Először is szóljon az örömóda, jövőre újra 5-8 százalékkal kevesebbet kell fizetniük az autósoknak a kötelező felelősségbiztosításért. De pofa be, nehogy a Vezér Jobb Keze ezt megtudja. Miniszter Úr épp vadul keresi a sokadik megszorítás összetevőit, még képes egy perc alatt a duplájára emelni a kötelezőbe tavaly beépített baleseti adót.
Ez már csak azért is szivattyú lenne, mert a 2013-as árszint tényleg a mélypontot jelentheti. Mostantól az autósok tudatosságán múlik, hogy olcsó marad a biztosítás, vagy nekiáll drágulni. Micsodáján? Pénzügyi tudatosság Magyarországon? Hallott már ilyenről valaki? Így aztán nem nehéz megjósolni a következő időszak trendjét.
A biztosítók legnagyobb szerencsétlenségére az elmúlt tíz évben a technológiai fejlődés jól odatoszott annak a tervnek, hogy ha jól megbonyolítják a tarifarendszert, hülye ügyfél úgyse látja át és nem szarozik a legjobb ajánlat kikeresésével, főleg nem biztosítóváltással. Megjelentek ugyanis az online összehasonlítást biztosító alkuszok és hiába nyúltak több száz oldalasra a tarifatáblázatok, 10 perc alatt ki lehetett választani a legjobbat.
A árak szakadni kezdtek, a biztosítók meg egyre gyorsabban száguldottak a lejtőn a szopórollerrel. Mivel az összehasonlítás ellen semmit sem lehetett tenni, elkezdtek lobbizni a szabályozás megváltoztatásáért. Azt még a legprimkóbb agyú autós is felfogta, hogy ha évente egyszer 10 percet rászán a tarifálásra, sokat spórolhat. Ezért nem maradt más, mint az évi egyszeri váltási időszakot tartalmazó ügyfélbarát rendszer kinyírása.
Megtörtént, idén már csak 2 és fél millió autós válthat a novemberi kampány során, közel másfél millió pedig az évközi évfordulójakor. A módosítás-sorozat friss eleme, hogy jövőre már bármikor változtathatják meghirdetett díjaikat a biztosítók, csak annyi a kikötés, hogy erről 60 nappal korábban szólniuk kell. Hogy mi lesz ebből, jól előre vetíti az a tény, hogy már a novemberi kampányra kettős mércével áraztak. A díjak egy része a kedvezmény, ami csak az év végi váltókra érvényes, akinek csak januárban és februárban van erre lehetősége, nagyjából 15 százalékkal többet fizethet.
Akinek jövő március után van az évfordulója, ma még nem is tudhatja, mi vár rá. Jobb, ha rá sem néz a mostani tarifákra, kivéve persze ha fel akarja cseszni az agyát. Igen öreg, de másodrendű autós vagy, ez rád nem vonatkozik, te szívni fogsz, csak a mérték a kérdés. A biztosítók persze hitegetnek, hogy nem lesznek magasabb díjak az új rendszerben, de ez egy nagy kamu. Évek óta arra várják, hogy végre emelhessenek.
Az online alkuszok adataiból pontosan látszik, hogy év közben sokkal kevesebben tarifálnak. Nincs novemberi nagy felhajtás, az átlagautós tesz az egészre, jön a csekk és fizet. Egyszerű összefüggés ez, sokkal kisebb verseny, magasabb tarifák.
Egyetlen dologgal tudnának az autósok beleköpni a biztosítók levesébe: ha a kampányidőszak eltűnése után is kurvára odafigyelnének a saját pénztárcájukra, vagyis sokan kikeresnék a legolcsóbbat és arra szavaznának. De mivel semmi ok azt gondolni, hogy ez bekövetkezik, bátorság sem kell a kijelentéshez, hogy elindulnak a díjak felfelé.
Ezzel együtt igazából egy szavunk sem lehet. A ritka ügyfélbarát szabályozás és a net terjedése, mint szerencsés véletlen Közép-Európa legalacsonyabb díjait hozta el Magyarországra, s komoly sansz van arra, hogy még a folyamatos lassú emelkedéssel is ha nem is igen alacsony, de relatíve kedvező szinten maradjanak a tarifák a következő években.