Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) Bajnai Gordon (8) bajnai gordon (3) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) Einstand (1) einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) négyes metró (3) Négyes metró (1) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2016.04.19.

Mit érdemelnek a piros lámpát leszaró agresszív bringások?

Hakapeszi Miki

Jó pár év poszterkedés után is tud még nagy hátasokat dobni az ember, pedig könnyű azt hinni, hogy vannak a világban egyértelmű dolgok. Az előző poszthoz érkezett hozzászólásokból nem csak az derült ki, hogy mennyien nem értékelik semmire se Vitézy Dávid tevékenységét, de az is, hogy milyen erős az ellenszenv a bringások irányában. Ez a vonal ott elsikkadt, nem erről szólt az az írás, de Tarlóstól és Vitézytől függetlenül kifejezetten érdekes kérdés az is, hogy mit lehet csinálni a közlekedési szabályokra magasról szaró bringás szubkultúrával.

Már csak azért is, mert a nemzetközi trendek egy érdekes tendenciát mutatnak, olyat, aminek már az itthoni felemlegetésétől is valószínűleg rögtön a haját tépi szinte az összes autós. Ez pedig az, hogy egyre több helyen gondolkodnak el azon, hogy legálissá kell tenni a bringások számára az áthaladást a piroson. Sőt, van ahol már meg is csinálták. És nem ám picsányi, nulla forgalmú mezővárosokban.

Az egész Idaho államból indult, ahol már 1982-ben hoztak egy olyan szabályt, hogy a piros lámpa a bringásoknak stop táblaként funkcionál, vagyis ha megállnak és nem jön semmi, mehetnek át a tiloson. A stop tábla nekik elsőbbségadás kötelezőt jelent, vagyis nem kell megállniuk és ha körülnézve nem látnak senkit akit el kellene engedniük, akár lassítás nélkül rongyolhatnak át a kereszteződésen.

Sokáig nem akadt komoly követőjük, de az elmúlt években felpörögtek az események. Brüsszel és több német város után tavaly nyáron Párizsban is bevezették, hogy a kijelölt kereszteződéseken átmehetnek a piroson, San Francisco is gondolkodik rajta és Londonban is komoly vita van a kérdésben. A brit fővárosban már jó pár éve kijelöltek egy tesztidőszakot, de nem lett belőle semmi, inkább abba az irányba mentek, hogy a bringásoknak hamarabb vált zöldre a lámpa, mint az azonos irányba haladó autósoknak. Ez azért tetszett nekik, mert a legtöbb bringáslapítás kanyarodás közben következik be, ha pedig a drótszamaras hamarabb elindul a kamionnál, kisebb az esély az ütközésre.  

Ahol bevezették a piros lámpa szabályos meghaladását, egyáltalán nem romlottak a baleseti statisztikák, viszont gyorsabb lett a bringásoknak a haladás, még népszerűbb lett a tekerés az autózás rovására. Ez kurva jó, de vajon működhet-e Budapesten, ahol  a bringások jó része már ma is sportot űz abból, hogy nem ismeri fel a piros jelzést és össze-vissza cikázik a kocsisor között, autósok ezreinek agyát baszva fel teljes joggal nap mint nap.

Autósként és alkalmi biciklistaként is lenne az ideális, ha a mainál sokkal szabálykövetőbb magatartásra lehetne késztetni a bicikliseket. A nemzetközi példát egy az egyben nem lehet átvenni, kint nagy hagyományokkal rendelkezik a belvárosi bringázás, nálunk viszont az utóbbi évek fejlesztései nyomán szabadultak be a kerékpárosok a központba és nőtt többszörösére a biciklis forgalom. De ezzel nem tartott lépést az ellenőrzés, ami nagy hiba volt. 

Ha most az azonnali megengedés mellett döntenének, félő, hogy még tovább pofátlanodnának a bringások és csak éleződne a konfliktus az autósokkal. (Ez persze már csak Tarlós személye miatt sem reális rövid távon) De a mai helyzet, a leszart szigor se jó. Egy átmenetre lenne szükség, amiben lazítanak a szabályokon, de sokkal szigorúbban ellenőriznék is a bringásokat. Van egy csomó kereszteződés, ahol valóban hót felesleges megállnia a bringásnak a pirosnál. Jön néha pár gyalogos, az állás csak arra jó, hogy a következő keresztnél bukja az autókra számolt zöldhullámot, időt és energiát veszítsen tök fölöslegesen.

Ki lehetne jelölni tesztként például 30-40 olyan lámpát, amelynél kellő körültekintéssel - ha nem zavarja sem az autósokat, sem a gyalogosokat - áthajthat a bringás a piroson, de ezzel párhuzamosan szigorúan ellenőrizni kell a nem érintett csomópontokat és keményen büntetni nem csak az öv nélkül haladó autóst, hanem a cikázó-pirost áthágó biciklist is. Nekik nem kell félniük büntetőpontoktól, jogsielvételtől, csak a szigorú bírság lehet elrettentő.

Ha csak egy kiskörúti példát nézünk, ott is van jó pár bringáslámpa, ahol érdemes engedélyezni a piroson áthaladást, de biztos nem az Astoriánál, vagy a Kálvinon, ahol kőkeményen le kell húzni a vétkezőket, akkor is, ha nagy ember postáját szállító rasztaman hvcs biciklis futár az illető.

Csak ha ez működik és a bringások mellett az autósok is elfogadják, hogy mindenkinek így előnyös a dolog, akkor szabad tovább lépni.

Persze egy csak egy szokott  nagyon szerény vélemény. Tetszik, vagy nem, lehet róla szavazni:

 

 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

276 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr148646084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.04.20. 12:14:34

@Guille:

" Nekem meg rengeteg autós köszönheti, hogy visszaléptem a zebráról gyalogosként. "

És ha már az első elcsap , és tolószékes leszel ?
Számítani kell rá hogy 10-ből 3 autós pont leszarja hogy te át akarsz menni a zebrán vagy sem, mert állatok.
Attól nem leszel boldogabb ha elütnek, jobb ha körül nézel.

Etniez 2016.04.20. 12:16:43

@Anegytech: "Igazad van, hogy nem a hülyékhez kell mérni a dolgokat, de a szabályok többsége nem azért van, hogy idegesítse a közlekedőket, hanem hogy megvédje őket."

Nem, ebben nincs a leginkább igaza. A leggyengébb láncszemhez kell igazodni ilyen dolgokban.

sure_shot 2016.04.20. 12:17:37

Öccsém nem hiszem el. Napi 50km-t tekerem a pedált kb 9 éve - Pesten is, meg máshol is - meg autózom is jó sokat, de nem érzem, hogy olyan kurva nagy dolog lenne megállni a pirosnál, aztán elindulni a zöldnél. Miért olyan nehéz dolog ez?

báró Csekonics 2016.04.20. 12:20:49

@Anegytech: az a baj, hogy a szemben behajtásból is az ragadt csak meg sokaknak, hogy 'szemben is behajthatok bicajjal egyirányú utcába' - az nem, hogy CSAK OTT, ahol a tábla ezt jelzi!

Anegytech 2016.04.20. 12:21:06

@molnibalage: Én csak azt nem értem, hogy ki szabja meg, hogy mikor biztonságos áthajtani a piroson? Az ilyen szabályokkal az a gond, hogy mindenki másképp értelmezheti. Ha fáradt vagyok, mert egy órája tekerek, esetleg 40 fok van, és nem veszem észre a jobbról jövő autóst, én meg "szabályosan" áttekerek a piroson, akkor én szívom meg.

Ez olyan, mint hogy a kerékpáros fogyaszthat alkoholt, de csak annyit, amennyi nem befolyásolja a képességeit. Namost valaki hót részegen tökre úgy érzi, hogy ő biztonságosan tud biciklizni. Ez is egy baromság szerintem. Minden nap vezetek, így sokszor kell kibírnom alkohol nélkül, szerintem ez biciklistaként is megoldható. Pedig egy sörrel még én is elvezetnék. De ez másik téma.

Anegytech 2016.04.20. 12:29:58

@báró Csekonics: Pont egy egyirányú utcában dolgozom. Minden bringás jön szemből. Pedig ha jön egy autó, nem férnek el egymás mellett. Ekkor mennek a járdára. Volt, hogy épp ki akartam lépni a kapualjból és csak úgy suhant el az arcomtól egy centire a bringás. Namost ez két okból gond: ha elüt, az nekem nagyon fáj, de ha ő eldől és fejjel elkap egy járda szélén lévő oszlopot, akkor lehet, hogy kitörik a nyaka. A gond, hogy sokan nem gondolkodnak, csak mennek.

Metálvörös 2016.04.20. 12:36:49

Csepel, Szabadkikötő út menti bringaút kezdete (Csepel felől nézve). Van egy forgalmas lámpás kereszteződés, pár éve átépítették a gerincút miatt, és a bicikliutat kis kanyarral jó 50 méterrel odébb vezetik át. Először morogtam miatta, mert hát 50 méter plusz az 50 méter, az a teljes utamnak közel 1%-a, könyörgöm, arra is figyelek hogy hátrafelé szellentsek, az is segítsen, erre ilyen durván meghosszabítják az utamat... Az új helyen először még nem volt lámpa később lett, de igen sokszor úgy érek oda, hogy sehol egy autó. Épp az odébbhelyezés miatt teljesen belátható minden irányban, az eredeti helyen nem merülne fel, hogy átóvatoskodjak, itt meg ha látom, hogy velem párhuzamosan mennek az autók, de nem kanyarodott erre egy sem, a másik irányból meg mondjuk épp most lett piros nekik, bizony át szoktam menni, mint mindenki más is.

GépBalta 2016.04.20. 12:39:28

@Szelid sunmalac: Nem reális azért az a kép sem, hogy az autóval közlekedők egy 10 órás kresztanfolyam után tökéletesen tisztában vannak a szabályokkal és ha mégis megszegnék őket, akkor a lebukás és a büntetés hatalmas kockázatával néznének szembe. A valóság inkább az, hogy több tízezer kilóméter gyorshajtásra jut egy csekk talán, több száz sárgáspiroson padlógázzal áthajtásra talán jut egy olyan amit a rendőr is lát. Az a nagy krsztudás meg annyi az emberek többségénél, hogymegszokásból elvezetget az otthon munkahely, bevásárlóközpont, háromszögben. Csak azt nem értem, hogy akkor mire a nagy mellény? A személyi sérüléssel járó balesetek statisztikáiban még mindig a gyorshajtás a vezető ok, és nem hiszem, hogy a Tour de France-ról szalajtott sprinterek tömegei okoznák őket.

Guille 2016.04.20. 12:50:22

@szociál: Olvasd már el, mire írtam mit! Pont ezzel a példával érzékeltettem (válaszul), hogy hülyeség ilyenekből kiindulni...

Guille 2016.04.20. 12:54:09

@Anegytech: Ez olyan, mint a jobbkézszabály, vagy bármi más rugalmasabb szabály. Be kell nézni és figyelni, nem pedig vakon átszáguldani, nem így értendő a dolog.
Ha fáradt vagy, akár ennyi erővel a lámpát sem veszed észre, de ezeket nem lehet kiszűrni.

Szelid sunmalac 2016.04.20. 13:00:25

@Guille: Nem fogunk megegyezni. A szabalyokat arra talaltak ki, hogy ha MINDENKI betartja, akkor MINDENKI eletet megonnyiti. Te egy renitens arrogans kozlekedo vagy, akinek a szabalyok csak iranyadok, nem kotelezoek, foleg RA nem, mert te ugye tudsz gondolkodni is, tehat nem kellenek a szabalyok. Majd akkor tartod be, amikor eppneked kedved szottyan hozza. Hat igy viszont ezkurvara nem mukodik. Mert ennyibol MINDKEI mondhatja ezt, akkor meg mar semmi ertelme. De nem arrol van so, hogy te ezt ne ertened, sokkal inkabb arrol, hogy neked kenyelmesebb nem erteni, legalabbis ha a te elonyodre valik.

2016.04.20. 13:02:55

@GépBalta: "A személyi sérüléssel járó balesetek statisztikáiban még mindig a gyorshajtás a vezető ok"

Nem ez a vezető ok, ez csak a duma.

Guille 2016.04.20. 13:07:02

@Szelid sunmalac: Kérdezz majd meg azért egy két ismerősödet, akinek adsz is a véleményre, ha már te még életedben nem szegtél meg semmilyen szabályt, bár nehezen hiszem el! Azért gondold végig a mindennapjaidat, mielőtt játszod a szentet :)

Soha nem mondtam, hogy nincs értelme a szabályoknak. Nagyon is van, de ha szerinted egy néptelen úton várni kell 2 percet gyalog, mert piros a lámpa, akkor nagyon korlátoltan gondolkodsz.

ex-dr. vuk 2016.04.20. 13:09:14

@Szelid sunmalac: "akar masokat is veszelyeztetve" - itt van a kutya elasva.
ha egy szabalyt tomegesen megszegnek, akkor erdemes megnezni, hogy miert van.
Mint az adocsalas magyarorszagon: miert teszik ennyien? mert maskepp nem elnek meg es iszonyatos magas szazalek az elvonas - ergo meg kene javitani a szabalyt + ellenorzes (hogy a maradek ertelmes szabalyt betartassak).
Nincs ez maskepp itt sem.

Szelid sunmalac 2016.04.20. 13:12:18

@Guille: Mondom, nem fogunk megegyezni. Szerinted te meno, gondolkodo, eletkepes ember vagy, mert megszeged oket, szerintem emg azert vannak, hogy betartsuk oket, es szerintem egy onzo, arrogans fasz, aki semmibe veszi oket. Ennyi. Remelem kizarolag a koruletted kozlekedok gondolkodnak majd ugyanugy, mint te, csak aztan nehogy ugy jar, mint mar parszor en is, hogy a masik kozlekedo azt hitte, o tud gondolkodni, meg kozlekedni szabalyok nelkul, ezert kibaszottul nem szukeges indexelni, vagy a visszapillantoba nezni, esetleg betartani a pirosat es jol odlaba durrantani a masikat. Ezek is mind elelmes, okos, ugyes emberek voltak mind. Pont, mint te.

Szelid sunmalac 2016.04.20. 13:14:41

Ennyi....ezen a blogon tokletesen szepen kirajzolodik miert ruhellik a bicikliseket. Meg kell nezni mennyire magatol ertetodonek tartjak, hogy nem kell betartani a szabalyokat es, hogy az mennyire fasza meno dolog. Mitobb, maguktol felul is vizsgaljak oket.

Guille 2016.04.20. 13:21:54

@Szelid sunmalac: Nagyon intelligens hozzászólás, gratulálok!

Szövegértésed nem túl kifinomult, ne forgasd ki a szavaimat kérlek! Egyszer sem írtam, hogy ez menő és mekkora buli, hogy bele kell szarni a világba. Egyszerűen azt állítom, hogy vannak helyzetek, amikor a józan ész felül írhatja a szabályt és ez nem skandalum.

Ideje kinyitnod a szemedet, hány gyalogos megy át naponta a piros lámpán tömegesen (pl. Móricz Zsigmond körtér a villamosoknál). Hát mennyi arrogáns renitens görény van köztünk! Az ilyenek miatt rohadt ez a világ gondolom :)

Ha te kizárólag azért indexelsz és nézed a visszapillantót mert az a szabály, akkor gratulálok.

Gondolom életedben nem volt nem jogtiszta operációs rendszered, nem torrenteztél és mindenben mindig követted a szabályokat. Képmutatásból jeles!

Gyárfás 2016.04.20. 13:36:48

Tegnap konkrétan majdnem megöltem egy bringást egyirányú utcában álltam ki a haloldalon lévő parkolóból egy kisteher mügül.A kedves biciklis meg 1000L jött szemben kb 3cm-en múlott, hogy nem csattant belém. (természetesen nem engedélyezett ebben az utcában a bicikliseknek a forgalommal szembeni behajtás)
Ameddig elemi szabályokat is képtelenek betartani néhányan értelmetlen az enyhítés.

hillman. 2016.04.20. 13:38:38

A lámpa neve: forgalomirányító jelzőlámpa. Ha nincs forgalom átmehetek, mert nincs mit irányitania. A rendör eddig elfogadta.

Másrészt a gyalogok és az autosok is hasonlo arányban szarnak a kresszre. Pl: vezetés közbeni telefonálás; biztonságos féktáv betartása (minden napra jut egy paraszt aki a seggemben türelmetlenkedik); "ez még sárga volt".

Van ország ahol vizsga sem kell a jogositványhoz, mégis kevesebb a baleset pedig káosz van, de az emberek figyelnek egymásra s talán kevesebbet gyülölködnek.

Anegytech 2016.04.20. 13:43:22

@Gyárfás: Igen, erre mondom, hogy sok ember egyszerűen nem gondolkozik. Behajt az utcába, de nem jut eszébe, hogy mivan akkor, ha a teherautó mögül épp kiáll valaki, vagy egy gyalogos lelép. Egyszerűen nem lát előre.

Amikor autóval megyek, és egy busz áll a megállóban, rendszeresen lassítok. Nemrég is volt olyan helyzet, hogy épp lelassítottam és már lépett is a gyalogos elém. Persze megijedt, de meg tudtam állni. Viszont ha 50-nel megyek, akkor elcsapom. És akkor nekem ott nem is kéne lassítanom, egyszerűen csak előre gondolkozom. És sokakból ez hiányzik. Ha már szabálytalanul behajt egy egyirányú utcába, akkor azt legalább lassan, körültekintően tegye.

Anegytech 2016.04.20. 13:46:26

@hillman.: Ilyenről még nem hallottam, hogy ha egymagam autózok az úton, akkor nem kell megállnom a pirosban, mert nincs forgalom. Rendőr elfogadja? Ilyenről végképp nem.

Melyik ország az, ahol nem kell vizsga a vezetéshez, káosz van és még sincs annyi baleset? Én Indiáról tudok, de ott tudtommal 4 percenként halnak meg autóbalesetben. Mondjuk százalékos arányban lehet, hogy nem olyan sok, mert 1,5 milliárdan vannak.

Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL) 2016.04.20. 13:53:22

@Anegytech: ezert nincs itt pl. tul sok buszobol, ellenben dupla zarovonal van a megalloknal, hogy eszedbe se jusson utascseret vegzo buszt kikerulni. Hovatovabb rengeteg villamos az uttestre teszi le az utasokat.

Es senki nem sipakol, mindenki bekesen kivarja az utascsere veget. Megint csak: mentalitas.

Kowalski76 2016.04.20. 13:56:20

Túl sok itt a dilemmázás. Első körben kötelezővé kéne tenni a kresz vizsgát valamennyi, városban járművel közlekedőnek (a kerékpárosoknak is). Az értelmesebbek közülük úgyis ismerik, a hülyéknek meg legyen kötelező. Utána jogosan lehet számonkérni és ellenőrizni. Ennyi.

erol 2016.04.20. 13:57:12

Tényleg kíváncsi vagyok, hogy mit csinál ez a sok piros lámpán lovagoló szabályhős egy lámpa nélküli kereszteződésben, vagy ha elromlott a lámpa. Leblokkol? Várja, hogy egy rendőr megmondja neki, hogy mikor mehet?

'it's cool to know nothing' 2016.04.20. 14:04:32

@ex-dr. vuk:
Nálunk a közlekedési kultúra pont azon a feltételezésen alapul, hogy a szabályokat mindenki betartja. Vezetés közben erre számítok. Ha zöld van, nem nézegetek jobbra-balra, és nem 10 km/h-val gurulok át a kereszteződésen, mert arra számítok, hogy mehetek nyugodtan. Nápolyban pl. nem így van, ezért ott a lámpánál az is dudál, akinek piros van (vigyázz jövök), mert nem áll meg, és az is, akinek zöld van (ne gyere, mert én jövök). Elég egyetlen egy résztvevő, aki szisztematikusan felrúgja a szabályokat, és már a nápolyi helyzetnél vagyunk.
Senki nincs abban a helyzetben, hogy megmondhassa, egy lámpa, egy tábla felesleges. Nem tudhatod, milyen baleseti statisztikán alapul a kihelyezett tábla, lámpa.
A szabályok mindenki számára kötelezőek. Nekem sem lenne gond, ha a piroson átmehetnének a biciklisek, ha az lenne a szabály, akkor arra számítanék. Amíg viszont a mostani szabályok érvényesek, ezeket KELL betartani, mindenkinek.

Anegytech 2016.04.20. 14:05:28

@erol: Ha nincs lámpa, akkor a táblákat kell figyelembe venni, ha az sincs, akkor az egyenrangú útkereszteződésekre vonatkozó szabályokat kell betartani. Persze ha rendőr irányítja a forgalmat, akkor őt kell figyelni.

hillman. 2016.04.20. 14:11:12

@Anegytech: indonéziában (kb tiz éve) 8ezer forintnak megfelelö összegbe kerül a jogsi és ha elveszi a rendör akkor már másnap ujat vehetsz. Igen a lakosság számarányához képest kevesebb a baleset.(a cunami után a többség csak legyintett : 3havi szaporulat.)

Talán azért figyelnek egymásra, mert tb nincs se kötelezö felelöségbiztositás és a hibás fizeti az áldozat korházi kezelését; ez indiában is igy lehet.

A helyi kressz lényege, hogy mindig a nagyobb jármü a hibás.

'it's cool to know nothing' 2016.04.20. 14:18:15

@uboat:
Igen ez a lényeg.
Nincs olyan autós, aki mindig, minden szabályt megszeg.
Van viszont ilyen bringás.
Igen kevés az olyan autósok száma, amelyik naponta, folyamatosan, több szabályt, szándékosan megszeg.
A bringások többsége viszont ilyen.
Az autósok döntő, és nagy többsége ha nem is hibátlanul, de szabálykövetően közlekedik.
Na ez ami nem mondható el a biciklisek döntő, nagy többségéről.
A fentiek miatt lényeges, és minőségi különbség van a két csopoort között.

Anegytech 2016.04.20. 14:18:24

@hillman.: Más kultúra, ettől függetlenül nem a legjobb megoldás, mert tudtommal nem a legbiztonságosabb rendszer. De itthon sem jó, ha egy bringáson átmegy egy kamion, még ha van is TB-je. A temetést ugyanis nem állják. Nem lenne is semmi gond, ha az emberek figyelnének egymásra.

bringás bosszantó 2016.04.20. 14:18:24

@dîszkorzo:

Vagy az asszociatív képességeiddel, vagy a memóriáddal van baj.

bringás bosszantó 2016.04.20. 14:20:12

@Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL):

70 ezret pengettem ki fél év alatt parkolásra, pedig nem rokihelyen, nem járdán, nem zöldben álltam le. Nagyon jó hatással volt a szabálykövetésemre.

hillman. 2016.04.20. 14:22:02

@Anegytech: " Nem lenne is semmi gond, ha az emberek figyelnének egymásra."
Azt hiszem ennyi a lényeg.

Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL) 2016.04.20. 14:26:24

@bringás bosszantó: inkabb ne keverjuk bele a kozteret/parkolomaffiat, mert azok egytol-egyig trogerek.

erol 2016.04.20. 14:32:05

@'it's cool to know nothing': Ja, persze. A sebességhatárokat tényleg a többség betartja... Ne hülyéskedjünk már, ugyanúgy szarnak bele, legfeljebb más szabályokat szegnek meg.

bringás bosszantó 2016.04.20. 14:37:12

Egy apróság ami minden anyázónál kimarad. A probléma a kerekes cigánnyal az, hogy sem a forgalom ritmusát nem tudja felvenni, sem a forgalomra nem tud figyelni.
Amíg a kerekes cigány körülnézés nélkül hajt keresztül mindenen, addig le kell venni a nyergét, és a helyére feltolni az istenbarmát. Ha megtanulnak a forgalomra odafigyelni, megfelelő szemkontaktust kialakítani, a zebrára nem negyvenes tempóval lepattanni és tekerni át ész nélkül, akkor lehet kedvezményekről beszélni. Addig meg kell alakítani egy laza motoros rendőri egységet, azok elől nem tud a nagyon önérzetes de nagyon gyáva és semmilyen felelősséget nem vállaló kerekes cigány elslisszolni, és olyan büntetést tolni a buta agyába, amibe belezöldül. Egy hónap alatt térülne meg a motorok ára és a rendőrök fizetése.

Ha a közlekedés nem kerekes cigány résztvevője azt látja, hogy a koma valóban közlekedik, nem az utak császárának képzeli magát, akkor jobban átengedi, és valóban lehet haladni. Amíg a kerekes cigány képtelen az egyszerű agyával felfogni, hogy tele van a város olyan találkozási pontokkal amik problémamentesek lennének, ha a kerekes cigány is odafigyelne az anyázás és mutogatás helyett, mert éppen megmentette valaki az életét.

Csak egy apró példa, tavaly Teréz körúton az egyik kiülős hely mellett mentem, koma tekert szemben a járdán. Normális tempóban jött, nem ész nélkül, figyelt és látott, lassított. Szó nélkül félreléptem a kiülős részbe, elengedtem, megköszönte.

Lehet így is, de amíg a hibázó kerekes cigány zsigeri anyázással válaszol, addig ne számítson egyik gyökér sem arra, hogy vigyázok rá. Leszarom ha kitöri a nyakát. Ez ennyire egyszerű, pont mint a kerekes cigányok.

bringás bosszantó 2016.04.20. 14:40:27

@Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL):

Akkor üzemelték be a kamerarendszert. Meglepődnél, milyen "baromságokra" küldenek csekket.

Ajánlom, ha valakit ki akarsz tenni az autóból vagy vársz rá, akkor ne az utcasarokra fordulj be és állj ott meg, hanem állj meg a sávban. Le kell tojni a mögötted anyázókat, amíg csak ugatni tudnak és a büntetést neked kell fizetni addig nem kell foglalkozni velük.

ex-dr. vuk 2016.04.20. 14:42:14

@'it's cool to know nothing':
"Ha zöld van, nem nézegetek jobbra-balra, és nem 10 km/h-val gurulok át a kereszteződésen"

Es? Miert kene ezen valtoztatni? (bar erdekes, ha a gyalogost elutik a zebran rogton jon a szoveg, hogy miert nem nezett szet - miert? - namindeyg)
mivel a piroson atmenes nem jelenti azt, hogy nem ad elsobbseget. Ergo a zoldon atmeno ebbol semmit nem fog eszrevenni (ha a pirosozo nem segghulye).

"Senki nincs abban a helyzetben, hogy megmondhassa, egy lámpa, egy tábla felesleges."

Mar hogyne lenne? Londonban jellemzoen az a fajta piros, amin a bringasok 99%-a atmegy a nyomogombos gyalogosatkelo. Gyalog megnyomja, atmegy (tobbnyire meg sem varva a zoldjet). Kozelstavol nincs senki mas, aki at akar menni, ez jol latszik. Van ertelme acsorogni? Nincs. Egyebkent a nyomogombos lampa mindenhol amiatt lesz, mert a zebrat leszartak...

De egyebkent annak kell felulvizsgalnia a lampakat, akik kihelyeztek - allami szerv.

"A szabályok mindenki számára kötelezőek."

Nem ketlem. Viszont a szabalyok vannak ertunk es nem mi a szabalyokert - ha egy szabaly hulyeseg (vagy bizonyos kozlekedokre ertelmetlen), valtoztassak meg. Errol szol a poszt.

"Nekem sem lenne gond, ha a piroson átmehetnének a biciklisek, ha az lenne a szabály, akkor arra számítanék."
Mar igy is szamitasz ra nem? :) Egyebkent meg nem kell ra szamitanod akkor sem - mert az elsobbseget meg kell adnia akkor is, ha atmegy.

"Amíg viszont a mostani szabályok érvényesek, ezeket KELL betartani, mindenkinek."
A poszt arrol szol, hogy rossz a szabaly. Ez latszik a statisztikai adatokbol - atmennek a piroson, megsincs belole gond.
Ezekszerint a szabalymodositassal nincs bajod. Ez jo hir :)

odamondó 2016.04.20. 14:44:12

Nem értem mire fel mehetnének át a piroson.

Akkor ilyen alapon mehessen az autós is meg a motoros is. Tudok temérdek lámpát ahol az autós / motoros is mérlegelhetne...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.04.20. 14:53:09

@Etniez: Én meg, ha olvasnád az összes kommentet, akkor láthatnád, hogy én sem támogatom a minden piroson áthajtási lehetőséget, a jobbra kanyarodási lehetőséget viszont érdemes megfontolni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.04.20. 14:56:29

@Anegytech: Te sem figyelsz? Én ellenzem az áthajtást a piroson. Viszont jobbra kanyarodáskor az út szélén hajtó bringás semmiféle forgalmat nem keresztez, legfelejebb másik bringás jöhet balról, azt meg látni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.04.20. 14:59:06

@'it's cool to know nothing': Kérlek vázold fel már, hogy hogyan lehet minden szabályt megszegni... Alig várom. Az autósok túlnyomó része nettó szabálysértő, a többség ott kezdődik, hogy nem tartja be a sebességhatárt.

Az autósok alsú hangon 1/3- vagy fele, ha lendületben van telibeszarja a zebrát.

Ballib cenzúrázók lidérce 1 2016.04.20. 15:00:15

@Guille:

Én a hét felében autózom és másik felében bringázom.

Meggyőződésem, hogy minden szabály, ami a bringások életét könnyíti (Akár az autósok rovására is), hasznos.

Az autós létforma nem fenntartható (nincs elég hely az utakon, folyamatos dugók), környezetromboló (légszennyezés, szmog, porkoncentrátum).

Ha az autósok győznek majd, akkor a frusztrált idegbeteg, egészségtelen életforma legyőzte a környezettudatosat.
Ezzel sincs gond, megtanultuk ezzel együtt élni, hisz az esetek 99%-ban ez történik.

Győz a lustaság, és a pénz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.04.20. 15:00:39

@bringás bosszantó: A probléma az autós cigánnnyal az, hogy a zebrára túlnyomó részt vak, a jobb kéz szabályról nem vesz tudomást - főleg, ha akinek elsőbbséget kell adni puhatestű - és a sebesség korlátozó táblákról nem vesz tudomást.

Folyatassam a hozzá hasonló módon ostobán általánoskodó kommentet vagy leesik, hogy miért ökörség ahogy írsz?

GöTi 2016.04.20. 15:08:59

A piros lámpának is több fajtája van...
Javaslatom minden közlekedőre érvényes lehet:

A keresztező gépjárműforgalom nélküli, csupán gyalogosok átkelését biztosító lámpákat gyakran teljesen feleslegesen üzemeltetik időtartam szerint. Ezeket mind át kellene alakítani nyomógomb hatására működésbe lépő, egyébként sárgán villogó lámpákká.

Ha a gyalogos biztonságban át tud kelni, akkor saját belátása szerint akár működtetés nélkül is menjen. Idősek, sérültek, gyerekek, bizonytalanok használják a nyomógombot, várják meg a zöldjüket. Álljon meg nekik a forgalom.

Miskolcon pont a rendőrkapitányság közelében van egy ilyen lámpás gyalogátkelő. Sokszor sehol senki gyalogos égen és földön, mégis megfogja a forgalmat, benzint pocsékol, környezetet szennyez rendszeresen. A közeli kereszteződések hasznos lámpái szakaszolják egyébként a forgalmat, autókonvojokat és azok között kis forgalommentes szakaszokat hozva létre.

Macropus Rufus 2016.04.20. 15:10:39

@mel gibson:
"Amerikában AUTÓVAL is elkanyarodhatsz jobbra, akkor is, ha piros.
Remélem hamar kihal ez a suttyó, buta, teherautó sofőr intelligenciájú, pörköltzabáló paraszt magyar autós hozzáállás.
Persze, hogy át fogok menni bringával a piroson, ha nem jön senki sehonnan.
Nem lopom az energiát, öreg.
Ezt csak azért nem érted, mert sosem sportoltál és túlsúlyos, aranyeres köcsög vagy."

tipikus...

bringás bosszantó 2016.04.20. 15:22:08

@molnibalage:

Folytasd nyugodtan, ahogy elnézem többeket mulattat az a tömény sötétség ami árad belőled.

Mr. Rocketfinger 2016.04.20. 15:40:24

persze. kiváló ötlet. nyilván működne kishazánkban is, ahol a bringások zebrán ütik el majdnem a kismamákat és a babakocsis anyukákat, akiket csak saját életösztönük és a gyermekük testi épségének védelme "tart életben". csak ezekután azzal is tudnak majd érvelni, hogy nekik ezt is lehet.
mint az amúgy kötelező haladási iránnyal szemben történő haladást. példa: petőfi sándor utca. porschés ember - kivételesen - teljesen szabályosan, indexelve, normális sebességgel áll ki a parkolóhelyéről. jön az öntudatos bringás az ÚT KÖZEPÉN, majd megáll a porsche előtt és vadul magyaráz. ember, ha a 15-ös busz jön szembe lendületből, akkor is ilyen nagy lenne a pofád?
ja és mindemellé még meg is kell hallgatnom, hogy ők mentik meg a földet...
gyalogosként ha nem jön semmi, akkor miért nem mehetek át a pirosban? gyorsabban haladnék, a séta egészséges...

erol 2016.04.20. 15:43:57

@Mr. Rocketfinger: "a bringások zebrán ütik el majdnem a kismamákat és a babakocsis anyukákat,"
ez az autós cigányok szokása.

erol 2016.04.20. 15:48:27

@Mr. Rocketfinger:
Meghalt a zebrán elgázolt kisgyerek / Tények.hu videó
Csak annyit üss be a keresőbe, hogy "zebrán elgázolt"
és mazsolázz a hírek között.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2016.04.20. 15:56:04

@Ballib cenzúrázók lidérce 1:

Jó de aki az agglomerációból jön, az had használja az autót.
De aki két metró megállóra lakik a munkahelyétől és nem viszi a gyerekeket suliba,oviba az metrózzon vagy bringázzon, de úgy se fognak, inkább ül a dugóban és költi a pénzt a benyára.
Viszont szmogban bringázni se jó a tüdőnek, ördögi kör.

ludlab 2016.04.20. 15:58:00

...mar megint a kerekesciganyok....

erol 2016.04.20. 16:00:46

@ludlab: Ja, már rohadt uncsi, beszéljünk inkább az autós cigányokról.

Anegytech 2016.04.20. 16:10:28

@molnibalage: Eleg sok keresztezodes van, ahol a jobbra kanyarodoknak kiegeszito lampaja van. Ahol nincs, ott valoszinuleg szamitani lehet keresztezo forgalomra. De biztos van olyan hely, ahova lehetne kiegeszito lampat rakni, megsincs. Van egy hely, ahol gyakran allok ot percig is a pirosban, mert jon a hev, de sokszor nem valt, amikor az egyenesen haladoknak mar zold, nekunk megsem. A bringasok itt huznak at a piroson, en csak azert nem, mert engem meg tud buntetni a rendor. Itt pl esszeru lenne felulvizsgalni a jelzolampat.

bringás bosszantó 2016.04.20. 16:38:11

@molnibalage:

Túlbonyolítod. Kicsit túlértékeled az agyad. Neked csak azzal kell törődnöd, hogy az átültethető belső szerveid jó állapotban legyenek, a legjobb ha a fejed durran szét (az észtől nem fog, attól nem kell tartanod) mert ami abban van az úgyis selejt és semmire sem használható.
Minimum 5 ember él belőled tovább, ez a legfontosabb amit veled kapcsolatban el lehet mondani.

ex-dr. vuk 2016.04.20. 16:42:51

@ludlab: mar megint a trollok ...

Mr. Rocketfinger 2016.04.20. 17:02:17

@erol: ne terelj. mindenki tudja, hogy az autósok is okoznak balesetet. nyilván mivel kurva sokan vannak, sok balesetet. viszont most nem róluk beszélünk, a poszt a bringásokról szólt. várandós kismama ismerőst és a nejemet babakocsival is csapta már el majdnem bringás, mert olyan kurva sürgős dolguk volt, hogy át kellett menniük a piroson. mindkétszer láttam az esetet. ezek után nem hiszem, hogy a továbbiakban arról kéne beszélnünk, hogy a kerékpárosokra ne vonatkozzon bármilyen szabály, amit a közlekdés összes többi résztvevőjének be kell tartania.

anyadmajma 2016.04.20. 17:42:53

@Macropus Rufus: Ja, csak arra is kéne törvény, hogy ha elütlek a 2 tonnával, akkor még tőlem kérjen bocsánatot a rendőr, plusz az állam 100%ban térítse meg a káromat, és hajtsa be rajtad.
Onnantól az sem érdekel, ha felengednek az autópályára.

De mivel egyszerűen nincs elég rendőr, és azok is inkább a sokkal könnyebben megfogható autósokat trafizzák(persze azt is csak ott, ahol lehet szopatni az embert, nem ott, ahol kéne), ezért sajnos nem csak a bringások szarják le a kreszt nagyívben, hanem az autósok elég jelentős része.
Én a bringákra is rendszámot raknék, jármú az is. Persze értelemszerűen kötelező biztosítással, meg a rendszámhoz tartozó szopatóadóakkal együtt.

ősbölény 2016.04.20. 17:48:59

Ez a probléma ott lép fel, ahol nincs elkülönített bicikliút, saját lámpával. Budapesten kevés a bicikliút, tehát nagyon gyakori az ilyen konfliktus.
A normál, gépjárművek és kerékpárok által közösen használt utakon van két racionális, biztonsági indoka a tiloson való áthajtásnak:
1. A kerékpáros a közúton addig van biztonságban, ameddig mögötte piros a lámpa. Mindennapos dolog, hogy centikre húz el mellettem egy gépkocsi, egyszer el is sodort egy, igaz, ennek már több mint 30 éve.
2. Amikor állásból indulok a bringával, néhány másodpercig, amíg a megfelelő sebességet nem érem el, néha kileng a gépem. Lehet persze, hogy ez az én ügyetlenségem miatt van így, de tény, hogy ilyenkor is bekövetkezhet a nem kívánatos találkozás egy karosszériával.
Úgy gondolom, nem véletlenül próbálkoznak sok helyen egy ilyen szabálymódosítással, hanem ezt a két (és esetleg még más, általam fel nem ismert) problémát akarják megoldani.

anyadmajma 2016.04.20. 18:01:15

@ősbölény: Budapesten pont annyi méterrel van több kerékpárút, ahány méter kerékpárút van Budapesten. Ez tény.

Hmmm... 2016.04.20. 18:18:41

Szerintem ez egy komolyan veendő, bölcs javaslat :-) Jónéhány olyan útkereszteződésről tudok, amelyiknél senkit nem zavar, ha a bringás továbbmegy, akár egyenesen is (mert pl. nincs is út jobb felől, és ha a bringás kellő körültekintéssel, a balról az útra kanyarodóknak elsőbbséget adva megy, a kutyát se zavarja; pl. a Szentendrei út + Záhony utca kereszteződésében a centrum felé haladva. Még egy érv: a gyorsabban haladó bringás (feltéve, ha képes egyenes vonalban menni) lényegesen kiszámíthatóbb mozgású, még a mozgásban levő autós számára is (mert fizikailag biztosabb az egyensúlyi helyzete). Talán javaslatot kéne kérni a Magyar Kerékpáros Klubtól a tesztben szereplő útvonalakra, és nyilvános vitát is lehetne nyitni a dologról. Egyáltalán: Budapesten az általános közlekedési kultúra emelése is fontos lenne (a kresz önmagában semmire nem garancia), és ehhez szerintem fővilágosító munkára (nem kampányokra) lenne szükség, ami nem a "jogaimra", hanem a kölcsönös udvariasságra és figyelembevételére, bizonyos elvek megértetésére helyezi a hangsúlyt (pl.: okos vadászrepülő alagútban nem katapultál :-) Persze bizonyos mértékű közmegegyezés kialakulása nélkül ez se érne semmit.

anyadmajma 2016.04.20. 18:51:31

@Hmmm...: szerintem is. Komolyan igaz az, hogy nincs ki mind a 4 kereketek:)

erol 2016.04.20. 19:05:56

@anyadmajma: "Budapesten pont annyi méterrel van több kerékpárút, ahány méter kerékpárút van Budapesten. Ez tény."
Neked milyen hasznod lenne belőle, ha nem lennének kerékpárutak?
Többen lennének az úttesten.

Teker 2016.04.20. 19:06:04

@Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL): a hajadra kenheted az elveidet, ember, a koporsóból hogyan érvényesíted az igazad?? :D :D (és nem, nem ütöm el őket csak azért is, sőt, vigyázok az összes idiótára, aki a kocsi alá esne. de attól még sérült a túlélési ösztönük, ezt továbbra is fenntartom)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.04.20. 19:23:16

@Mr. Rocketfinger: Ez sajnálatos, együttérzek veled, csak a baj az, hogy te ebből a példákból általánosítasz. Most akkor köcsögözzek le minden gyalogost? Rendszeresen úgy lépnek le a járdáról, hogy nem néznek körbe, aztán én meg tolom a satuféket meg állok meg néha farolva.

Vagy a másik kedvenc hobbijuk, mikor leszállnak a buszról és kiugranak a busz mögül mikror rohannak át az úton vagy villamoshoz. Hiba tartok nagy távolságot a busztól erre számítva volt, hogy lassú tempónál is majdnem nekimentem.

Néha azt érzem, hogy egyesek szinte már csak a fülök alapján tájékozódnak főleg, mert nyomkodják orrbaszájba az okostelefont. Ha nem hallanak kocsit, akkor lelépnek és meg bringán csendben suhanok... A legjobb, mikor a fentieket kombinálják és még üvölt is a zene fülébe. Selát, sehall...

kopasz barmok országa (törölt) 2016.04.20. 19:31:37

@anyadmajma: "Én a bringákra is rendszámot raknék, jármú az is. Persze értelemszerűen kötelező biztosítással, meg a rendszámhoz tartozó szopatóadóakkal együtt."

Ja? Hát akkor kiderülne, hogy érdemesebb volna bliccelni a buszon, mint bringázni. Nehogy már törvények legyenek érvényesek a bringásokra! Elveszne a pillanat varázsa: a törvénytelen mezsgyén való lavírozás...

kopasz barmok országa (törölt) 2016.04.20. 19:33:56

"Mit érdemelnek a piros lámpát leszaró...?"

Lámpavasat. Bármelyik járművezető.

kopasz barmok országa (törölt) 2016.04.20. 19:42:51

@mel gibson: "Persze, hogy át fogok menni bringával a piroson, ha nem jön senki sehonnan."

Nyilván gyilkolsz is, ha nem lát senki sehonnan.

nincs1itt 2016.04.20. 20:25:15

valaki tudja, hogy a KRESZ mit ír elő a kerékpárral közlekedők számára??? mert a kerékpárosok 99%-nak fogalma sincs róla!
egy példa, autós zöld jelzés mellett jobbra kis ívben kanyarodik, miközben a gyalogosoknak zöld.

autós körbenéz, gyalogos nem baktat elkezd kanyarodni, majd épp a zebra közepin oldalról belerongyol egy kerékpáros, ca 25-30 km/órás sebességgel!

csak halkan merem megkérdezni, a földön még alaposan összerugdalt drótszamár tulajdonostól: mit ír elő KÖTELEZŐEN a KRESZ számodra, ha zebrán haladsz át?! mert biztosításod az nincs, baz+, tehát a TE HIBÁDBÓL összetört autómat, javíthatom a saját költségemre...

bizony, azt hogy: át TOLOD, azt a durva biciklit a zebrán...

nincs1itt 2016.04.20. 20:29:19

@kopasz barmok országa: a kerékpár kentauroknak szabályok??? na ne viccojjjá má'!

világítás, hogy lássad a balfaxot, minek??? némelyiken fék sincs!

volt még régebben, hogy egy critical mass alkalmából a rendőrök aszonták, hogy OK bringások, akkor egyenlőek a jogok de! a kötelességek is! erős izgalmi állapotban százával oszthatták ki a büntetéseket, mert aszitték, hogy mert a bringásnak mindent szabad...

nincs1itt 2016.04.20. 20:37:41

@mel gibson: csak halkan merem megjegyezni, hogy a kerékpározás folyamán olyan testtartásban vagy kénytelen erőt kifejteni, ami roppant megterhelő a gerincre.

vezettem eleget az usa-ban (is) ahhoz, hogy tudjam mik a szabályok, remélem sok trendi bringás is tudja...
a legfontosabb szabály:
- te "puha" testű vagy, akkor van elsőbbséged HA MEGADJÁK!

igazi hős 2016.04.20. 20:45:25

@galaxiscsirke: Álljunk meg egy szóra. Egész más az, hogy "nem számítottam a szabálytalan bringásra (gyalogosra, autósra), ezért nem vagy csak későn fékeztem, baleset lett" illetve ahogy ez elhangzott: "szabálytalan bringás miatt nem fogok fékezni, hanem elütöm és kész".

zozo68 2016.04.20. 20:49:56

inkább te is kerekeznél szívinfarktus!

igazi hős 2016.04.20. 20:50:05

@Etniez: "A dolog úgy áll, hogy amikor neked piros van, akkor másoknak meg zöld." Nem. Ha neked zöld, akkor _jöhet_ valaki, akinek épp zöld. Ha a "jobbrapiros" lámpát kicseréled egy stoptáblára, akkor ezt kapod:
- akinek zöld, az akadálytalanul mehet tovább,
- a másik szereplő továbbmehet, ha ezzel senkit nem akadályoz.
Az persze nagyon kérdéses, hogy a hazai autós kultúrával mennyire működne ez.

nincs1itt 2016.04.20. 20:53:22

@igazi hős: akkor nézzük a valóságot is! autósként a zöld jelzésre, elindulok. mögöttem a többi autós is ezt teszi.
jön a szabálytalan bringás, én beletaposok a fékbe, a mögöttem jövők meg szépen feltorlódnak a csomagtérben.

jön a kárszakértő, hogy mijalószerszám történt!?

mondom neki, jött a bringás keresztbe(pl) én meg nem akartam elcsapni, mint zápor a libaszart, ezért fékeztem egy durva nagyot. emiatt történt, hogy a mögöttem jövő szépen belém durrant hátulról.

ok! ok! azonosítanám a bringást????

ööööö... hm... khm...

ha nem megy, akkor indokolatlan vészfékezés miatt, enyém a balhé...

ez így durvára rendben is van! vagy mégsem????

igazi hős 2016.04.20. 20:59:48

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Látom túl fiatal vagy a témához, de guglit nem ismered, ezért ideírom az eredeti viccet:
"-Mindenről a zsidók és a biciklisták tehetnek!
- Mért pont a biciklisták?
- Mért pont a zsidók?"
Ez egy filoszemita vicc. Ami elhangzott, az nem az.

igazi hős 2016.04.20. 21:02:41

@nincs_itt: Ha én vagyok az a bringás, akkor kapsz egy telefonszámot és egy biztosítási kötvényszámot (MK klubtagsági), ami alapján az autód elejében keletkezett kárt megtérítik. Akik pedig nem tartották be a KRESZ-t (követési távolság), azok így jártak.

hillman. 2016.04.20. 21:04:30

eddig egyszer ütöttek el bringával ugy 20 éve. zőld lámpánál, ki voltam világitva és keresztbe ment rajtam egy taxi. ott is hagyott volna csak mögöttem jött a rendör(na az nem volt kivilágitva, lekapcsot lámpákkal gurult utánam 50 méterrel) aki utánament.
Ebböl nem azt kell leszürni, hogy akkor minden taxis állat, hanem azt, hogy az állat mindegy mivel közlekedik állat marad.

A kulturált közlekedést ovodátol oktatni kéne folyamatosan. Ha be kell tartatni a szabályokat az régen rossz.

igazi hős 2016.04.20. 21:08:07

@Szelid sunmalac: "A szabalyokat arra talaltak ki, hogy ha MINDENKI betartja, akkor MINDENKI eletet megonnyiti." Erről nálad okosabbaknak más véleménye van, valójában ezek a társadalmi játszmák mindig akkor optimálisak, ha az emberek egy része (de nem túl nagy része) nem tartja be a szabályokat.

igazi hős 2016.04.20. 21:12:24

@'it's cool to know nothing': "Nincs olyan autós, aki mindig, minden szabályt megszeg.
Van viszont ilyen bringás."
Mester, mutasd, hol parkolnak szabálytalanul a bringások!
(Gondolom a 'nomen est omen'-t hallottad már párszor.)

igazi hős 2016.04.20. 21:19:17

@szociál: "Viszont szmogban bringázni se jó a tüdőnek, ördögi kör." 1. Bringával ott vagy rövidebb ideig, ahol igazán rossz a levegő, hiszen nem állsz a dugóban.
2. Bringával többnyire tudsz olyan útvonalat választani, ami a _lehetőségekhez képest_ tiszta. Én kb 2 km-t kerülök irányonként, hogy ne a Fiumein menjek, hanem az út harmadát két nagy ligetben (Népliget, Városliget) tegyem meg.

Alick 2016.04.20. 21:48:01

Nem a piros lámpa a nagy probléma, hanem egyes bringások totál ignoranciája a többi közlekedő (más bringások) felé.

ősbölény 2016.04.20. 21:51:21

@anyadmajma: Minél van több bringaút Budapesten: a kelleténél? a szükségesnél? a lehetségesnél? az indokoltnál? a berlininél? az amszterdaminál? a bécsinél? a piripócsinál?

2016.04.20. 23:25:32

„időt és energiát veszítsen tök fölöslegesen.”
Nem tudtam, hogy ez is szempont, és ráadásul felülbírálja a biztonságos közlekedést is. Akinek minden megállás / kerülés energiaveszteség, akinek csak szabálytalanul megy a dolog, az tessék mondani mi a faszér biciklizik? És az autósnak akkor miért nem bocsátják meg ugyanezeket? Én is spórolni akarok az üzemanyaggal, meg az idővel! Akkor ezentúl ne álljak meg a tilos jelzésen, és ha rövidíthetem az utat azzal, hogy átcsapatok egy gyerekekkel teli játszótéren, akkor megtegyem? Hát bassza már meg ez a kibaszott liberalizmus. Persze ha mindenképpen a halálos közúti balesetek növelése, és a káosz a cél…

„Csak ha ez működik és a bringások mellett az autósok is elfogadják”
Nem működik. Ahogy a szembebiciklizés engedélyezése az egyirányúban az is nettó baromság. Alapból következetlen, értelmetlen, balesetveszélyes. és állandó konfliktushelyzet forrása. Ráadásul a biciklisták zöme azóta simán behajt BÁRMELYIK egyirányú utcába, nemcsak azokba amelyekbe engedélyezett. Kreszkönyvet hírből sem ismerik, (nem is kötelezi senki rá őket) csak hallották, hogy mostmár lehet szembemenni. Szegénynek nehogy már energiavesztesége legyen, hogy a szomszédos utcáig eltekerjen, ahol BIZTONSÁGOSAN a forgalommal szimbiózisban tud haladni a megfelelő irányba. Neeeem. Menjen a forgalommal szemben inkább, energiaveszteség nélkül. Menjen át a piroson legálisan, nehogy energiavesztesége legyen. Aztán ha valaki kivasalja véletlenül, majd a tárgyalóteremben évekig mehet az érvelgetés. (amiből majd kihozzák, hogy igazából az autós a hibázott, hiszen a bringásnak a piroson szabad áthajtani, az autósnak meg számítania kellett volna rá, hogy a zöld jelzésen egy hülye elékerekezik) KÁOSZ én mondom. Egy ilyen szabály bevezetésének csak ez lehet a célja, nem az élhetőbb közlekedés.

GépBalta 2016.04.21. 00:07:12

@nincs_itt: Csak nehogy a török kamionos is puhatestűnek nézzen az 1-1,5 tonnás kis vackoddal. Néha úgy gondolják, hogy nekik minden irányban elsőbbségük van, olyankor látom őket tolatgatni is az autópályán. Persze csak ködben, mert olyankor nem látják a lehajtót. (Te meg őket nem.) Bő 30 tonna össztömeg, 15 méter gyűrődési zóna, te a puhatestű meg vigyázzál, különben ő megy a börtönbe, te a temetőbe. Idén már volt ilyenből baleset.

potomkin72 2016.04.21. 00:09:54

Hülyeség.
Megállok, vagy lassítok. Aztán átmegyek, ha lehet. Ha piros, ha zöld. Évi 7-8 ezer kilométert tekerek Bécsben. Van tapasztalatom a nagyvárosi kerékpározással. Flott és biztonságos figyelmen kívül hagyni a pirosat, ha a körülmények megengedik. Csak ész kell hozzá.

ludlab 2016.04.21. 00:42:00

Olyanok a kerekes ciganyok mint a muzulmanok, amig kevesen vannak addig csöndben pöfögnek de azutan minel többen lesznek nagy lesz a pofajuk es kezdenek követelözni meg elvarni hogy a szabalyokat az ö elönyukre valtoztassak...(lasd egyiranyu utcaban forgalommal szemben kerekezhessenek, jardan ökörködjenek, kerekparsav leszarva es akkor is a jardan-uttesten menjenek es nem a nekik kialakitott helyen, kivilagitas nyista, buszsavban "jogosan" feltartjak a buszt, stb.)

2016.04.21. 05:30:38

@igazi hős: Mit jössz nekem azzal, hogy mi volt az eredeti vicc? Nem igazán érdekel, hogy mi volt az eredeti vicc.

Én arról nyilatkoztam, ami le lett írva feljebb, az pedig csak olyanoknak számít zsidózásnak, akik azt akarják látni benne. Például neked.

nyugoggyale 2016.04.21. 07:28:46

Becsi bringas ha a szabalyok ezt ott megengedik akkor ok egyebkent nem vagy flott...

Anegytech 2016.04.21. 08:30:08

@nincs_itt: Értem, amit leírsz, és egyet is értek vele, viszont ilyenről még nem hallottam, hogy indokolatlan vészfékezés miatt valakit megbüntettek. Vészfékezni attól is lehet, ha egy nyúl átugrál előtted, azt sem tudod bizonyítani. Ilyen esetben mindig a hátulról jövő a hibás, mert olyan féktávolságot kell tartani, hogy akármilyen (indokolt vagy indokolatlan) vészfékezés esetén is meg tudj állni. Tehát ha hátulról beléd mennek, akkor a mögötted jövő nem tartotta be a követési távolságot, így ő a hibás.

Ettől függetlenül nem leszel boldogabb, ha egy bringás miatt kialakul egy ilyen helyzet.

Anegytech 2016.04.21. 08:43:19

@potomkin72: Ez is érthető, de akkor az autósnak is sokkal könnyebb körülnézni a pirosban, vagy csak lassítani, és ha nem jön semmi, akkor továbbhajtani. Tudod mennyit állok olyan pirosoknál, ahol lazán mehetnék tovább, akár lassítás nélkül? Amikor kereszteződés sincs, csak egy gyalogátkelő, ahol napi három ember megy át, és messziről látom, hogy kilométerekre nincs senki, aki át akar menni, de mégis meg kell állnom, mert engem megbüntetnek. De miért van ilyen helyen egyáltalán lámpa? Gondolom, mert amikor van gyalogos, akkor sem áll meg a gyökér a zebránál, csak ha a lámpa ott van. Ezt az egyet még komolyan veszik az autósok, persze van kivétel.

Nem azt mondom, hogy ilyen helyen ne mehessen át a bringás, csak ne legyen már egyértelmű, hogy a piroson át lehet menni. De ha elolvasod a kommenteket és egy kicsit átgondolom, akkor tudod, hogy nem az a nagy probléma, amikor kihalt területen áthajt a bringás a piroson, hanem amikor azt is lesz@rja, hogy gyalogosok vannak és majdnem elcsapja őket. Vagy el is csapja. Akkor meg ő van felháborodva. Velük van a gond, és egyelőre ezért nem akarják sokan, hogy még meg is engedjék a piroson való áthajtást. Ahogy a gyalogosokat is nagyon ritkán büntetik a piroson való átkelés miatt, ezért szerintem a bringások sem kapnak sok büntit. Ha ésszel csinálnák, nem lenne gond. De basszus, engem is nem egyszer majdnem elcsapott bringás a zebrán, és akkor mégiscsak ideges lehetek nem? Úgy, hogy én még csak nem is látom, mert az autók közül bukkan fel nagy sebességgel. És ne mondja senki, hogy amikor egy centire megy el az arcom előtt, akkor ő azt ki tudta számolni, hogy pont nem fog elütni. Mert ha épp tüsszentek egyet, akkor pont megfejelem.

mel gibson 2016.04.21. 09:45:30

@kopasz barmok országa: Nem nagyon szoktam, mert abba belehal valaki. A lámpás sztorinál senki.

nincs1itt 2016.04.21. 17:21:53

@igazi hős: a helyzetre nem érvényes a követési távolságos szabály...
te rendelkezel ilyen okmányokkal, de azt gondolom tudod, hogy a legtöbb bringás még alapvető kresz ismeretekkel sem!

nincs1itt 2016.04.21. 17:26:10

@Anegytech: erre akartam utalni! viszont ha mögötted jövő sem látja a bringást, persze a bringás vidáman továbbteker, rendőr jön, és mehet a bruszt. az autód meg törött...

nincs1itt 2016.04.21. 17:32:49

@Anegytech: értelmetlen ezen vitatkozni! a kerékpáros már NEM gyalogos, tehát a közúton közlekedő járművekkel azonos szabályok érvényesek a bringásokra is. relatív alacsony sebességük és "kis" méretük miatt, valóban lehet enyhíteni, enyhébben tekinteni a rájuk vonatkozó szabályokat.

viszont ha a piroson átmehetnek, akkor a "jobbkezes" utca sem ér??? stop tábla, mackósajt sem számít? mert ha nem! akkor bizony komoly gondok vannak a fejekben bringáséknál!

GépBalta 2016.04.21. 23:19:18

Ma direkt számoltam. Összesen három autót láttam átmenni teli piroson. Az egyik olyan piroson ment át ami már vagy fél perce legalább piros volt, de szerintem észre se vette, hogy ott a lámpa. Ezeken kívül egyet láttam átmenni nagyon érett sárgán. Kemény gangszta life és Need for Speed életérzés uralkodik Pest külső kerületeiben.
Kerékpárossal nem találkoztam ma lámpás kereszteződésben.

GépBalta 2016.04.22. 23:36:07

@nyugoggyale: Hogy más szemében a templom egerét magáéban a hat pár rendőrcsizmát...
Egyébként ma is találkoztam két piroson áthajtó autóssal. Tán nem ismerték a szent KRESZ-t?

nyugoggyale 2016.04.23. 08:06:33

@GépBalta: hahaha kettot? Ohhh neeee dobalozzunk a szamokkal? En meg 3-at. Ez nem vezet sehova olyan, mint az ovi. Ott a KRESZ, igen azt kell kovetni...
süti beállítások módosítása