Jogszabály-módosítás indokolása: "A központi költségvetésről szóló törvényjavaslat elfogadásának időrendjét - törvényi keretek között - az Országgyűlés alakítja ki. Előfordulhat olyan helyzet, hogy a költségvetés fejezetek bevételi és kiadási főösszegét megállapító határozat elfogadását követően a parlamenti eljárás következő szakaszáig tartó időszak alatt a Kormánynak olyan nemzetközi kötelezettségei keletkeznek, amelyet köteles átvezetni a költségvetési törvényjavaslaton is. A javaslat annak a lehetőségét teremti meg, hogy ilyen kivételes esetben a Kormány akár a főösszegek módosítását tartalmazó módosító javaslatot is benyújthasson az Országgyűlés elé."
Előfordulhat. Meg olyan is előfordulhat, hogy ezt már márciusban lehetett tudni. Hogy halálosan felesleges addig költségvetést kreálni, amíg annak legfontosabb viszonyítási pontja hiányzik. Hogy tudniillik, mit akar a valutaalap. Persze nyilván a nemvagyunkmigyarmat baromsághoz nem illett volna az a beismerés, hogy fingjuk sincs, hogy fog összeállni a költségvetés. Ez alapvetően nem biztos, hogy baj, az előző társulatnak ugyanúgy fingja se volt 2009 nyár elején, mi lesz 2010-ben. Nem is csináltak költségvetést a nyaralási időszak előtt, mert ugyan minek?
Persze lehet most tenni még egy kört, hogy megint az IMF a hülye, mert most megint itt szarozik, és miatta át kell írni a költségvetést. A fő számokat, bazdmeg, érted, amit kurvára nem lehet csak úgy átfirkálni - mondja Matolcsy reggel a borotválkozótükörnek. Most ezzel is kezdeni kell valamit, hogy ezt meg lehessen csinálni. Mert ez jogállam, ez demokrácia, baszod, ez nem úgy megy, hogy csak besétálok a Kossuth térre, hogy srácok, át kéne írni a főszámokat, és a sok balfasz meg nyomkodja az igen gombot, mint majom a banán alakú pedált. Ez nem úgy van, baszki, ennek szabályai vannak. Ehhez külön törvényt kell módosítani, és azt meg is kell szavazni. És itt szórakoznak, agyam eldobom.
Egészében teljesen érhetetlen, mit várt a nyári költségvetéstől a kormány. Azzal akarta megnyugtatni a piacot, hogy megmutatták: ki tudnak vonni a kormányülésen két tetszőleges számot egymásból úgy, hogy a különbség mínusz 800 milliárd legyen? Vagy azt akarta a kormány, hogy úgy tűnjön, itt rend van? Alapvetően egyik terv sem hülyeség, de így ebben a formában ennek nagyjából annyi értelme volt, mint sepregetni a bontásra ítélt házban.
Az is igaz, hogy alapvetően bármilyen jogszabályt bármikor be lehet nyújtani, lehet róla szavazni, a zárószavazás előtt pedig szét lehet módosítani, vagy vissza lehet vonni az egészet. S miért lenne más a költségvetés? Az ma már nem lehet indok, hogy ezt másképp szokták, végül is technikailag megoldható, hogy módosítják azt a törvényt, ami megakadályozza a költségvetés orrba-szájba módosítását. Elvégre csak az első pofont nehéz leosztani, utána a többi már szinte magától jön. Az első pofon pedig az alkotmány szétbarmolása volt olyan pitiáner indokok miatt, mint hogy a végkielégítés-adóval meg lehessen szívatni néhány ostoba komcsit. Innen már smafu, hogy akár hetente újra lehet tárgyalni a büdzsé főszámait.
Nem az új összegek jelentik a problémát, mert legyenek új főszámok, úgyse hitte el senki, hogy tarthatók. Csak nem lehet tudni, ez miért kellett. Nem arról volt szó ugyanis, hogy a szabadtéri programot elmosta az eső, és gyorsan ki kellett találni valamit, hanem arról, hogy direkt a monszunra szerveztek pikniket, utána meg eljátszották a meglepődöttet. És a közelebbről meg nem határozott cél érdekében - s ez a másik gond - újra negligáltak egy alapvető szabályt. A költségvetés főszámait azért nem lehet (lehetett eddig) igény szerint átfirkálni, mert épp az követelte meg a felelős döntést, hogy utólag már nincs lehetőség a módosításra. De így, hogy még a zárószavazás előtt koherenciazavarra hivatkozva is át lehet írni bármit, semmilyen felelősséggel nem jár, milyen számot írnak a lap tetejére. Ez pedig elég súlyos következményekkel járhat és nemcsak a 2013-as költségvetést illetően.