Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) lmp (2) LMP (5) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) Matolcsy (46) matolcsy (1) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) Négyes metró (1) négyes metró (3) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2012.10.07.

Jobbára értelmetlen

Szárnyathy Géza

A héten bejelentett 400 milliárd forint értékű csomesz azt mutatja, hogy mivel eddig sem volt semmi koncepció abban, amit a kormány adópolitika címén művelt, ezen erre kis időre már nem is nagyon kíván változtatni. Nem egyértelmű, hogy az eddig módosítások célja voltaképpen micsoda - azt leszámítva, hogy PÉÉÉNZ. Ha 2010-től nézzük az intézkedéseket, és jótékonyan figyelmen kívül hagyjuk az egyértelműen bevételnövelő célzatú elemeket (a teljesség igénye nélkül: bankadó, ágazati különadó, egyéni járulék emelése), egyszerre van jelen az állam kivonulását jelképező lépés, s egyszerre az is, hogy az állam bekérezkedik a nappalinkba, felrakja a lábát az asztalra, és vizet kér.

Az egykulcsos adót lehet szeretni és nem szeretni, önmagában sem nem jó sem nem rossz. Az egy dolog, hogy Európa kulturáltabb felén ilyen nincs, de ennek, azt leszámítva, hogy nagyon jól hangzik, jelentősége nincs. Az egykulcsos rendszerrel az állam lényegében nem kíván beleszólni semmibe. Nem minősíti az állampolgárait sem kor, sem családi állapot, sem jövedelem szerint. Abszolút igazságos rendszer - azzal lehet vitatkozni, hogy egy társadalom elég-e ha csak igazságos, vagy szükséges-e az is, hogy empatikus legyen.

Az egykulcsos adót alkalmazó állam - érdemes ide sorolni az szja mellett az egykulcsos áfát is - azt vallja, hogy szociális elemeknek nincs helye az adórendszerben. A szociális problémákat külön rendszerben kell orvosolni. Vagyis nincs helye kedvezményes kulcsoknak sem az áfában sem az szja-ban. Ezeket a kedvezményeket ugyanis - szól az ellenérv - azok is igénybe tudják venni, akik nem szorulnak erre rá, vagyis a gazdag ember is fűt és eszik kenyeret. A szociális kérdéseket külön segélyezési, támogatási rendszerben intézik. Az állam - mivel sokat nem tesz állampolgáraiért - viszonylag alacsony adókulcsokat alkalmaz, mondván minél több maradjon a lakosságnál, s majd ő eldönti, hogy mire van szüksége.

A másik, ha úgy tetszik, progresszív adórendszerben az állam deklaráltan támogat csoportokat. A legegyszerűbben az alacsonyabb kulccsal, vagyis minél többet keresel, annál inkább meg kell köszönnöd a lehetőséget a többi honpolgárnak egy magasabb adózási sávval. A több sáv az szja-ban és az áfában is jellemzően megvan (kivétel ez alól például Dánia, ahol egyetlen 25 százalékos áfakulcs van). Az áfában az állam nemcsak azt döntheti el, hogy melyek az alapvető élelmiszerek, hanem hogy milyen egyéb "fogyasztást" kíván támogatni. Szóba jöhet a kultúra, az oktatás, a nagy munkaigényű szolgáltatás (például biciklijavítás), a turizmus, lényegében bármi. Ez a rendszer bonyolult, annál bonyolultabb, minél finomabb. Az eltérő kulcsok mellett adókedvezmények is vannak, itt is az állam dönti el, mit támogat: gyerekvállalást, öngondoskodást, befektetési hajlandóságot.

És a tízforintos kérdés: melyik verziót alkalmazza most a kormány? Öööö... Igen, ezerrel nyomja, hogy egykulcsos adó, de az egykulcsos adó élét elveszi a családi adókedvezménnyel. Amivel meg ugye az a helyzet, hogy háromszázezres havi fizetés alatt nem lehet kihasználni a valóban jelentős, három vagy több gyerek után járó kedvezményt. Három gyerek havonta 99 ezer forinttal csökkentheti az adót, ám az adatok szerint ebből a 99 ezerből átlagban csak 39 ezret tudtak kihasználni a sok gyerekesek - többségük túl keveset keres ugyanis ehhez. Persze van aki baromi jól járt. A legtöbbet egy 12 gyereket nevelő munkavállaló szakított: ötmillió forint adót spórolt 12 hónap alatt, ehhez legalább két millás fizetés kellett. Nyilván nem kell sajnálni egy focicsapatot és cserekapust nevelő állampolgártól az adókedvezményt, de tény: ezzel a rendszerrel elég erősen odabaszott az arányos egykulcsosságnak a kormány.

És ez még csak az szja. Az áfában olyan szinten belepofázik a kormány, hogy mi a jó és mi nem, hogy az már az értelmezhetetlenség határát súrolja. Elég csak arra gondolni, hogy a tejtermékeket első körben alapvető élelmiszernek ítélte a kormány, majd kikötötte: a trappista sajt kedvezményes, a camembert viszont nem. Az ötkulcsos áfa ötlete pedig mindennek a baromságnak lett volna a csimborasszója. Még 2010-ben azzal magyarázta a kormány az egykulcsos adó bevezetését, hogy több százmilliárd forintot hagynak az embereknél, ám 2012-ben már Viktor úgy látta, hogy majd inkább ő mondja meg, mire érdemes költeni: "A társadalmi igazságosságot nem akkor kell számon kérni, amikor az emberek elvégzik a munkájukat, és megkapják az azért járó jövedelmüket, hanem amikor elköltik azt."

Nem az számít, hogy az ötkulcsos áfából nem lett szerencsére semmi, hanem a nagy zavar a fejben. Hogy mi a szart is akarunk voltaképpen? Segít ezen a most bejelentett 400 milliárdos csomag? Nem nagyon. Bár első pillantásra úgy tűnik, most fog kiteljesedni az egykulcsos adó - hiszen a félszuperbruttó kivezetésével együtt az egyéni járulékplafon is meg fog szűnni, vagyis minden munkavállaló egyazon kulcsok szerint adózik majd. Csak az a baj, hogy ebben nagyjából annyi a tudatosság, mint amennyi az ész az amőbát játszó csirkék fejében. 

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

95 komment · 7 trackback

Címkék: adó

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr674824414

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.08. 00:24:45

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.08. 00:24:41

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.08. 00:24:35

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.08. 00:24:32

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Trackback: Mire számíthatunk? 2012.10.08. 00:24:26

Mikor jön a feketeleves? Kérdezi sok gazdasági szakember, válasz egyelőre sehol. A kormány vetít - a költségvetési lyukakat betömő valódi megszorító intézkedéseknek még körvonala sem látszódik, helyette réteg-intézkedéseket hoz - például kedvezőbb lesz...

Trackback: 120 ok, ami miatt nem szavaznék a Fideszre 2012.10.07. 19:40:23

Fülkeforradalom, gyorsnaszád, alaptörvény, manyup, békemenet, választási regisztráció… Bűnlajstrom 2010 áprilisától 2012 augusztus elejéig. Ha kihagytam valamit, írd meg kommentben! * 1. A Kubatov-lista 2. Pintér Sándor belügyminiszteri kinevezés...

Trackback: Hová bújik Orbán Viktor a magyarok elől október 23-án? 2012.10.07. 19:37:33

Orbán retteg. Nem jelenik meg az állami ünnepségeken, nem mond beszédeket nyilvános helyen és kordonnal vetette körbe a miniszterelnöki villát. Retteg attól, hogy megint kifütyülik, hogy megint lebuzizzák, retteg, hogy megalázzák. Ezért inkább nem is m...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2012.10.07. 18:23:12

Igen, jellemző a mindenkori hatalomra ez az atyáskodó, "majd én megmondom"-hozzáállás, azonban a jelenlegi kormány esetében attól tartok, hogy a legtisztább önös érdekek mentén lehet indokolni. Az egykulcsos adó is szerintem pusztán a képviselők és egyéb vazallusok burkolt fizetésemelése céljából született. Az ember még legyintene is rá, ha az átlagfizetéssel és attól lefelé nem járt volna rosszul vele az ember. A cafeteria-juttatások év eleji teljes felforgatása pusztán egy célból történt: a vásárlók áttereléséért a baráti üzletláncok felé. Majd ők megmondják, hogy mire és hol költsék el a zemberek a pénzt. Nem tudom, hogy ilyen nyílt harácsolással hogy képzelik el a 2014-es győzelmet.

M_R 2012.10.07. 18:30:09

Valahogy az az érzésem hogy decemberig még lesz egy újabb csomag, és nem kisebb mint a mostani...

lima31 2012.10.07. 18:37:52

Amíg a benzin literenkénti ára nem lesz legalább 1200, addig az egésznek semmi értelme nincs.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2012.10.07. 18:51:06

szerintem meg pont a fogyasztás alapú adók az igazságosak...azokat az eltitkolt jövedelemből is fizetik.

4tuna · http://veletlenek.blog.hu/ 2012.10.07. 18:51:45

Csak márciusig kell hazudniuk valamit, utána ott a jegybanki lóvé...

szita szita péntek 2012.10.07. 18:56:45

Ritkán érzem azt, hogy ezt le kelljen írnom: jó ez a post.

dr. Balta$ár 2012.10.07. 19:14:56

jó poszt + debil/devil kormány

ne legyünk naivak... mindent lexarnak... csak a bűnszervezet (fides mafia) minél hoszabb és minél nagyobb hatalma a céljuk...

semmi más szempont nincs... minden döntésüket ebből a szempontból mérlegeli drsimlicska...
ne keressétek a döntlések mögött a társadalmi szempontokat...
és így a logika is megvan... rosszz nyomon vagytok...

@Csokonai Vitéz Műhely: +1

@M_R: lesz... de álamcsőd is lesz...

HomicideWatch (törölt) 2012.10.07. 19:17:44

Szánalmas vergődés. A csomagokat köszönjétek az IMF-nek és magatoknak, nektek nem volt jó a bankadó és a különadó.

A kapitalizmushoz túke kell nagyokosok, De ha a jól keresőktől elveszel mindent, cserébe odaadot segélyként a szegénynek akkor mindenki fogyasztásra fogja költeni és nem saját tőke az országban. Ellenben a megnóvekedett fogyasztás biztos jó az import áruknak és a Plazmatévégyárótknak. Az a baj, hogy csak addig juttok hogy Orbán takarodj, de igazából szaros kommunisták vagytok akik még mindig azt várják, hogy majd az állam kenyeret ad minden ingyenélónek, sőt plazmatévét.

2012.10.07. 19:24:07

@HomicideWatch: Nagyon primitív szemlélet. Kicsit olvasgass konzervatív-jobboldali közgazdászokat. A helyzet ettől sokkal bonyolultabb.
bár meg lehetne oldani a gondokat a bankadóval. de nem sikerült Orbán Viktornak se. Az IMF-nek meg nem köszönhetjük, mert ugye nem engedte belepofázni a gazdaságpolitikába maga ORBÁN VIKTOR!
Megegyezést most sem terveznek. Akkor hogy a túróba szól bele az IMF a dolgainkba? Vagy te mást tudsz? Kaptunk hitelt? Befeküdt Orbán az IMF-nek? Mesélj!

2012.10.07. 19:26:33

@HomicideWatch: Véletlenül korábban nem egy kretén zenekarról koppintott nick alatt futottál?

Mert gyanús, hogy ilyen érdekesen azonos a nick választási metódusod.
Öngyilkos figyelő

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.10.07. 19:37:06

még hitelt kéne felvenni és abból növelni a fizetéseket! úúú de jó lesz

szita szita péntek 2012.10.07. 19:37:29

Azért annak érdemes tudatosulnia, hogy a mindenkori kormánynak, illetve a mindenkori pártoknak nem célja az ország fellendítése. (Ezt most nem valamiféle megkeseredettség mondatja velem.) A pártok célja nem más, mint kormányra kerülni és ezzel az őket támogató embereknek és érdekcsoportoknak kedvező helyzetet teremteni. Logikus. Az általános "jólét" nem cél, hanem eszköz. Nem azért kormányoznak, hogy a tömegeknek jó legyen, hanem azért törekednek arra, hogy a tömegeknek jó legyen, hogy kormányozhassanak legközelebb is. Nem mindegy... Minden kormány, minden párt ezt a logikát követi, nincs értelme megbotránkozni, felháborodni ezen, másképp nem is működhetne.

Ami a jelenlegi kormánynál nekem újszerűnek tűnik, az az, hogy:
- Egészen új szintre emelték a győzelem "haszon élvezetét". Ha úgy tetszik a választási verseny is egy üzlet, ahol van befektetés és van haszon. Lehet most úgy érzik jobban megéri most extra profitot termelniük, mert így jobban járnak, mint valamiféle önmérséklet gyakorlásával - esetleg akár a következő ciklusban is.
- Felismerték, hogy ha átírják a játékszabályokat (választási trv.) úgy is elérhetik a kormányon maradást, hogy közben az általános jólétet, mint eszközt kevésbé forszírozzák. Azt ugyanis elég macerás megvalósítani, bármi kerülő út könnyebb.

nikk rivers 2012.10.07. 19:50:13

(halkan jegyezzük meg, minden gyerekvállalást támogató kedvezmény vagy ösztönző kívánatos intézkedés a demográfiai trendeket figyelembe véve.)

(jegyezzük meg még, hogy ha ez a támogatás nem a megélhetési gyerekvállalást támogatja, hanem valamilyen módon a munkához van köze, az is egy szerencsés állapot.)

kigyurt álat 2012.10.07. 19:53:56

Az a helyzet, hogy ebben az országban semmilyen adóügyi elemzés vagy véleménye nem lehet teljes az adócsalás figyelembevétele nélkül. Így ennek a posztnak is ez a hiányossága.
Már sokadszor jegyzem meg, hogy a kétezres években itt meggazdagodni 90%-ban csak adócsalással lehetett, valamint hogy meg kéne nézni a 40+ milliós családi házak és a 10+ milliós autók tulajdonosait, mert a 90%-uk adócsalással szerezte meg a rávalót. Erre az a bizonyíték, hogy az adóhivatali statisztika szerint sem volt annyi legális jövedelem, amiből ennyi autót és házat ki lehetett fizetni, valamint a hivatalosan "gazdagnak" számító legfelső legális 2-3% jövedelemsávban sem telik ezekre.
Ebből kifolyólag az adócsökkentésnek a felső jövedelemtartományban nem az a célja, hogy a "gazdagok" még gazdagabbak legyenek (mert nem ők a gazdagok, hanem azok, akik nem fizettek adót, őket meg nem is érinti az adócsökkentés), hanem az, hogy a legálisan dolgozók kevésbé legyenek hátrányban az adócsalókhoz képest. Aki korábban megengedhette magának, hogy 3-4-5 gyereket eltartson, azoknak a 90%-a adócsaló volt (vagy segélyezett cigány). És mivel tudjuk, hogy az alma nem esik messze a fájától, el tudjuk képzelni, hogy milyen lenne a jövő társadalma, ha az adócsalóknak 3-4, a becsületeseknek pedig átlag 1 gyereke van.
Most, a családi adókedvezménnyel már a becsületes adófizetők között is több van, aki megengedheti magának egy nagyobb család eltartását, ez a dolog lényege.
De ez még csak egy lépés, mert 30% jövedelemadó és járulékelvonás felett (ami jelenleg 50%) és 15% áfa felett nem lesz itt jó világ. Ha ez a nép olyan, hogy a fele nem hajlandó adót fizetni, akkor értelmetlen a másik felére ráterhelni az egészet, mert csak kontraszelektálódik és torzul társadalom, ahogy az a rendszerváltás után 20 évig történt. Erre lenne megoldás az általános alacsony adó.
A szegények iránti szolidaritást, ha egyáltalán van erre igény, akkor civil szervezeteken keresztük kell megoldani, nem az adórendszeren keresztül, és az államnak ehhez semmi köze. Ott a társadalom meg tudná mutatni, hogy mennyire szolidáris, vagy sokan inkább csak pofáznak róla.
Abban is egyetértek e Fidesszel, hogy azokat a nagyvállalatokat, amelyek az erőfölényükkel visszaélve pumpolják a magánszemélyeket (ez elsősorban a pénzügyi szektor), azokat keményen meg kell regulázni, hogy ezt ne tehessék.

Valójában ez egy néppárti, jobboldali liberális gazdaságpolitikai elképzelés, amely az egyéni teljesítményt elismeri és segíti, de az ingyenélést és az erőfölénnyel való visszaélést bünteti, és 2014-ben arra szavaznék, aki ezt nyíltan vállalná. Ennek hiányában marad a Fidesz, mert a többiek ilyen szempontból mind szélsőbalos birkák hozzájuk képest.

KaPé 2012.10.07. 19:57:57

"minél többet keresel, annál inkább meg kell köszönnöd a lehetőséget a többi honpolgárnak"

Ez ugye csak vicc volt?

TetraB 2012.10.07. 20:09:58

@lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló:

az a gond, hogy a hitel nagyon kicsi része ment fejlesztésre. soha nem aranytojást tojó tyúkra költöttük, hanem tojásra, illetve a korábban kölcsönkért tojás visszafizetésére.
bármilyen hülyén is hangzik, rohadt nagy hitelt kellene felvenni. brutálisan nagyot. és nagy részét fejlesztésre, munkahelyteremtésre, stb költeni. legfeljebb nem jön be, de ami most van, annál bármi jobb.

Becks84 2012.10.07. 20:45:38

Olyan jó, hogy fost sem ér az ember bére, de ha felveszi a fizut akkor 10ezrenként még 30HUF-al "büntetik" is (ugyanakkor semmiféle szolgáltatás nincs mögötte)... minek bankkártya, nekem nem kell euró se, szóval fizesse az, akinek hiányzik.. és tőlem lehet 3% felett is az államadóság, hisz eddig is tervezgetik még se sikerül tartani az eredeti sarokszámok alapján a büdzsét!

Burkus kir. 2012.10.07. 20:55:32

@nick rivers: (Hadd jegyezzem meg azt is kiskomám, hogy jó sokat adózom, mert nincs gyerekem, már vagy 10 éve nagyon szeretnék, de nem akar sikerülni, és hidd el, az is marha sokba kerül, hogy gyereket szeretnék...)

Netuddki. 2012.10.07. 20:57:01

@kigyurt álat: Pont ezt akartam írni.
Annyit tennék még hozzá, kinek nem világos még, hogy a 22 éve regnáló kormányok látványosan nem akarják rendbetenni se az elbaszott adórendszert, se a közpénzek elköltésének átláthatóságát. Szóval nemcsak az adócsalók be nem fizetett részét kell összedobnunk hanem amit a közösből ellopnak azt is...

DarthVader 2012.10.07. 20:57:47

@HomicideWatch: el vagy maradva egy brossurával, holnap jelentkezz Kuszaszem mágusnál.

"De ha a jól keresőktől elveszel mindent, cserébe odaadot segélyként a szegénynek akkor mindenki fogyasztásra fogja költeni és nem saját tőke az országban. Ellenben a megnóvekedett fogyasztás biztos jó az import áruknak és a Plazmatévégyárótknak"

Mivel indokolták az egykulcsos adót? Na mivel? Azzal, hogy majd felpörgeti a fogyasztást a zemberknél hagyott több pénz, és ez majd belenditi a gazdaságot. Mi történt? néhány százezer ember jobban járt, (néhány tizezer pedig kurvajól járt), 3 millió meg rosszabbul. És a jóljártak basztak többet fogyasztani, viszont a rosszul jártak pedig lényegesen kevesebbet fogyasztottak.

De mondd nyugodtan a hülyeségeidet, azért szeretünk. (fejtető szeliden megsimogat)

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2012.10.07. 20:58:54

annyiszor le volt irva ez a franya egykulcsos ado...

az amit a mostani kurmany muvel az az elkulcsos SZJA... az egykulsos ado az az EVA pl. hogy tok mindegy hogy markolja valaki fel a penzt, osztalek nyereseg vagy szja, annak az adozasi merteke mindig ugyanaz

Netuddki. 2012.10.07. 21:00:11

@szita szita péntek: Ezért mondom mindig, hogy az adófizetőknek kell lépni ha normális kormányt akarnak. Ezeket a megélhetési politikusokat pedig el kell zavarni...

2012.10.07. 21:01:46

@nick rivers: Halkan jegyezzük meg, SENKI nem fog +1 gyereket vállalni, mert nagyobb adókedvezményt fog kapni.

Az első és a 2. gyerek után 10e HUF jár, a harmadik után 80e. Tehát a kormány szerint a 3. gyerek 8x annyit ér mint az első kettő? De még ha a 80e-s kedvezményt nézzük, az bőven kevesebb, mint amennyibe egy gyerek kerül. Ezerszer több gyerek születne, ha ezen idióta adózás helyett mondjuk _tényleg_ ingyen lenne az óvoda/iskola (és lenne benne férőhely).. És tippre kevesebbe is kerülne, mint amennyi bevételtől elesik az állam most.

Valamint ahhoz, hogy adókedvezményt kapjon valaki adózni kell. A 3. gyerek utáni kedvezmény kb. 100e forint ADÓ, azaz kb. 500e bruttót kell keresni, hogy igénybe tudd venni. Ez max az adófizetők 10%-a..

komplikato 2012.10.07. 21:07:54

@nick rivers: És ennek mi köze ahhoz amit a posztoló írt? Vagy sikerült ignorálni az erről írtak 90%-át?

@kigyurt álat: Az adócsalásról meg annyit, hogy az Apeh/Nav intézményét nem a nekünk nem tetsző vagy pláne konkurens erők "leküzdésére" meg zsarolására kéne használni összes kormánynak, hanem arra amire való, elkapni és megbüntetni az adócsalókat. Ja, hogy most SEM ez megy? ki érti ezt ...
És akkor azt nem pedzegettük, hogy a külföldre való "pénzszivattyúk" nem csak nem lettek leküzdve, de még bátorítást és támogatást is kapnak, mert ők az új "magyar nagytőke". Meg is látszik pénz kiviszik, befektetni meg lófaxt fognak. Ennél bármelyik "mocskos nyugati multi" többet használ ...

komplikato 2012.10.07. 21:09:58

@Lrdx: Röviden az egész családtámogatás jelen kormány részéről egy nagy átbaszás, és még mindig van aki ezt mantrázza.
Kb. annyira hiteles és valós mint a munkahelyek megmentése ...

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.07. 21:13:56

@FILTOL: épp ezért jellemző az utóbbi évek gyakorlatára, hogy az ilyen típusú adókon emelnek

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.07. 21:20:11

@KaPé: ironikus volt inkább, de a progresszív adó lényege valóban az, hogy aki többet keres, az többet is tegyen hozzá

Squid 2012.10.07. 21:23:30

@Szárnyathy Géza: "épp ezért jellemző az utóbbi évek gyakorlatára, hogy az ilyen típusú adókon emelnek"

Amit a tisztességesen teljes jövedelem után adózó versenyszféra melós halmozottan szív meg, míg az adó és járulékcsalók tovább nyomják büntetlenül.

nikk rivers 2012.10.07. 21:51:46

@Burkus kir.:
kissé offtopic, de had írjam meg, hogy mélyen sajnálatos a személyes problémád, ettől még nem leszek a kiskomád.
(Az említett személyes problémáid közül a gyermekvállalással kapcsolatosra reagálva.)

KaPé 2012.10.07. 21:59:23

"a progresszív adó lényege valóban az, hogy aki többet keres, az többet is tegyen hozzá"

Ez az egykulcsos adó lényege is, nem? Aki 10szer annyit keres, 10szer annyi adót fizet.

nikk rivers 2012.10.07. 22:16:39

@Lrdx: "SENKI nem fog +1 gyereket vállalni, mert nagyobb adókedvezményt fog kapni."
mondjuk azt, hogy ha önmagában csak ez az egy unortodox eleme lenne a gazdaságpolitikánknak, még jó is lenne.

Vagy legalábbis a korábban alkalmazott agyonsegélyezett megélhetési típusú gyerekvállalás-ösztönzésnél jobb.

Milyen ösztönzőt tudnál javasolni, ami a gyermekvállalást nem segélyeken (bármiféle szociális juttatás) keresztül valósítja meg?

Mérges 1234 2012.10.07. 22:33:26

Amíg Szja-ból levonható prgewzív vagyonadó nem lesz, addig itt nem lesz béke.

Persze nem lesz ilyen, mert ez azokat az úrakat is éríntené, akik a törvénykeet hozzák.

Azért nem lenne lehetetlne olyan törvényeket hozni, hogy mindeki fizessen valamennyi adót, még az eltitkolt jövedelme útán is, de eddig nem is akarozik ilyesmi.

Off shore-ról meg ne us beszéljünk...

szita szita péntek 2012.10.07. 22:43:22

@kovi1970: Azzal egyetértek, hogy a választónak kell döntenie és egy "normálisabb" választói közeg "normálisabb" közeget teremt. Azzal viszont nem, hogy a "megélhetési politikus" egy dehonesztáló jelző...

Miért is? A politikai pálya egy eléggé "gáz" munka. Rengeteg olyan kötöttsége van, ami a standard munkáknak nincs - akár már egy hajfestés is kockázatos dolog, de egy átmulatott éjszaka a politikai pálya végét is jelentheti. Normális ember nem szívesen vállal ilyen kötöttségeket - azt hiszem ebben egyetérthetünk. Akkor viszont mitől lesz valaki mégis politikus a helyett, hogy inkább valami kevésbé utált szakmát választana? Szerintem:
1 - Tényleg a jobbító szándék vezeti, szent megszállott. Szerintem az ilyen ember szükségképpen bolond.
2 - A pénzre gyúr. Számára ez is egy szakma, ami jó jövedelmet hoz. Na ő lenne akkor a megélhetési politikus.
3 - A hatalom szerelmese.
4 - Az előző három tetszőleges keveréke.

A pártok belső értékelési mechanizmusai szerintem a politikai vezetés szintjén a 3-as díjazzák, a másod vonalban elférnek a 2-esek is. (1-esek nem igazán vannak, létezésük elvi lehetőség. A politika könyörtelen világa pillanatok alatt ledarálja az ilyet.)

Most komolyan: Mit várjunk a politikusainktól? Mi legyen a céljuk, vezérlő elvük? Nekem teljesen elfogadható, hogy a pénzre, hatalomra hajtsanak... A probléma inkább a közegben van. Az lenne jó, ha a céljukat úgy érhetnék el (azaz a választók akkor tisztelnék meg őket bizalmukkal), ha normális, élhető politikai, gazdasági környezetet teremtenének.

A helyzet azonban nem ez. A választó nem kellőképpen kiművelt és érzékeny a politikára. Mindenféle lózungok mentén voksol... Ép eszű helyen az a párt, ami csorbítja a demokráciát (nem mondom, hogy megszünteti, de határozottan visszalép az intézményeiben) egy életre elásná magát. Itt meg? Pff... Igaza volt Orbánnak, amikor azt mondta, hogy balkáni szintű közegben balkáni szintű politika a hatékony. Örülnék neki, ha kiderülne, hogy ez nem egy értelmesebb közeg lenne - de nem az. Majd a köv. választásoknál kiderül, hogy jól lőtte-e be a fidesz a szintet...

Másképp fogalmazva:
A politika is egy piac. Az a termék fogy, amit vesznek. Nem a Tesco a hibás, hogy a sz*r minőségű termék fogy a polcairól - ha egyszer az kell a népnek... Ha a minőség lenne a szempont más lenne a kínálat.

Huhh, hosszú voltam, bocs.

TothLali 2012.10.07. 22:48:10

@DarthVader: mér? a több-kulcsos Szja-t mivel indokolod?

VT Man 2012.10.07. 22:50:52

" A legtöbbet egy 12 gyereket nevelő munkavállaló szakított: ötmillió forint adót spórolt 12 hónap alatt, ehhez legalább két millás fizetés kellett."

És mennyit adózott ez a 2 millás fizetésű adózó előtte?

Havonta 2 milliót, azaz évente 24 milliót. Tegye fel a kezét az, aki szeretne és tudna évente 24 millió Forintot az államnak adni adóban!

Ezt irigylitek? Hogy vannak akik havi 2 millió adót fizettek, miközben az átlagfizetés "csak" 250 ezer adót fizet havonta?

VT Man 2012.10.07. 22:53:10

@Lrdx:
"Az első és a 2. gyerek után 10e HUF jár, a harmadik után 80e. Tehát a kormány szerint a 3. gyerek 8x annyit ér mint az első kettő?"

Ezt hogy találtad ki? Miért, a progresszív adózásnál aki 2-szer annyit keres, az 10-szer annyit ér, mert 10-szer annyit adózik?

A 3 gyereket gondolom azért támogatják, mert rettentő kevés a gyerek, és aki 2 gyereket nevel, az is csak épp szinten tartja a magyar népességet. Aki 3-at, az felfele húzza az átlagot.

Valakinek dolgozni is kell majd, ha már mindenki nyugdíjas lesz! Ha nincs gyerek, nem lesz aki dolgozzon!

2012.10.07. 22:59:12

@VT Man: A munkáltatójának igen, 10x annyit ér, azért fizet 10x annyit..

@nick rivers: Mondtam én, hogy segélyezni kell? Nem, attól még hogy egyvalamivel nem értek egyet, nem jelenti azt, hogy a kormány minden intézkedését ellenzem. Én azt mondtam, hogy legyen ingyen az óvoda/iskola. Például.

2012.10.07. 22:59:55

@Lrdx: Jah, nem olvastam rendesen. Nem, a progresszív adózás nem "korrekt" ilyen szempontból.

szita szita péntek 2012.10.07. 23:03:53

@VT Man: Legyünk őszinték. Ha egy átlagos jómunkásember a munkanapján x Ft-t tud megtermelni (kiérdemelni), akkor a 3x (5x?) jövedelem már illogikusan nagy. Kereslet, kínálat van, no meg szerencse, hogy kinek milyen napot osztott az élet. Nem igaz az, hogy kellő elszántsággal bárkiből lehet magas jövedelmű munkavállaló/vállalkozó/akármi. A javak mennyisége fix. A javak elosztása viszont egyenlőtlen. Nincs ezzel problémám, de azért jó, ha ez tudatosul a szerencsésekben. Nem vonom kétségbe, hogy a példában felemlített munkavállaló megdolgozott a jövedelméért, de vannak még sokan, akik éppúgy megdolgoznak érte - csak nekik kevesebbet mér az élet. Összességében azt akarom mondani, hogy a szerencsésebbek örüljenek jó sorsuknak és ne az legyen már a szempont, hogy dehát akkor adót is kell fizetni... Igen kell. A sokból sokat - ez van. Tudom, ez már a kommunizmus elve felé hajló gondolat, de attól még van benne igazság morzsa: Ha a globális igazságosság lenne a vezérlőelv, akkor eleve nem kapott volna annyit.

(Dobáljatok meg kővel, mer' leírtam.)

pandacsökiboborján 2012.10.07. 23:04:44

@TetraB: Magyarországon semmi nem jönne be. Azért mert az a nép kb. olyan mentalitású,mint a görög. Korrupt és tolvaj,ráadásul saját fajtáját szopatja( pl. külföldi tulajdonú cég menedzsereként). Ez már csak az agónia vége,ami mostanában történik,miközben a valóban értelmes emberek gyorsuló ütemben vándorolnak külföldre....

2012.10.07. 23:07:04

@szita szita péntek: Ugyanazért a munkáért a 3x 5x jövedelem illogikus. 3x nehezebb melóért az?

pandacsökiboborján 2012.10.07. 23:11:31

@Lrdx: miért? Ugyanaz a munka(más körülmények is) Magyarországon netto 1000 forint/óra, Németországban kb. netto 3000, mondjuk az USA-ban meg kb. 5000....Magyarország egy klasszikus gyarmat.

VT Man 2012.10.07. 23:15:24

@szita szita péntek:
"Összességében azt akarom mondani, hogy a szerencsésebbek örüljenek jó sorsuknak és ne az legyen már a szempont, hogy dehát akkor adót is kell fizetni... Igen kell. A sokból sokat - ez van."

Igen, a sokból sokat. Ezt az egykulcsos adó is teljesíti.

Persze verhetjük magunkat, mint az MSZP, hogy legyen 60% felső SZJA kulcs -- csak azt nem fogják befizetni a gazdagok.

Tulajdonképpen SZJA-t se nagyon fizetnek a gazdagok, mert "megoldják másképp". Ha emelik az SZJA-t, akkor méginkább csalni fognak, pl. offshore-ozni.

szita szita péntek 2012.10.07. 23:26:28

Szerintem érted te is, hogy mit akartam mondani, de akkor vegyünk egy példát.

Pirike a szalag mellett dolgozik, belezi a csirkét. Örül, h. van neki munkája szerteszéjjel hajtja magát, elkopnak az ízületei. Most ne menjünk bele, hoyg minek van a szalag mellett (családi háttér, értelmi képesség - sok minden szóba jöhet), de tény: azt a baromi csirkét valakinek csak ki kell beleznie és ő az, aki ezt megteszi. Szorgalmasan és jól dolgozik, amiért cserébe havi nettó 90 eFt jut neki osztályrészül.

Margitka a MultiGlobalTrade-nél dolgozik, PR-es. Ő is szorgalmasan, jól végzi a munkáját, meg is van a haszna: havi 400 nettő kerül a zsebébe. Nyilván vannak az ő munkájának is nehézségei - nem akarom elvitatni.

Pityuka az apja cégét vette át, ha úgy tetszik "beleült a jóba". Szállítmányozással foglalkoznak, a cég jól jövedelmez. Pityuka nem is végzi ám rosszul a munkáját a cég gyarapszik. Semmi kétség, nagy tőkét mozgatnak és bezony a nagy tőke sokat is fial. Pityuka havi két millió nettóval lesz gazdagabb.

Mindhárman alaposan, jól dolgoznak. Mindhárman olyan munkát végeznek, amire szükség van. A piaci viszonyok viszont egyiket jobban, másikat kevésbé díjazzák. Nyilvánvaló, hogy nem lehet mindenki PR-os, vagy éppen cégvezető - kellenek akik bontják a csirkét. Nem lehetünk a 10 millió mérnök országa, mer' éhen halnánk. A helyzet az, hogy a béreket a piac osztja és a piac igazságtalan. Ha igazságos lenne, akkor a tisztességes munkát végzők jövedelme kb. azonos lenne. Most ezzel nem azt akarom mondani, hogy ez a kívánatos cél, nem. A helyzet az, hogy a piacgazdaságnál jobban működő rendszert eddig még nem fialt a gazdasági élet. Ugyanakkor az is igaz, hogy a rendszernek vannak "kárvallottjai" és vannak "szerencsései". Kinyílik a zsebemben a bicska, amikor a szerencsések lefitymálják a kárvallottakat - azok érdemtelenségének tudva be sorsukat. Pfff... Szűklátókörűség a köbön. Én azt vallom, hogy a szerencsés örüljön a jó sorsának és azt a társadalmi szolidaritást hogy pld. többet adózzék ne kegynek érezze. Örüljön neki, hogy van miből.

Szerintem.
(Mielőtt megkapnám a várható vádat: nem tartozom a pechesek közé./Mondjuk ettől még a távozást fontolgatom./)

Brix 2012.10.07. 23:27:54

@kigyurt álat: Az egykulcsos adó totális bukás, a többségnek hátrányos és erkölcsileg megkérdőjelezhető hatású. Maga Milton Friedman aki kitalálta, az adójóváírást lehetővé tette egy bizonyos jövedelemhatár alatt, nem úgy mint nálunk
Egykulcsos adó kizárlólag e volt posztkommunista országokban van, ahol az elit leerőszakolta a többség torkán. A DEMOKRÁCIA- nem más mint a többség uralma, a kisebbség nem uralkodhat hosszabb távon a többség felett, ezézt bukik meg Orbán is. Az egész nyugati jóléti demokrácia az újraelosztás elvén működik. Vannak olyan társadalmi csoportok, amelyek a korlátozottan hozzáférhető javakhoz aránytalanul nagymértékben jutnak hozzá, nekik a közterhekhez is ennek megfelelő mértékben kell hozzájárulni. A jó adórendszer csökkenenti a társadalmi különbségeket és homogenizálja a társadalmat. A kisembernek adócsökkentésre van szüksége, hogy fogyasztani tudjon, nem szociális segélyere meg önkéntes segélyező baromságra! Olyan országokat kell követnünk, mint az USA- ha már másolni akrunk valakit, ott alacsony fogyasztási adó van és 5 kulcsos SZJA. A Világ országinak 98%-ban többkukcsos SZJA van, de nálunk az idióta politikusok megcsinálták saját maguknak az egykulcsost. Aki valójában jól jártak, a havi 500 ezer forint felett kereső már nyugati szinten élő felső-középréteg és nemzeti nagyvállalkozók, más emberek KÁRÁRA.

2012.10.07. 23:35:51

@pandacsökiboborján: Olvasd el a kérdést még egyszer..

2012.10.07. 23:37:50

@Brix: "Az egész nyugati jóléti demokrácia az újraelosztás elvén működik."

He?

komplikato 2012.10.07. 23:39:38

@VT Man: A probléma nem abban rejtezik, hogy egy milliókat kereső személynek mi szüksége úgy az adókedvezményre, mint bármelyik gyerekhez köthető szociális juttatásra?
Avagy fordítva, miért olyan kedvezményt és támogatást kap a "csóró" amit csak milliomos tud igazán igénybe venni?
Most akkor támogatjuk a gyerekvállalást vagy pont nem? vagy csak milliókat kereső egyedeknél? Akkor meg nem pofázzanak róla ha csak kamu a támogatás ...

nikk rivers 2012.10.07. 23:39:53

Sajnos nalunk a ketkulcsos adorendszer nem csokkentene a tarsadalmi aranytalansagokat. Nalunk ha gazdag valaki, az nem a bevalott jovedelmebol az, hanem az ugyeskedesbol.
2900 mrdFt bevalott jovedelem mellett 1000 mrdFt erteku a fekete gazdasag.
A ketkulcsos rendszer a kozepreteget szivatta csupan.

komplikato 2012.10.07. 23:41:14

@VT Man: " Ha emelik az SZJA-t, akkor méginkább csalni fognak, pl. offshore-ozni."
Utóbbi mióta csalás? Pofám leszakad, a CSIM 16 cége vagy a CBA, meg a többi "igaz magyar tőkés" talán állam tudta, beleegyezése, sőt hathatós támogatása nélkül nyomja off-shore-ba az adót?

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.07. 23:43:00

@VT Man: azt hiszem, egy mondattal később szerepel, hogy nyilván senki sem sajnálja tőle ezt a pénzt. Csak az arányokat szemléltette a példa - az átlag sokgyerekes életében nem látott ennyi pénzt

szita szita péntek 2012.10.07. 23:47:55

@komplikato: Szerintem ez egy bújtatott népesség szabályozás. Az elmúlt időszakban az volt a jellemző, hogy a gyerek joga a normális élet, amit a zállam a támogatások útján több-kevesebb (kevesebb) mértékben de próbált biztosítani. Ugyanakkor ez diszfunkcióhoz vezetett: Megjelent az a réteg, aki a megélhetési gyermek vállalást (gyerekfarm hehe) tekintette a járható útnak. (és még csak ki sem mondtam, ami most mindenki szájára tolult.) Nomármost ez itt azért is gond, mert az a gyermek ezt a családi mintát látta - e szerint szervezi a saját felnőtt életét is. Gazdasági bukó pálya, inaktív tömegek termelése...

Politikailag ugyanakkor nem felvállalható, hogy:
1 - Visszavonjuk a kedvezményeket, mer' nagy választó tömeg, osztán majd jaj lesz nekünk
2 - a gyerek mégiscsak "vétlen", hát járna neki egy minimális létbiztonság.

Ez alól azt a menekülő utat találta a politika, hogy a családtámogatás konkrét forintját hagyja elinflálódni (és akkor ugye nem csökkentett, csak nem is növelt), ami egy kevésbé látható folyamat, másrészt meg az adókedvezménnyel a dolgozó emberek gyermekvállalását ösztönzi.

Az elképzelésnek vannak kárvallotjai (konkrétan a gyermekfarm gyerekei pld) de sajnos másképp enm lehet keresztül vinni egy társadalmi megújhodást. A bajom inkább az, hogy rossz helyen húzták meg a jövedelem határokat. :(

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.07. 23:49:23

@nick rivers: túlzás azt állítani, hogy aki gazdag, az biztos, hogy tisztességtelenül lett az
a kétkulcsos szja azért volt rossz, mert kicsivel az átlagbér felett már belépett a felső kulcs, vagyis a középosztály szívott nagyot

nem várt fordulat 2012.10.07. 23:54:46

@4tuna: valamiért most már ezt nyílt titokként kezeljük. de ugye tudjuk, hogy ennek mi lesz a következménye? mert hogy a térképről is leiratkozunk, na az biztos.

nikk rivers 2012.10.07. 23:56:05

@Szárnyathy Géza: termeszetesen igazad van, en sem allitottam, hogy biztosan csalo minden gazdag..
De sokatmondo teny, hogy az adoellenorzesek 50%-anal szabalytalansagokat talanak az ellenorok.
Amig nem lesz vagyonado, a kozepreteg fizeti mindenki szamlajat.

ojcabojca 2012.10.08. 00:03:03

@HomicideWatch: Szerintem nincsen igazad. A gazdagok és előjogokkal rendelkezők támogatása mellet ugyanis a középosztály, a szegények és a nyomorultak lehetőségeinek szűkítése is megy. (Leginkább az oktatás különböző színtereinek, a tudásnak az elzárásával - 16-éves tankötelezettség, a szakiskolákban leszakadók, a tandíj, )ahogy ti nevezitek öngondoskodás), de ideírható még egy csomó intézkedés. A társadalmi mobilitás megállt. Nem a felelős, magyar tőkésréteg van kialakulóban, hanem a történelem legrosszabb korszakainak egyvelege.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.08. 00:07:10

@kigyurt álat: Van több közeli rokonom, ahol három gyereket nevelnek, és nincs köztük adócsaló. Nem tartozunk a cigány kisebbséghez, bár ennél sokkal fontosabb, hogy senki sem várja sem az államtól sem mástól a gondoskodást. Tehát az a megjegyzésed, hogy csak az adócsalóknak és a cigányoknak van sok gyereke, nem fedi a valóságot.
Ez a kijelentésed: "A szegények iránti szolidaritást, ha egyáltalán van erre igény, akkor civil szervezeteken keresztük kell megoldani, nem az adórendszeren keresztül, és az államnak ehhez semmi köze. Ott a társadalom meg tudná mutatni, hogy mennyire szolidáris, vagy sokan inkább csak pofáznak róla." borzasztó kemény. Személy szerint nem értek vele egyet, de megvalósítható. Nagyjából ez jellemző az USA-ban, vagy legalábbis az eü reform előtt ez dívott. Működik, de szerintem Európa túl empatikus ehhez - szerencsére.

szita szita péntek 2012.10.08. 00:11:00

@kigyurt álat: "A szegények iránti szolidaritást, ha egyáltalán van erre igény, akkor civil szervezeteken keresztük kell megoldani, nem az adórendszeren keresztül" - Jóléti államban ez működhet, Ez itt az?

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.08. 00:12:01

@nick rivers: ellenőrzések: te is tudod valószínűleg, hogy az ötven százalékos találati arányból mennyi a formai és mennyi a valódi, tartalmi megállapítás. Papíron az is szabálytalanság, ha rossz a számlán a dátum, ettől még nem lesz az illető csaló - persze csalóból így is több van, mint amit egy egészséges társadalom elvisel. A vagyonadós megjegyzéseddel száz százalékban egyetértek.

morgás joga mindenkit megillet · http://morgasjoga.blog.hu/ 2012.10.08. 00:23:43

"Az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetéséhez kapcsolódó kormányzati várakozások túlzottak voltak: mind a kereslet, mind a lakossági és az országos szintű megtakarítások növekedése elmaradt a várt mértéktől, és a kínálati hatások sem a remélt módon alakultak. Az egykulcsos adó bevezetésének keresleti hatása azért is gyenge, mert csak a jómódúak nettó jövedelme növekedett, és mivel a magyar gazdaság importfüggősége kimagaslóan nagy, az indukált keresletnövekedés nagyrészt az importot, nem pedig a belső keresletet növeli. A tehetősek megtakarítási határhajlandósága érzékeny ugyan a személyi jövedelemadó csökkentésére, de az országos szintű megtakarítási hányad mégsem emelkedik: az egykulcsos adó bevezetése miatt közel annyival nő meg az államháztartás deficitje, mint amennyivel nagyobb lett a jómódúak nettó jövedelme. Az egykulcsos adó bevezetésének kínálati hatása is nagyon erőtlen. Alig nőhet a foglalkoztatás, az adócsökkentés deficitnövelő hatása miatt bevezetett bank- és válságadók, továbbá a devizahitelek végtörlesztésének rendszere rontják a bankok hitelezési hajlandóságát és képességét." (Erdős Tibor)

Kandabula 2012.10.08. 00:25:53

@HomicideWatch: Bogárvirág! Attól, hogy egy minisztériumi főosztályvezetőnek, pontosabban: a Fidesz közszolgálati bandájának a fizetése az egeket verdesi, mitől indulna be a gazdaság? Ezek sima improduktív pénzek, faladatuk a szavazógép stabilizálása. Ezekből a pénzekből a gazdaság nem lát egy kanyit sem! Ezek holt pénzek a gazdaság szempontjából! Itt beruházásra van szükség, nem pedig arra, hogy a fideszes társaság nyaraljon és jól érezze magát. Ez a gond a közmunkával is, hiszen nem termel igazi értéket. (Ez olyan, mintha neked van valami jövedelmed és azt elosztod a rokonaid között. Ha kívülről nem jön be pénz, akkor a tőkéd el fog folyni.) A lényeg, hogy a gazdagoknak biztosított előnyök nem az ország gazdasági érdekeit szolgálják, csak azok jólétét. De fogalmazhatok másképp is: attól, hogy egy fideszes hivatalnoknak 400ezer Forint helyett 800ezer Forint a fizetése, mitől lesz jobb a nemzet gazdaságnak és a népnek?

2012.10.08. 00:34:06

@nick rivers: "De sokatmondo teny, hogy az adoellenorzesek 50%-anal szabalytalansagokat talanak az ellenorok. "

Én megéltem, és elmondhatom, hogy a kép kissé árnyaltabb. Engem is ellenőrzött az APEH (akkor még), és tett megállapítást is, amit megfellebbeztem, és megnyertem. De ez a statisztikában már nem szerepel.
Megmondta az ellenőr, megállapítást kell tenniük, mert az állásával játszik.
Ott ugyan nem, de a munkaügyi felügyeletnél láttam a táblát a falon, hogy melyik ellenőr hány sikeres ellenőrzést végzett az adott hónapban, és mennyi a büntetési összege eddig!

2012.10.08. 00:36:27

@nick rivers: "A ketkulcsos rendszer a kozepreteget szivatta csupan. "

Az egykulcsos meg eltörölte a középréteget, és szivatja a szegényeket. Klassz.

2012.10.08. 00:42:02

@VT Man:" Igen, a sokból sokat. Ezt az egykulcsos adó is teljesíti."

Sajna tévedésben vagy. A válasz pedig egyszerű. Mi is a munkaerő ára? Mire kell fedezetet nyújtania?
A munkaerő újratermelése havi 80 ezerből kissé nehezebb, mint havi 800 ezerből. És nem tízszeres a különbség.

Joaquin 2012.10.08. 01:35:06

@HomicideWatch:
Bár sokan ráugrottatok a ragekid mentalitás mögött némi igazság is meglapul: a kormánynak valóban ez volt a terve.

Hogy ez miért nem működött?

Lehet, hogy azoknak van igazuk, akik szerint egy nyílt gazdaságban, az EU közepén ez nem fog működni: akinek pénze van, jobb helyekre viszi a nagyobb hozamok érdekében, semmi sem láncolja Mo.-hoz. Biztos vagyok benne, hogy ez is belejátszik.

A másik - szerintem fontosabb tényező - az, amivel egy jó gazdasági előadás kezdődik: a befektetés alapja a bizalom. A befektető bízik benne, hogy a pénze - kamatostul - megtérül. Bizalom a kormány felé: nem nehezíti meg a pénzcsinálást. Ortodox gazdaságpolitika vagy sem, ezzel kevés épeszű ember vitatkozna, nevezhetjük axiómának.
Ehhez képest a kormány mindent megtett, hogy a belé vetett bizalmat lerombolja: gyakorlatilag hétről hétre segget csinálnak a szájukból. Megvédték a nyugdíjakat, a rendőrség és a bíróság becsületét. Lerombolták a fékeket, amik némi bizalmat ébreszthettek azokban, akik esetleg - horribile dictu - nem bíztak a kormányban.
Másrészt nagyon nehéz úgy befektetni, hogy a körülmények (jogszabályok) akár a következő héten megváltozhatnak, minden előzetes jelzés nélkül. Bármilyen számításokat végzel a jövőre vonatkozóan, lehet, hogy a kormány jövő heti intézkedései teljesen keresztül húzzák azokat. Ez kockázat, tehát kamatokban jelentkezik, pl. drágábban tudunk állampapírt értékesíteni. De még millió másik ponton lecsapódik ez a bizalom-deficit. Itt megint megjelenik fékek és ellensúlyok hiánya: legalább lassítaná az új törvények készítését, amitől jobban lehetne előre számolni. Ne adj Isten még javulna is a törvény minősége a társadalmi párbeszéddel, nem pedig utólag kellene 46-szor módosítani rajta, amikor már hatályban van.

A harmadik tényező pedig (ami talán a leghangsúlyosabb), hogy a magánnyugdíj államosításával felsejlett az emberek előtt az argentin példa, ahol viszont a betéteket zárolták. Logikusan erre egy reakció létezhetett: akinek volt pénze kimenekítette az országból. Sok embert ismerek személyesen, aki ezt tette. A kormány ugyan többször is hangsúlyozta, hogy nem fogják ezt a lépést megtenni - megint a bizalom deficit - nem nagyon hittek nekik.

Joaquin 2012.10.08. 01:44:35

@Kandabula: Például úgy, hogy akinél a pénz marad, bankban tartja, ami aztán megemelkedett tőkéjének köszönhetően több hitelt helyez ki. Halott pénz csak az, amit a párnában tartanak, vagy amit külföldre visznek, még a Közgépnek juttatott pénzeknek is van gazdaságélénkítő hatása, csak közel sem annyi, mintha érvényesülne a piaci verseny is.

nu pagagyí 2012.10.08. 05:11:58

A cikkel ellentétben megcsinálták az többkulcsos Áfát, csak termékadóval leplezik, hogy kikerüljék az európai szabályokat, amelyik nem engedi szaporítani a kulcsokat.

Az SZJA-val az a legnagyobb gond, hogy nem fejez ki semmit, mindegy, hogy egy, vagy százkulcsos, ugyanolyan állami adó, mint a többi. Tökmindegy milyen címen fizetünk állambácsinak: jövedelemadó, áfa, illeték, csak játék a számokkal. Az adó akkor elviselhető, ha konkrét, ellenőrizhető célt szolgál, az SZJA például leginkább önkormányzati bevétel lehetne, az Áfa állami. A járulékok pedig szentek, amiért arányos szolgáltatást kell kapni, nem lehet terepe jutalmazásnak és büntetésnek.

2llkedő 2012.10.08. 05:53:51

@nu pagagyí: "Az adó akkor elviselhető, ha konkrét, ellenőrizhető célt szolgál,"

Demokratikus viszonyok között az adózás alapelve, hogy aki adót fizet, annak beleszólást kell biztosítani az adóbevételek felhasználásába, és aki adót fizet, annak tisztán kell látnia azt is, mire is fordítják adóját.

"""""Ezért Magyarországon – állami és önkormányzati szinten egyaránt – újra közvetlen kapcsolatot kell teremteni az adókivetés jogcíme, az adófizetés alanya, az adóbevétel felhasználása és a felhasználásba való beleszólás lehetôsége között. Az adóbevételt arra a közcélra kell fordítani, amire vonatkozóan kivetették, és annak, akire kivetették, világosan látnia és ellenôriznie kell az adóbevételek felhasználását. Ez egyben a hazai demokrácia megújításának egyik nélkülözhetetlen feltétele.""""""
/Jövőkép 2009/

nu pagagyí 2012.10.08. 06:25:10

@félázsiai 2llkedő: Hazudni azt mindig tudott a Fidesz.

röhögő 2012.10.08. 06:30:09

@HomicideWatch: Milyen IMF te fasz? Ehhez mi köze az IMF-nek?

röhögő 2012.10.08. 06:31:03

Amortizálódik a fidesz rendesen.

MSZP-s nyert.
"Varga Gyula 631 szavazatot kapott, ami a voksok 45,99 százaléka. A második helyen Táp Lászlóné (Fidesz-KDNP) végzett 460 szavazattal (33,53 százalék), a harmadik Gőbl György (Jobbik) lett 178 szavazattal (12,97 százalék). Uzoni Pál (Városvédők Összefogtunk Sopronért Egyesület) 70, Szakács Gyula (LMP) 33 szavazatot kapott. Az előbbi az érvényes voksok 5,1, az utóbbi pedig 2,41 százaléka."

röhögő 2012.10.08. 06:34:47

@TetraB: Ez endike új nickje. Ennyi a mondanivalója, ezt mindenhova beokádja. Felesleges neki magyarázni. Elmebeteg.

2llkedő 2012.10.08. 06:46:43

@nu pagagyí: """"„Talán a magyar a legnehezebben kormányozható nemzet. Tízmillió szabadságharcos. Ennek vannak előnyei, de kormányzati oldalról ez nehéz" - idézte Orbán Viktor miniszterelnököt internetes kiadásában a Weely Standard című amerikai neokonzervatív lap."""""
index.hu/belfold/2012/10/07/orban_nehez_kormanyozni_a_magyarokat/

No comment!

röhögő 2012.10.08. 07:01:24

@félázsiai 2llkedő: Mi az a Weely Standard?? Ezt kéccer leírja a cikkben a manus! :-))

Orbán meg hülye.

kigyurt álat 2012.10.08. 07:14:09

@Szárnyathy Géza:
"Tehát az a megjegyzésed, hogy csak az adócsalóknak és a cigányoknak van sok gyereke, nem fedi a valóságot."
Nem is azt mondtam "csak", hanem hogy 90%-ban ilyenek. Ne keverjük az arányokat, a 90% nem egyenlő 100%-kal.
Ezek szerint a te rokonaid a normális 10%-ba tartoznak.

nu pagagyí 2012.10.08. 07:33:04

@félázsiai 2llkedő: Nem kell a kormányzással erőlködnie, ha ennyire nehezére esik tisztelni a magyarok szabadságvágyát.

kigyurt álat 2012.10.08. 07:54:51

@Brix: sajnos te sem veszed figyelembe az adócsalást, pedig azt itt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ezért azt gondolod, hogy az a gazdag, akinek magas a bevallott jövedelme, pedig az a becsületes, nem a gazdag, és ez a két csoport nem egyezik meg. Te a magas jövedelmű becsületeseket tekinted ellenségnek, akiknek szerinted növelni kéne az adóját, ez sajnálatos.

"A jó adórendszer csökkenenti a társadalmi különbségeket és homogenizálja a társadalmat."
Ez egyrész erősen balos hozzáállás, másrészt akkor lehet erről beszélni, ha a jövedelemből levont adók mértéke összesen 20-25%, akkor lehet többkulcsossá tenni. De nem nálunk, ahol 50% az elvonás, itt ez nem működik. Svédországban működik, mert ott a magas adót is befizetik az emberek, de nálunk nem. Itt, ilyen magas adószintek mellett ez pont nem "homogenizálja a társadalmat", hanem rombolja, épp a magas adócsalás miatt.

"A kisembernek adócsökkentésre van szüksége, hogy fogyasztani tudjon, nem szociális segélyere meg önkéntes segélyező baromságra!"
Ezzel egyetértek, de mindenkinek adócsökkentésre van szüksége, nem csak a "kisembernek". Nem is a dolgozókra értettem a civil szervezeteken keresztül megvalósított szolidaritást, hanem az ingyenélőkre.
Egyébként szerintem meg a jó adórendszer olyan, hogy minimális adót von csak el a lakosságtól, csak amennyi egy kis állam működtetéséhez feltétlenül szükséges. Azért, hogy az emberek saját maguk döntsenek arról, hogy mihez kezdenek a jövedelmükkel, mert ez a szabadság. Akkor lehetne öngondoskodni, vállalkozni, szolidaritást vállalni, stb., kinek mi tetszik. Magyarországon csak ezzel tudna egészségesen fejlődni a társadalom, nem a magas adókkal.
Magas adó = kommunizmus (= akinek van valamije/megdolgozott érte, attól vedd el, és add oda annak, akinek nincs semmije)

rohadjmegARCgeci 2012.10.08. 08:02:51

@DarthVader: Talán ki kéne baszarintani az összes kínai árut már az euból.
Rögtön megduplázódnának a munkahelyek.
Annyira szarnak OV-k az eus normákra,ebben miért nem tud keménykedni?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.10.08. 08:35:13

nem csak adópolitikai koncepciót, hanem bármilyet nehéz felfedezni sajnos a kormány működésében.

rockseiaXLL · http://nemfasza.blog.hu/ 2012.10.08. 08:44:21

@HomicideWatch: +0,5
Adózzanak többet a köcsög gazdagok, de hogy miből lenne itt ezer eurós minimálbér, azt már nem tudják megmondani. Viszont szerintem nem recesszió idején kellett volna bevezetni az egykulcsost, a blogbejegyzésből is ezt a dimenziót hiányolom. Hülyeség arra hivatkozni, hogy nyugaton nincs ilyen, mikor a nyugat nem egy felzárkózó világ. Kötülöttünk viszont van flat tax, és el is húznak szépen tőlünk. Itt még gyurcsánynak kellett volna hallgatnia a kóka haverjára ezügyben, csak hát feri sosem a bátorságáról volt híres. Különösen akkor lett vicces, mikor az összeomláskor azt mondta, hogy saját erőforrásainkra kell támaszkodnunk. Ja. Magyar tőkésekről neki kellett volna gondoskodni, mikor még húzott a nyugat. Az orbán meg belelavírozta magát az eddigi talán legnagyobb hazugságába. Szarráadóztatással hűti a gazdaságot, pedig fűteni kéne, meg hát kurvára nem ezt ígérte. Nem most kéne középosztályt, meg tőkét gyártani. Csak azért, mert az egykulcsos lett a szent tehene. Pedig ha először az egykulcsosról mond le, akkor most nem lenne ekkora szarban, nem kéne neki is csomagoznia. Dehát ő meg nem az eszéről híres.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.08. 08:50:31

Érdekes, hogy a kormány egyetlen lehetőségképpen az új sarcok bevezetését látja.
Miért nem fogják meg inkább a szétguruló forintokat?
Ingyen pár tipp:

-Parkolási díjak kivétele a centrum és más mókamisi kft-k kezéből, és a költségvetésbe irányítása.

-A BKV-nek és MÁV-nak Milliárdos kárt okozó színesfémtolvajok lefülelése, az ilyen átvevőhelyek rongyossá bírságolása. Nem pár ezer, hanem pár százmillió. Ha a parkolási díjnál vagy BKV vonaldíjnál játszik az elmaradt díj 100x-a mint büntetés, itt is simán.

-Közművek visszavétele, ezek extraprofitjának átirányítása a költségvetésbe.

-Autópálya és útdíjak költségvetésbe irányítása.

-Képviselők bérezésének és költségtérítéseinek maximálása.

-Képviselői poszt betöltése erkölcsi bizonyítványhoz kötése.

Ez még ingyen volt.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.08. 08:53:23

@rockseiaXLL: Nagyon fáj Neked az egykulcsos... Csak azt felejted meg megemlíteni, hogy jelenleg Magyarországon NINCS egykulcsos jövedelemadó számítás...

Manipulatív és hazug vagy, vagy csak simán tudatlan.

Csetepaté márki 2012.10.08. 09:01:29

Elöször is a poszt tele van teljesen szubjektiv, demagog, hangulatkeltö idiotasäggal, rögtö kettö:

„az állam bekérezkedik a nappalinkba, felrakja a lábát az asztalra, és vizet kér“

Mi lenne, ha en meg azt irnäm: a bankok es az IMF bekérezkedik a nappalinkba, felrakja a lábát az asztalra, és vizet kér.
Ez hogy tetszik? Szerintem ez azert reälisabb lenne, nem igaz, haver?

Vagy egy mäsik:

„Az egykulcsos adót lehet szeretni és nem szeretni, önmagában sem nem jó sem nem rossz. Az egy dolog, hogy Európa kulturáltabb felén ilyen nincs“

Megjegyeznem, hogy ilyen mertekü adoelkerüles Europa kulturältabb felen szinten nincs. Erröl valahogy elfeledkezett a viläglätott posztiro, ha mär „Europa kulturältabb fele“-t idefingja.
( Igazäbol nem is minösitenem ezt a kategorizäläst, amiben Magyarorszägot Europa egyik fele alä helyezi „kulturälisan“: nem ez a poszt temäja, erre megvannak a sajät „genetikai szakertöink“.)

Ezzel el is erkeztünk a lenyeghez: egy szemelyi adozäst szakertö poszthoz, ami figyelmen kivül hagyja a magyarorszägi adomorält es az oriäsi mertekü adocsaläst, amivel tulajdonkeppen a vältoztatäs lenyeget negligälja. Igy a poszt szinvonala a foscsombek kategoriäba sorolhato.

Ugy tesz a posztiro, mintha a progresszivs adozäs maga lett volna a adobevetel-paradicsom, vilägraszolo diadalmenet, dübörögtek volna az adobevetelek, nem pedig egy az adofizetök szämähoz kepest szinte peldätlan mertekü tömeges adocsaläst eredmenyezett volna 20 ev alatt, amivel most meg nem lehet mit kezdeni. Meg legyünk öszintek, nem kevesen nem is akarnak.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.08. 09:05:17

@Csetepaté márki: Te pedig azt felejted el, hogy itt az általad emlegetett "Adócsaló" csak áfából és jövedéki adóból többet fizet egy hónapban, mint a szerinted kulturáltabb felében egy tisztességes adózó összesen...

Csetepaté márki 2012.10.08. 09:10:42

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): "Te pedig azt felejted el, hogy itt az általad emlegetett "Adócsaló" csak áfából és jövedéki adóból többet fizet egy hónapban, mint a szerinted kulturáltabb felében egy tisztességes adózó összesen..."

Ezen kell beszarni: rögtön jön egy komment, ami az adocsalokat vedelmezi, merthogy a huszmillios audijän mennyi ado megy az ällamnak.Ja, az eltünt szäzmillio nem szämit.

szita szita péntek 2012.10.08. 09:51:31

@Csetepaté márki: Lehet te másik postot olvastál, mint én?

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.08. 10:46:36

@Csetepaté márki: nem nagyon értelek... igen tele van szubjektív elemekkel, de ez nem is a Magyar Közlöny, hanem egy blog. Másrészt szerinted Olaszországban vagy Görögországban nincs olyan szintű adóelkerülés, mint itt? Harmadrészt hol védtem a progresszív adót? A poszt lényege épp az, hogy van két nagy irányvonal, és bármelyiket is válassza egy kormány vagy állam, akkor működhet, ha ahhoz tartja magát. Nem állítottam sehol, hogy az egyik jobb, mint a másik, csak azt, hogy az a katyvasz, ami most itt van, az nem jó.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.10.08. 11:54:58

@Csetepaté márki: Értem, hogy jutottál ide, de a gondolatmeneted akkor helyes, ha a tünetet akarod kezelni, és nem a betegséget. Gondolom azért is rántasz elő egyből ilyen demagóg látványelemet a kalapból mint a húszmillás audi.
Pedig az adóelkerülők nagy része alacsony jövedelmű, minimálbérre bejelentett, +40 zsebbe alkalmazott. Vagy Minimálbéres pincér, jatt a zsebbe. És ez így is marad, amíg 100 megkeresett forintodból 80-at visz az állam.

Akiről Te beszélsz, azok a vállalkozók, akik főleg állami megrendelések csöcsén híznak, és valóban adócsalók, off-shorotók.
Bár a húszmilliós audi (ami inkább 30) felhasznált üzemanyagján több adót fizetnek egy hónapban, mint Te egy évben összesen...

A Vállalkozások adózását belekeverni egy jövedelemadóról szóló postba pedig minimum tudatlanság...

Persze értem én, hogy elő kell rántani a jól bevált sémát, mint a "húszmillás audi" meg az "adócsalókat védelmezi", de ne feledd, hogy az adócsaló Te magad vagy, amikor a sarki kolbászosnál most délben nem kérsz majd számlát a lángosodról.

kigyurt álat 2012.10.08. 12:34:46

@kigyurt álat:

penzcentrum.hu/adozas/tobb_penzt_szeretnel_igy_lehetne_magasabb_jovore_a_fizetesed.1034170.html
Itt egy mai cikk, ami sok felesleges dologról szól, de van benne egy fontos adat, amiből következtetni lehet valamire:
- Magyarországon a jövedelmek 1%-a van havi bruttó 660ezer Ft felett.
- Szlovákiában (apróbetűs rész) a jövedelmek 1%-a 3246 Euro felett van.

Csakhogy ez a másfélszeres különbség nem azért van, mert Szlovákiában másfélszer olyan magasak a jövedelmek, hanem mert itthon eltitkolják a magas jövedelmeket, ott meg kevésbé. A valós jövedelmek nagyjából egy szinten lehetnek. A gauss-görbe jobb oldalán vagyunk, ezért csökkenő jövedelemszintekhez gyorsan növekedő arány tartozik, így Szlovákiában 660eFt-nyi jövedelmet valószínűleg 5% is bevall. Nálunk ennek a 20%-a vall be ennyit (a fenti 1%), tehát innen hiányzik a magas jövedelműeknek a 80%-a , akik nem vallják azt be (valójában 90%, csak azért jött ki itt 80, mert Szlovákiában sem 0 az adócsalás).
Itt látható egyértelműen, amiről feljebb irogattam. Az a baj, hogy ilyen elemzésekről nem lehet olvasni sehol, ki tudja miért.

Csetepaté márki 2012.10.08. 12:40:46

@newtehen (egyszerű mint a faék - de működik): „az adócsaló Te magad vagy, amikor a sarki kolbászosnál most délben nem kérsz majd számlát a lángosodról“

Nem reagälok, csak erre: tipikus prolikocsma-bölcselet, hogy engem is megprobälnak belekeverni a szarba, hogy te se vagy különb, meg te is csinälod. Ezt 2001-ben is hallottam a K&H kapcsän egy szocialista szimpatizäns kollegätol: „Oszt te nem ellopnäd? Asszed, különb vagy, he?“
A längossütöt nem az en feladatom szakerteni, nem en vagyok az apeh, ugyhogy mäs adocsaläsät ne kend räm, es ne is kerd rajtam szämon.

szita szita péntek 2012.10.08. 13:48:11

Hamár az adócsalásról polemizálgatunk, akkor én úgy gondolom, hogy ott, ahol igazán sok pénz forog nincs komoly adócsalás. AZ áttekinthetetlen adórendszer a szabályok kesze-kusza halma szerintem épp elég lehetőséget kínál ahhoz, hogy legálisan is el lehessen kerülni az adó befizetést. A jellemző adócsalás szerintem a kisember sajátja. (És itt a 20 fős vállalkozás birtokosát még kisembernek tekintem, még ha futja is már neki audira...)

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.08. 15:09:53

@szita szita péntek: abban igazad van, hogy akinek sok van, lehet,hogy inkább fizet, semmit az ügyeskedés miatt hatalmasat szívjon
ugyanakkor nagy csalások is vannak, és a "nagyok" is alkalmaznak olyan megoldásokat, amelyeknél nézőpont kérdése, hogy csalás vagy sem - és a bíróságon vitatkoznak erről
ha ekkora az igény, lesz adócsalós poszt is ígérem
süti beállítások módosítása