Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) Matolcsy (46) matolcsy (1) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) Négyes metró (1) négyes metró (3) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) Szijjártó Péter (2) szijjártó péter (4) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2020.11.09.

Orbán Viktor hirtelen megvilágosodott és bezárja az országot

Hakapeszi Miki

Csak röviden: annyira megfordult a néphangulat, hogy még az izlandi meccset is elengedte Orbán Viktor. Erre azért nem számítottunk, az eddigi hozzáállása alapján azt vártuk, hogy pénteken jelenti be a normális szigorítást. 

Az elmúlt hetekben már a narancshitű szektán túl a laikusoknak is tök egyértelmű volt, hogy sok ezren halnak meg értelmetlenül, ha nincs lockdown. Megerősítette a kórházakat, de szinte semmit nem tett a védekezésért. Azért, hogy kevesebben betegedjenek meg. Régóta látszik, hogy a vesztébe rohan ezzel a stratégiával, de mindenkit, aki ezt elmondta, ellenségnek nevezett, egyik csicskája még a saját profi vírusszakértőjüket is lerémhírterjesztőzte. 

Egyértelmű, hogy szeptemberben még lehetett arra hivatkozni, hogy a zemberek nem akarnak szigorítást. Akkor még csak azt kritizálhattuk, hogy egy felelős kormánynak nem a nép seggének full service kinyalása, a választási szavazatoptimalizás a dolga, hanem az ország érdekét nézve tevékenykedni. Ha kell, irányt mutatni, elmagyarázni, hogy gáz van, értsétek meg, hogy most másra van szükség. Ahogy ezt szinte mindenki más Európában csinálta. 

Én már rég bűnt kiáltottam, aztán feltettem a kérdést, hogy hány halott után kezd el védekezni az ember. Így szavaim nem maradtak az elmúlt napokra, amikor már az volt a kérdés, hány ezer embert küld a halálba a kormány a késlekedéssel. Zsiday Viktor, a legprofibb magyar alapkezelő elmondta. És megkapta több helyről, hogy még optimista is volt a 10 ezer halottal. Géza kolléga is még durvábbat kalkulált.

Ezért, ha önmagában nézem a miniszterelnök mai bejelentést a lockdown-ról, akár egyet is érthetnék vele. Persze az osztrák hivatkozás nettó kamu, mi már rég rosszabbul állunk és nem is követtük eddig se őket. Lehet vitatkozni a részintézkedéseken is, de nincs mese, ez az irány, ezt kellett csinálni. Lényegtelen, hogy szerintem az általánosban is szigorítani kellene, a szülőre bízni a döntést. Amit ma végre meglépett, az összességében jó. De soha ne feledjük, hogy mennyire elkésett és ennek mekkora ára lesz. Még a múlt héten is összevissza hadováltak és jöttek látszatintézkedésekkel, pedig minden prognózis, ami a járvány lefutásáról szól, akkor is ugyanazt mutatta, mint most. Biztos vérciki egy ilyen típusú vezetőnek végül azt csinálni, amit a szakértők mellett a lesajnált ellenzék nagy része is, élén a tyutyimutyi alkalmatlan Karácsonnyal hetek óta javasol, de ez lett a vége. Nem lehetett más a vége. 

Tényszerűen megállapítható, hogy a nagy, tévedhetetlen hadvezér, a kritikát nem tűrő határozott zseni március óta elkésett mindennel. Tavasszal csak akkor zárt iskolát, amikor a nép belekényszerítette. Amikor a kijárás volt a kérdés húsvétkor, rálőcsölte a terhet a polgámesterekre. A gazdasági mentéssel hetekig késett, már mindenhol volt kurzarbeit, mire nagy nehezen egy gyenge utánzattal ő is előrukkolt. Augusztusban javában hurcolták be a vírust külföldről, de csak akkor zárt határt, amikor már mindegy volt, a vírus belül terjedt. A normális konktaktkutatást el se kezdte, egyből robbant a járvány. Megfelelően tesztelni megint akkor kezdett, amikor rég késő volt. Minden ezzel kapcsolatos kritikát lepattintott, minden kritikust lehülyézett, aztán fű alatt csak elkezdte növelni a tesztkapacitást, napi 10-ről 20 ezerre. Miután a pozitív arány elszállt 20 százalékra.

És persze a szigorítások, de erről már írtunk többször.   

Mi történhetett most? Nyilván most billent benne át a mérleg, úgy érezte, hogy már nagyobb veszély a hatalmára a rengeteg halott, mint a gazdaság leállásából fakadó problémák. Főleg hogy veszettül hisz abban, hogy gyorsan jön a vakcina. Ha csak a szolgáltatások állnak és és rövid időre, az még kezelhető lesz annyira, hogy jövőre megmentőként ünnepeltethesse magát. Sőt, kis mázlival már karácsonyra is valami kis enyhítést bevezethet, azt fogja ám csak igazán komálni a nép. Legalábbis ezt gondolja. 

A következő hónapokban meghalnak néhány ezren várhatóan, akiknek nem kellett volna. De a mostani szigorításokkal van esély arra, hogy hamarosan tetőzzön a járvány. Utána lehet, hogy a halottak számát mindenki hite alapján ítéli meg és nem veszít nagyot a népszerűségéből Orbán. Arról, hogy végül milyen eredménnyel jön ki a dologból, a gazdasági válságkezelés dönt. Most hoztak néhány helyes döntést, persze durván elkésve. De valószínűbb, hogy nálunk mindennel együtt nagyobbat üt a járvány, mint a környező országokban és ezt már nehéz lesz Sorossal kimagyarázni 2022-ben.

 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

193 komment

Címkék: lockdown Orbán Viktor

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr3716278868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2020.11.10. 10:05:51

Mar tobbszor elhangzott, hogy amint megbukik Trump lesz oltas, ha marad meg negy evet, akkor ugyanennyivel csuszhat a nyugati vilagban az oltas megjelenese. Most hogy a sajto kihirdette, a Harris-Biden elnokseget, lett is oltas egy nappal a gyozelmi bejelentes utan. Lathatoan erre (is) vart Orban.

Persze ez hiba, mar augusztusban teljes lezarast kellett volna a hatarokon es termelesi lezaras az orszagon belul. Hogyan tud vedekezni egy idosotthon, ha jarvany van? Senki nem megy haza, a szemelyzet sem, a jarvany vegeeig. Hogyan tudna vedekezni egy gyar? A dolgozok bent alszanak es nem erintkeznek massal. A gyerekeik pedig az iskolakban maradnak -bentlakasos modon-, igy megoldott lett volna az izolacio es a gyerekek elhelyezese is. Mindez altalanos kijarasi tilalommal, amikor az elelmiszerellatas is a hadseregen keresztul tortenik, mar regen felszamolta volna a jarvanyt. Ez a megoldas valt be vegul Kinaban is. Hatalmas elonye, hogy tuntetni sem lehet ellene.

Persze abban a pillanatban eljarast inditanak az orszag ellen az EU reszerol, mert demokraciaban ilyet nem lehet meglepni. De minden mas csak idohuzas, mint ahogy a mostani szigoritasok is csak idohuzas a vakcinak megjeleneseeig. A teljes kijarasi tilalom nelkul (amikor meg kutyat setaltatni sem megy le senki) csak lassitani lehet a terjedest es gazdasag osszeomlasat. A teljes kijarasi tilalom viszont 3 het alatt felszamolja a jarvanyt. (aki eppen beteg az vagy meghal vagy felepul, de nem adja tovabb, mert fizikailag nem tudja tovabbadni)

Egyebkent aki a 2. vilaghaborut megelozo gazdasagi valsag miatt aggodik, annak jo hir, hogy most nem a nacionalizmus, hanem a vilagkormany es az alapjovedelem (alanyi jogon jaro segely) az az eszme ami eloterbe kerult, tehat a legtobb allam e fele megy. Ez nem zarja ki a diktatura kialakulasat, sot bizonyos mertekig szuksegesse teszi, de egy darab egyseges kormany eseten nincs haboru, mert nincs kivel haboruzni. (max. nehany kitarto apro nacionalista orszaggal, lasd Orbanek velemenyet az egyseges, nemzetek nelkuli EU-rol)

HaD 2020.11.10. 10:13:40

a vírus kb 10-15 napon belül vagy tüneteket produkál vagy az adott személy immunrendszere legyőzi...tehát egy jól szervezett 2-3 hetes összehangolt európai szintű (vagy helyi de akkor a beutazási szabályok drasztius szigorítása mellett) karantén rendelkezésekkel(az alapellátás felkészítése a szállító kapacitások megszervezése-fertőtlenítés!!!- a tüneteket produkálók kezelése beszállítása szükség esetén) már régen jelentősen csökkenthető lett volna...a sötét középkorban a részleges karanténok semmit nem értek az jól szervezett karanténoknál töredék volt a mortalitás...de gondolom ezt a tudós "elitünk" is tudja...ezért SZÁNDÉKOS az amit elkövettek/elkövetnek:(:((...a mai technikával információs/távközlési rendszerrel 100x hatékonyabban kellene és lehetne egy karantént 2 max 3 hétre végig vinni....odáig nem jut el a tudósokra hallgató kormány(sehol sem) hogy mondjuk a postai szolgáltatást áttekintené a küldemények fertőtlenítése oldaláról de a naponta százezrével a postaládákba bedobott szórólapok terjesztését sem állítja le senki...egy papíron meddig is fertőz egy vírus????...pláne párás időben???...de ez csak egy példa arra hogy miért is SZÁNDÉKOS az amivel odavágnak az embereknek....egy nem működő növekedés mániás bibsi szellemű gazdaság csődjét fedik el most ép nem háborúval hanem ezzel a műsorral...miközben a környezetvédelemről(lásd még szóró lapok a postaládában:):)) meg a fenntarthatóságról(ami ugyebár a növekedés ellenpontja) hirdetik az igét....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.11.10. 10:13:49

@Ad Dio:

"Azt kell megérteni, hogy itt most nem "életek" és "gazdaság" közt választunk, hanem életek és életek közt! Szerinted egy földindulásszerű gazdasági összeomlás semmi egészségügyi kárral nem jár?"

Én is ezt hajtogatom már egy jó ideje.

@chrisred:

"Pont a lezárások miatt nem nőtt a halálozás. Ha a korábbi években is olyan lezárások és szigorítások lettek volna, mint 2020-ban, akkor minden bizonnyal sokkkal alacsonyabbak lettek volna az akkori halálozási adatok."

Nálunk ez igaz, sőt az is lehet, hogy lezárások és Covid nélkül influenzában halt volna meg sok olyan idős ember, aki most Covidban halt meg. Vagyis az eddigi adatok alapján úgy néz ki, hogy nem nőtt az összhalálozás, csak éppen nem pontosan ugyanazok haltak meg, akik amúgy influenzában haltak volna meg.

Ettől persze nem szabad bagatellizálni a koronavírust, igen sok olyan ember is szenved tőle, akit egy influenza meg sem betegít. Azért egy influenzajárvány nem szokta a teljesítőképesség határára juttatni az egészségügyet, mint ahogy most a Covid teszi - ez nem szabad elfelejteni!

Másfelől az is igaz, hogy bár nálunk - legalábbis eddig! - nem nőtt az összhalálozás a korábbi évek hasonló időszakához képest, sok más országban drasztikus volt a növekedés.

chrisred 2020.11.10. 10:14:39

@Ad Dio: Ez csak azokra az országokra igaz, ahol az afrikaihoz hasonló társadalmi-gazdasági viszonyok uralkodnak, és a lakosság többsége az egyik napról a másikra él. Ahol biztos a gazdaság és az emberek kiszámítható körülmények között élnek, akkor ilyen esetben hozzányúlnak a megtakarításaikhoz.

haXXor 2020.11.10. 10:14:40

O1G mert rábízta az emberek józan eszére a védekezést.. Kár, hogy a magyar emberek, pártállástól, vallástól, nemtől és sok esetben tanultságtól függetlenül is megbuktak ezen a vizsgán.

Én egy pillanatig sem haragszom Orbánra, hogy ezt az utat választotta. Azt megítélni, hogy mi lett volna a jó döntés ebben a kérdésben, azt fixen nem fogja tudni már senki sem megmondani.

Kár... nagy kár. De hát mit is vártam volna egy olyan országban, ahol a lakosság nagy része igénytelen, csöves szintjén kezeli az egészségügyi állapotát, ahol rengeteg krónikus betegség halálozásában vezetők vagyunk a világban, ahol a személyes higiénia egy távoli, úri móka.

Midnight Run 2020.11.10. 10:14:42

Orbán már ott követte el a hibát, amikor augusztusban nem zárta le a horvát határt.

De ezt még megértem valahogy, ott tényleg erősen szembe kellett menni a népakarattal.

De szeptemberben, amikor már gyorsan nőtt a fertőzés szám, akkor egyértelmű volt, hogy valamit tenni kell. Nem értem, hogy Jakab vagy Merkely, de akár a Szlávik is miért nem tart egy óra fejtágító ennek a Főncsinek, hogy bazdmeg, ha nem teszel elővigyázatosságból lépéseket, tele lesz a sajtó a halottakkal meg az összeomló egészségüggyel.

Nem értem, miért lehetett meccseket tartani nézők előtt. Nem értem, miért nem lehetett oszlatni a fradi szurkolókat, miért lehetett engedni tüntetéseket (miért nem lehetett leülni az SZFE-vel és valami kompromisszumot találni, ja mert agyas vagyok?). Októberben még tartottak szaunázók hétvégéjét, fitness találkozót a Papp László arénában, meg egyéb nagy eseményeket. Már akkor sem értettem, hogy ez mire jó.

Ez már elkésett. Lesz 15-20 ezer extra halott, a gazdaság meg a jövő év második felében állhat helyre. Nem növekedhet, állhat helyre. A vakcinában bízni ennyire is hülyeség. Mikor lesz hatékony vakcina? 2-3 év múlva. Addig marad ez a ki be kapcsolás.

Exploiter 2020.11.10. 11:11:24

@haXXor:

ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-11..latest&country=HUN~EuropeanUnion&region=World&casesMetric=true&interval=total&hideControls=true&perCapita=true&smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=asc

A magyarok gyakorlatilag pont ugyanolyan eredményeket produkálnak a második hullámban, mint az uniós átlag.
Függetlenül, hogy ki mennyit tesztelt, ki mennyire szigorított, ki mit csinált, ez az átlag.

Kelly és a szexi dög 2020.11.10. 11:11:37

Sajnos 10 emberből 8 szerint nudli ez a vírus, így azért nehéz meghozni a népszerűtlen intézkedéseket. Ha fordított lenne az arány, már régen meghozták volna a megfelelő döntéseket.

Saját magunknak köszönhetjük a szart :(

chrisred 2020.11.10. 11:12:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Másfelől az is igaz, hogy bár nálunk - legalábbis eddig! - nem nőtt az összhalálozás a korábbi évek hasonló időszakához képest, sok más országban drasztikus volt a növekedés."

Ezt összevetve azzal, hogy nálunk a hozzánk hasonló korátlagú lakossággal rendelkező országokhoz képest is magas az általános mortalitási ráta, nekem az derül ki, hogy nálunk a lezárások és szigorítások olyan egészségügyi intézkedéseket pótoltak, ami a jó egészségüggyel rendelkező országokban alapból megvannak.

Irbisz 2020.11.10. 11:12:20

@haXXor:
Naggyon sok dolgoban teljesen egyetértek, de hogy most és elkésve lépett az bizony hiba, már szeptember végén szimulálták hogy milyen lesz a járvány nálunk:
24.hu/belfold/2020/10/03/koronavirus-tetozes-elorejelzes/
Ezt vagy nem hitték el, vagy tényleg nem érdekelte őket hogy x ezer ember elhullik feleslegesen.
És most rosszbbul állunk időarányosan, mint ez a modell ...

Irbisz 2020.11.10. 11:13:00

@AlexAston:
ezek kezelésére és valamilyen szintű ellátására van rendszer (hogy milyen azt hagyjuk), erre most jön egy új, az ellátórendszert teljesen túlterhelő eddig ismeretlen betegség, ami miatt az egész düledező eü-rendszer az összeomlás szélére került.
nyilván ez a helyzet új kezelést igényel, akár olyan társadalmi szintű lépéseket, mint a különböző szintű korlátozások. Mi ebben a bonyolult vagy érthetetlen?
Azt már a hülye is tudja (na jó, sokan mégsem, mert a hülyénél is ostobábbak), a dohányzás mit okoz, mit kockáztat aki dohányzik. DE! Az nem fertőz, és jó sok bevételt hoz az államnak minden egyes hülye bagós, míg kezelésre nem szorul vagy idő előtt el nem patkol ... A Covid meg csak viszi a pénzt és igen nagy problémákat okoz a gazdaságnak.

Ja, és amig az itt feles számban található ostoba járcánytagadók meg maszkellenesek alacsonyabb értelmi szinten vannak mint egy értelmesebb általános iskolás, addig mit akarunk?
Pár ország (Új-Zéland, Tajvan és kina, vietnam, dél-korea stb.)) kiválóan kezelte a járványt, emberek se patkoltak el tömegesen, a gazdaság se roggyant meg, magyarán a kecske is jóllakott és a kápoaszta is megmaradt.
Persze ahhoz értelmes és felelősségteljes emberek kellenek, nem önjelölt, de buta ellenállók. Nálunk meg mi van? Tavasszal és most is mebrek százezreinek csökken a jövedelme, kerül veszélybe a megélhetése, ÉS ezrek halnak meg és düledezik az egész eü ellátórendszer.
Persze amig tömegek szabotálták és most is az intézkedéseket és még most is lázadoznak, addig ne csodálkozzunk hol tartunk.
Csak nem kéne az okot az okozattal összekeverni - aminek a megkülönböztetésére tömegek képtelenek.

sas70 2020.11.10. 11:14:17

Az a baj a populizmussal és a populista politikusokkal, hogy szinte csak a pillanatnyi népszerűséggel foglalkoznak és nincs előrelátó stratégia. Egy járvány terjedését csak a közösségi kapcsolatok korlátozásával lehet megakadályozni, akkor is, ha ez baromira népszerűtlen.
Orbán legnagyobb baja az, hogy szinte az egyetlen eredményt csavarja ki a kezéből a járvány, mégpedig azt, hogy a magyar gazdaság bárhogy is de növekedett és az emberek kicsit jobban éltek, mint korábban. A tavaszi lezárások miatti gazdasági földbeállás egyértelmű jel volt, hogy ez bukáshoz vezethet. Most megpróbált kicsit trükközni, hátha meg lehet úszni. Kiderült, hogy nem lehet. Kényszerpályán vergődik, ráadásul egy olyan dolog miatt, amire kevés hatással bír. Illetve ha komoly hatást gyakorol, akkor az sokba kerül. Munkanélküliségbe, becsődölő vállalkozásokba, gazdasági visszaesésbe stb.
Az arányok lettek volna kérdésesek és a jó arányok időbeni megtalálása. Csak ahhoz ez a rendszer nem alkalmas, mert az nem fekete-fehér, hanem árnyalatok összessége. Na de mit lehetett volna csinálni?
Pár dolgot biztosan. pl: alaposabb és kiterjedő kontaktkutatást, több tesztet, a rugalmas munka és iskola kezdést, otthoni munka kedvező szabályzását, részben vagy teljes online oktatást, munkanélküli ellátási idő meghosszabbítását, munkaadói járulék kedvezményeket... stb.
Csak minden más fontosabb volt, mint a szabályok kidolgozása.

Tangooo 2020.11.10. 12:33:31

Hakapeszi Miki (Levente Péter) egy Nobel-díjas akadémikus volt a posztolóhoz képest.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.11.10. 12:33:54

@Exploiter:

"A magyarok gyakorlatilag pont ugyanolyan eredményeket produkálnak a második hullámban, mint az uniós átlag. "

Ami nem egészen a kormányt hibáztatókat igazolja. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy nem lehetett volna jobban csinálni, de ha akkor ez elmondható a legtöbb uniós országról - azokról is, amelyekben nem dúl az orbáni diktatúra.

Kivlov 2020.11.10. 12:34:21

"...hogy sok ezren halnak meg értelmetlenül, ha nincs lockdown..."

És meddig szeretnél lockdown-t? Ha 10 évig nem lesz vakcina, akkor sohatöbbé nincs étterem, szórakoztatóipar, rendezvények, sport, uszoda, stb.?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.11.10. 12:34:36

@chrisred:

Ebben igazad lehet, ám mindez mit sem változtat azon a tényen, amit írtam.

Azért nem lehet mindenért az egészségügyet hibáztatni, az emberek felelőtlenségéről, egészségtudatuk hiányáról nem az eü. tehet. Még a felvilágosítás esetleges hiányát sem lehet okolni: pl. minden cigarettás dobozon ott van a figyelmeztetés és az elrettentő ábrák, mégis egekben a dohányzók aránya. Személyesen ismerek olyan családot, ahol még az asztmás is dohányzik. A 12 éves gyerek már aktív dohányos, napi egy dobozzal szív el. Egy másik a tüdejét is kiköpi, úgy köhög minden slukknál, de azért rendületlenül szívja.

Másik jellemző adat a minden évben felhasználatlanul kidobott influenza elleni oltások nagy száma. Az állam megveszi az oltásokat, az emberek pedig nem adatják be maguknak, helyette inkább meghalnak. Az idei év kivétel, most többen oltatják be magukat, de ezidáig az oltások kb. felét minden évben ki kellett dobni. Na erről sem az eü. tehet.

el somorrito 2020.11.10. 12:35:25

@sas70:
"Pár dolgot biztosan. pl: alaposabb és kiterjedő kontaktkutatást, több tesztet, a rugalmas munka és iskola kezdést, otthoni munka kedvező szabályzását, részben vagy teljes online oktatást, munkanélküli ellátási idő meghosszabbítását, munkaadói járulék kedvezményeket... stb. "

Bla, bla, bala.
Itt már rég nem ezekről van szó.
A kérdés itt már inkább az, hogy a gazdasági károkat hányan élik túl, a közvetett hatások miatt. Egy csomó vendéglátóhely tönkremegy, a turizmus szolgáltatóipar stb.
Az állami bevételek csökkennek, ez nyilván kihat az ellátórendszerre is.
Inkább azon kéne dolgozni, hogy a veszélyeztetett embereket szeparálni el, és az ellátásukat biztosítani.
Orbánék azért húzták eddig a dolgot, mert féltették a gazdaságot. Ez egy nagyon kényes helyzet, amiből nem lehet nyertesként kijönni. Csak akkor, ha meghozunk egy nagyon súlyos döntést, ami azon alapul, hogy felmérjük, melyik stratégia jár kisebb áldozatokkal.
Én már azt mondom, szeparáljuk el a veszélyeztetett populációt, kapjanak nagyobb védelmet, ellátást, a populáció egészséges fele pedig térhessen vissza a normál gazdasági vérkeringésbe.

Ekrü 2020.11.10. 12:35:50

@chrisred:
"Ezt összevetve azzal, hogy nálunk a hozzánk hasonló korátlagú lakossággal rendelkező országokhoz képest is magas az általános mortalitási ráta, "-Mint pld.Belgium?Tehát úgy gondolod,hogy a Brüsszeli kormány szándékosan megöli az embereket?

konrada 2020.11.10. 12:36:26

Helyes! mindent bezárni, gyülekezést betiltani, a közlekedést leredukálni a termelőhely, és tartózkodási hely között!
...s hogy elkerülhető legyen még a gondolatcsírája is annak, hogy az emberek esetleg szabadon mozogjon, be kell vezetni a gondolatrendőrséget!

...a dátumot pedig 2021-ről átírni 1984-re!

Exploiter 2020.11.10. 12:36:57

@Irbisz:

Az az oldal ugyanezt mondja tavasz óta. Április óta követem.
Mindig a következő hónapban jön az armageddon.
Az adatok, amiből dolgoznak, azok meg szarok.

Tavasszal az estimated infections csúcsa volt 2000, a confirmed 200, 10X-es difi.
Most éppen a legfrissebb elérhető adatnál a confirmed 3000, az estimated meg 10.000.
A háromszoros különbség nyilván abból adódik, hogy a halottak száma sokkal kevesebb, mint amit a modelljük adott volna.
Tehát az is szar.
Amúgy már ők is csak 9000-et várnak éppen.

Le is mentettem még májusban, amikor a svéd második hullámra vártak napi 600-2000 halottat júniusban. A valóságban volt 20-30 és csökkent végig.

Az a modell szar, mindig is az volt.

inebhedj - szerintem 2020.11.10. 12:37:24

Nem pontosan értem, mire is jó a kijárási tilalom (kiváltképp abban az időszakban, amikor pont keves(ebb)en vannak az utcán), mire jó az ingyen parkolás (ami csak növeli a tömeg feltorlódását és az áthaladás idejét), és mire számít bárki is a vakcinától, amire várva már csak pár hetet kell ugye kibírni, mikor nyár eleje óta azt olvasni minden magát mértékadónak tartó, nemzetközi orvosi szaktekintélyekre hivatkozó lapban, hogy a koronával való fertőződés és felgyógyulás nem ad védettséget, néhány héten belül ismét elkap(hat)ja az ember, márpedig az oltás lényege a "gyenge" fertőzés, szóval, mintegy összefoglalva: mire is jók ezek a "védelmi" intézkedések, amelyeket nagy nehezen hozott meg OV, és jelen poszt szerzője szerint régen aktuális lett volna, miközben az egyetlen, nagyon egyszerű ember számára is felfogható eredményük a gazdaság és társadalom tönkrevágása?

vigyüktúlzásbaadolgokat 2020.11.10. 12:37:25

Valaki említette föntebb a kínai példát. Ezt talán a Kádár-korban meg lehetett volna csinálni, de akkor is hospitalizált gyerekek maradtak volna tömegesen (akinél személyiségzavar lép föl huzamosabb kórházi tartózkodás után, szülő nélkül).

Az európai kultúrkörben, főleg ahol liberalizmus van, az egyén, a személyiség tisztelete az első (elvileg). Ha a családokat hetekre szétszakítanák egymástól, még sok felnőtt is lelkibeteg lenne. Sok fiatal még a katonaságot se bírná ki, mert nem szokott hozzá, hogy mások szervezzék meg a szabadidejét (plázázás stb.) Még úttörőtáborban se voltak ami gyerekek, egy napig sem.

Vélhetőleg drákói szigor kéne egy ilyen járványügy esetén. Csakhogy nem lehet emberek gondolkodását, amit esetleg túlságosan más irányba vittünk évtizedekig, hirtelen más irányba fordítani. Valószínű a gondolkodásnak kéne megváltozni, ami most azt jelenti, hogy demokrácia abszolút jó, diktatúra abszolút rossz, és fordítva.

Mondjuk a modern kori gazdaság amúgyis hozzászoktatta az embereket, hogy családok szétszakítva élnek, meg több műszakban dolgoznak a szülők. Azt a fajta polgári életformát, hogy nyolckor már otthon vagyok, megvacsorázott együtt a család stb, eddig se tudták sokan megvalósítani.

HaD 2020.11.10. 13:09:26

@vigyüktúlzásbaadolgokat: tehát könnyen lehet hogy a demokrácia lejáratása és a diktatúra felértékelése a cél:)???

birkamenet 2020.11.10. 13:09:30

@vigyüktúlzásbaadolgokat: "Vélhetőleg drákói szigor kéne egy ilyen járványügy esetén. Csakhogy nem lehet emberek gondolkodását, amit esetleg túlságosan más irányba vittünk évtizedekig, hirtelen más irányba fordítani."

Lószart, miért nem? A fidess tábor seperc alatt lett ruszki gyülölőből ruszki felszopó 2010-ben. Csak utasítani kell őket.

A maszkot nem viselő közveszélyes idióták ellen is meg kellett volna már márciustól hirdetni a pofátlanítást, pont úgy ahogy a gyorshajtók ellen. 100 ezer ft a minimális bünti az ellenálló hülyéknek. Akinél ott a maszk csak elfelejti épp feltolni, azt csak figyelmeztetik.

birkamenet 2020.11.10. 13:10:01

@Midnight Run: "Orbán már ott követte el a hibát, amikor augusztusban nem zárta le a horvát határt. "

A határlezárás a legnagyobb baromság. Nem a határátlépés miatt terjed a vírus, hanem az alapvető védekezési szabályokat be nem tartók miatt.

Hogy mekkora blöff ez a határzár, azt pontosan a magyar adatok mutatják: orbán itt pattogott augusztus végén, hogy napi 150 fertőzött van, migráncsok meg külföldiek hordozzák be a vírust a fajtiszta magyar eberre!

Azóta két és fél hónapja határzár van, az akkori napi új 150 fertőzött helyett az elzárás alatt van napi 5000 új fertőzött. Megint mellényúlt orbán járványfélrekezelő munkásparaszt kormánya, megint bedőlt egy mekkmesteri blöff.

midnight coder 2020.11.10. 13:10:38

"Nem pontosan értem, mire is jó a kijárási tilalom"
Semmire.

"mire jó az ingyen parkolás"
Arra, hogy kevesebben használják az egyik legjobb vírustranszfert, azaz a BKV-t. Ebben speciel van igazuk.

"és mire számít bárki is a vakcinától"
Ezek a vakcinák elvileg máshogy működnek mint ha csak simán megkapnád a vírust, elvben hosszabb védettséget adnak (illetve, hát van többféle verzió különböző mechanizmusokkal).

Exploiter 2020.11.10. 13:11:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Demokratikus, európai környezetben, tetszik, vagy sem, nem, nem lehet jobban csinálni.
Lehet tologatni, hogy jobban baszod szét a gazdaságot, vagy jobban hagyod felfutni a járványt, de nincs jó megoldás.
Sosem volt. Előbb-utóbb utolér, bármennyire húzod.

Itt sosem lesz ázsia és ez így van jól.

Orbán sok hülyeséget csinált, de a tegnapi lezárás verte ki a biztosítékot. Ha már eddig elment, nem lett volna szabad befosnia. Nincs meg a lezárás támogatása, már mindenkinek van tucatnyi ismerőse, aki túl van rajta minden gond nélkül.

A neten őrjöngő lezáráspárti őrültek nem a többség véleményét képviselik.

chrisred 2020.11.10. 13:12:02

@Ekrü: Igen, mint például Belgium.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependent_territories_by_mortality_rate

Belgium 9,70
Hungary 12,80

Nem megöli őket, hanem pont fordítva, normál körülmények között jobban vigyáz rájuk.

chrisred 2020.11.10. 13:12:15

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Attól függ, mit helyezünk be az egészségügy kategóriába. Ha csak a betegellátó intézményeket, akkor igazad van.

kunzoo 2020.11.10. 13:12:25

@el somorrito:
A budapesti turizmusnak amúgy is lőttek, ott a lezárás csupán azt jelenti hogy neve lett a gyereknek. A balatoni elketyegett, de ott amúgy sem a November az erős hónap.

birkamenet 2020.11.10. 13:12:27

@el somorrito: "Orbánék azért húzták eddig a dolgot, mert féltették a gazdaságot."

Ami abból állt, hogy a "gazdaság megmentési" (=EU-s) pénzeket minél hamarabb szétosztották a NER oligarcha számlájára. Aztán a teljesen értelmetlen, ámbár a NER oligarcha gondtalan éveit tovább biztosító beruházásokra szórják a pénzt meg az engedélyt.

Eközben a munkát vesztett kisfidernyák 3 hónap múlva már semmi büdös segélyt nem kap a gazditól. Ha szerencséje volt, akkor a cége nem rúgta ki, helyette mehetett egy ideig kurzarbeit fidernyáknak. Ez meg ma már nincs is, így ha ma szerencséje van a kisfidernyáknak, akkor a cége a kirúgottak helyettesítésére felemeli a napi munkaidejét 11-12 órára és így biztosíthatja be magának a boldog kisfidernyák pár év múlva a kiégést és a krónikus betegségeket.

2022-ben a magyar nép ezért úgy megválságkezeli orbánt, ahogy az amerikaiak trumplit.

midnight coder 2020.11.10. 13:12:32

Amíg az általános iskolákat és az óvodákat nem zárják le, addig nem csináltak semmit.

Weißkopf 2020.11.10. 13:12:34

@sas70: Abszolút igaz. Képzeljük el, mi volna, ha Orbánék ellenzékben volnának a pandémia idején. Habzó szájjal követelnék mindazt, amit eddig ŐK elmulasztottak. Jönne a MONGYONLE!! ezerrel.

Exploiter 2020.11.10. 15:14:14

@birkamenet:

Erre már máshol belinkeltem a számokat.
A franciáknál augusztus óta kötelező a maszk viselés. Mindenhol. Az utcán is.

Azóta lett még egymillió találatuk.

Ha jársz valaha boltban, metrón, kvázi 100% hord maszkot itthon is. Régóta.

Én örülök, ha hiszünk az ilyen pótcselekvésekben, mert az segít úgy érezni, hogy tettünk valamit, de sajnos a dolog sokat nem számít.

Lassítani lehet, h lassít, hurrá, legalább tovább tart az egész.

Galerida 2020.11.10. 15:14:55

Jó látni, hogy nem csak a parlamenti ellenzék, hanem a feltételezett szavazóik is rogyásig vannak kész megoldásokkal, ezért aztán teljesen felesleges nekünk drága pénzen orvosokat, főleg infektológusokat képezni!
Bangóné, Gyurcsány, Korózs+Athina és birkamenet a rájuk jellemző alapossággal pillanatok alatt leküzdené a gyilkos kórt ezzel a háttértámogatással...

efi 2020.11.10. 15:15:33

Nem akarok ünneprontó lenni, de ezek a nagyon körbeujjongott intézkedések nem fognak semmit hozni a konyhára. És máskor se hoztak volna. A vírus már döntően az emberek "szabadidejében" terjed: házibuli, puszilkodás az iskola elött, lakodalom, korábban sorbanállás strandbüfé elött, meg Adria.
Az iskolák 10 napig zárva voltak, az osztrákoknál meg 3 hete vannak, egyik sem hozott semmit, csak annyit, hogy nem digitális, hanem NULLA oktatás lesz.

kunzoo 2020.11.10. 15:15:43

@midnight coder:
Ez igaz, csak az a baj hogy 12 alatti gyermek esetén felügyelet kell. Annyi szabi már nincs senkinek. Azt tudnám elképzelni hogy kiadnának extra szabit a jövő évi terhére, jövőre nyáron is lenne végig iskola, óvoda. A jövő évben többet is termelnénk mivel emiatt több munkában eltöltött nap lenne. Legalább 15 nap kellene. A téli szünetre gondolom tartalékolt mindenki, a tavaszi szünetet előre kéne hozni Januárra. Kemény év lenne jövőre, de az amúgy is szívásnak néz ki.

arthurthedent 2020.11.10. 15:16:07

@Ad Dio: "Mindezt a kollektív pánik miatt.
Merthogy:"

Nem azért kellenek korlátozások, mert sok a haláleleset, hanem azért, hogy ne legyen sok a haláleset.

Ez szerintem elég könnyen érthető. Ha hirtelen sokan betegszenek meg nem tudnak mindenkinek segíteni és sokan halnak meg.

Egyszerű, közismert dolog ez. Azzal jönni, hogy "de hisz alig páran halnak meg" körülbelül olyan, mintha azt mondanád, hogy "nem kell mentőmellény, hisz ebben a csónakban még senki sem fulladt meg ma délután".

midnight coder 2020.11.10. 15:16:23

@Exploiter: "A neten őrjöngő lezáráspárti őrültek nem a többség véleményét képviselik."

Mert te igen.

arthurthedent 2020.11.10. 15:16:42

@AlexAston: "Es ki az, aki ennyire parázik a dohányzástól? Hány valós intezkedést hoztak ellene?"

Jövedéki adót raktak rá, zárjeggyel látták el, felemelték az árát, külön boltokat hoztak létre, kiskorúak be sem léphetnek, kitiltották a szórakozóhelyekről, tilos reklámozni, tilos nevet adni neki, fel kell tüntetni rajta mindenféle feliratot, fényképeket kell feltüntetni, dohányzásról leszokást segítő telefonszámok...

Tényleg meg tudtad kérdezni, hogy hány valós intézkedést hoztak a dohányzás ellen?! Tényleg?!

Billy Hill 2020.11.10. 15:17:02

Minél inkább individualista/atomizált egy társadalom, annál inkább össze-vissza fognak cselekedni a tagjai. Elhangzott itt a panasz, hogy "a magyarok" nem tartják be a szabályokat, mindenki sz*rik a maszkra, mint öreg Jock a farmra - akkor ezek szerint mégsem "genetikailag alattvaló" ez a nép, hanem az egyéni szabadság megszállottja? ;-)

Billy Hill 2020.11.10. 15:17:34

@el somorrito: "Én már azt mondom, szeparáljuk el a veszélyeztetett populációt, kapjanak nagyobb védelmet, ellátást, a populáció egészséges fele pedig térhessen vissza a normál gazdasági vérkeringésbe."

Pontosan! Meg kell nézni, ki hal bele leginkább (idősebbek), nekik otthonmaradásra kérés, és megint bevásárlási idősáv. Aztán ki terjeszti még "átlag felett" (gyerekek), nekik távoktatás X év felett (amikor is már nem kell velük otthon maradni). A társadalom "közepe" (20-60 év) pedig mehet szépen dolgozni, és nincs az, hogy "jaj földbe áll a gazdaság". De most már mindegy, meg amúgy sem én/mi vagyok/unk a döntéshozók. Azokat majd választani fogjuk 1,5 év múlva megint.

2020.11.10. 15:18:38

@midnight coder: a kijárási tilalomnak van amúgy értelme, elsősorban a fiatalok miatt. Mivel az nagyjából már tényként kezelhető, hogy a második hullámban a fő terjesztők a fiatalok, ezért fontos, hogy minél kevesebbet csoportosuljanak, így meg se kocsma, se parkban bulizás, se házibuli, semmi találkozó. A gimisek, fősulisok a legerősebb vírusvektorok, mert ők találkoznak a legtöbb emberrel, és rendszeresen járnak haza, szülőkhöz, nagyszülőkhöz. Őket kivenni a láncból alapvetően nem hülyeség. A digitális oktatás is ezért van középiskolában, felsőoktatásban, hogy a fiatalok ne érintkezzenek egymással, ennek logikus folytatása a kijárási korlátozás. Mondom mindezt nem politikai, pusztán logikai alapon, és persze nem biztos, hogy igazam is van.

2020.11.10. 15:18:57

@midnight coder: azt meg azért nem fogják, mert akkor másnapra térdelne be a gazdaság, a szülők javarészének otthon kéne maradnia, hiszen pont most nem lehet a csimótát a nagyihoz bedobni, ahol nincs nagyobb testvér, ráérő rokon, eleve otthon dolgozó szülő, vagy lóvé dadára, ott maradnia kéne anyunak vagy apunak, szóval az aktív dolgozók kb negyede azonnal kiesne a munkából.

Ad Dio 2020.11.10. 15:19:16

@kvp:

"Ez nem zarja ki a diktatura kialakulasat, sot bizonyos mertekig szuksegesse teszi, de egy darab egyseges kormany eseten nincs haboru, mert nincs kivel haboruzni. (max. nehany kitarto apro nacionalista orszaggal, lasd Orbanek velemenyet az egyseges, nemzetek nelkuli EU-rol)"

Jesszus. Ezt ma... hihetetlen kognitív disszonancia... Te, Jóuram, mi is lesz január elsején? Egyesül Európa? Ja, nem: kilépnek a britek! Nem a VILÁGKORMÁNYBÓL, hanem egy ahhoz képes laza kis gazdasági társulásból... szerinted egy szóra most majd pár hónapon belül szépen minden nemzet feladja a kis szuverenitását és beáll egy világkormányba? Mivan?! Eszemazom megáll... Képzelem mondjuk a törökök vagy az indiaiak arcát amint ezzel valaki előáll. Na AZ TUTTI világháborúhoz vezetne...

Az alapjövedelem témaköréhez meg hozzá sem szólnék, mert csak felhúzom magam az idióta populizmuson... amikor épp arról beszélgetünk, hogy eltűnik a világ termelésének 5-10%-a, nem hiszem hogy bárki épp ésszel azt hozná fel megoldásnak, hogy mindenkinek adjunk ingyenpénzt az amúgy is beeső költségvetések mondjuk fele értékében...

Ad Dio 2020.11.10. 15:19:28

@chrisred:

Emlékeztetnélek rá, hogy mi volt itt a banki és a pénzügyi válság idején. És most egy ennél 2-3x nagyobb és gyorsabb összeomlást rakunk össze...

Ráadásul a háborút én sem Európán belül vízionálom, hanem nálunk gazdaságilag érzékenyebb területeken. Egy India-Pakisztán konfliktus pl. a maga atomháborús lehetőségével eléggé érdekes fejlemény lenne. De egy ha csak az épp zajló azeri viadal eszkalálódik Törökország és az oroszok, esetleg az ukránok belépésével...

Az afrikai éhezés is indíthat el olyan komoly népvándorlást, ami hozzá járulhat a destabilizációhoz.

Még egyszer: mindez az influenza járvány 2-3x-osát kitevő halálozási statisztikájú betegség miatt kockáztatjuk be. Ez egész egyszerűen eszetlenség. A kockázati csoportot kellett volna/kellene zár alá tenni és mindenki mást hagyni mozogni. Már így is óriásiak a károk, de egy teljes zárással... egész egyszerűen hihetetlen rombolás viszünk végbe...

Ad Dio 2020.11.10. 15:19:37

@Exploiter:

"Demokratikus, európai környezetben, tetszik, vagy sem, nem, nem lehet jobban csinálni.
Lehet tologatni, hogy jobban baszod szét a gazdaságot, vagy jobban hagyod felfutni a járványt, de nincs jó megoldás.
Sosem volt. Előbb-utóbb utolér, bármennyire húzod."

A francokat nem! Egész PONTOSAN tudjuk, hogy kik kerülnek súlyos állapotba. Idősek, betegek. Őket kellene kivonni és minden áron bevédeni (otthonelhagyási tilalom, esetleg éjjel mehetnek sétálni). Az ellátásukat megoldani és jónapot. A többiekre meg ráhagyni hogy mit tesznek (aki pl. parázik, az elmehet állami pénzből finanszírozott táppénzre, mindenki más tegye a dolgát.

Ami most megy, az szimpla kiszolgálása a pániknak.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.10. 15:19:38

@Ad Dio: "már elhangzott: egy keményebb influenza szezonban (amilyen a 2017es volt pl.) simán meghal 5-7000 ember. most tarunk 2000 felett valamivel és 10.000-et várunk."

Na igen, de a mostani védekezéssel együtt várunk ennyit.
Ha hagynánk a vírust szabadon grasszálni, lenne az 25-30.000 is, vagy ki tudja, mennyi? Nem beszélve a megnyomorodott tüdejű, maradandó egészségkárosodást szenvedő "felgyógyultakról" (mennyi lenne, sok tízezres vagy százezres nagyságrendű?), mert ez a vírus sajnos sok ilyet produkál.
Ez nem egy sima influenza, teljesen védekezés nélkül nem lehet hagyni terjedni, hogy majd a nyájummunitással úgyis elmúlik. Annak brutális ára lenne, életekben és egészségben.
A kormány egyensúlyozni akart a gazdaság fenntartása, és a járvány kézben tartása között, (nyitunk-zárunk-nyitunk-zárunk, húzd meg-ereszd meg), de most - nagyon úgy látszik - kb. két hetet késett a zárással.
Az egészségügyi rendszer már most az összeomlás szélén van, és a tegnapi döntés hatása csak két hét múlva jelentkezhet, annyi lehet az átfutási idő.
(Tankhajót nem kezelhetsz úgy, mint egy motorcsónakot. Törvényt lehet hozni egy nap alatt - bár nem illik, és nem is tanácsos - de egy járvány nem áll haptákba az első parancsra, azonnal.)

gigabursch 2020.11.10. 17:22:19

@balkáni:
Akkor zárjuk be azokat indexet, telexet, 24-et, 444-et,stb? Ezekszerint...?

Ad Dio 2020.11.10. 17:22:34

@arthurthedent:

"Egyszerű, közismert dolog ez. Azzal jönni, hogy "de hisz alig páran halnak meg" körülbelül olyan, mintha azt mondanád, hogy "nem kell mentőmellény, hisz ebben a csónakban még senki sem fulladt meg ma délután"."

Ja. Csak mindez a mai helyzetre vonatkoztatva úgy hangzik, hogy a csónakban mindenkire ráerőltetik a mentőmellényt, holott az utasok 90%-a tud úszni. De úszni tilos, mert a mellény a tuti. Csak sajnos épp akkora vihar készül, hogy abban kb mindegy hogy ki tud úszni és ki nem...

chrisred 2020.11.10. 17:22:52

@Ad Dio: A Covid lezárásokkal és a korlátozásokkal együtt is már a négyszeresénél tart egy átlagos szezonális influenzajárvány halálozási statisztikáihoz képest, és még csak a második hullám fellendükő szakaszában vagyunk.

Ad Dio 2020.11.10. 17:23:22

@Patreides:

"Ha hagynánk a vírust szabadon grasszálni, lenne az 25-30.000 is, vagy ki tudja, mennyi? Nem beszélve a megnyomorodott tüdejű, maradandó egészségkárosodást szenvedő "felgyógyultakról" (mennyi lenne, sok tízezres vagy százezres nagyságrendű?), mert ez a vírus sajnos sok ilyet produkál."

A vírus így vagy úgy, de végig fog menni a társadalom fogékony részén. Ez már látszik. Az egyetlen amit tehetnek a kormányok az az, hogy az egészségügyi kapacitás korlátja alatt tartják.

Na most amikor PONTOSAN tudjuk, hogy melyik csoportból kerülnek ki tömegével a kórházi esetek, a védekezés miért is nem rájuk céloz?! A 65 év felettiek, illetve bizonyos alapbetegséggel rendelkezők azok, akik miatt bedugul az eü. Őket kellene lakóhely elhagyási tilalommal levédeni. A többiekkel nem lesz semmi nagy baj.

Figyelj... én tényleg nem akarok nagy szavakat használni, de még az a 25-30.000 áldozat is smafu ahhoz képest, ha a világgazdasági válság komoly konfliktusba torkollik. Ez most olyan valószínűtlennek hangzik, de hidd el, a 30-as évek elején is annak hangzott. Csak az akkori fegyverek ma csúzlinak számítanak.

efi 2020.11.10. 17:23:29

@shitgun:
Most még oktatás sem lesz, pont most fognak még többet összejönni.

I do not know WHO PPER is. 2020.11.10. 17:24:31

A legkeményebb, hogy ment a "kiválasztott nép" és "biztos a kötelező BCG oltás" jellegű témák arra, hogy miért úsztuk meg az első kört.

Vagy most már nem a Syriusról jöttünk / suméroktól származunk és a TBC elleni oltás sem elég hatásos?

SOTE statisztikájával mi van (baszott okos emberek modellje alapján legfeljebb 10 000 fertőzött ember van az országban)?

Pedig csak teszteli és mérni kell, ennyi a titok a valóság ismeretéhez...

Ekrü 2020.11.10. 17:24:55

@chrisred:
Szerintem rossz adatot nézel...
Belgium:
Lakosság száma: kb 10 millió
Összes elhunyt:13 216 fő
Tegnap elhunyt :161 fő

Magyarország:
Lakosság száma: kb 10 millió
Összes elhunyt: 2493 fő
Tegnap elhunyt: 55
Halálozási ráta a belgáknál: 13%
Halálozási ráta nálunk: 2,4 %

Tudod lehet,hogy az a 13 216 illetve 2493 ember az nálatok ellenzékieknél csak az összes fertőzöttek közül hiányzik,ezért csak hozzájuk viszonyítva nézitek a halottak számát, de nálunk és minden normális embernél az egész ország népéből....

news.google.com/covid19/map?hl=hu&gl=HU&ceid=HU%3Ahu&mid=%2Fm%2F03gj2

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.10. 17:26:07

@inebhedj - szerintem: "nyár eleje óta azt olvasni minden magát mértékadónak tartó, nemzetközi orvosi szaktekintélyekre hivatkozó lapban, hogy a koronával való fertőződés és felgyógyulás nem ad védettséget"

Nem ezt olvasni. Ad védettséget, a védettség hossza a betegség súlyosságától függ, lehet pár hét, lehet pár hónap.

"néhány héten belül ismét elkap(hat)ja az ember"

Lásd fentebb.
És az sem mindegy, a másodszorra elkapott fertőzés enyhébb tünetekkel jár-e, mert már az is pozitívum.

"márpedig az oltás lényege a "gyenge" fertőzés"

Hát ez azért így, ebben a formában nem teljesen... :)
A most fejlesztés alatt álló oltások is többféle elven működnek, kérdés, melyik adja a legjobb, legtartósabb védettséget.
Az egyéves védettség egy minimális elvárás jelenleg, remélhetőleg lesznek olyan biztonságos vakcinák, amik ezt teljesítik.
Valójában csoda a mai technika. Ha egyszerű lenne a dolog, a nátha (egy részét szintén koronavírus okozza) ellen már régen lenne oltás. De a koronavírusok nem olyanok, mint az influenza vírusok, nehezebb a vakcinák kifejlesztése. (Az influenzánál meg a változékonysága a probléma, ezért kell minden évben más fajta vírusra előállítani az oltóanyagot. A koronavírus ehhez képest stabilabbnak látszik.)

Azt a nyájimmunitást, ami megállítja a járványt, itt brutálisan sok áldozat nélkül csak egy sikeres oltási akció hozhatja létre.
És könnyen lehet, hogy ezt aztán évente ismételni kell.
(Ha félévente, vagy negyedévente kellene, az alapból nem alkalmas oltóanyag, azt el kell felejteni. De a mostani tűzoltásban még az is sokat jelenthetne.)

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.10. 17:26:18

@Ad Dio: "Egész PONTOSAN tudjuk, hogy kik kerülnek súlyos állapotba. Idősek, betegek. Őket kellene kivonni és minden áron bevédeni (otthonelhagyási tilalom, esetleg éjjel mehetnek sétálni). Az ellátásukat megoldani és jónapot. A többiekre meg ráhagyni hogy mit tesznek"

Egész pontosan tudjuk, hogy főleg idősebbek halnak meg a COVID-19 járványban, akiknek már gyengébb az immunrendszerük, és alapból cukorbetegségük, magas vérnyomásuk stb. van.
De! Meghalnak azért fiatalabbak is, sőt, alapbetegség nélküliek is, így ez egy "genetikai oroszrulett".
Nem tudhatja senki, ő a szerencsések közé tartozik-e, vagy a kevesebb, de halálos kivételhez.
És aki felgyógyul, azoknál is sok esetben súlyosan roncsolódik a tüdő, és egyéb szervek, a teljes felépülés (ha egyáltalán lehetséges), nagyon hosszú időt vehet igénybe. (Nekem is van rokonom, aki felgyógyult, de még másfél-két hónap után is gyenge, nehezen kap levegőt, pedig előtte rendszeresen sportolt, erős, egészséges volt.)
Azok közül pedig, akik könnyen túlestek a fertőzésen, kisebb köhögéssel (kis tüdősérülések, kis gyulladásos részek?), hőemelkedéssel, elég sokan kapnak trombózis, embóliát váratlanul, fiatalok is.
Ennek a vírusnak az egyik alatomos tulajdonsága (a "tünetmentesen is fertőz" dolog mellett) az, hogy megborítja a véralvadási szisztémát a fertőzöttek szervezetében, és még a fertőzés alatt, de később is váratlan halált is okozhat. Ezért is a kezelés része a véralvadásgátlók adása a betegnek, mintha súlyos műtét után lennének.

Szóval elég nagy biztonsággal senki nem tudhatja, ő maga hogyan vészelné (vagy vészeli) át a fertőzést.
Lehet, hogy fiatal, lehet, hogy egészséges, sportos, mégis kihúzza a fekete golyót.

Ekrü 2020.11.10. 19:59:49

@Patreides:
"Lehet, hogy fiatal, lehet, hogy egészséges, sportos, mégis kihúzza a fekete golyót. "-Ahhoz nem kell a koronavírus,hogy a fiatal és egészséges kihúzza a fekete golyót, lásd a nemrégiben történt autóbalesetet ahol meghalt egy fiatal,egészséges és sportos 17 éves.Gyanítom manapság sokkal több egészséges és sportos fiatal hal meg közlekedési balesetben mint a koronavírusban,akkor most tiltsuk ki őket a közlekedésből?

AlexAston 2020.11.10. 20:00:04

@arthurthedent:
Mondjuk azonnali (vagy 1 éven belül) megtiltás segítene. Így csak erpforras és sok pénz megy el a dohányosok gyógyítására, no meg a passzív dohányzás áldozataira is.
Ugyanúgy büntetni kéne a dohányzást, mint a mostani intézkedések megszegőit. AZ lenne érdemi intézkedés, nem a pénz behajtás.

gigabursch 2020.11.10. 20:00:17

Számomra kész csoda, hogy a fél évvel ezelőtt bejelentett 13. havi nyugdíj kapcsán még senki nem jött elő azzal a gondolattal, hogy ennek fedezete a sok elhalálozott nyugdíjas nyugdíjából, ill. annak átcsoportosításából lesz.
Úgyhogy (c)!

Ad Dio 2020.11.10. 20:00:29

@Patreides:

"De! Meghalnak azért fiatalabbak is, sőt, alapbetegség nélküliek is, így ez egy "genetikai oroszrulett".
Nem tudhatja senki, ő a szerencsések közé tartozik-e, vagy a kevesebb, de halálos kivételhez."

Ne bágyasszál már légyszives, mert ennyi erővel senki se menjen ki az utcára, hiszen a fejére eshet egy tetőcserép. PERSZE hogy belehalhat, csak elenyészően kicsi az esélye. Az élet egy nemi úton terjedő kórság, ahol a halálozási ráta PONT 100%. A világ tele van veszélyekkel és egyszer majd meg is halunk. De jelenleg egy fiatal életre SOKKAL nagyobb veszélyt jelent az a gazdasági földcsuszamlás, aminek az előidézésén épp erőlködünk. 100x is leírom: nem élet és gazdaság közt választunk, hanem élet és élet közt.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.11.11. 08:08:19

@Nevem Dán, Bogdán: @Hálátlan Csirkefogó: @Galerida: @Patreides: @schlumbergerna: @PePro: @bati67: @Török törp hörcsögöt bökő bögöly: @padlogaz: @anonymand: @caesar: @Aut.vt.: @Ad Dio: @birkamenet: @Indriq: @HaD: @cbc: @Exploiter: @Sir Gombóc: @Flowey: @Etniez: @Alex Alex: @Alick: @Kovacs Nocraft Jozsefne: @balkáni: @Halibuli: @Teddyke: @gigabursch: @shitgun: @chrisred: @AlexAston: @I do not know WHO PPER is.: @kunzoo: @Hakapeszi Miki: @sas70:

Ajándék.

Egy héttel ezelőtt megjósoltam, hogy ezt fogja tenni, egy nagyon rövid posztban, és próbáltam hatni addig is azokra az olvasóimra, -pártállástól függetlenül- akiknek ez nem jut el az agyáig magától.

zordidok.blog.hu/2020/11/03/kedves_felazsiai_piros_pottyos_seggu_honfitarsaim

És ma Index címlapot kapott a valóság. És ezt is megjósoltam. a Blog.hu-s szerkesztő gyerekeknek egy levélben, négy nappal ezelőtt.

index.hu/belfold/2020/11/10/orban_viktor_szigor_maszk_koronavirus/

A kérdés csak az: vajon a poszt megírása óta eltelt egy hét alatt IS hányan kapták el a fertőzést az Utcán/Közterületen? És vajon mennyien azóta, hogy a második hullám is beindult? És az első?

Mert ezzel kellett volna kezdeni. És ez a plusz ajándékom a nagykovácsi jósdából: a mester még ezen a szabályozáson is szigorítani fog. A kisebb településekre is átviszi, ott is kötelezővé teszi. Nem kell rá sokat várni. Erre se kellett.

Legyetek bárkik, -valakinek már a poszt alatt is írtam az itteni címzettek közül- és gyűlöljétek vagy imádjátok a Viktort...legyen eszetek, és fogadjátok meg a posztban leírt tanácsot..ha eddig nem így cselkedtetek volna. Jó egészséget, hölgyek, urak, fiúk, lányok. Adjatok magatoknak egy kicsivel több esélyt, ennyi a lényeg.

rhmprszt 2020.11.11. 09:58:34

@zord íjász:
ne zavarjon hogy még a nyunyókanéni szerint is azért kell hordani a maszkot, hogy mást ne tudjál megfertőzni, nem azért hogy téged megvédjen...

enrikokaruszo 2020.11.11. 09:58:40

@zord íjász: elképesztő hatékonyságú jós vagyok én is, figyelj: egy darabig nőni fog a fertőzöttek, és elhalálozottak száma, aztán csökkenni

chrisred 2020.11.11. 09:58:49

@Ekrü: Amúgy nagyon egzakt ez a "kb 10 millió".

Belgium: 11,607,938
Magyarország: 9,651,378

chrisred 2020.11.11. 09:58:52

@Ekrü: Ennek semmi köze az eredeti témához. Amúgy fogalmam sincs, mi a 13 meg 2,4%.

Exploiter 2020.11.11. 11:27:04

@zord íjász:

Én pedig akkor is megmondtam, hogy a valós tapasztalatok alapján ennek semmi más eredménye nem lesz azon kívül, hogy engem felbasznak vele.
Mert járványt megállítani nem fog, az kurva isten.

Irbisz 2020.11.11. 12:49:34

@Ad Dio:
bár jópár dolgoban igazad van, az alant kiemelt dezinformatív, az igazság nagyobbik felét kihagyó mondatokat leírni elég nagy tájékozatlanságra vall 7 hónap járvány és a jelen állapot ismeretében, netán átgondolt direkt fedítésre ...

"Még egyszer: mindez az influenza járvány 2-3x-osát kitevő halálozási statisztikájú betegség miatt kockáztatjuk be."
na ez az ordas nagy ferdítés miatt mehetnél már fideszpropagandistának is, bakker. Véletlenül sem a párezer halott miatt kockáztatják be ezt sehol, hanem azért, mert az ellátó és eü-rendszerek konkrétan összeomlás szélére kerülhetnek, társadalmilag a gipszjakab átlagembernél sokkal értékesebb és szerte a fejlett világban hiányszakmát jelentő orvosok is megtizedelőthetnek - ami aztán utána jelentős többlethalálozást és olyan ellátásromlást okozna, amit épeszű kormány, még egy áldemokratikus sem akar megkockáztatni. Nálunk ez az ismert állapotú egészségügy miatt duplán, vagy inkább triplán kockázatos, itt alapból sem osztrák/német/svéd a rendszer ...
Bár ezt meg is irják, de ha nem irnák meg, a tények ismeretében egy értelmesebb középiskolás is rájöhet erre magától is némi agymunkával.
Mellesleg, kicsit bagatellizáltam a dolgot a párezer hullával, pár helyen nagyon nem ez a helyzet.
És bár leírtam, okosabb népségek ügyes járványkezeléssel mindenféle komolyabb zárlat és tilaom nélkül megúszták az egészet, se pár (tíz)ezer halott, se elbocsájtások és gazdasági visszaesés nincs, max ami külföldről begyűrűzött.
Nézz utána kinai, vietnami, dél-koreai, tajvani v. épp új-zélandi modellnek!

" Ez egész egyszerűen eszetlenség. A kockázati csoportot kellett volna/kellene zár alá tenni és mindenki mást hagyni mozogni. Már így is óriásiak a károk, de egy teljes zárással... egész egyszerűen hihetetlen rombolás viszünk végbe..."
Mert a kormányban is hozzád hasonló dilettánsok ülnek, azért. Csak ez nálad megbocsájtható, ott fent, ahol minden info elérhető, nem. Okos ember más kárán tanul szokták mondani, a buta a sajátján sem ... Na mi nem akarunk tanulni az okos nemzetektől, jól meg is járja az ország és a lakosság. Persze hogy idekerültünk, az nem csak a dilettáns kormány felelőssége, hanem a fegyelmezetlen, a nem túl hatékony intézkedéseket is szabotáló tömegeké,, meg azoké a tanulatlan ostobáké, akik még most is semmibe veszik a járványt- 1 hónapja sokan még nem is "hittek" a vírusban meg veszéylességében.

Irbisz 2020.11.11. 12:50:08

@Ad Dio:
" De jelenleg egy fiatal életre SOKKAL nagyobb veszélyt jelent az a gazdasági földcsuszamlás, aminek az előidézésén épp erőlködünk. 100x is leírom: nem élet és gazdaság közt választunk, hanem élet és élet közt. "

egy hülyeséget 100x leírni nem nagy érvet jelent. egyébként meg a fiatalok, meg minden más korosztály, egyébként a bezárások miatt jogosan aggódó alak, akik jövedelme csökken, netán állásuk is veszélybe kerül, a hörgésen túl nem sok mindent tettek, hogy ne jussunk ujra ide. És ez már nem a kormány hibája, hanem az egyének tömegéé, akik ki tudja miért, partizánként szabotálták a kisszámú intézkedést is és minden intézkedést csak kiröhögtek. Most is beigazolódott aki hülye haljon meg mondás, nos ezek közül sokan most szarul járnak, akár fiatal, akár már dolgozó, csak az a szomorú, velük együtt az értelmes és óvatos emberek is.

Ad Dio 2020.11.11. 16:25:42

@Irbisz:

"Na mi nem akarunk tanulni az okos nemzetektől, jól meg is járja az ország és a lakosság."

Mutatsz egyetlen "okos nemzetet" is? Mindenhogy a pánik uralkodik. Nagyon igaza van Churhillnek: a demokrácia elleni legjobb rv 5 perc beszélgetés egy demokratával. És bár egy csomó ellenérzésem van az MI-al kapcsolatban, most azt hiszem sokért nem adnám, ha irányítana és nem a pánikoló átlagjóska.

Mert a matek azt adja, hogy 100 kórházba fekvőből 99 egy jól körülírható kockázati csoporthoz tartozik. Issssszonyat jól prognosztizálható, hogy ki kerül majd kórházba és ki nem. ráadásul ennak a kockázati csoportnak egy jelentős része nem hiányozna a gazdaságból, mivel a kora és/vagy az egészségi állapota miatt passzív. Ezt a csoportot kellett volna zár alá helyezni tavasszal is, október elején/közepén is.

Nem, ezen a téren nincs bezzegország. Az egy Szerbia kivételével senki még csak nem is gondolt ilyenre, Szerbia is visszafordult félúton. Amit valahol meg is értek, mert az, hogy ők egyedül mit vagy mit sem csinálnak, nem oszt nem szoroz. Kis túlzással ha megáll Németország, minden más is megáll.

"na ez az ordas nagy ferdítés miatt mehetnél már fideszpropagandistának is, bakker."

Legközelebb kövesd az olvas-értelmez-válaszol sémát, akkor nem kell egy hsz-on belül egyszer megdicsérned, aztán lehülyézned, végül ua elmondani amit én csak más szavakkal :-).

Ad Dio 2020.11.11. 16:25:50

@chrisred:

Nem. Egy átlag évben 2-3000 áldozata van az influenzának. Ezt érjük el lassan. És 10.000 halottat várunk év végére. Egyébként szerintem nem lesz ennyi, de mindegy. Legyen 10.000. Ez a normál influenza 3x-osa. De pl. 2017-ben 6-7000 közt volt az áldozatok száma. Annak már csal 1.5x-ese.

És ha azt tennénk, amit az eleje óta szajkózok, nevezetesen hogy ne a járványt akarjuk megfogni, hanem azokat próbáljuk meg kimenteni, akik jó eséllyel kerülnek majd súlyos állapotba, akkor még ennél is sokkal jobban jönnénk ki a dologból: a társadalom vírusra fogékony része átesne rajta, egy jó része minden bizonnyal immunizálódna (nem hallani tömeges újra fertőződésekről, pedig most már van időtávlat), az eü azzal a kisebb arányú esetcsokorral elboldogulna ami a kockázati csoporton kívül mégis súlyos állapotba kerül és amikor a kockázati csoport végül kijönne a zárásból, már nem lenne elegendő fogékony alany a vírus számára ahhoz hogy jelen formájában járványszerűen erjedjen. EZ a minimális áldozat+minimális gazdasági ártalom útja.

Ehelyett...

Ad Dio 2020.11.11. 16:25:56

@Irbisz:

Ez a "minden azért van, mert a magyarok szabotálják az intézkedéseket" duma ordas hülyeség. A szomszédom nemzetközi fuvarozásban dolgozik (amikor épp nincs karanténban :P ). És szerinte itthon jobban tartjuk a szabályokat, mint pl. Franciaországban. De ha nem céghez megy, Németországban is akad ahol hírből sem ismerik a maszkot. Mi amúgy - bár én cseppet sem félek a vírustól - maszkolunk a cégemnél, mert azt gondolom ez olyan előírás, ami hasznot hoz(hat), de nem visz semmit. Így csináljuk becsülettel. Nem is a maszk dönti be a gazdaságot. De ezt is leírtam már vagy 10x, így nem ragozom tovább.

Sommásan: értelmes világban a zárás a kockázati csoportot érintené, a többieket pedig csak olyan intézkedésekkel terhelnék le, amik nem fogják a gazdaságot. Mindezt nem azért, hogy mészáros lőrinc gazdagabb legyen, hanem hogy a gazdasági földcsuszamlás ne temessen maga alá egy egész nemzedéket úgy, mint tette azt a 30-as években.

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.11. 16:26:23

@rhmprszt: "ne zavarjon hogy még a nyunyókanéni szerint is azért kell hordani a maszkot, hogy mást ne tudjál megfertőzni, nem azért hogy téged megvédjen..."

Hogy nyunyókanéni szerint miért kell vagy nem kell hordani a maszkot, az engem például marhára nem érdekel, ennyi erővel a szomszéd marinénit is megnyilatkoztathatnák, de konkrét kísérletek szerint a maszkok (textilmaszk, sebészi maszk, FFP maszkok) - nagyon eltérő mértékben, de - azt is védik, aki viseli azokat. (A szűrős, kifújó szelepes maszkok meg csak azt védik. Eezért - a COVID-osokkal dolgozó egészségügyi személyzet kivételével - szerintem tiltani is kellene a használatukat.)

chrisred 2020.11.11. 20:49:33

@Ad Dio: Ott van nálad a vakfolt, hogy semmivel nem tudod igazolni, miért zárod le a történéseket az év végével. A szezonális influenzáról tudjuk, nagyjából mikor kezdődik, és mikor van vége. A Covidról még csak sejtésünk sincs.

gigabursch 2020.11.11. 20:49:45

@zord íjász:
Ezek szerint akkor megérdemled az "Arany Nostradamus" érdemrendet, közepében az átláthatatlan üveggömbbel.

:-)))

Patreides · patreides.blog.hu 2020.11.11. 20:49:47

@Ad Dio:
Konkrétan ez volt a svéd-modell.
Nem vált be.

Irbisz 2020.11.28. 22:31:31

@chrisred:
bizony, a szezonális influenzák prediktálhatóan kb. nov-márc. között dúlnak, vagy épp nem dúlnak, az adott év jellemző vírustörzsétől függően.
Ez a mostani koronajárvány pedig világszinten egy nyári 3 hónapos stagnálást követően (ahol azért a napi 5k halott átlagban megvolt), okt. közepétől ijesztően elkezdett újra terjedni a járvány, és a legtöbb helyen a késve történő és félve meglépett intézkedések miatt még most is felfelé menő ágban van a járvány.
aki ért a diagrammok olvasásához, sok mindent megérthet pusztán ezekből: www.worldometers.info/coronavirus/
Persze tudom, sokaknak ez nagyon magas, főleg a virus/járványtagadók sajna annyit értenek ezekből mintha inka csomóírás lenne, de csak van a környezetükben közepesen értelmes ember akit megkérhetnek, értelmezze már ugyan ezeket a krikszkrakszokat - és akiknek hisznek is.
Persze, értem hogy egyszerűbb beszopni nulla gondolkodással a nincsisvirus, billgéccés sorosösszeesküvés az egész röhejes konteókat, akinek nincs esze a valóság felfogásához és megértéséhez.
Mert ez pszichológia, ugyanis azok, akik nem értik a valós magyarázatokat, mert nincs meg hozzá iskolázottságuk, netán egyszerűen agyi képességük, azok a (számukra) érthetetlen magyarázatokat hallva nem arra gondolnak "basszus, de buta vagyok, miért is nem figyeltem jobban az iskolába", hanem azt hiszik be akarják őket csapni ezekkel a ködös blablákkal. Ami ugyan nem ködös blabla, hanem tényeken, szimulációkón alapuló tudomány, de hát a saját eszével és tudásával a legostobább betanított munkás és falurossza is naggyyon meg van elégedve, és ossza is az észt mintha a bölcsek köve lenne a zsebében ...

Irbisz 2020.11.28. 22:31:40

@Ad Dio:
"Mutatsz egyetlen "okos nemzetet" is? Mindenhogy a pánik uralkodik"

többször nevesítettem a bezzegországokat, neked is leírtam, hogy jellemzően a dél-kelet ázsiai országok ezek, pl. Dél-korea, Kina, Tajvas, Vietnam.
Egyik se azt csinálta mint te szajkózól (mert irreális és kivitelezhetetlen). Bár te is utánanézhettél volna, na de mindegy, olvasd el, ennek a végén szerepel mit csináltak: www.portfolio.hu/gazdasag/20201015/minden-hiaba-elverzik-e-a-vilag-a-koronavirus-jarvany-elleni-masodik-nagy-kuzdelemben-452844

Nem azt tették amit valamiért ajánlgatsz, hanem kiemelve a végéről a lényeget:
"
...
Következtetések

Úgy tűnik, hogy léteznek olyan országok, amelyek sikeresen szorították vissza az új koronavírust, miközben a gazdaságuk sem kapott súlyos sebeket. A szakértők között abban teljes az egyetértés, hogy a gyors és hatékony kontaktkutatás, a tünetmentesek kiterjedt és ingyenes tesztelése, a pozitív esetek elkülönítése, izolálása, valamint a középsúlyos és súlyos koronavírusos esetek azonnali kórházi kezelése fontos közös pont a sikerhez vezető úton.

A dél-kelet-ázsiai országok egy része elkerülte azt, hogy hosszú hónapokig a szokásosnál magasabb halálozási számokat regisztráljanak, és azt is, hogy összeroskadjon a gazdaság, hiszen a vírus a gyors visszaszorítás eredményeképp nem okozott többlethalálozást, miközben a lakosság és a vállalatok bizalmának visszaesésével, illetve a robbanásszerű járványterjedés miatt (egészségügyi kapacitások elérése) egy esetleges hosszan tartó lezárással sem kell számolniuk, szemben azokkal az országokkal, ahol kontrollálatlanul terjed a járvány."

Hát, nem ezt csináltuk, pedig van sikeres benchmark. Úgy látszik a Nyugatnak, de nekünk is magas a prevenció, inkább oltjuk a tüzet ami már morva nagy gazdasági károkat okoz, ahelyett hogy elfojtottuk volna amig még csak pislákol ...

Ad Dio 2020.11.28. 22:32:09

@Patreides:

Nem. A svéd modell az volt, hogy nagyjából nem írtak elő semmit. Rábízták az állampolgárokra azt, hogy mit tesznek. Sok halottjuk volt, de hogy nem jött volna be, azt azért nyugtával állítanám, ugyanis a második hullámban alig van halottjuk.

Ennek ellenére én nem ezt futtatnám, hanem ennek egy olyan változatát, amiben a kockázati csoportot izolálnaám. Elég keményen. Ezt egyedül tudtommal a szerbek próbálták meg, de nagyon hamar inukba szállt a bátorságuk és elmentek a mainstream pánik irányába.

vigyüktúlzásbaadolgokat 2020.11.28. 22:32:19

@HaD: Ha a demokrácia azt jelenti, hogy negligálom az állami előírásokat és a közösség érdekét, akkor az látjuk milyen következményekkel járhat.

Pl. van, aki otthonmarad, mert megteheti, aztán a kollegák szakadjanak meg pl. a kórházi osztályon vagy a boltban. Van nálunk olyan "kéztöréses", aki gyanúsan azóta hiányzik, amióta kitört a mizéria.
Persze, az is lehet, hogy az ilyenek a szocializmusban meg a közösségi élet nagy szószólói lennének, állandóan arról szónokolnának, hogy kinek mit kéne csinálni társadalmi munkában. Aztán megjelennének a nótázáson és pörköltfőzésen, mikor a többiek már konkrétan megcsinálták a buszmegállót vagy ami volt a vállalás.

nincs1itt 2020.11.28. 22:32:34

@Patreides: és gyakorlatilag az egész világon, csak te vagy helikopter! mindenki maszkot, orrot és szájat egyszerre eltakaró biz-baszt visel, ha tetszik, ha nem. értem, hogy azt gondolod ez olyan intézkedés, mint a pisilő sarok, egy úszómedencében. de azért, csak jobb mint a rajtkőről belehugyozni!

nincs1itt 2020.11.28. 22:32:51

@Ad Dio: öööö, németo. leállt volna? bocs, nekem innen németországból nem így néz ki a helyzet! a várt gazdasági, gdp és egyéb visszaeséseket is a vártnál jobbra módosították, pedig naponta 23 ezer új fertőzöttet regisztrál az rki.

De nagyot tud lökni az úr az ajtón 2020.11.28. 22:33:08

@zord íjász: hát, nem akarlak elkeseríteni, de az egy nulla indormációtartalmú poszt volt. kb olyan szintű jóslás, mintha azt mondanám, h este sötét lesz. a maszkviselés pedig nem téged véd, hanem te védsz vele másokat ha beteg vagy.

Ad Dio 2020.11.28. 22:33:29

@chrisred:

Az influenza véget ér év végén? Miről maradtam le? :-)

MINDEN ÉVBEN ennyi áldozat van. Ezért teljesen adekvát az éves zárás. Nincs eben semmi vakfolt.

Ráadásul ez egy új vírus a halálozási arány a megjelenése óta egyre alacsonyabb. Így ha idén 10.000 halott van, feltehetően jövőre ennyi sem lesz. Akkor sem ha lesz oltás, akkor sem ha nem lesz.

Ráadásul az influenzával kapcsolatban az van, hogy annak úgy van 2-7000 áldozata minden évben, hogy van ellene védőoltás és sokan élnek is vele. Ha nem lenne, még több lenne az áldozat.

vigyüktúlzásbaadolgokat 2020.11.28. 22:33:31

Érdekesek a kommentek. Az a kedvencem, aki azt kérdezi, hogy ha csatornából kimutatható a vírus, akkor vizeletből/székletből miért nem? Érdekelne a válasz, ha van itt biológus.

Nem nagyon olvasom a híreket, ezért nem tudom, hogy miért olyan sikeres a kínai modell, amit a posztoló is példának hoz föl. Ez valami kampány a kínai kormányzat mellett?
Én azt látom, hogy az időseket nagyon megviseli a bezártság, de főleg a családi látogatások elmaradása. A gyerekeknek meg óriási probléma az online oktatás. Pl. hogyan tanulják meg a tananyagot, ha most nagyobb lehetőség van a puskázásra?

Én is a szabályok szigorítása mellett vagyok, DE. Pl. plusz takarításra, takarítók felvételére nincs pénz, támogatás vagy segély. Arra azért van, hogy este nyolc után a városrendészek zaklassanak, csak mert a maszkot levettem a kihalt utcán (munkából hazafelé). Puskás katonát csak egyszer láttam, még az első napokban.
Tehát a szigorításokkal egyetértek, de azzal nem, hogy ez sokszor pótcselekvésekben nyilvánul meg vagy teljesen logikátlan szervezésben. Ugyanez a gazdaság irányítóiról is elmondható. Pl. férjeméknél a gyárban kirúgták a raktárost (és még sokan másokat), és egy irodista ült a helyére, aki azt se tudja, mi hol van. Közben felveszik a támogatást. Na, ez milyen gazdaságvédelem?

chrisred 2020.11.29. 19:08:11

@Ad Dio: Nekem nem úgy tűnik, hogy a halálozási arány lenne egyre alacsonyabb, a tesztelési módszerek fejlődnek.

chrisred 2020.11.29. 19:08:17

@Ad Dio: Szerintem semmiről, mert ilyet senki nem írt le. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.11.30. 20:45:07

A halálozási arány mindig is magasabb volt annál, mint amit a hivatalosan regisztrált fertőzöttek számából meghatéroztak, hiszen a halottaknál szinte 100% pontossággal meg lehet állapítani a fertőzöttség tényét, míg a fertőzöttek számában igen nagy, a szakértők szerint min. 10-szeres a látencia. A minap Merkely is 1.5 millió olyan magyarról beszélt, aki már átesett a fertőzésen, miközben a hivatalos adatok kb. 200,000-ret mondanak.

Na meg miután a korlátozások az influenza okozta halálozásokat is csökkentik, még a korábbi éves halálozásoknál nem magasabb idei éves halálozás is azt jelentené, hogy a koronavírus mortalitása nagyobb az influenzáénál.

De pár napja olyan grafikont láttam, amey szerint az elmúlt évek azonos időszakához hasonlítva is emelkedni kezdett a halálozások száma. Majd később kiderül, vajon ez belefér-e a évenkénti ingadozásba, vagy tendencia.

Rodney_2 2020.12.07. 17:04:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A halálozások nagy része ( a "krónikus beteg" szöveg ) gyakorlatilag olyan, hogy egy kicsit előre hozza a halálozást (ahogy az influenzajárvány vagy akár egy erősebb időjárási front esetén is "hullanak a nyugdíjasok" a mentőorvosok szerint). Ezért érdemes majd utólag úgy nézni a számokat hogy a 2020-2021 év átlagát hasonlítjuk össze a 2015-2019 évek átlagával. Akkor fogjuk látni kb. hogy a covid mennyit is pusztított igazából.

chrisred 2020.12.08. 08:37:40

@Rodney_2: Azt nem tudjuk, hogy hasonló járványintézkedések esetén azokban az években hogyan alakultak volna a halálozási adatok.

Rodney_2 2020.12.10. 08:10:32

@chrisred: Azt nem tudjuk, de benchmarknak elég jó egy megelőző 5 éves átlag. Ezt egy jobb USA egyetemen oktató volt osztálytársammal találtuk ki aki elemzi ezeket az adatokat. Vagy mondjál jobbat :)

chrisred 2020.12.10. 09:21:34

@Rodney_2: Nem jó, pont azért, mert a körülmények mások voltak. Nem mondok jobbat, elfogadom, hogy nincs lehetőség az összehasonlításra. Majd ha egy következő pandémia kialakul, hasonló veszélyhelyzeti intézkedésekkel, akkor azt majd össze lehet hasonlítani a mostanival.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.10. 10:20:09

@chrisred:

Ami megint csak nem lesz jó összehasonlítási adat, mert a kórokozó tulajdonságai (pl. terjedés módja, fertőzőképesség) nagyon mások is lehetnek.

chrisred 2020.12.10. 12:25:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De most nem pont arról van szó, hogy az influenza és a covid egykutya?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.12.10. 17:29:47

@chrisred:

Ezt eddig nem tudtam, köszönöm a felvilágosítást.
süti beállítások módosítása