Amikor több mint öt évvel ezelőtt Hakapeszi kolléga védelmébe vette Vitézy Dávidot, nem csak a kommentelők küldték el a vérbe, én se értettem a dolgot. Volt is egy szavazás a poszt végén, hogy Vitézy tényleg közlekedési szakember-e, vagy ócska fideszes mutyis karrierpolitikus. A többség az utóbbit mondta. A héten bebizonyosodott, olvasóink már 2015-ben átláttak rajta és most már Miki is csak a fejét rázza.
De bekajálta Karácsony Gergely is. Emlékezetes, hogy főpolgármesterré választása után nem sokkal tulajdonképpen meghívta Vitézyt, hogy dolgozzanak együtt. Azt gondolhatta, ért hozzá, meg az ellenségem (=Tarlós) ellensége a barátom. A két fiatalban tényleg van közös pont: a zöld orientáció, a kerékpáros közlekedés fejlesztése, és hasonlók. Jó húzásnak tűnt a barátkozás, de elég balul sült el.
A Fidesz-központban ugyanis a főpolgárnesteri bukta után megalkották a mestertervet: Vitézyt februárban megtették egy már amúgy is létező, Budapesttel foglalkozó, és előtte nem sok vizet zavaró szervezet, a KKBK élére vezérigazgatónak, és az egészet átnevezték Budapesti Fejlesztési Központnak. Nem sok kétség lehet, ha csak el nem csesz valamit, ő lehet Kari kihívója 2025-ben, de addig is ő tud diszponálni a fővárosi állami beruházások felett. Sakk-matt, Geri.
És már be is indult a kommunikációs offenzíva. Mindig is idegesítő volt, hogy bár Vitézyt már évekkel ezelőtt kivágták a BKK-tól, mégis, ha valami fejlesztés történt Budapesten, (villamosbeszerzés, trolibeszerzés, útátadás) akkor mindig posztolt róla, hogy "ezt a projektet még a BKK-ban indítotttam el 2013-ban". Holott 5 évig nem volt hivatalosan dolga Budapesttel, parkolópályán volt, és eligazgatott egy bezárt múzeumot, melynek az újranyitása már 3 évet késik.
Még meg sem száradt tinta a legfrissebb kinevezésén, Vitézy máris újabb sikereket ért el. Például február 27-én ezt írja: „Rengeteg munkánk volt benne, és büszke vagyok rá, hogy az imént a Főváros és a Kormány közös városfejlesztési fóruma, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén mutathattam be a Déli Körvasút projektet és a Tanács támogatta a beruházás megvalósítását.”
Vagy március 11-én: "Sokat dolgoztunk érte, végre itt vannak - indulnak a KISS emeletes vonatok". Ami azért durva, mert neki ehhez aztán tényleg semmi köze nem volt.
Kommunikációban mindig is erős volt Vitézy, de most sikerült még ezen is szintet lépnie. A koronavírus kapcsán a kormány ugyanis bealudt, Karácsonyék sokkal előbb hoztak védőintézkedéseket, mint más. Fel kellett venni a versenyt, vissza kellett venni az irányítást, még túl is kellett licitálni, ez jól látható volt a Facebook-posztok harcában a buszsofőröket elválasztó kordon, majd a kerékpársávok és hasonlók témájában.
Aztán jött Vitézy legszemetebb húzása, amellyel végleg lebuktatta magát: Mindenki láthatta, hogy tök üresek a BKK-buszok, villamosok, nyilván lehetne egy csomót ritkítani, erre pedig a legegyszerűbb mód az, ha munkanapon is a szombati menetrend szerint járnak a járatok. Szinte az összes megyeszékhelyen és külföldön is sok helyen ez már meg is történt. A főváros tömegközlekedésének finanszírozásáért Karácsonyék a felelősek, és ez hatalmas teher. És ha már ennyire eltűntek az utasok, érdemes takarékoskodniuk a menetrenden, hiszen látható, hogy szopóágra teszi a kormány az ellenzéki vezetésű városokat.
Április elsejétől át is állt a BKK a szombati menetrendre, amibe hiba csúszott. Néhány vonalon kialakult egy kis zsúfoltság a reggeli csúcsban. Vitézy kussban végignézte a felkészülést a váltásra, tán még a tenyerét is dörzsölte, aztán az átállás reggelén már 8:53-kor lecsapott: felháborodva posztolt, hogy zsúfoltak a járatok. Ha ő jó közlekedési szakember, akkor nyilván tudta előre, hogy lesz néhány járat, ahol hajnalban kevés a szombati kapacitás, de direkt nem előre szólt, hanem megvárta és megcsinálta a műbalhét, hogy a propagandamédiával karöltve neki tudjon menni Karácsonynak. Akinek nyilván semmi köze az ügyhöz, nem ő tervez menetrendet, hanem a BKK emberei, ő csak megbízott bennük.
Ügyes, de alattomos, tipikus fideszes húzás, de a célt elérte: Karigerit beégette, a BKK-nak visszakoznia kellett. Budapest (egyedüli nagyvárosként) nem tudott érdemben ritkítani a menetrendjén a vírushelyzetben, így megtakarítani sem tudott az üzemeltetési költségeken. Kis reggeli sűrítés helyett visszatértünk a munkanapi menetrendhez, üres járművekkel, milliókat pazarolva.
Persze Vitézynek is vannak nehéz percei. Például amikor mostoha-nagybátyja,Viktor egyszer csak elrendelte az ingyenes parkolást országszerte. Ennek az oka is nyilván az önkormányzatok szívatása, a parkolási bevételektől való megfosztás, és persze a szokásos erőfitogtatás. A parkolás azonban nem csak pénzbeszedés, hanem forgalomszabályozási kérdés, ezt Vitézy is számtalanszor leírta, és amúgy is nagy dugódíj-támogató. Gondban volt tehát, hogy merje-e kritizálni az Orbán által bedobott ingyenes parkolást.
De megtalálta a megoldást. Vitézy csak jó híreket és a kormánybarát propagandát tolhat, illetve ellenzékiek kritizálását. Ha Orbánékkal kellene szembe mennie, arra Vitézynek ott van a háttérszervezete, a Közlekedő Tömeg Egyesület. És lám, ha Vitézy kussolt is, de a KT egyesület megszólalt ingyenes parkolás ügyben, és masszívan ellenezte, kritizálta.
Ez hát a helyzet Budapesten. Mára mindenkinek nyilvánvalóvá válhatott, hogy Vitézy nem annyira közlekedési szakember, mint ócska fideszes mutyis karrierpolitikus. Kár érte.