A bevezető és elkerülő szakaszok fizetőssé tétele, illetve a változtatás körül kialakult szerencsétlenkedés pontosan olyan, mint maga a Fidesz-kormányzás: pénzsóvár, kapkodó, dilettáns, agresszív, észérveket semmibe vevő, velejéig hazug. Dokumentáltuk már két posztban, hogy mennyire szánalmas ez az egész, most, hogy lassan kialakul a végső verzió, a nagy fideszes elkúrásnak öt olyan idézettel állítunk emléket, amelyek jól illusztrálják a kormányzásra imént használt jelzőink helytállóságát.
Az első szakaszban ugyebár bejelentették az irgalmatlan baromságot, de mivel a főnök nem adott még jelet a puhításra, baszta valahol a rezet jó sokáig elfelé, a sameszok válogatott faszságokkal próbálták magyarázni a vállalhatatlant. Íme az első a kopasz papagájtól:
Kovács Zoltán kormányszóvivő elismerte, hogy csúsztak hibák az új útdíjrendszerbe – ennek ellenére nincs ok a sietségre. Január 31-ig figyeli a nemzeti fejlesztési tárca az útdíjrendszer hibáit, ezután jöhet annak felülvizsgálata. Ultimátumokra viszont a kormány nem reagál. Kovács úgy vélte, hogy az új útdíjrendszer előnyös az autósok többségének.
A legvérlázítóbb: nincs ok a sietségre. Egy nappal a bevezetés előtt jelentették be, hogy mi merre hogyan, teljes a káosz, de ők kurvára ráérnek. És a jogos kritikákat ultimátumnak nevezni, igazi Kovács-féle taplóság.
Aztán jött a mocsári ragya:
Nem változtatna az útdíj jelenlegi rendszerén a kormány rezsibiztosa, noha már több kormánypárti politikus a januártól fizetőssé vált útszakaszok felülvizsgálatát, a matricarendszer megváltoztatását sürgeti. Németh Szilárd szerint erre azért sincs szükség, mert az autósokat kárpótolja az olcsó benzin.
Aha, a benzinárcsökkenés, amihez semmi közük. Tehát ha egy kedvező világpiaci folyamat miatt valami pozitív változás éri a fogyasztót, akkor normális, ha azt a kormány elveszi. De ez azt is jelenti, hogy elismerte: összességében egy új sarcot vetettek ki, nőnek az autósok terhei.
Aztán jött Viktor és rendet vágott:
Szakmailag bonyolult, politikailag érzékeny téma ez, ezért van mindig próbaüzem. Amit most hallunk, az a próbaüzem gépházzaja. Ez egy hónapig tart. Bíztatok is mindenkit, hogy most tiltakozzon, most mondja el, mi a gondja. A megyei matricát mindenki támogatja, akik csak munkába menet egy-két megyét használnak. Ha valaki a szomszéd megye első lehajtóján lejön az útról, valóban értelmetlen két matricát vennie.
Ezernyi kérdés: ha bonyolult, miért nem vitattátok meg? Ha érzékeny, ugyanez merül fel. Ne biztass kamuból tiltakozásra, 10 napja ez megy. A megyei matricát értelmes ember nem támogatja, mert sokkal racionálisabb lett volna nem a megyehatároknál, hanem például lehajtóknál, vagy régióknál meghúzni a határokat, a 4 kilométeres Veszprém megyei szakasz nonszensz volta a legjobb példa erre. De a lényeg a vége: a főnök kiadta az ukázt, hogy minden addigi duma megy a lecsóba, a megyehatárokon átmenve nem kell új matrica a következő lehajtóig.
Következik kétszínű Fónagy két mondása két nap különbséggel, bónusszal a végén. Az első kapásból önellentmondás, most akkor nem zúdul nagyobb forgalom, vagy ha a hosszabb utat választja az autós, akkor mégis? De a lényeg, hogy az elsőben keménykedik, hogy marad minden, a másodikban meg azt mondja, hogy jogosak az észrevételek, változtatnak. Az egész szarságot kielemző tanulmányokhoz meg mi köze a népnek? És ki heccelte az embereket, te szerencsétlen? Gyurcsány?
Egyetlen településre vagy városrészre sem zúdul az eddiginél nagyobb forgalom. Lehetséges, hogy a felheccelt emberek egy ideig nem vesznek megyei matricát, hanem a belső utakon próbálnak majd eljutni úti céljukhoz, de ezek a próbálkozások idővel elhalnak. Az emberek nem szamarak, felismerik az érdekeiket. Mindenki szabadon eldöntheti, hogy hosszabb utakon, nagyobb üzemanyag-fogyasztás mellett, lassabban ér célba, vagy matricát vásárol. (...)
Azt is méltányolhatónak, illetve ésszerűnek nevezte, hogy bizonyos helyeken, ahol jelentős forgalom terelődne át például belterületi utakra, ott változtassanak a besoroláson. Ugyancsak ebbe a körbe sorolta azokat a helyeket, ahol nincs alternatív elérhetőségi útvonal. (...)
Vannak tanulmányaink, de ezeket később hozzuk nyilvánosságra.
Egy kedves kommentelő, anonymand emlékeztetett minket arra is, hogy Viktor először azt kamuzta, hogy uniós kényszer a nullás fizetőssé tétele, pedig pont ellenkezőleg az EU miatt tudott ingyenes maradni néhány szakasza.
Az pedig már csak a hab a tortán: a fideszes polgármester béna trükkel próbálja elérni, hogy városa, Kaposvár elkerülője ne szopja be az útdíjat. Már egymás között se tudnak értelmesen beszélni a narancsosok, házon belül, egymás ellenében is a kiskapukeresés, mutyizás megy
Szita a mostani tárgyaláson azt javasolta az államtitkárnak, hogy a januártól fizetőssé vált 61-es út legyen inkább kiemelt főút vagy főútvonal emelt sebességű szakasszal. Így Kaposvár két legyet ütne egy csapásra: ugyanúgy 110 km/h maradna a sebességmaximum, viszont nem kellene Somogy megyei matricát venni az útra. Az útdíjrendelet ugyanis csak az autóutakra vonatkozik, a főutakra nem.
Végül a tahóság csimborasszója: tegnap nagy arccal bejelentették, hogy immár lehet mobilfizetéssel is e-matricát venni. Valóban gigantikus siker, hogy a bevezetés után 20 nappal megnyílik erre a lehetőség. Arról viszont még mindig egy szót se hallottunk, hogy a káoszban, türelmi időben útdíjas szakaszra tévedőkre kiróni tervezett 1470 forint/matrica büntetését elengedjék.Ráadásul a mobillal megvehető matricák között ott van a Veszprém megyei is, noha ez a szomszéd megyék első lehajtóinak használhatóságával értelmetlenné vált. Na most tessék valakiknek gyorsan elhúzni a sunyi picsába.
FRISSÍTÉS: az elmúlt napok sajtóértesüléseinek megfelelően visszakoztak néhány kérdésben. Végre azt is benyögték, hogy nem kell büntetést fizetniük azoknak, akik most, utólag vesznek matricát. Így aki az eddigi fenyegetések hatására gyorsan elbumlizott az ügyfélszolgálatokra és kifizette a büntetést, az baszott rá a legjobban, mehet újra visszakérni a pénzét. És most már hivatalos, hogy elég három matrica a Balatonra, a Veszprém megyei értelmét vesztette, mégis árulják tovább.