Nagy zseni ez a mi miniszterelnökünk, tudjuk rég. Amikor lengyel kollégájával közös tájékoztatóján a szokásos kölcsönös benyalintások közben belengette, hogy új repülőjáratok lesznek több lengyel városba, rögtön az ugrott be, hogy ez csak természetes. Fideszes barátaink nagy tételben nyomják a járatindításokat, íme csak néhány emlékezetes kamuböffenet. Géppuskaszájú teremfocibajnok villaépítőnk bárhova ment, indított egy Wizz Air járatot, kezdve Tunéziával, folytatva Indiával. Jó fideszes párttársa, az észosztást annak idején látványosan ellébecoló ex-polgármester azonban csak gyerekjátékkal szereti szórakoztatni magát a Wizz Air gépén, az általa belengetett Debrecen-Kína járatot valószínűleg másnak szánta.
Így aztán Viktor mondása az új lengyel útvonalakról rutinszerűnek is tűnt. Nem probléma, hogy Varsóba alig él meg egy fapados, a vidéki városok közül meg pár hétig húzta csak a krakkói járat a Malév-csőd után. Délután még nyilván Wizz Airben lehetett főleg gondolkodni, hiszen annak a vezére dicsekszik folyamatosan, hogy ők az új nemzeti légitársaság. Ráadásul indítottak már útvonalat, melyről nyilvánvaló volt, hogy a Fidesz jóindulatának megszerzése állt a háttérben: akár ők is vihették volna haza az azeri baltás gyilkost. Aztán estére kiderült: Viktor már másra gondolt. Baku ide, vagy oda, az a mocskos Wizz tőzsdén van, nem olyan egyszerű neki járatot ugatni. De nem is kell, mert már itt vannak a ruszkik a spájzban és hozzák nekünk nem csak a második Paksot, de a Malév 2.0-t is.
Az első lehidalás után úgy tűnik, ez nem Sólyom-szintű közröhej, hanem tényleg komoly lehet. A Szuhoj alelnöke is mondja, hogy cége beszáll a buliba, ad repcsit, pénzt és még kockáztat is. A magyar állam pedig nyilván pénz nélkül kapja az új nemzeti légitársaságot, aminek Viktor megmondhatja, hova repüljön, akár az olyan fontos helyekre is, mint a szépnevű Bydgoszcz. Pont ahogy azt Móricka elképzeli.
Addig világos, hogy az állami többségi tulajdonú Szuhoj gyár szarban van. A nagy reménység Szuhoj 100-ast épp nagy tételben akarták eladni nyugatra, amikor 2012-ben egy bemutatórepülésen hegynek ütközött az egyik. Noha pilótahibát állapítottak meg, azóta se állnak sorban a vevők a Lajtán túlról, szinte csak a volt ruszki utódállamokban lehet eladni a madárkát. Nekik aztán tényleg fontos lenne, hogy betörjenek nyugatra, ehhez pedig jó ugródeszka lenne Magyarország. Amúgy a Malév komoly vevőjük lett volna, 2009-ben be is jelentették, hogy vesznek Sz-100-asokat, orosz barátaink részéről jogos az érdeklődés, hogy nem kéne-e ezt a dealt valahogy a korszellemnek megfelelően felfrissíteni. Hát hogy a picsába ne kéne, mondták aztán a magyarok, talán némi baráti leszólás hatására, hiszen a Malévot finanszírozó orosz bank annak idején keményen be lett szopatva.
A mi oldalunkról nézve ha tényleg finanszíroznak a ruszkik egy új nemzeti légitársaságot, az igen kúl, csak nehezen hihető. A kevesebb mint 100 székes Szuhoj-100 mindenesetre pont azokat a regionális útvonalakat repülheti, ahova piaci alapon basznak betenni a lábukat mások, amelyeket senki se pótolt a Malév kifingása óta.
Bökkenő csak egy van, de az ölég combos. Az egész végül ordas bukta lesz, egy ilyen légitársaság orbitális veszteséget fog termelni. Kár dobálózni itt GDP-re gyakorolt hatással, egyéb fiszem-faszommal, előbb-utóbb úgyis az a lényeg, hogy csak nyeli a pénzt. Azt aztán ne higgye senki, hogy majd a ruszkik vég nélkül finanszírozzák. Előbb-utóbb úgyis teljesen ránk borítják, s akkor Viktor öntheti bele a milliárdokat, ha nem akar rossz pontot szerezni a nagy tesónál. Ha Vlagyimir azt üzeni, hogy sokat segített az indulásnál, de most már csináld magad kis klónom, de használd a gépeinket, a mi kisemberünknek vajon mennyi vér lesz a pucájában ellentmondani? Mint Paksnál?
Szóval végül úgyis csak mi baszhatunk rá, rimánkodjunk, hogy ez az egész új nemzeti légitársaságosdi egy nagy kamu legyen.
Az utolsó 100 komment: