Jó pár év poszterkedés után is tud még nagy hátasokat dobni az ember, pedig könnyű azt hinni, hogy vannak a világban egyértelmű dolgok. Az előző poszthoz érkezett hozzászólásokból nem csak az derült ki, hogy mennyien nem értékelik semmire se Vitézy Dávid tevékenységét, de az is, hogy milyen erős az ellenszenv a bringások irányában. Ez a vonal ott elsikkadt, nem erről szólt az az írás, de Tarlóstól és Vitézytől függetlenül kifejezetten érdekes kérdés az is, hogy mit lehet csinálni a közlekedési szabályokra magasról szaró bringás szubkultúrával.
Már csak azért is, mert a nemzetközi trendek egy érdekes tendenciát mutatnak, olyat, aminek már az itthoni felemlegetésétől is valószínűleg rögtön a haját tépi szinte az összes autós. Ez pedig az, hogy egyre több helyen gondolkodnak el azon, hogy legálissá kell tenni a bringások számára az áthaladást a piroson. Sőt, van ahol már meg is csinálták. És nem ám picsányi, nulla forgalmú mezővárosokban.
Az egész Idaho államból indult, ahol már 1982-ben hoztak egy olyan szabályt, hogy a piros lámpa a bringásoknak stop táblaként funkcionál, vagyis ha megállnak és nem jön semmi, mehetnek át a tiloson. A stop tábla nekik elsőbbségadás kötelezőt jelent, vagyis nem kell megállniuk és ha körülnézve nem látnak senkit akit el kellene engedniük, akár lassítás nélkül rongyolhatnak át a kereszteződésen.
Sokáig nem akadt komoly követőjük, de az elmúlt években felpörögtek az események. Brüsszel és több német város után tavaly nyáron Párizsban is bevezették, hogy a kijelölt kereszteződéseken átmehetnek a piroson, San Francisco is gondolkodik rajta és Londonban is komoly vita van a kérdésben. A brit fővárosban már jó pár éve kijelöltek egy tesztidőszakot, de nem lett belőle semmi, inkább abba az irányba mentek, hogy a bringásoknak hamarabb vált zöldre a lámpa, mint az azonos irányba haladó autósoknak. Ez azért tetszett nekik, mert a legtöbb bringáslapítás kanyarodás közben következik be, ha pedig a drótszamaras hamarabb elindul a kamionnál, kisebb az esély az ütközésre.
Ahol bevezették a piros lámpa szabályos meghaladását, egyáltalán nem romlottak a baleseti statisztikák, viszont gyorsabb lett a bringásoknak a haladás, még népszerűbb lett a tekerés az autózás rovására. Ez kurva jó, de vajon működhet-e Budapesten, ahol a bringások jó része már ma is sportot űz abból, hogy nem ismeri fel a piros jelzést és össze-vissza cikázik a kocsisor között, autósok ezreinek agyát baszva fel teljes joggal nap mint nap.
Autósként és alkalmi biciklistaként is lenne az ideális, ha a mainál sokkal szabálykövetőbb magatartásra lehetne késztetni a bicikliseket. A nemzetközi példát egy az egyben nem lehet átvenni, kint nagy hagyományokkal rendelkezik a belvárosi bringázás, nálunk viszont az utóbbi évek fejlesztései nyomán szabadultak be a kerékpárosok a központba és nőtt többszörösére a biciklis forgalom. De ezzel nem tartott lépést az ellenőrzés, ami nagy hiba volt.
Ha most az azonnali megengedés mellett döntenének, félő, hogy még tovább pofátlanodnának a bringások és csak éleződne a konfliktus az autósokkal. (Ez persze már csak Tarlós személye miatt sem reális rövid távon) De a mai helyzet, a leszart szigor se jó. Egy átmenetre lenne szükség, amiben lazítanak a szabályokon, de sokkal szigorúbban ellenőriznék is a bringásokat. Van egy csomó kereszteződés, ahol valóban hót felesleges megállnia a bringásnak a pirosnál. Jön néha pár gyalogos, az állás csak arra jó, hogy a következő keresztnél bukja az autókra számolt zöldhullámot, időt és energiát veszítsen tök fölöslegesen.
Ki lehetne jelölni tesztként például 30-40 olyan lámpát, amelynél kellő körültekintéssel - ha nem zavarja sem az autósokat, sem a gyalogosokat - áthajthat a bringás a piroson, de ezzel párhuzamosan szigorúan ellenőrizni kell a nem érintett csomópontokat és keményen büntetni nem csak az öv nélkül haladó autóst, hanem a cikázó-pirost áthágó biciklist is. Nekik nem kell félniük büntetőpontoktól, jogsielvételtől, csak a szigorú bírság lehet elrettentő.
Ha csak egy kiskörúti példát nézünk, ott is van jó pár bringáslámpa, ahol érdemes engedélyezni a piroson áthaladást, de biztos nem az Astoriánál, vagy a Kálvinon, ahol kőkeményen le kell húzni a vétkezőket, akkor is, ha nagy ember postáját szállító rasztaman hvcs biciklis futár az illető.
Csak ha ez működik és a bringások mellett az autósok is elfogadják, hogy mindenkinek így előnyös a dolog, akkor szabad tovább lépni.
Persze egy csak egy szokott nagyon szerény vélemény. Tetszik, vagy nem, lehet róla szavazni:
Az utolsó 100 komment: