volt, hogy az egysávos elbaszott tízes út mellett milyen kötött pályás kapcsolata lesz a fővároshoz. Kellett volna egy kulturált és gyors elővárosi vasút. Mi lett belőle? Több mint három év túrás után, két év csúszással politikai nyomásra, Fónagy pubi öblös baromságaival fűszerezve átadták a vonalat, mely nincs kész és alig lett gyorsabb a vonat, mint amilyen volt.
A hosszú hétvégén felültünk a vonatra és megnéztük, mi a helyzet. Egy szóval: beszarás. A szolgálati menetrendben 100-as a pálya, de tele van lassújelekkel, szinte végig 40-60-nal baszakszik a vonat. Még egyszer, vadonatúj, két napja átadott pálya mellett sorakoznak a sebességkorlátozó jelzések. Egyetlen utastájékoztató berendezés sincs kész egyik állomáson se (kivéve az alább látható hipermodern esztergomit), de valószínűleg a biztosítóberendezés se. Szerencsétlen mozdonyvezető Óbudán a mobiltelefonján kért engedélyt a haladásra, mert a jelző vörös volt, amit aztán szépen meg is haladtunk.
Úgy adták át, hogy a főút szintbeli keresztezését kiváltó felüljáró sem készült el, szerencsétlen jelzőőrök tárcsáznak, ha jön a vonat. A tízesen vonat nélkül is mocskos nagy dugók vannak befelé reggelente, most majd percekre leállítják a forgalmat, szeptembertől nagyjából negyed óránként. A forgalom augusztusban csak óránkénti közlekedéssel indul, mert nincs elég vasúti vagon. Szart mégse tehetnek ide, ha már 3 éve is Dezirójuk volt az utasoknak. Azok viszont nyáron lenn vannak a Balatonon. Ezért kamu vágányzárat hirdettek Lajosmizse felé, onnan csakliztak néhány Dezsőt, hogy egyáltalán elindulhasson a forgalom.
Szeptembertől lesz óránként két vonat, de a kétvágányúsítás ellenére a gyorsított is csak pár perccel futja rövidebb idő alatt a Pliscsaba-Budapest távot, mint a felújítás előtt a személyvonat. Persze kanyargós a pálya, de ez akkor is idegesítő, a vonaton utazva is bosszantó szüttyögést érez az ember. A menetrend is kitűnő. Noha a kétvágányú szakaszon megállás nélkül keresztezhetnének, mindkét szembejövő vonat ott jött, ahol egy sín van, várnia kellett: Rákosrendező után és Pilisvörösváron.
Elment tehát több mint 40 milliárd forint, három évig szívtak vonat nélkül, egy sávon a népek, most meg lesznek alig gyorsabb, tele vonatok és a vasút szintbeli keresztezése miatt lehet, hogy még az eddiginél is nagyobb dugók a főúton. A három év építkezésbe a felüljáró mellett a vasút villamosítása sem fért bele (legalább az oszlopok állnak), az majd később, újabb vágányzárak alatt - állítólag hétvégén és éjjel megoldják, de ezt ki hiszi már el? Pozitívum? Pár új megálló, P+R és biciklis parkolókkal, néhány száz közelben lakónak segít. De én kurvára nem hagynám ott a bringámat a B+R-ben, amíg nincs mellé rendszeresítve egy állandó őr.
Szóval, egy ennyire elcseszett projektnél, ennyire dilettáns megvalósításnál nagyon jó lenne tudni, hogy ki a felelős és hogy pontosan miért ment az egész ennyire gajra.