Baromira nem mindegy, hogy valaki külső felhasználóként tartja magát vasútbuznyáknak, vagy épp az adófizetők pénzét szórja el hót fölösleges vonatindításokra, járatsűrítésre. Jómagam például gyerekkorom óta vb vagyok, de nagyon fel tudja kúrni az agyam, hogy egyre idiótább módon dübörög a pénzszórás a vasútnál.
Miközben a Volánok évek óta nem vehetnek új buszt, őfelsége a MÁV szinte már egy lakatlan szigetre is beindíthat húsz kocsis vonatokat kibaszott trendi ütemes menetrenddel. Újabban olyan érzésem van, mintha Fónagy Dzsoni azt adta volna ki ukázba, hogy mindegy mibe kerül, a lehető legtöbb helyen nyomjanak be többlet kapacitást, különösen ott, ahol a tudatlan népek kényelmi okokból épp a buszt részesítik előnyben.
Kezemben a friss és ropogós új vasúti menetrend, s egyből feltűnik, hogy egy olyan vonalon van a legnagyobb fejlesztés, ahol erre a pálya korszerűsítése lehetőséget teremt. Végre elkészült a Budapest-Székesfehérvár vonal felújítása, uccu neki menjen hát óránként öt vonat az agglomerációba. Miafasz? Ennyi be se fér a Délibe? Küldjünk át néhány vonatot Kőbánya-Kispestre, lesz jó kis vasúti kapcsolat Dél-Buda és Dél-Pest között. Ez önmagában jó, de ha már Kökire elmennek a vonatok, célszerű lett volna kijjebb vinni őket az agglomerációba. Tárnokról és Martonvásárról szinte 10 percenként megy majd vonat a fővárosba (ráadásul röhejes módon nem csak a csúcsban, hanem egész nap), de a túloldalon a sokkal nagyobb Monor, vagy Albertirsa szart se érdekel.
Kapacitást okos bakter csak szép lassan növel, s ha van rá igény, akkor tesz be újabb és újabb járatokat. Nem rádupláz, vagy tripláz csak azért, mert vonatfüttyre élvez. De ez legalább agglomeráció, esetleg lehet belőle forgalombővülés, autóról vonatra szoktatás, aláírom. Mit szóljunk viszont Veszprémhez, ahova óránként indul majd vonat Pestről az eddigi kétóránkénti szombathelyi gyorsok mellett? Épp egy évvel korábban csűrték ki az összes személyvonatot Fehérvár és Veszprém között és meg is szűnt az összes megálló Várpalotáig. Erre most a többszörösére növelik a kínálatot egy olyan útvonalon, ahol a vonat egyszerűen nem versenyképes.
Veszprémben a vasútállomás kinn van a halál retkes faszán és Várpalotán is ugyanez a helyzet, talán retkes nélkül. Fehérváron is kiesik a vonatállomás, a parasztelosztó ellenben benn a központban mindhárom helyen. Az elmúlt 10 évben négysávos lett a nyolcas főút, gyorsult a közúti forgalom, egyre több buszt kellett indítani, mert erre volt igény. Most a sínbohócok azt hiszik, hogy ha félóránként lesz vonat, majd átszoknak rá az emberek? Lófaszt, talán ha megszűnnének a párhuzamos buszok és nem lesz más választásuk a lúzereknek. Ezt viszont a népharag miatt talán nem merik meglépni (bár Győrnél, megcsinálták, igaz ott értelme is több volt), így csak néhány újabb milliárddal nagyobb lesz a vasútnál, ki nem szarja le.
A többi már szinte szóra sem érdemes, na jó, még egy. Egész nap óránkénti ütemes menetrend lesz Vác és Diósjenő között. Napközben a vonatok nagy részén alig utaznak, de a legdurvább, hogy épp akkor bővítenek feleslegesen, amikor a váci állomást túrják, állandóan borul a menetrend, a vonatok be se tudnak menni Vácra, előtte fordulnak, nem biztosított az átszállás Budapest felé.
És a pazarlás évek óta meglevő legtipikusabb példája is bennmarad az új menetrendben. Képesek ezek az agyasok üresen leküldeni vasárnaponként egy Desiro motorvonatot Sátoraljaújhelyre azért, hogy visszafelé diákokat hozzon – Dezsőke ugyebár dízel, végigrohan a fél országon és zabálja az olajat a felsővezeték alatt.
Azt mondja a kaller a fehérvári vonaton, nem is biztos, hogy beindul az új menetrend, mert nincs kész az új pályán a biztosítóberendezés. Nem tudom, mi igaz ebből, van még kér hetük rá, biztos megoldják, ha meg nem akkor csinálnak egy ideiglenes menetrendet pár hónapra. Ez sima balfaszság, de legalább nem kerül sokba. Azt viszont, hogy olyan helyekre erőltetik a vonatot, ahol a buszos kiszolgálás nagyságrendekkel olcsóbb lenne az államnak és kényelmesebb az utasnak, kéretik sürgősen leállítani. Kisebb tétel, mint az erőszakos államosítás, de az ész nélküli vasutosítás is sok tízmilliárdos kárt okoz.