Mentális Deficit

Agyrobbantó témák a gazdaságból és politikából, ahogyan a szaklapok sosem írják meg. Vigyázz, szókimondó szövegek! Rinya, fika, gratula: mentalisdeficit@gmail.com

Facebook

Friss topikok

Címkék

2008-as válság (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2018 (2) 2022-es választás (1) 4-es metró (2) 56 (1) Aczél Endre (2) adó (25) adócentralizáció (1) adócsalás (3) adósság (1) áfa (6) agrártámogatás (1) áht hiány (2) Ákos-balhé (1) alaptörvény (1) állam (5) államadósság (5) állami támogatás (4) államkötvény (2) államosítás (5) amerikai elnökválasztás (1) Andy Vajna (1) Angela Merkel (1) Antall József (1) Antall Péter (1) arany (1) árfolyamgát (10) ATM (1) ATV (2) átverés (10) autósok (2) bajnai gordon (3) Bajnai Gordon (8) Balog József (1) bankadó (8) bankbetét (5) bankok (1) bánya (1) Barcza György (4) baromság (1) Barroso (1) Baumag (1) Bayer Zsolt (1) beleszarás (2) belső emigráció (1) Berlusconi (1) bevétel (1) bíróság (5) bírság (1) bizalom (1) biztosító (4) BKK-botrány (1) BKV (3) blöff (1) Bloomberg (2) Bokros Lajos (1) bölcsőde (1) Borkai Zolt (1) Botka László (4) botrány (4) bóvli (1) Brazília (1) brexit (2) brit szavazás (1) brókerbotrány (2) Brokernet (4) Bubi (3) búcsú (1) Buda-Cash (4) Budai Gyula (1) Budapest-Esztergom vasút (1) Budapest Airport (1) bukás (3) Bumeráng (1) bunkóság (1) cafetéria (2) Caligula (1) CBA (3) cégalapítás (2) celebritás (1) cigiadó (1) CIG Pannónia (3) Ciprus (3) civilek (2) CÖF (1) családi adókedvezmény (1) csalás (4) Csányi Sándor (7) Csepreghy Nándor (1) csőd (6) csok (1) Déli pályaudvar (1) demamgóg (4) Demcsák Zsuzsa (1) Demján Sándor (3) demokrácia (1) demszky gábor (2) devizahitel (30) díjcsökkentés (2) dilettáns (1) DK (1) dohány (1) Donald Trump (1) Doubravszky György (5) Drága Bolgár úr (1) Dunaferr (1) Duna House (1) e-útdíj (2) egészségügy (1) egetverő baromság (1) egyéni nyugdíjszámla (2) egyéni számla (1) egyetemista (2) egyház (1) egyszerűsítés (1) Együtt (1) egy százalék (1) einstand (1) Einstand (1) eladósodottság (5) elcseszés (1) elkúrás (1) ellenzék (2) előválasztás (3) EP-választás (1) Erzsébet-utalvány (2) Eszergom (1) eszközkezelő (1) EU (13) Európai Parlament (1) európai választás 2019 (2) euró bevezetés (1) évértékelő (3) ez volt 20014 (2) Falus Ferenc (1) faszaság (1) Fejér megyei hírlap (1) Felcsút (2) félkarú rabló (1) felkészültünk (1) felsősoktatás (1) Feri (1) Fidesz (11) fidesznyik (2) fish fight (1) FKgP (1) foci (2) foci eb 2016 (1) Fónagy János (2) Fónagy jános (1) fonódó villamos (1) forgalmi dugó (1) forint gyengülés (2) forrásadó (1) Fővárosi Közgyűlés (1) frekvencia (1) gáz (1) gázár (1) GDP (6) Görögország (1) gravitáció (1) GVH (1) gyarmat (1) gyerekek (1) gyorspótjegy (1) Győzike (1) Gyurcsány Ferenc (7) habonyárpi (7) háború (1) Hadházy Ákos (1) Hajdú-Bét (1) harmadik hullám (1) hazaáruló (1) hazugság (38) Hegedűs Zsuzsa (1) Heim Péter (1) helyzetkép (2) heti válasz (2) hirdetés (1) hitel (1) Hitelönvédelem (1) Hiteltársulás (1) Horváth Csaba (2) Hosszú Katinka (1) hülyeség (42) Hungarian World Airways (2) húsipar (4) idióták (2) időjárás (2) IMF (9) Index (1) infláció (4) ingyenes ATM (1) ingyen utazás (2) interjú (1) Irina Ivaschenko (1) Ironman (1) Jaksity György (1) Járai Zsigmond (3) jegybanki alapkamat (1) (1) Jobbik (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jótékonykodás (1) Juhász Péter (1) kacsafarm (1) Kálmán Olga (1) kampány (1) kamu (1) káosz (1) karácsony (3) Karácsony Gergely (2) karaktergyilkosság (1) kartell (1) Kásler Árpád (1) kata (1) katasztrófaturista (1) kgfb (1) kihívó (1) kínai vakcina (1) kisadó (1) kisajátítás (1) kiskirályok (1) Kiss László (1) kisvasút (1) kitiltás (1) kiva (2) kkv (1) Klubrádió (3) költségvetés (14) költségvetés 2013 (2) kommentelés (1) koncesszió (4) kormány (3) kormányváltás (1) koronavírus (16) korrupció (3) Kósa Erika (2) Kósa Lajos (2) Kostevc Péter (1) kötelező biztosítás (1) kövér lászló (1) közbeszerzés (1) közlekedés (1) Kropkó Péter (1) Kuncze (1) Kúria (2) kussoljanak (1) lakossági állampapírok (1) Lánczi Tamás (1) László Petra (1) Lázár János (14) leggazdagabb magyar nő (1) légitársaság (1) leminősítés (1) lenyúlás (14) levél (1) liberális demokrácia (1) lista (1) LMP (5) lmp (2) lockdown (1) lopás (4) luxusadó (1) maffiaállam (1) magáncsőd (2) magánnyugdíj (3) Magyar Hírlap (1) Malév (7) Manfred Weber (1) manyup (3) Márki-Zay Péter (1) matolcsy (1) Matolcsy (46) Matolcsy-gyerekek (2) matyi dezső (1) MÁV (12) MÁV ÁBE (2) médiapiac (2) Médiatanács (1) megszorítások (2) menekültügy (2) Merkel (2) Mesterházy Attila (2) miniszterelnökök (1) MLM (1) MNB (23) mobilparkolás (1) Mocsai Lajos (1) mocsokság (1) Momentum Mozgalom (7) Monetáris Tanács (2) mszp (1) MSZP (6) MTI (1) munkabér (1) munkaerőpiac (1) munkahelyteremtés (2) munkanélküliség (1) mutyi (10) MZP (2) náci (1) nagykövetek (1) Napló (1) NAV (7) négydecis sör (1) Négyes metró (1) négyes metró (3) Németh Lászlóné (2) Németország (1) Nemzeti Dohánybolt (2) nemzeti konzultáció (1) népbutítás (2) Népszabadság (2) Népszava (1) népszavazás (1) névváltás (1) NGM (1) Nógrádi György (1) Norbi update (5) Nyerges Zsolt (1) nyugdíj (6) nyugdíjas (1) nyugdíjbiztosítás (1) nyugdíjvagyon (1) nyugger (1) nyúlás (3) offshore (1) OLAF (1) oligarchák (2) olimpia (2) öngondoskodás (1) önkéntes nyugdíjpénztár (1) önkormányzat (2) önkormányzati választás 2019 (7) Orbán-interjú (1) Orbánváltás (2) Orbán Ráhel (1) Orbán Viktor (89) origo (1) oroszország (1) összefoglaló (1) összegzés (3) ostobaság (1) Oszkó Péter (1) OTP (2) pálinka (3) Papcsák Ferenc (3) parasztvakítás (18) párbeszéd (1) parlagfű (1) Parragh László (1) pénzszórás (1) pénztárgép (1) pesszimizmus (1) Petőfi rádió (1) piacbefolyásolás (1) pofára esés (2) polkorrekt (1) populizmus (2) Posta (1) Prohák (1) PSZÁF (7) püspök (1) püti (2) Quaestor (5) Raiffeisen (1) recesszió (1) reform (1) reklámadó (4) repülőtér (1) Rezesova (1) rezsi (2) rezsicsökkentés (2) rezsim (1) Rogán Antal (15) Románia (1) róna péter (4) RTL Klub (2) Ryanair (1) S&P (1) sajtópiac (1) Salgótarján (1) Schiffer András (1) Schmuck Andor (1) senkiháziak (1) Seszták Miklós (1) Simicska Lajos (3) Simor András (6) Sólyom (5) Soros György (3) Spéder Zoltán (1) spekulánsok (2) stadion (1) Svájc (1) svájci jegybank (1) szabadságharc (1) Szájer József (1) szakszervezet (1) számlagyár (1) Szász Károly (2) Századvég (5) SZDSZ (1) szegénység (1) Szelestey Lajos (1) Széles Gábor (3) Szép-kártya (1) szerencsejáték (1) szexipar (1) szijjártó péter (4) Szijjártó Péter (2) szja (8) szociálpolitika (1) takarékszövetkezet (7) Tállai András (3) tandíj (1) Tarlós István (11) társasági adó (1) taxi (1) tehetséges politikus (1) Tesco (3) Tétényi Éva (1) tévé (1) tkm (1) Török Gábor (1) törvényhozás (1) törvénykezés (1) totálkár (1) tőzsdei bevezetés (2) trafik (1) trafikbotrány (4) trafiktörvény (1) tranzakciós illeték (4) túlzottdeficit-eljárás (10) tüntetés (4) turizmus (1) TV2 (1) Uber (2) ügynök (2) újságíró (1) új ellenzék (1) új ptk (1) Unicef (1) uniós támogatás (1) unit linked (3) unortodox (9) unortodox monetáris politika (2) USA (1) utalvány (3) utazási kedvezmények (1) útdíj (5) útépítés (1) v0 (1) vagyonmentés (2) vagyonnyilatkozat (1) vakcina (1) vak komondor (1) választás (1) választási kampány (1) választás 2014 (13) választás 2018 (21) választás 2022 (2) Varga Mihály (16) Várkert (2) Városliget (1) vasárnapi zárva tartás (3) vasút (1) vasútfejlesztés (1) veronai busztragédia (1) versenyképesség (2) vétó (1) Vitézy Dávid (6) Viviane Reding (1) vizes vb (1) Volán (1) Völlner Pál (1) VT Transman (1) Wall Street Journal (1) wizz air (4) Zacher Gábor (1) Zsolnay (1) zuhanás (1) züllés (1) Címkefelhő
2012.10.21.

Egy kulcs - több kulcs? A rendszer szar, fiúk!

Szárnyathy Géza

Sokáig nem tudtam hová tenni az egykulcsos adórendszert. Hogy egy vitát rögtön lezárjak: baromi jó ennyit fizetni és nem többet. Arányos - ez nyilvánvaló. Hogy igazságos-e, arra nincs helyes válasz, mint ahogy arra sem, hogy a barna vagy a vörös nő a szebb. Az egykulcsos több országban bejött, de mára kezd kimenni a divatból. Összességében arra jutottam, hogy nem, nem tetszik. Aztán meghallottam az MSZP fasza kis háromkulcsos szja ötletét, és máris sokkal szimpatikusabb lett. Nem, nem azért, mert kevesebbet kell fizetnem.

Mesterházy Attis szerint az egykulcs szar. Szerinte három kulcs kell. Az alsó kulcs maradna nagyjából annyi, mint most, de lenne negatív adó. A második kulcs nagyjából 24 százalékkal belépne kicsivel az átlagbér fölött, a harmadik pedig legfeljebb 32 százalékkal az átlagbér duplájánál. Itt hittem azt a híradót nézve, hogy belebaszom a virágcserepet a tévéképernyőbe. Körülbelül hasonló az LMP szja ötlete is.

Fika

Az igazán nagy gond az, hogy kurva nagy az aránytévesztés mind a szociknál, mind a lumpiknál. Aki négymilliót keres évente, az baromira nem a luxust képviseli - márpedig az LMP már rálőcsölné a 45 százalékot. A szocik meg az átlagbér felett kicsivel behoznák a középsőt. Komolyan? Az átlagbér cafetériától és egyéb szartól mentesen havi 160 ezer forint. Tényleg reális, hogy egy szerencsétlen hülye matektanár attól érezze gazdagnak magát, hogy magasabb kulcs szerint adózik? Mert amúgy kénytelen beérni a legócskább párizsival és néha közelharcot vív a nyugdíjasokkal a farhátért.

Kell a több kulcsos szja - szerintem. De nem így. Nem is az átlagbérrel van baj. Hanem azzal, hogy a magyar adófizető ezt most nem fogja elviselni. A mnyp vagyon lenyúlása és elszórása, a csekkadó, a csipszadó, a különadók bevezetése, a cigi jövedéki adó, az áfa egekbe emelése után, a kevés a 800 milliárdos megszorítás után ez nem megy. Az nem működik, hogy az szja-hoz hozzábaszkurálunk (fölfelé vagy lefelé tökmindegy), minden mást meg hagyunk.

A nesze, kőccsed, egy kicsit vásári megoldás, és mint ahogyan az látszik is, be sem jön. Már a Megyóék idején bebizonyosodott, hogy a nagy jövedelemkiáramlás (akkor a közalkalmazottak bérét emelték 50 százalékkal) szart se hoz vissza. Akkor is azt várták, hogy a több pénz majd visszafolyik a gazdaságba felpörgetve azt. Hát a közalkalmazottak basztak többet költeni, ablakon kiszórt pénz volt (ez nem azt jelenti, hogy nem érdemelték meg a béremelést, hanem azt, hogy a fogyasztáson keresztüli gazdaságra gyakorolt hatás nem volt érezhető, ellenben a költségvetési kiadás igen). Az szja csökkentésnél ismét megtapasztalhattuk, hogy vezényszóra nem költünk, reméljük, harmadszorra már nem akarja eljátszani senki ezt.

Ötlet

Több kulcsnak akkor van értelme, ha nem azokat szopatjuk halálba, akiknek épphogy nincs kinn a gatyából a segge, vagyis a magasabb kulcs nem léphet be túl korán. Kockás füzet, cerka: nő, férfi (oké, két felnőtt), két gyerek, egy jelzáloghitel, egy autó, rezsi, évi egy nyaralás (a Balatonon, lófaszt neked Riviéra). Ez Budapesten ennyi, Csengerben annyi, súlyozott átlaggal országosan amannyi havi kiadással jár. Na, eddig tart az alsó kulcs. Az adózás ugyanis nem kizárólag költségvetési bevételi kérdés. Ne az döntse el a sávhatárokat, hogy három vagy öt forint hiányzik a kasszából, hanem az, hogy mit akar az állam. A felső kulcs (ha két kulcsról beszélünk) hasonló számítás alapján ott léphet be, ahol már nem egzisztenciális kérdés az adófizetés. Ez baromira nem az átlagbér duplája, de nem is négymillió forint. Hanem mondjuk tíz.

Igen, attól, hogy valaki mocsok sokat keres, még rosszul esik neki, hogy sokat adózik. Épp ezért kell az szja-n kívülre is tekinteni. Öcsém, fizess felső kulcsot - mondjuk 33 százalékot -, cserébe máshol adunk engedményt. Például adott éves jövedelem felett járulékplafont vezetünk be. Nem az egész járulékra, csak az egészségbiztosításra. Azért arra, mert míg a nyugdíj egy magasabb jövedelműnél több kiadással jár, és nagyobb hozzájárulás is várható el tőle a kockázatközösségben, addig a szegény infarktusos épp annyiba kerül az államnak, mint a gazdag infarktusos, hiszen ugyanazt a beavatkozást kell rajtuk elvégezni.

A plafon azonban a munkáltatói befizetésekre is vonatkozzék, így logikus. Vagyis tíz misi felett jön a felső kulcs, cserébe az egbizt járulék és a munkaadót terhelő szochozz adó is kisebb. Ennek a megoldásnak több szempontból is lehet értelme. Egyrészt ma sokan nem Magyarországon mutatják ki jövedelmüket adott szint felett, mert a munkaadónak ez sokkal többe kerül. Ez nem adócsalás. Egy vállalat eldönti, hogy a regionális igazgató nem Budapesten dolgozik, hanem Pozsonyban (a személy ugyanaz), mert van az az adó, amit már nem akar kifizetni. Járulékplafonnal sokat javulhatna ezen a szinten a helyzet, simán lehet, hogy többet hozna a bolt, mint vinne, mert nem menne annyi pénz így külföldre. Másrészt a munkavállaló sem járna feltétlenül rosszul, ha inkább szja-t fizet és nem járulékot: mert míg a járulékokból nem lehet kedvezményt igénybe venni, addig az szja-ból igen. Vagyis a magas jövedelmű adott esetben - ha például öngondoskodásra költ és van egy focicsapatra való gyereke - többet nyer így az ügyön.

A másik fontos elem a kedvezmények köre - családi adókedvezményt hagyjuk, ez simán belefér egy többkulcsos rendszerbe, sokkal inkább, mint egy egykulcsosba. Be kell látni, hogy olyan adókedvezményt, amelyet reálisan csak a gazdagabbak használhatnak ki, nem érdemes nevetségesen alacsony értékben maximalizálni. Tipikusan ilyen az öngondoskodáshoz kapcsolódó kedvezmény, például az önkéntes nyugdíjpénztári befizetés - más is van, csak a példa kedvéért hozom fel ezt. Ez most úgy áll, hogy évi pár száz ezer forint felett már csak önszorgalomból fizet be az ember. Kedvezmény csak a minimálbér 1,2 szereséig jár, ami annak, akinek van miből fizetnie, nem nagy motiváció, akinek meg motiváció, annak nincs ennyi befektetni való pénze. A kedvezmény szintjét nyugodtan feljebb lehetne vinni, hadd legyen motivált a gazdag is. Ez simán támogatható befektetés, sőt az államnak muszáj támogatnia az öngondoskodás minden fajtáját. Ez a pénz itt marad, hazai pénztárak kezelik, és ezek a figurák vénségükre is kiveszik majd a részüket a fogyasztásból.

Hosszabb távon is ígérni kell, és ami még fontosabb, azt be is kell tartani - ez egyelőre kurvára nem megy. Vagyis. Lesz felső kulcs, és lehet, hogy összességében az e szerint adózók többet fizetnek (végül is ez a lényeg), de közép-hosszabb távon az egyéb terheket visszább kell venni. Praktikusan itt a bérre rakódó terhekre kell gondolni, különösen a 27 százalékos szociális hozzájárulási adóra. Ez komoly önfegyelmet követel a mindenkori állam részéről, hiszen egy komolyabb járulékcsökkentés iszonyatosan költséges - két százalékpontot nem éri meg nyesni, legalább öt százalékpontban kell gondolkodni. Vagyis ha erre nincs legalább 300-400 milliárd, akkor neki se érdemes kezdeni.

A miért kell a tisztességes embereket szívatni, míg a csalók Audikkal furikáznak típusú, egyébként teljesen jogos kritikát csak egy általános vagyonadóval lehet orvosolni. Ha már több kulcsos az szja, ha már jelentős hangsúlyt kaptak az egyes kedvezmények, akkor egyértelmű, hogy a vagyonadót is le kell tudni írni az szja-ból. Ez azért is lenne igen hasznos, mert az adóhatóságnak remek kis táblázata lenne arról, hogy Minimálbér Ödön kurva sok vagyonadót kénytelen fizetni, ám azt sehonnan nem tudja levonni, mivel csak húsz forint szja-t fizet. A kis tudatlan revizor egy vagyonosodási vizsgálat keretében így megkérdezheti Ödönt, hogy is kell ezt csinálni. Fogadjunk, hogy güzü módjára elkezdenének bér és osztalék ágon adózni a trükközés helyett.

Lezárás

A mostani szja rendszer nem működik jól. A régire ugyanakkor semmi értelme visszaállni. A korábbi, több kulcsos, adójóváírással és egy sor tökéletesen értelmetlen kedvezménnyel telebaszott rendszer több olyan problémát generált, ami jócskán túlmutat az szja-n. Ilyen a minimálbér plusz 50 ropi esete. Az adójóváírás és a középső (később csak felső) kulcs azt eredményezte, hogy bizonyos bér felett iszonyat költségessé vált a béremelés. Hát fizet a faszom ezért kétszer annyit, inkább adom zsebbe - mondta a főnök.

Emiatt torzult el annyira a bevallott jövedelmek mértéke, hogy a munkavállalók több mint a fele évi 1,5 millió forint alatt keres. Ezt a szart sajnos nem lehet egy év alatt ellapátolni, hosszú évek kellenek ahhoz, hogy szép lassan elinduljanak ezek a bérek fölfelé, s a zsebbe adott lóvé legalább egy része kimutatott jövedelem legyen. Nem, nem a mercikkel furikázó pöcsökről van szó, és nem is a napszámosokról, segédmunkásokról, akik tényleg 60 ezret vagy annyit se visznek haza, hanem az építőiparban az alsó és közép vezetői szintről, a kvalifikált asztalos szakmunkásról és a pékről. 

Nem tűzzel-vassal és szüzek feláldozásával kell őket adófizetésre kényszeríteni, hanem be kell velük láttatni, hogy ez nem fenntartható. Az államháztartás egy dolog, de minimálbérből nyugdíj se lesz. Éhen dögleni meg csak nem akarnak. Addig persze nem lehet elvárni, hogy bárki azzal foglalkozzék, mi lesz húsz év múlva, amíg hetente jelentgetnek be több százmilliárd forint értékű megszorítást meg kisfaszomat.

Kár, hogy vége a fasza posztnak? Csatlakozz hozzánk a facebook-on is :)

-->

21 komment · 1 trackback

Címkék: szja MSZP LMP

A bejegyzés trackback címe:

https://mentalisdeficit.blog.hu/api/trackback/id/tr844859700

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy kulcs, több kulcs? A rendszer szar, fiúk! 2012.10.27. 13:54:01

A mostani szja rendszer nem működik jól. A régire ugyanakkor semmi értelme visszaállni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vakmacska 2012.10.23. 10:46:43

Ember, ha ezt te így összeraktad, totál logikusan, dafke és dühből, erősen elgondolkodom, hol van azoknak az IQ-ja de főleg a logikai képességei, akik az elkúrt változatokat esztergálják kajakra, és messze nem telik ennyi tőlük.

És tényleg azt kívánom, a menetelgetés és a szimbóleumok helyett kezdjenek el a hm, döntéshozók is valami ilyen irányba kapirgálni.
Szóval riszpekt, na.

tutuista 2012.10.23. 10:59:37

Szárnyathy-t Matolcsy helyére. Bírnám a kormányszóvivői sajtótájékoztatón ezt a stílust. Mindjárt mehetne Giró-Szász is a levesbe kuszaszemmel együtt.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2012.10.23. 11:43:05

lehet hogy a dolog azzal összefüggésben, hogy vannak, akiket az is foglalkoztat, hogy az adórendszernek finanszíroznia kell a folyó költségvetési kiadásokat is. fontos, persze, a stratégia is, de sajnos a valóságtól sem lehet eltekinteni.

Wolff 2012.10.23. 12:30:36

@Vakmacska: Én nem lennék olyan lelkes, eleve kiveri a biztosítékot, hogy a szerző még a KSH kerset adatait sem ismeri és utána adja a bankot. Az átlagbér ma (bruttóbér egyszeri juttatások és cafeteria nélkül) 220 500 forint és nem 160 00. Ja, hogy így lehet egy kisit demagógkondi, bár ugye ez nem a blogszerzők sajátsága, erre csak a geci politikusok képesek.

Aztán ott van az a probléma, hogy szerző láthatóan leszarja az átlag é a medián bér közti különbséget. Több számítás arra mutatott, hogy az egykulcsos adóval az szja-t fizetők 93-94%-a rosszabbul járt. Mivel 300000 forintos bruttó bér körül volt az a pont, ami alatt már nőtt az adóterhelés és nem csökkent, így nyugodtan levonhatjuk a következtetést, hogy az átlagbér dupláját (440000 forint) keresők bőven a felső 5%-ba tartozhatnak. Ugyan hogyan vezessünk be többkulcsos adót, ha egyébként még a felső 3-4%-ot is kímélnünk kell a második-harmdik kulcstól? (Az pedig már csak hab a tortán, hogy a poszt szerint egy kétkulcsos rendszerben valójában három kulcs van: "Kockás füzet, cerka: nő, férfi (oké, két felnőtt), két gyerek, egy jelzáloghitel, egy autó, rezsi, évi egy nyaralás (a Balatonon, lófaszt neked Riviéra). Ez Budapesten ennyi, Csengerben annyi, súlyozott átlaggal országosan amannyi havi kiadással jár. Na, eddig tart az alsó kulcs. Az adózás ugyanis nem kizárólag költségvetési bevételi kérdés. Ne az döntse el a sávhatárokat, hogy három vagy öt forint hiányzik a kasszából, hanem az, hogy mit akar az állam. A felső kulcs (ha két kulcsról beszélünk) hasonló számítás alapján ott léphet be, ahol már nem egzisztenciális kérdés az adófizetés. Ez baromira nem az átlagbér duplája, de nem is négymillió forint. Hanem mondjuk tíz." Akárhonnan nézem itt a két kulcs úgy áll össze, hogy van egy social engeenering alapján kiszámolt alsó kulcs, van egy köztes sáv és van 10 000 000 felett egy újabb kulcs, ami ugye vagy három kulcs vagy az alsó és a felső közt nem is kell adót fizetni.)

Ha nem zavar, inkább nem folytatom, ebből is rájöhetsz, hogy egy power-point zsonglőr magabiztos dumáját nyelted be és hát éppen azt csináltad, amire számított: a magabiztosság mögött nem ellenőrizted a tartalmat.

coni 2012.10.23. 13:02:13

Mind jobb mind baloldalon rengeteg jó szakember van, a jelenlegi kormánnyal sem az a gond, hogy nem talál szakembert, hanem az, hogy egy valamennyire is gerinces ember nem adja nevét az ország szervezett kifosztásához. Más a hatalmon levők és más az ország érdeke. Ha ezt egyszer összhangba tudnánk hozni utána már könnyen megtalálnánk a megfelelő gazdasági koncepciót.
Bajnai támadása kizárólag irigységen alapul, egyetlen dologban jobb csak mint a többi: neki nem a saját, hanem látszólag tényleg az ország sorsa az első. De nem politikus alkat és is az ő feladata demagóg uszítással maga mellé állítani a társadalmat, ezt elvégezhetik azok, akik máshoz úgysem értenek.
Róna Bajnaival következetesen és alaptalanul negatív: vagy személyes okokból vagy valamelyik párt megbízásából.

padisah 2012.10.23. 13:05:54

a többkulcsos adórendszer elvi hibás, mert az igazságosság elvét, vagy fogalmát meghamisítja

először is, az nem igazságos hogy kiegyenlítsék a jövedelmeket, mert a jövedelemmel szemben áll egy produktum, ami piaci viszonyok között megfelel a jövedelemnek, de ha mesterségesen jövedelmet akarsz tompítani, akkor automatikusan elrontod ezt a megfelelést

a többkulcsos adórendszer egyszerűen fosztogatja azokat, akik invesztáltak a karrierjükbe hogy nagyobb legyen a jövedelmük, illetve azokat sújtja akik nagyobb aktivitást produkálnak, pl.másodállásuk van

a másik faktor, hogy a progresszív jövedelemadó, a saját mondott célját, a vagyoni különbségek kiegyenlítését pont nem éri el, hanem azt fokozza

olyan módon fokozza, hogy akinek kevés a vagyona, ezért hitelek felvételére kényszerül hogy megoldja pl. a lakhatását,vagy tandíjra kell a pénz etc., de változtatna az anyagi helyzetén, és ezért sokat dolgozik, és sokat is keres, attól pont lekampózza azt a pénzt, amivel a hitelek kamatai fölött van, és amiből egyről kettőre jutna. Ezeket az embereket borzasztóan frusztrálja a többkulcsos adórendszer, gyakorlatilag a tényleg szegény, tehát vagyontalan embereket sújtó tényleges működése, és a mellékelt duma meg indoklás hogy nem is.

Ezzel szemben, a vagyonnal rendelkező, de alacsony jövedelműeket semmilyen formában nem terheli, hozzásegíti őket ahhoz, hogy a jövedelmükhöz nem passzoló múltban megszerzett vagyont kuporgassák, és vegetáljanak. Ez viszont nyilvánvalóan kontraproduktív tőkeallokáció.

Ha azt az esetet nézzük, hogy valakinek egyszerre van nagy vagyona és jövedelme is, akkor látható, hogy az eleve nagy bérből szerzett jövedelme mellé még betársul egy kirívóan alacsony, vagy nulla kulccsal adózó tőkejövedelem is, amiből persze bőven marad megtakarítani és újra befektetnivaló.

A helyes válasz, az nem a többkulcsos adórendszer bevezetése, hanem a vagyont terhelő adók bevezetése, és az szja további csökkentése. Olyan rendszert kell csinálni, ahol a valóban gazdag, tehát vagyonos ember fizet adót, és erre pont jó az ingatlanadó.

Ettől természetesen nyuggerisztán és devizahitelisztán lakói rettegnek mint ördög a szenteltvíztől, ugyanis így egyből megszűnne a jogalap is és az eszköz is az aktívak, illetve a hitelt fel nem vettek fosztogatására, ami per pillanat gőzerővel folyik.

Csigataposó 2012.10.23. 13:06:50

" két gyerek, egy jelzáloghitel, egy autó, rezsi, évi egy nyaralás (a Balatonon, lófaszt neked Riviéra)." Szerintem meg ma magyarorszagon ez a koeposztaly..:( Igy pont ennek mar egy masodik kozepso kulcsban a helye. Felteve hogy meg az normalis merteku elvonas terheli 20-25% (meg a 27%-nal kisebb tb, meg az also kulcs kedvezmenye).
Mert az alos kulcs szerintem az albi, no auto gyerek meg kene de mibol reteg tamogatasara kene.
Az egykulcsosnak az az egy elonye volt hogy de facto kimondta az atlagbert 36%kal terhelni vicc.
Szerintem valahogy igy kene kb 2Mig 10%, 2tol 5/6ig 20%,5-6M-tol 30%, 10M+ 35%.
Persze jelenleg ez inkabb vinne a koltsegvetesbol mint hozna (kulonosen egy 5% pontos tb csokkentessel ami ehhez minimum kell) szoval emelle nalam bejon egy kozponti ingatlan ado is (a helyiek helyett).

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.23. 13:14:44

@Wolff: ajánlom figyelmedbe az adóhatóság kimutatását e tekintetben, a különbség az, hogy a KSH csak az öt főnél többet foglalkoztatók adatait elemzi, míg az adóhatóság mind a 4,3 millió benyújtott bevallást.
ölellek

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.23. 13:23:38

@Csigataposó: nem az a lényeg, hogy hol húzódnak a sávhatárok fillérre - a tíz milliós felső határ is hasraütésszerű. Az a lényeg, hogy ne írjon felül mindent a költségvetési bevétel oldal

FOUREY: ha nem foglalkoztatna a költségvetési kiadások finanszírozása, akkor olyan hülyeségeket írnék, hogy most azonnal legyen az adóterhelés a GDP 30 százaléka, mert a mostani 41-42 százalék tarthatatlan, és a bérek terhelése is azonnal csökkenjen tíz ponttal

laci0011 2012.10.23. 14:00:19

Abszurd 1 olyan országban szja-ról irogatni ahol talán a munkavállalók 1/6-a végez hasznos termelő munkát,és kb 1,5 millióval többen kellene dolgoznunk!Fejlett országokra kitalált adózási rendszer és adószint van 1 félázsiai országra ráerőszakolva,ez csak a maffiát és a korrupciót táplálja!

Vakmacska 2012.10.23. 22:02:03

@Wolff: én egy bloggertől nem forintra-fillérre pontos számokat várok, hidd el, azt a többség itt egyszerűen nem ismeri, ha valami közelítést akarok a számokra, akkor nézem a Budapest Intézet vagy a Hazaéshaladás közöskassza számait, ott valamivel több infó alapján számolnak.
A riszpekt annak ment, hogy mikrószinten a blogger lát a pályán, mint a sok demagóg, tudatában van, hogy bruttó négy milla nem jelenti, hogy yachtod van a Fölközi-tengeren (nekem sincs, pedig volt évem, amikor felette kerestem, meg is kaptam a szolidaritási anyám kínját, örvendtem, de tény, hogy emellett is megéltem azért), látja, hogyha az a logika, hogy ennyi KELL, mert az egyik Lajosnak ennyi, a másiknak annyi, a harmadik havernak amannyi, a pártműködésre és békamenetre és anyám kínjára meg még ennyi, valamint kiválasztom a még meg nem döglött cégeket, és közlöm, elmentek ti három lábon is, úgyis csaltok a költségekkel, ezek hm, pont azok, akik még megfizették azelőtt a népeket akik ott dolgoznak (én is ott dolgoztam) - azóta kezdenek leszokni erről.....valamint a posztoló pontosan látja, hogy gondolkodik az átlag magyar kkv-vezető, valamint azt is, hogy miben különbözik a hosszú táv a következő negyedévben elérendő és elérhető dolgoktól. Na ezek egyikét sem látom sem a mostani regnáló rezsim remek egyedeitől, de dicső elődeik többségétől sem, és ha nem azt mondom hogy ostobábbak egy bloggernél, akkor sajna simán aljasok, szűklátókörűek és haszonlesők, sika, kasza, léc. Ennél ez az írás is messze, messze értelmesebb ötleteket lapátolt össze.

Vakmacska 2012.10.23. 22:05:42

Kicsit összecsaptam a hozzászólást, de lényege, hogy szerintem is, aki hosszú távon tervez, az nem úgy gondolkodik, mint a kétéves gyerekem, aki odáig lát, hogy akarom, akarom, akaroooom, ha a következő percben a fejére esik, akkor is. Az átlagbérről meg te se mondtad azt sem, hogy bruttóra vagy nettóra, kedvezménnyel vagy anélkül gondoltál, fizikai vagy szellemi, Budapesten vagy máshol. Az átlagbér amúgy ma kb. nettó 141, amiben benne van ám sok szélsőség, a kétmillás vezérigazgató meg a 47 ezres közmunkás is, de a bloggernak sztem igaza van, amikor eltűnődik, hogy is aránylik az "átlagbér" a megélhetési költségekhez, ha erre nem gondolunk, rosszul belőtt matek esetén nyomor és/vagy feketegazdaság a vége a nótának.

kopasznyakú 2012.10.27. 15:24:59

miért akarod a nyugdíjjárulékplafont eltörölni egy olyan csúcsadózónak, aki soha nem fog állami nyugdíjat kapni, mive mire megvénül nem lesz?

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.10.27. 15:51:08

@kopasznyakú: ? pont nem akarom eltörölni a nyugdíjjárulék-plafont
vagy azt kérded, miért NEM akarom, csak véletlenül kimaradt a nem? Azért nem akarom eltörölni, mert az nem indok, hogy addigra úgysem lesz nyugdíj, ha lesz, akkor ő többet fog kapni

Karl Ferdinand von Buol-Schauenstein (törölt) 2012.10.27. 20:12:54

Én kérek elnézést, de a Meggyessy kabinet (alkalmazkodva a poszt, amúgy jól sikeredett stílusához) kurvára nem emelte meg a közalkalmazottak bérét ötven százalékkal.

nyugger100 2012.10.28. 19:45:53

Nem több sávos adózás, hanem vagyonadó szükséges,de csak a nem termelő vagy más módon nem adózó vagyontárgyak után.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.11.03. 10:15:04

"Az államháztartás egy dolog, de minimálbérből nyugdíj se lesz. "

Az egész posztnak ez a bökkenője. Nincs nyugdíjJÁRULÉK, nincs tbJÁRULÉK. Adó van, amiért cserébe az államnak nincs kötelezettségvállalása.

Tehát tökmindegy, mekkora bérrel vagy bejelentve, abból amúgy sem lesz nyugdíj. Legalábbis nem neked.

Szárnyathy Géza · http://mentalisdeficit.blog.hu 2012.11.03. 12:25:46

@Tie: részben igazad van, a szochozzjáradót illetően, de egyéni járulék van
vagyis nem teljesen mindegy, mekkora bérre vagy bejelentve - az egy másik történet, hogy okos dolog-e ennyire elválasztani a szochozzjáradót a járadékszolgáltatástól, ez már szétfeszítette volna a bejegyzés tartalmi kereteit
süti beállítások módosítása